En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 23. nov 2015, 08:48

Krølle skrev:
Akehurst2 skrev:Nej, jeg har desværre ikke egen hest. Jeg ville dødgerne - men jeg har simpelthen ikke tiden.

Ridning og al det motion, der følger med heste er rigtig godt, men det kræver bare en masse tid.


Ja, man køber sig også til en masse bekymringer. En part måske? Det kan være ret fleksibelt afhængig af ejer og hestetype. Det skal nok ikke være lige nu men måske en ide til når du skal finde den rette "vedligeholdelses-træning".


Krølle skrev:Så længe min står i løsdrift, er der ikke behov for fitness: møgsamlingen har givet mig mere tonede arme, end jeg nogensinde har fået i fitnesscenter og med personlig træner. For nogen af os er der måske bare bedre effekt af "rigtigt" arbejde end maskiner? Jeg har kun været så tonet som nu, når jeg har været sygeligt træningsfikseret, og det føles ikke på nogen måde som om, jeg træner.


Hvis jeg selv bestemte, så red jeg også meget mere, men det tager mig bare minimum tre timer og snarere fire at være en tur i skoven inklusive transport og hestenus, og det skal af gode grunde foregå hovedsageligt i dagslys, så det er ikke muligt. Jeg håber, jeg kan få noget mere ridning ind engang til foråret, hvor arbejdet gerne skulle fylde lidt mindre og hvor det er lyst i længere tid.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 23. nov 2015, 09:19

DetSorteCirkus skrev:Mht. gøremål i mit liv, som jeg på forhånd, men i begrænset omfang under og sjældent efter, finder dumme og kedelige, har det hjulpet mig rigtig meget at lukke ned for diskussionen og øve mig på at acceptere, at det bare er sådan, det bliver, uden at skulle piske mig selv til det. Det er ok at øffe, men dårlige undskyldninger går jeg målrettet efter at lukke ned med det samme, for beslutningen er taget og planen lagt.

I forbindelse med mine kognitive vanskeligheder, der, 7-9-13, tegner til omsider at være på kraftig retur, har jeg beskæftiget mig meget med tænkning og udviklet strategier for stort set alt, der vedrører min hverdag, og noget af det bedste - og sværeste -, jeg har øvet mig på, er ikke at have holdninger til noget, før jeg befinder mig i det. Det er i høj grad med til at lette oppe-i-mit-hoved-sure-ting, for hvis jeg ikke mener noget om dem på forhånd, og de er ok eller endda rare, mens de står på, er der ikke plads til negativitet.

Jeg har også fået meget ud af at analysere mit ubehag. Både krop og sind bærer rundt på vaner, der er dannet under andre forhold end de nuværende, men som ikke desto mindre opleves som aktuelle, og ved at pille vaner og holdninger fra hinanden kan man sommetider gøre dem lettere at håndtere, fordi man fx. opdager, at det, der engang gjorde motion, oprydning, familiebesøg, whatever, besværligt, ikke længere er til stede.

Jeg er ikke fortaler for, at tværhed og brok skal fjernes totalt fra hverdagen, for det bliver bare en ny kilde til ærgelse, men nogle gange kan de rigtige teknikker gøre det lettere at omgås sin grundløse modstand.


I forbindelse med, at jeg mistede min mor, der besluttede jeg mig meget aktivt for, at jeg ikke ville være for vred og ked af det. Selvfølgelig var jeg vred og ked af det, men jeg valgte, at jeg ikke ville lade det fylde for meget og ikke ville fokusere på de negative ting. Og det kan man. Jeg kunne i hvert fald i meget høj grad vælge at fokusere på de gode ting og nægte at lade de dårlige fylde for meget, for det var det, jeg ville. Selvom det ikke kom naturligt til mig i min sorg, men var noget, der skulle kæmpes for.

For mig handler det på mange måder om, at jeg aktivt vælger, at det her gør jeg, selvom jeg synes det er surt indimellem.

Fx i forhold til arbejde, hvor jeg til tider synes det fylder for meget, men hvor jeg i bund og grund godt kan lide det, opgaverne, mine kolleger og min chef, og hvor jeg har svært ved at forestille mig noget bedre, så øffer jeg over det i ny og næ, men det er aldrig rigtig alvorlig brok, for jeg har besluttet mig for, at det her arbejde vil jeg gerne have, og så tager jeg det sure med det søde.

Jeg vil jo også gerne træne. Jeg vil gerne være sund og stærk og slank, jeg synes, det er hårdt, men okay undervejs og skønt bagefter, og det er fint nok. Selvfølgelig ville det være tusind gange nemmere, hvis jeg elskede at træne i en grad, at jeg næsten ikke kunne vente med at komme af sted - men sådan har jeg det bare ikke.

Jeg kan tænke meget over, hvorfor det er så svært for mig at komme af sted til noget, jeg jo i bund og grund gerne vil. Jeg træner gerne om morgen, og der handler det helt banalt om, at jeg hellere vil sove. Jeg er B-menneske, og jeg synes altid jeg skal for tidligt op, medmindre jeg skal noget helt ekstraordinært dejligt - og selv der er det en kamp at komme ud af sengen. Og sådan er jeg. Jeg gider ikke bruge energi på hele tiden at ønske, at jeg var en anden.

Og så har jeg heldigvis ikke en ide om, at livet generelt og helst hele tiden skal være let, lyst og ubekymret. Jeg har det egentlig ret fint med, at nogen gange er det pligter, regnvejr og hårdt arbejde.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Krølle » 23. nov 2015, 09:51

^
...og pga ovenstående er jeg sikker på, at du kommer til at nå dit mål :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 8. dec 2015, 10:35

De sidste par uger har tallet på vægten startet med 69 - lige været ned og vende på 68,8, men ellers omkring de 69.

Ganske fint, jo - og rimelig løfterigt i forhold til, at nu er jeg næsten normalvægtig i følge BMI.

Kan dog konstatere, at jeg skal tabe mere. Det har pyntet gevaldigt med de næsten 10 kg., der er røget, og ben og baller er virkelig blevet meget pænere, ligesom armene går i den rigtige retning, men jeg har stadig meget fedt på maven, i taljen og på ryggen. Og det er jo ikke kun kosmetisk det med mavefedtet, det er også det mest usunde sted at have overskudsfedt. Så der skal ryge nogle flere kg.

Men nu er det jo jul og vaniljekransene sniger sig ind på mig, så mit mål for den næste måneds tid med julefrokoster, skiferie og nytårsaften er hovedsageligt at holde vægten under 70 kg ved ikke at give helt slip og fastholde træning. Og når jeg så rammer uge 2, så er det videre med egentligt vægttab.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf FruKuk » 9. dec 2015, 06:54

Akehurst2 skrev:De sidste par uger har tallet på vægten startet med 69 - lige været ned og vende på 68,8, men ellers omkring de 69.

Ganske fint, jo - og rimelig løfterigt i forhold til, at nu er jeg næsten normalvægtig i følge BMI.

Kan dog konstatere, at jeg skal tabe mere. Det har pyntet gevaldigt med de næsten 10 kg., der er røget, og ben og baller er virkelig blevet meget pænere, ligesom armene går i den rigtige retning, men jeg har stadig meget fedt på maven, i taljen og på ryggen. Og det er jo ikke kun kosmetisk det med mavefedtet, det er også det mest usunde sted at have overskudsfedt. Så der skal ryge nogle flere kg.

Men nu er det jo jul og vaniljekransene sniger sig ind på mig, så mit mål for den næste måneds tid med julefrokoster, skiferie og nytårsaften er hovedsageligt at holde vægten under 70 kg ved ikke at give helt slip og fastholde træning. Og når jeg så rammer uge 2, så er det videre med egentligt vægttab.


Hvor er det sejt med vægttabet. Og din plan lyder meget lig min - bare holde vægten hen over december og så videre med vægttab i det nye år.

Pøj pøj med det!
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 28. dec 2015, 11:48

Nå, men på trods af at julefrien har budt på hygge og mad og ikke rigtig noget træning, så har vægten holdt sig nede, så den i morges stod på 68,1 kg. Meget tilfreds! Men selvom kosten har været helt gal på mange måder, så har jeg heldigvis holdt fast i fornuftig morgenmad, at få grøntsager og ikke oversøiske. Særligt det sidste er nok skyld i, at vægten holder sig i ro/går let ned, selvom der har været meget konfekt og risalamande og rødvin igennem systemet.

Nu er vi på vej på skiferie, så de næste par uger er kosten nok heller ikke den bedste, men jeg forsøger ikke at give helt slip. Vi har heldigvis køkken på hotelværelset, så vi ikke skal spise alle måltider ude, og det i sig selv burde hjælpe til ikke at spise for meget hele tiden. Og så er det jo skiferie - så der er masser af motion hver dag :-D

Det går sgu nok alt sammen :)
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf milisa » 28. dec 2015, 12:58

Det var dog en utrolig inspirerende tråd! Jeg er en lidt anden type. Jeg har aldrig prøvet at veje mere end 8 kg for meget, men det er udelukkende fordi, jeg er totalt fanatisk om min vægt - med et par enkelte undtagelser (deraf de 8 kg...) går jeg på kostreduktion extraordinaire, når jeg vejer 3 kg for meget.... Jeg tænker vildt meget på mad, men det er ikke kun forårsaget er "fanatisme", men fordi jeg har det som hobby - har fx arbejdet som kok, og kæresten og jeg er madanmeldere på amatørplan. Så jeg kan jo genkende utroligt mange ting. Jeg vejer nu igen de der famøse 3-4 kg for meget, og det kan ses, fordi det sætter sig udelukkende på bildækket - de kalder mig muffinformen......! Jeg skal de næste 1-2 år bo alene i hverdagen grundet arbejdet, så jeg tror sgu, jeg vil forsøge mig med den der havregrynskur. Ikke for at tabe mig som sådan, men mere for måske ikke at gå så pokkers højt op i, om det nu er en god ide med den kage eller ej. Jeg gider sgu ikke mere dårlig samvittighed!
0
Tally-ho
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 11. jan 2016, 13:10

Nå, hjemkommet fra skiferie stillede jeg mig med bævende hjerte på vægten. 69,6 kg. Ikke storslået, men rimelig okay alligevel i betragtning af, at det har været jul og nytår og som sagt skiferie.

Vi havde heldigvis køkken på værelset, så vi kunne spise morgenmad hjemme (og jeg kunne fortsætte med mine højtelskede havregryn), men resten af dagen! Masser af pasta, kager, kakao (med rom og cognac...), vin, drinks, chimichangas, risotto, chokolade, chips, pomfritter og så videre og så videre. Fatter faktisk ikke helt, hvordan jeg kun har taget 1,5 kg. på. Skiferie giver selvfølelig en hel del motion, og en masse ophold udenfor i meget koldt vejr (der MÅ simpelthen gå nogle kalorier til at opretholde fornuftig kropstemperatur i 10 graders frost), men hold nu op, hvor spiser jeg bare meget, når jeg er på ski :tie: Og så falder jeg ret meget i "overdrevet fokus på mad"-fælden, når jeg er på ferie. Kan simpelthen ikke lade være med at researche på restauranter og overveje, hvor man mon kunne spise næste måltid og hvilke steder, der aboslut bør prøves. Og når man hører sig selv redegøre omhyggeligt for, hvilke pister man skal stå på og i hvilken rækkefølge og ender med: "Og så er klokken nok ca. 14.00 og så passer det lige med, at vi kan tage den der lift op til hytten med vaflerne." Armen, altså - du skal da ikke planægge dine skiture efter hvor du kan stoppe i hovedet, for faen. Hvad med at planlægge efter hvor sneen var god eller der var solskin, fx? Men, men - store, friskbagte vafler med ahornsirup og bærkompot og flødeskum og chokoladespåner :love: Man er jo kun et menneske.

Nu er det tilbage til almindelige sunde kostvaner og i gang med træningen igen. Det skal nok blive godt - kan faktisk mærke, at jeg også har fået lidt for meget af "Akehurst, der kun tænker på mad" og af at spise og spise og spise, så det er faktisk lidt en lettelse, at nu er det hverdag på ny, sådan madmæssigt.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 11. jan 2016, 13:12

milisa skrev:Det var dog en utrolig inspirerende tråd! Jeg er en lidt anden type. Jeg har aldrig prøvet at veje mere end 8 kg for meget, men det er udelukkende fordi, jeg er totalt fanatisk om min vægt - med et par enkelte undtagelser (deraf de 8 kg...) går jeg på kostreduktion extraordinaire, når jeg vejer 3 kg for meget.... Jeg tænker vildt meget på mad, men det er ikke kun forårsaget er "fanatisme", men fordi jeg har det som hobby - har fx arbejdet som kok, og kæresten og jeg er madanmeldere på amatørplan. Så jeg kan jo genkende utroligt mange ting. Jeg vejer nu igen de der famøse 3-4 kg for meget, og det kan ses, fordi det sætter sig udelukkende på bildækket - de kalder mig muffinformen......! Jeg skal de næste 1-2 år bo alene i hverdagen grundet arbejdet, så jeg tror sgu, jeg vil forsøge mig med den der havregrynskur. Ikke for at tabe mig som sådan, men mere for måske ikke at gå så pokkers højt op i, om det nu er en god ide med den kage eller ej. Jeg gider sgu ikke mere dårlig samvittighed!


Dejligt at andre også kan bruge tråden til noget :)

Kan kun anbefale havregrynene. De er så dejligt ukomplicerede. Og det passer meget glimrende til at man er alene dele af tiden, hvis man som jeg ikke rigtig gider det der med hverdagsmadlavning til sig selv. Så gufler man bare lige sådan en skål og så videre i teksten.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf FruKuk » 12. jan 2016, 20:21

Åh hvor jeg elsker dine beskrivelser af mad og træning. Det er som stjålet ud af mit hovedet.

Har du egentligt nået dit mål mht vægttab?
0
Brugeravatar
Sunbeam
Indlæg: 46
Tilmeldt: 4. jan 2016, 06:22
Kort karma: 7
Likede indlæg: 44

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Sunbeam » 14. jan 2016, 00:28

Det er da mega sejt, at du er nået så langt!! Godt gået! Hvor mange klip har du tilbage med din træner? Altså hvor langt i forløbet er du?
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf JoyNips » 14. jan 2016, 08:46

Krølle skrev:
Men: oh Lord! Siden hesten kom i februar, er 8 kilo stukket af hjemmefra - helt uden jeg har følt det som træning. Jeg kan godt se hvorfor, når jeg tjekker min skridttæller-app, men det har ikke været sur pligt.


Hep! 10 kg siden juli/august for mit vedkommende.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf JoyNips » 14. jan 2016, 08:48

Akehurst2 skrev:Nej, jeg har desværre ikke egen hest. Jeg ville dødgerne - men jeg har simpelthen ikke tiden.

Ridning og al det motion, der følger med heste er rigtig godt, men det kræver bare en masse tid. Så der er heller ikke mulighed for at lægge noget ekstra ind, når jeg er ude og ride.



Skal du ikke bare have en part, sådan en 2 gange om ugen?

Så kender jeg nemlig én, hvis kæreste gerne vil have, at hun finder en part til den der hest... :fløjt:
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 14. jan 2016, 09:40

JoyNips skrev:
Akehurst2 skrev:Nej, jeg har desværre ikke egen hest. Jeg ville dødgerne - men jeg har simpelthen ikke tiden.

Ridning og al det motion, der følger med heste er rigtig godt, men det kræver bare en masse tid. Så der er heller ikke mulighed for at lægge noget ekstra ind, når jeg er ude og ride.



Skal du ikke bare have en part, sådan en 2 gange om ugen?

Så kender jeg nemlig én, hvis kæreste gerne vil have, at hun finder en part til den der hest... :fløjt:


Jeg har faktisk part en gang om ugen på en lille islandsuldtot. Jeg er nemlig ikke til store heste :-D Og så vil jeg kun ride i skoven - det er den største tidshindring i det her mørke land. Håber at kunne sætte det op til to dage, når det bliver lysere.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 14. jan 2016, 10:11

FruKuk skrev:Åh hvor jeg elsker dine beskrivelser af mad og træning. Det er som stjålet ud af mit hovedet.

Har du egentligt nået dit mål mht vægttab?


Nej - men jeg ved ikke rigtig, hvad mit mål er :-D

Først var det at blive normalvægtig i forhold til BMI og så kigge på det der. Det er jeg jo nu, men jeg bør tabe mere. Både for at være sådan bekvemt normalvægtig og ikke hele tiden balancere på kanten af overvægt, og så fordi, jeg stadig er for flæsket om livet og ryggen. Det er hverken pænt eller sundt.

Så nu forestiller jeg mig, at der nok skal en 5 kg. til at jeg rimelig tilfreds samtidig med, at det er en vægt, det er realistisk at holde.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"