Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Moxy-lady » 2. sep 2017, 14:05

Det her bliver sådan en af de der tråde hvor man sidder og himler med øjnene over min tankegang, men jeg spørger her, netop for at få råd til hvordan det sker så fornuftigt om ugen. Der er mange aspekter i min problematik, så det bliver langt (for en gangs skyld, fra min hånd :D)

Jeg har altid været slank af bygning, men i midten af 20erne begyndte jeg at tage på, og over de sidste 10 år har jeg nok taget 15 kg på, så nu er jeg ret overvægtig. Det gør mig ked af det, og jeg har haft svært ved at tabe den, på trods af rimelig intens træning i perioder fordi meget af min overvægt skyldes (mistænker jeg) en art spiseforstyrrelse, hvor jeg spiser fordi jeg synes at det er hyggeligt og giver mig noget tryghed. Jeg spiser for store portioner og stopper ikke når jeg er mæt, hvis det smager godt. Jeg er alt for glad for især slik men også chips og sodavand.

Sidste år holdt jeg en måned (stort set) uden søde sager og sodavand, og det hjalp egentlig ikke så meget på vægten, men det føltes egentlig godt. Men så da måneden var gået, blev det gradvist mere og mere fristende og jeg holdt ikke så meget igen og til sidst var jeg tilbage til samme niveau som før. Det eneste jeg har holdt fast i fra den periode er at jeg ikke drikker sukkersodavand mere. Jeg drikker danskvand og cola zero/Pepsi Max eller Faxe kondi free. Det har jeg det rigtig godt med, og selvom det er en dårlig vane med at jeg for tiden primært drikker sodavand fremfor dansk vand, så er det ikke noget jeg har plan om at kigge på foreløbig fordi der er så meget andet.

Min kæreste tog fat i mit forleden og fortalte at han faktisk havde gået og været ret ked af det og frustreret fordi han ikke følte at jeg tog det seriøst da han (for godt og vel et år siden) sidst sagde at han var bekymret for min vægt. Jeg startede på det der sukkerstop, men siden da har jeg lukket øjnene for det og bildt mig selv ind at så længe han ikke sagde noget, var det ikke et problem. Han har stadig lyst til mig og synes at jeg er dejlig, og selvom jeg selv var ked af min vægt, så havde jeg bare ikke det ekstra incitament til at tage det sådan rigtig seriøst, det var for svært, og som sagt er der helt klart noget psykologisk i min overspisning.
Som sagt har jeg taget meget på i vores tid sammen, og jeg er selv meget ked af det, så mit ønske om vægttab er ikke for hans skyld, eller fordi han ikke elsker mig selvom jeg har taget på. For eksempel prøver jeg at blive gravid, og har frygtet rigtig meget at det ville stikke helt af, og så er der hele sundheds og fertilitetsproblematikken oveni.

For en måneds tid siden startede jeg med at hækle, for jeg fandt ud af at når mine hænder var optaget, så snackede jeg ikke særlig meget. Jeg spiste stadig slik og for meget mad, men ikke i samme grad fordi jeg ikke på samme måde sad og havde hænderne fri. Så det har hjulpet noget på de dårlige vaner.

Jeg er begyndt at gå i stedet for at tage cyklen når jeg skal nogle steder, men det er sådan meget forskelligt hvor meget jeg får gået fra dag til dag, mit mål er 7500 skridt, men det har jeg kun gjort et par gange indenfor de sidste par uger(-ish).

For ganske nyligt er jeg blevet diagnosticeret med noget mild ADD, som har ført til mange vanskeligheder det meste af mit liv i forbindelse med skole/studie og generelle rutiner. Jeg er nu sygemeldt grundet stress, da jeg har brug for ro til at få indhentet det jeg mangler på mit studie og til at få nogle gode rutiner i samarbejde med min psykiater (som er fantastisk!). Jeg er derudover startet i behandling med Ritalin, hvor jeg (på nuværende tidspunkt) tager 20 mg to gange om dagen. Og her kommer det fantastiske, men der hvor tingene bliver lidt gråtonede: de tager meget af min appetit. Sådan, rigtig meget. Jeg vil tro at jeg på et par uger har tabt mig 4 kg eller noget i den stil. Jeg ved det ikke helt sikkert, da jeg ikke har været på vægten i et halvt år, og det tal er taget udfra en formodning om at jeg det sidste halve år har vejet mere end jeg gjorde sidst jeg var på vægten. Med forbehold for en lidt ustabil vægt, så ved jeg med nogenlunde sikkerhed at jeg har tabt ca 2 kg på en uge.

Jeg er selvfølgelig meget begejstret for det, og jeg synes jo at det kunne være fantastisk hvis det bliver ved med at virke på den måde, men min mor er lidt bekymret for om det går for stærkt. Hun har jo i og for sig ret i at hurtige vægttab aldrig holder i længden, og at det ikke er særlig sundt. Jeg håber jo så at, fordi jeg kan se at det batter, holder ved de gode vaner, med mindre mad, mindre snacks og mere bevægelse i dagligdagen, så det ikke stikker af igen. Jeg har en plan om at starte Crossfit igen i løbet af efteråret, som jeg har gået til før, og havde stor glæde af. Jeg synes bare at styrketræning er meget sjovere, og det taber man sig ikke af, ikke i min vægtklasse i hvert fald. Jeg synes jo så at det kunne være fedt at smide nogle kilo her henover efteråret og så bruge Crossfit primært til at tone kroppen så det hele bliver lidt mere fast, og forhåbentlig, når der ryger nogle kilo, så bliver konditionstræningen ikke så hård som den var sidst.

Jeg har aldrig spist regelmæssigt, og er ikke så god til morgenmad, men jeg forsøger som sagt at få noget struktur ind i hverdagen, også vedr. Spisetider. Men på nuværende tidspunkt spiser jeg to gange om dagen, og det har jeg mere eller mindre altid gjort - bortset fra alle de snack mellemmåltider mv.
Så hvad tænker I om det hele? Og sådan helt konkret, hvad er retningslinjerne for vægttab, hvor hurtigt er for hurtigt? Hvad skal jeg være obs på?

Jeg skal til Thailand til februar, og foreløbig er mit eneste mål at jeg skal have lyst til at gå i shorts, noget jeg ikke har gjort i årevis, fordi jeg synes at jeg var for fed. Så ikke noget officielt mål om en ønskevægt til den tid. Men på sigt vil jeg gerne tabe mig 15 -ish kg. Jeg vejer nu omkring 79 kg og er 162 cm. For mig er vægten ikke så vigtig som for hvordan det sidder. Jeg har ikke lyst til at være meget slank, sådan umiddelbart. Jeg kan godt lide mine former, de skal bare helst sidde anderledes og skrumpe nogle kilo :lol:

Lige for at disclaime, jeg spiser ikke mine ADD piller for at mindske min appetit, ligesom jeg ikke kunne finde på at spise en i stedet for et måltid, min dosering er aftalt i samarbejde med min psykiater og er til netop og hjælpe mig med at få et overblik og evnen til at fastholde mine rutiner. Jeg må dog erkende at jeg som regel spiser den før et måltid, i stedet for efter, som anbefalet (netop fordi den tager appetitten)
Senest rettet af Moxy-lady 2. sep 2017, 15:06, rettet i alt 2 gange.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Moxy-lady » 2. sep 2017, 14:06

Ahhhh retter lige i oplægget, kom til at trykke udgiv ved en fejl. Flere detaljer kommer om et øjeblik.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Raenil » 2. sep 2017, 14:29

Dikus skrev:Jeg svarer bare på overskriften: 1-2 kg om ugen

:D


4-8 kilo om måneden?
Jeg har levet af gulerødder og hvidkål siden maj, og jeg kan lige så godt sige, at det der når jeg ikke i nærheden af. :-D
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7460
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Animi » 2. sep 2017, 14:31

For også at svare på overskriften - siger man så ikke som tommelfingerregel, at det er sundest at tabe sigt 0,5 kg om ugen, dvs ca 2 kg om måneden?
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Raenil » 2. sep 2017, 14:32

Raenil skrev:
Dikus skrev:Jeg svarer bare på overskriften: 1-2 kg om ugen

:D


4-8 kilo om måneden?
Jeg har levet af gulerødder og hvidkål siden maj, og jeg kan lige så godt sige, at det der når jeg ikke i nærheden af. :-D


Tilføjelse:
Med lidt seriøsitet i mit indlæg, men uden at vide mere end der stod i det første startoplæg: 1-4 kg om måneden. Nogle måneder nærmere 1 end fire. I sommerferien er succes, hvis bare man ikke har taget på.
0
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf D.itsen » 2. sep 2017, 14:32

Dikus skrev:Jeg svarer bare på overskriften: 1-2 kg om ugen

:D

Man skal godt nok være temmelig overvægtig, hvis det skal være sundt.
½-1 kg om ugen er det de kloge plejer at sige.
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf D.itsen » 2. sep 2017, 14:44

Dikus skrev:
D.itsen skrev:
Dikus skrev:Jeg svarer bare på overskriften: 1-2 kg om ugen

:D

Man skal godt nok være temmelig overvægtig, hvis det skal være sundt.
½-1 kg om ugen er det de kloge plejer at sige.


Det var mit udgangspunkt. At man var overvægtig.

1 kg normale uger, andre gange lidt mere.

Det kan man gøre med sund og varieret kost, hvis man blot holder sig til det.

man kan også gøre det med McD hvis man bare holder portionsstørrelserne små nok. Det kan man så også diskuttere om er sundt
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Moxy-lady » 2. sep 2017, 15:05

Haha, hvor er I søde allesammen! Håber at nogle af jer komme igennem mit (new and improved) laaaaaange startindlæg og kan forholde jer til min situation mere konkret. Jeg satser ikke på at mit vægttab forbliver så højt som det er lige nu, men det er klart at det måske er højere i starten da der er mere at tære på. Og når jeg starter på træning igen forventer jeg at jeg kommer til at tage på igen pga muskelmasse.
0
My world 12-10-18 :lun:
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf D.itsen » 2. sep 2017, 15:20

jeg tænker du skal vende med din psykiater om der er nogle følelsesmæssige problemtikker som du spiser dig ud af eller om det "bare" er vane. Er det det første, så tænker jeg vedkommende er fint egnet til at lede dig på rette vej til nogle mere hensigtsmæssige håndterings-mønstre. Hvis det er vane, så findes der er masse lækkert materiale omkring vaneændring rundt på nettet. Det er ikke "bare" at ændre vane, det er faktisk rigtigt svært. Og det er jo en af grundene til de færreste vægttab holder.
Med din diagnose fungerer det så bedst med en fast plan, eller hvordan? for hvis du lever godt med faste planer, er det jo umiddelbart en nogenlunde simpel vej at gå (altså hvis du kan holde den).
men det er kosten og baggrunden for hvorfor du spiser som du gør, du skal kigge på først. Træning rækker desværre ikke ret langt i vægttabsammenhæng. Men er skide sundt af alle mulige andre årsager
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Moxy-lady » 2. sep 2017, 15:29

Det er også planen at vi skal ind på det, på et tidspunkt. Der har bare været nogle mere presserende problematikker der skulle håndteres først, inklusiv der med at finde den rigtige dosis og art medicin. Han er lige gået på ferie, så jeg regner med at vi Kan tage fat på det i løbet af efteråret, forhåbentlig.

Ift rutiner mm. Det har jeg aldrig kunne finde ud af. At All. Det er det der for eksempel giver problemer ift mit studie. Jeg er i gang med at forsøge at lave små ændringer sammen med min kæreste der har samme problem. Men det skal være i etaper, så det ikke pludselig bliver for meget og vi givet op. Så sådan nogenlunde faste tider for mad for eksempel, og sengetider i hverdagen er sådan det foreløbige mål, og så har jeg så de ekstra små mål ift mad og motion af en art. Jeg overvejer at geninstallere Pokémon go, så jeg har et formål med at gå rundt i en halv til en hel time om dagen.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Moxy-lady » 2. sep 2017, 15:31

Hov, misforstod noget af dit indlæg, kan jeg se. Ja, for ADDere og Aspergers (som min kæreste) er rutiner rigtig vigtige for vores overblik og velbefindende. Så det er noget vi forsøger at inkorporere i vores hverdag lige nu.
0
My world 12-10-18 :lun:
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf D.itsen » 2. sep 2017, 15:42

Moxy-lady skrev:Hov, misforstod noget af dit indlæg, kan jeg se. Ja, for ADDere og Aspergers (som min kæreste) er rutiner rigtig vigtige for vores overblik og velbefindende. Så det er noget vi forsøger at inkorporere i vores hverdag lige nu.

Hjælper det hvis andre laver skemaerne til dig? altså i forhold til at holde dig til det?

Med forbehold for at jeg ikke aner en skid om din diagnose, så overvej at hør fitness m/ks (det er radio 24/7) podcast om vaner. Den hedder noget med nytårskur og er fra januar 2016, så vidt jeg husker. Det er henvisning til forskellige steder hvor man kan læse om vaneændring. Specielt det med at tage små skridt og få dem til at blive vedvarende.
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Hewlett
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4341

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Hewlett » 2. sep 2017, 16:03

Fedt at du vil gøre noget ved det og kudos til din kæreste for at turde tage emnet op!

Et fornuftigt vægttab siger man er 0,5-1kg om ugen. Ikke mere end det. Grunden til det er bl.a., at du ikke skal sulte dig selv og at det jo i sagens natur er fedt og ikke muskelmasse som du ønsker at komme af med. Spiser du for lidt, vil kroppen reagere ved at forbrænde alt muligt andet end fedtdepoterne først (bl.a. muskler).

Når/hvis du træner er det en virkelig god idé, at kombinere konditions- og styrketræning. Konditionstræning er godt for kredsløbet da det styrker dit hjerte og giver kroppen et bedre iltoptag. Men konditionstræning alene øger kun forbrændingen i kort tid og med ønske om et vægttab er det jo dén, du gerne vil have op.
Når du styrketræner opbygger du selvfølgelig muskelmasse og udover at det "strammer op", vil en øget muskelmasse også øge din forbrænding - også når du ikke træner. Men det skal selvfølgelig holdes ved lige :)

Mht. at spise for store portioner. Kunne det være en idé med mindre tallerkener og så at lade gryderne stå i køkkenet? Så må du gå én gang - og ikke mere end det.
2
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Moxy-lady » 2. sep 2017, 16:17

Altså på nuværende tidspunkt er der jo ikke problemer med overspisning af hverken den ene eller anden art, netop fordi medicinen tager det meste af min appetit. Så hvis det fortsætter, er det ikke et problem længere, og jeg vil tro at med tiden vænner jeg mig til at spise mindre og så kommer de af sig selv, så længe jeg får dealet med de bagvedliggende grunde til overspisningen generelt. Men på nuværende tidspunkt overspiser jeg ikke, overhovedet. I dag har jeg spist en håndfuld nødder og en portion pastasalat. Jeg spiser så en enkelt portion aftensmad senere (fik sen frokost/morgenmad fordi jeg kom sent op) og måske lidt gulerødder eller nødder hvis jeg får lidt lyst til noget.
Jeg tror egentlig bare at det er det at det er min medicin der tager min appetit som gør det hele lidt... Ukorrekt. For de ting jeg tager initiativ til nu er jo fornuftige nok i sig selv. Selvom det, som i dag med den sene frokost, nogle gange skrider lidt med de faste spisetider.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Hvor meget er sundt at tabe pr uge/måned

Indlægaf Moxy-lady » 2. sep 2017, 16:18

Når jeg træner Crossfit er der intet problem med at få noget konditionstræning ind, det ligger på næsten alle hold at der er et element af dette med, også selvom jeg primært synes bedst om styrkedelen.
0
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Sund og/eller slank"