Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 4. sep 2017, 15:44

Nå, ja, det vil jeg da gerne under alle omstændigheder undgå (stoppe med, nok nærmere!)

Thailand er til februar, så jeg har 5 måneder til at tabe mig og blive strammet op. Foreløbigt er målet 10 kg, men hvis jeg er ærlig er det nok nærmere 15.

Foreløbig foregår det primært ved at droppe slik og søde sager (med undtagelse af zero/max sodavandsprodukter) og mindre portioner af mad, sammenlagt med mere motion/bevægelse i hverdagen (det skulle ikke være så svært ;) ) Når jeg har tabt lidt mere end de nuværende 3 kg og har overblikket, regner jeg med at starte crossfit igen, så jeg kan få bedre kondition + toning af kroppen.

Startvægt ca. 82 kg (nok også mere, men har ikke været på vægten fra start.)



Har haft det fedt med det den sidsteuges tid da jeg endelig er røget under de 80 kg :banan: Det er så awesome!

Link til min første tråd med forhistorie/detaljer viewtopic.php?f=61&t=8760

Nuværende vægt 78,9 kg.

Mål: 75 (70) (65)

75 kg nået d. 4/10-17 :banan:

69.9 nået d. 29/3-18 :banan: :banan:
Senest rettet af Moxy-lady 29. mar 2018, 08:10, rettet i alt 5 gange.
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 4. sep 2017, 20:20

Arhhhh, jeg har så meget krise i dag. Jeg kan mærke hvor meget min søde tand er knyttet til mit humør - som i dag har været ret dårligt. Jeg har været ude og gå en tur i halvanden times tid (yeah, me!), og spist en pose af de der snackgulerødder... Og det gjorde bare absolut intet for mig. Jeg har lyst til kage, eller noget i den stil. En romkugle eller sådan noget. Er der nogen der vil dele deres tips til sunde(ish) snacks der kan laves hurtigt med almindelige basisvarer (helst)

Eller, hvad skal jeg have som basisvarer til netop den slags trang?

-----------------

I går spiste jeg sådan rimelig fornuftigt. Jeg drak noget juice som morgenmad, da jeg havde travlt og skulle ud af døren. Jeg var så med familien på Nyhavn, og jeg spiste her en steak med pommes, men det var nu ikke mange af dem der var, ligesom der ikke var mere end et par blade salat til. Jeg valgte så at få uden sauce. Så det var egentlig helt fint.

Senere skulle alle så have is, og jeg var sådan lidt loren ved det, min "ingen sukker i en måned" er næsten lige startet, men vil heller ikke være sådan en nederen en. Så jeg besluttede mig for at hvis de havde kokosis ville jeg tage en kugle, ellers ikke. De havde så ikke kokosis på "menukortet", så jeg gik op igen, og havde det egentlig helt fint med min beslutning, o kunne oogså sagtens abstrahere fra at andre spiste det, selvom jeg gerne ville have haft en pose ærter eller noget i stedet (det er virkelig min guilty pleasure; ærter!) Desuden syntes jeg at det var lidt dyrt og på tavlen stod det mindste som 2 kugler, og det kunne jeg slet ikke forsvare for mig selv.

Jeg sætter mig op og venter på de andre, og min bror kommer så op med en KÆMPE is til mig med to kugler kokosis (som de så havde haft i montren!) Jeg blev helt forfjamsket, tænkte på min kur og på min kæreste som jeg har lovet at tage mig bedre af mig selv. Jeg sagde at det skulle han altsåikke have gjort, men det viste sig så at det vr min moster der havde købt is til alle :lol: Og man kan jo altså ikke sige nej når andre allerede har købt is til en, og at ingen, bortset fra min mor, vidste at jeg var på kur. Og så var det jo kokosis - den bedste af alle slags is (i hvert fald når man snakker flødeis - jeg elsker også sorbetis!) Det var en helt fantastisk lækker is, og selvom jeg ikke troede at jeg kunne spise den hele (det viste sig kun at være to fuldvoksne kugler) så gik det heeeeeelt fint :D Maven var dog ikke helt tilfreds og havde det noget svært senere. Generelt set brokker den sig når jeg spiser noget der er baseret på fløde, så det er ikke unaturligt.

Vi var hjemme omkring kl 19, og jeg tog med min mor hjem og så noget tv og hyggede. I løbet af aftenen blev jeg lidt sulten (og lækkersulten) så jeg spiste to håndfrikadeller :ivrig: Mors frikadeller er altså bare de bedste.

Så, uden at tælle kalorier, og uden at have gået særlig meget (desværre) så endte jeg med at indtage

Søndag:

knapt en liter appelsinjuice
1 bøf
en håndfuld pommes frites uden snask
(en MEGET lille håndfuld salat :lol: )
En stooooor is :blush:
to frikadeller
Al for meget cola zero

Mandag:

Omkring 100 g ovnkartofler (forkogte, herefter i ovnen med krydderier, uden olie og uden dyppelse)
250 g gulerødder samlet over dagen
en lille portion frisk spinatpasta med tomatsovs.

Jeg føler mig vildt sulten og utilfredsstillet. Vi skulle have haft minestronesuppe i dag, men af forskellige årsager gik det i vasken. Det har fucket hele mit skema op, og jeg kan slet ikke finde ud af hvad jeg har lyst til, bortset fra kage ;) Jeg har en tilbøjelighed til at spise noget godt (og/eller sødt) når jeg har det psykisk dårligt, da det giver mig en slags tryghed og instant gratification i øjebikket når jeg spiser det, da jeg åbenbart har fået trænet mit belønnelsescenter til at sammenkoble følelsen af tryghed med mad/snacks, og når jeg så har det dårligt (som ofte lægger sig som en slags følelse af utryghed) så er det mit go-to middel

(wooow, åbenbaring lige dér. Alle de negative følelser jeg føler tolker jeg som en følelse af utryghed. Eller, ikke utryghed, men det modsatte af at være tryg, sårbar måske? Og her har mad været et middel til at få en slags tryghed. Det har ikke virket, fordi det i sidste ende har gjort mig mere sårbar, men det har virket her-og-nu. Det har fjernet fokus fra mine følelser og sårbarhed til at handle om mad.)

Jeg er også godt klar over at udover ovenstående, så er problemet delvist at jeg simpelthen ikke spiser (rigtigt) nok. Mine måltider skal være mere spredte, sundere og mere nærende så mit blodsukker ikke pludselig dykker. Jeg har ikke nok af de gode sunde vaner, og jeg skal prøve at finde på ideer til hurtig og sund frokost/(morgenmad) som jeg gider at spise og ikke mindst lave. Kræsenhed gør ikke tingene nemmere :rulle:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 4. sep 2017, 20:29

Den næste stykke tid tror jeg løsningen er rugbrød til middag. Jeg skal bare finde noget pålæg som jeg ikke synes lugter underligt på 2. dagen :rulle: (jeg er simpelthen så skør)

Her tænker jeg især æggemadder og mager rullepølse, måske en peberspegepølse. Fakta havde en god kalkunpeberspegepølse engang, men nu har de kun den almindelige, og den er jeg ikke så begejstret for. Den var meget tyndtskåret, og det kan jeg godt lide. Af rullepølse foretrækker jeg den grønne slagters, men den synes jeg hurtig lugter dårligt, så den kan jeg som regel ikke spise to dage i træk, og så bliver det hurtigt en dyr fornøjelse. Almindelige rullepølser er simpelthen for fede, imo. Jeg er ikke god til "synligt fedt", såsom kanten på rullepølse eller det der fedtlag under sværet på flæskestegen feks. Det bliver skåret væk, og hellere få noget af kødet med, end efterlade noget af fedtet. Jeg KAN det bare ikke. En anden fordel jeg har er at jeg spiser meget lidt "snask": mayonaise, dressinger mv. Ligeledes er jeg heller ikke til de gængse "posesovs"typer, bearnaise og sådan noget. Jeg spiser ikke ost eller andre fede mælkeprodukter. Så på den led er der mange usunde ting der ikke frister mig.

(man må jo værdsætte de fordele der er - også selvom nærmest alle slankeopskrifter indeholder 1. mælkeprodukter eller 2. fisk (som jeg heller ikke bryder mig om!))
Jeg gør det ikke nemt for mig selv :D
0
My world 12-10-18 :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 20:55

Det med din søde tang og dit humør - det er vel bare fordi du får lavt blodsukker og det så både går ud over humøret samt din krop vil have sukkeret op så den zapper dig med sukkertrang?

Så måske gå efter at småspise rugbrød og andre "langsomme" kalorier løbende for at undgå det?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 20:56

Søde TAND ikke tang :)
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 4. sep 2017, 21:49

Som sagt er der helt sikkert en del af det der er blodsukkerrelateret. Rugbrød er en god idé, jeg skal bare huske at tage det FØR lysten opstår, for når den først er der, så gør rugbrød absolut ingenting, det var også det der var problemet med aftensmaden og gulerødderne, tror jeg. Når jeg kommer dertil så er det svært for mig at stille den fysiske sult, hvis jeg ikke stiller den psykiske/mentale, som jo så er usunde ting.

Der ér et element af sutteklud for mig ved mad som jeg virkelig godt kan lide og slik. Det tilfredsstiller mig på en anden måde, og jeg får (når det er mad) lyst til at overspise. Det beroliger mig og distreherer mig.
0
My world 12-10-18 :lun:
HappyHippo
Indlæg: 2527
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4376

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf HappyHippo » 4. sep 2017, 22:01

Altså du har jo stort set ikke spist noget i dag? Så vil kroppen have noget hurtig energi = sukker
Havregryn er et fantastisk produkt, og nemt, så det kunne måske også prøves?
Har du hørt om intermittent fasting? Hvis du ikke spiser morgenmad er det måske noget for dig? Det går kort sagt ud på at spise 8 timer om dagen, fx fra 12-18, og faste resten af tiden. Det skulle give nogle vilde resultater.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 4. sep 2017, 22:35

HappyHippo skrev:Altså du har jo stort set ikke spist noget i dag? Så vil kroppen have noget hurtig energi = sukker
Havregryn er et fantastisk produkt, og nemt, så det kunne måske også prøves?
Har du hørt om intermittent fasting? Hvis du ikke spiser morgenmad er det måske noget for dig? Det går kort sagt ud på at spise 8 timer om dagen, fx fra 12-18, og faste resten af tiden. Det skulle give nogle vilde resultater.


Jeg haaaaaader havregryn :lol: Jeg synes at det er så kedeligt og intetsigende. Jeg har en müsli med nødder, kokos og rosiner i som jeg spiser fra tid til anden, og det bliver nok også den jeg vil spise hvis jeg skal spise et morgenmadsprodukt. Det, eller en hjemmelavet müsli som jeg lavede i en periode med sådan et fiberprodukt der var lavet af dadler og rosiner (mener jeg), blandet med kokos, mandler, nødder og solsikkekerner. Den var også god, og krævede ikke sukker eller andet sødemiddel. Jeg er bare gået lidt død i morgenmad, må jeg indrømme. Det har aldrig været noget jeg var begejstret for, så foretrækker at spise en slags brunch - altså ikke det man spiser til brunch, men mere morgenmad/frokost som et måltid.

Nej, det har jeg aldrig hørt om, er nu heller ikke sikker på at det er noget for mig. Det lyder heller ikke særlig holdbart, det lyder som en af de kure hvor man tager det hele på igen når man stopper?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 5. sep 2017, 13:05

78,1 i dag da jeg stod op :banan:

Jeg har kigget lidt på HappyHippos idé om intermittent fasting, og det er noget jeg uden de store ændringer vil kunne følge, så det vil jeg prøve at gøre.
0
My world 12-10-18 :lun:
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf IrmaPigen » 8. sep 2017, 07:39

HappyHippo skrev:Altså du har jo stort set ikke spist noget i dag? Så vil kroppen have noget hurtig energi = sukker
Havregryn er et fantastisk produkt, og nemt, så det kunne måske også prøves?
Har du hørt om intermittent fasting? Hvis du ikke spiser morgenmad er det måske noget for dig? Det går kort sagt ud på at spise 8 timer om dagen, fx fra 12-18, og faste resten af tiden. Det skulle give nogle vilde resultater.


Kl. 12 til kl. 18 er da 6 timer.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf POCKETKITTEN » 8. sep 2017, 08:25

Når du siger, at du hader havregryn, er det så bare fordi du finder det uinteressant, eller kan du decideret ikke lide smagen? Alternativt hvad så med en hurtig havregrød på gryn, hørfrø, rosiner, vand og lidt salt?

Mit kurtrick er nemlig helt banalt at spise, når jeg er sulten. Når jeg spontant får lyst til/får tilbudt kage, spørger jeg straks mig selv, om jeg lige kunne spise en portion havregryn eller havregrød, og har jeg ikke lyst til det, så er det en rimelig åbenlys påmindelse til mig selv om, at jeg ikke er rigtig sulten, og så fatter min krop ret hurtigt budskabet. Hvis lækkersulten bliver ved, spiser jeg bare noget gryn eller grød uanset.

Jeg tror ikke rigtig på sunde snacks. Jeg vil personligt hellere vænne mig helt af med snacktrangen og skære det helt fra (i hvert fald i hverdagene) i kurperioden.

Nogle gange holder jeg bare lækkersult hen med bare at drikke en masse vand.
6
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 9. sep 2017, 22:50

POCKETKITTEN skrev:Når du siger, at du hader havregryn, er det så bare fordi du finder det uinteressant, eller kan du decideret ikke lide smagen? Alternativt hvad så med en hurtig havregrød på gryn, hørfrø, rosiner, vand og lidt salt?

Mit kurtrick er nemlig helt banalt at spise, når jeg er sulten. Når jeg spontant får lyst til/får tilbudt kage, spørger jeg straks mig selv, om jeg lige kunne spise en portion havregryn eller havregrød, og har jeg ikke lyst til det, så er det en rimelig åbenlys påmindelse til mig selv om, at jeg ikke er rigtig sulten, og så fatter min krop ret hurtigt budskabet. Hvis lækkersulten bliver ved, spiser jeg bare noget gryn eller grød uanset.

Jeg tror ikke rigtig på sunde snacks. Jeg vil personligt hellere vænne mig helt af med snacktrangen og skære det helt fra (i hvert fald i hverdagene) i kurperioden.

Nogle gange holder jeg bare lækkersult hen med bare at drikke en masse vand.


Det er en god ide! Jeg synes egentlig bare at det er kedeligt. Sådan virkelig kedeligt.

Jeg synes at jeg spiste meget i går, men når jeg tænker over det kan jeg godt se at jeg spiser meget mindre end jeg plejer. Jeg er også blevet bedre til at håndtere (ignorere) når jeg føler mig sulten hvor jeg ikke "burde" spise. Jeg prøver at holde mig indenfor de der 8 timer med spisning. Jeg har købt en ny lampe, så jeg bedre kan hækle og læse i stuen, så jeg har fået hæklet en del de sidste par dage.
I går lavede jeg dadelkugler med havregryn, kakao og kokos :love: dem kunne jeg godt blive afhængig af! Men jeg styrede mig, og spiste kun 10 :blush: og så de sidste 10 i dag. Men, de er ikke så slemme, kalorie-wise, og så er det rart at have noget der kan tage den søde tand, bortset fra gulerødder - og de smager en del mere af kage :lol:

Vægten i morges sagde 77.9 og jeg begynder at kunne lugte første milepæl! :banan:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Aima » 10. sep 2017, 04:16

Tillykke med tabet indtil videre, godt gået! :kys:

Jeg vejede ca. det samme som dig, da jeg endelig havde held med at ændre vaner. Min erfaring er, at vægttab ER pissesvært, indtil det så ikke er det længere, fordi man fik knækket koden til hvad der fungerer for én. Men den kode altså, jeg kender ingen der havde nemt ved at lure den. Jeg kender til gengæld en masse der har forsøgt et utal af gange, måske har de troet, de fandt løsningen, men når de så et halvt år senere vejer det samme eller mere end udgangspunktet, var det jo ikke løsningen, men i værste fald bare endnu et demotiverende nederlag.

Jeg prøvede selv flere gange at tabe nogle overflødige kilo, jeg mener det vekslede mellem 5-10 kilo jeg ønskede at smide de gange, inden jeg i slutningen af 2012 ramte de der ‘et par og firs’, og i dét forsøg fandt en måde at ændre vaner og holde fast. Mit endelige vægttab lød på 25 kilo, det var faktisk ikke planen, men det kørte simpelthen så godt, jeg vejede mig ikke undervejs og da jeg seks måneder senere konstaterede, i spejlet, at nu var det nok, stod vægten på 56 kilo. I årene der er gået, har der været enkelte perioder hvor jeg har taget på, et par gange var det 4-5 kilo tror jeg, senest i foråret lidt mere. Jeg smider det igen nærmest lige så hurtigt, som det kommer på, for jeg ved, hvad jeg skal gøre. Og ikke gøre. Aktuelt ligger jeg et sted mellem 55 og 58 kilo, lav fedtprocent og høj muskelmasse. Min krop er, for at sige det som jeg har det, meget tæt på at være mit eget ideal.

Men, and this is important: Jeg føler mig hverken sej eller specielt awesome over at det lykkedes for mig. Jeg føler mig derimod pisseheldig. Jeg tilskriver det helt ærligt en blanding af tilfældighed og held, at jeg fandt hvad der i mine øjne svarer til en nål i en høstak. En løsning der matchede mine personlige ressourcer, endda selvom de på daværende tidspunkt var temmeligt begrænsede. Jeg værdsætter det faktisk stadig dagligt.

Min pointe er, at du ikke må undervurdere den udfordring det for flertallet er at ændre vaner og smide kilo. Kig dig omkring, det er jo helt vildt hvor mange, primært kvinder, der bruger energi, overskud, tid og tankevirksomhed på at forholde sig til egen sundhed, krop og ønske om at ændre begge dele. Jeg har mange veninder, jeg har kvindelige kollegaer og familiemedlemmer, og jeg tror det er én eller to af dem der ikke render rundt med et ret stort og derved energikrævende og selvopfattelsespåvirkende ønske om at smide kilo. De andre gør, og de prøver igen og igen og igen.

Min pointe, og det jeg synes er så vigtigt, er at tale om og anerkende at det her ikke er ‘bare’. I teorien er det bare et spørgsmål om kalorier og forbrænding, men i praksis er det langt mere omstændeligt. Alle, eller hvert fald næsten, der har forsøgt at tabe sig, ved godt det ikke er ‘bare lige’, bevares, men det er lidt som, synes jeg, at ingen rigtigt tør sige det som det er for de fleste, at det er fuckingpissehamrende svært. Vi finder i stedet på undskyldninger og forklaringer, der skal hjælpe på følelsen af, at vi bare ikke var seje nok til at overkomme en udfordring der burde være lige til og jo ikke just er rocket science. Men jo, gu’ er det så, vægttab er fandme rocket science. Var det anderledes gik der jo ikke så mange kloge, seje, ressourcestærke kvinder (og mænd måske, don’t know) rundt og var overvægtige og rigtigt kede af at være det.

Så, jeg ved jo du er en ret skarp type der generelt er velfunderet og meget tænkende, vil du ikke godt gøre dig selv den tjeneste at sørge for at bruge dit høje abstraktionsniveau til at forberede dig på, at det her formentligt ER MEGET SVÆRT, i hvert fald til du forhåbentligt er lige så heldig som mig og, du ved, knækker den goddamn kode? Du må simpelthen ikke ligge der på en drømmeferie i februar og punke dig selv hvis det ikke lykkes, det ville være SÅ ærgerligt!

Min umiddelbare fornemmelse er, at du er dér, hvor det lidt er en kamp. Pomfritterne og isen er stadig for stor en udfordring til at du kan fravælge, og det forstår jeg godt, for hey, pomfritter og is. I know. Gulerødderne tilfredsstiller dig heller ikke, det forstår jeg også godt, for hey, gulerødder. Bah.

Du skal blive ved med at tænke og overveje og fornemme hvad der funker og hvad der ikke gør, for på et eller andet tidspunkt, helst snart, skal processen stoppe med at føles som en kamp, så brug de personlige erfaringer du gør dig i disse dage. Put dem der virker i banken og søg fortsat alternative løsninger på dem der ikke gør, så skal det nok lykkes, og lykkes det ikke inden februar, så gør det nok næste gang, og så får du en skøn ferie uden tanker om strandet hval uanset. Ik’?

Min egen fremgangsmåde har jeg fortalt hundrede gange. Det første halve år var det en masse gåture med musik i ørerne. Det blev ren terapi, og jeg prioriterer dem stadig højt. Derudover var det noget med ret faste regler om, at jeg ikke havde slik/kage/brød i huset. Jeg holdt sulten nede i løbet af dagen ved at spise rugbrød/knækbrød med noget magert pålæg, drak nuposhakes og spiste mandler og banan som mellemmåltider og så havde jeg mit aftenmåltid at se frem til hver dag, det var altid noget lækkert kød, nogle grove salater med noget dressing og en del ost. Jeg vejede mig ikke og jeg var meget konsekvent i min livsstil, begge dele var nemt, fordi det tilfældigvis matchede mig og mine præferencer og ressourcer. Derfor virkede det.
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 21. sep 2017, 20:19

Tak for et rigtig fint indlæg, Aima, og nogle gode betragtninger som jeg vil prøve at besvare, så godt som jeg nu kan.

Jeg er udemærket klar over at det er en process, og at det ikke er vægten som sådan der er problematisk - det er min livsstil, mine vaner omkring mad mm, mine tanker om mad og nogle af de psykologiske issues jeg har nævnt tidligere som jeg er blevet opmærksom på (der kommer måske flere senere, hvem ved?)

Jeg *er* meget fokuseret på vægten lige nu, sådan som en gulerod. Jeg har flere gange trænet hårdt, og også haft held til at ændre visse dårlige vaner, men uden der var særlig meget synligt, målbart resultat (cm/kg). Det var frustrerende og det fik mig til at tabe modet, og motivationen. Ligenu hjælper den. På den måde at jeg kan se at der sker noget, jeg kan måle at de ting jeg gør, giver resultat. På den måde er det nemmere at motivere sig og sværere at blive fristet. Jeg var sammen med veninder både sidste fredag og i går, hvor vi sad og så film. I fredags kværnede jeg 400g vindruer og i går havde jeg købt gulerødder og bær, som jeg dog aldrig fik spist. Samtidig fik vi junk food i lørdags, men igen, spiste jeg et pitabrød og lidt fritter.

Pt ligger jeg og roder lidt rundt på 76,3-77,2 g har gjort det i en uges tid. Nogle dage er der røget lidt på, andre dage er der røget lidt af - og det er okay. Jeg har ikke et mål om at smide det hele inden februar, overhovedet. Mit mål for februar er ikke engang en sat vægt, det er bare at jeg føler at jeg kan gå i shorts - hvilket er et meget individuelt mål. Jeg føler mig som en million kroner i øjeblikket, selvom jeg stadig er tyk - men jeg véd at jeg har tabt mig, og det giver mig en anden selvtillid. Så om jeg vejer 75 eller 70 til februar, det er ikke så vigtigt.

Det jeg mener er at lige nu hjælper mit fokus på min vægt til at træffe de gode valg. Jeg har ikke så store problemer med at gå forbu slik og chips i supermarkedet, jeg er obs på hvad jeg spiser, og jeg stopper med at spise når jeg er mæt. Jeg er opmærksom på at jeg har en tendens til at spise som trøst, og med den viden er jeg blevet bedre til at styre udenom. Ligeledes er min mave simpelthen blevet mindre, fordi den ikke bliver overfyldt mere. Jeg forsøger at bruge min manglende sult - og heraf vægttab til at skabe nogle gode, sunde vaner, der forhåbentlig hænger ved når vægten stopper med at ryge nedad. Det har jeg intet problem med, sådan umiddelbart. Og planen er så, at når det sker, så skal jeg ikke veje mig så tit, og måske gå over til at måle cm. Jeg har behov for at have et sammenligningsgrundlag, noget konkret at fejre. Når vægten går i stå, som jeg ved at den gør på et tidspukt, så går jeg over til en anden måde at få denne gulerod på.
Det virker måske ikke så smart at gøre det sådan, men jeg har prøvet det der med at holde mig motiveret ved at "føle mig sundere", gå x skridt om daen, skære ned på x, eller træne x gange om ugen. Det har ikke fungeret for mig. Jeg aner heller ikke om denne her gør, det kan jeg først tage stilling til om flere måneder. Lige nu virker den, og jeg prøver at holde øjnene åbne for de faldgruber der er. Jeg forsøger at være realistisk, og det synes jeg faktisk også at jeg er. Jeg tager det en del af gangen - ligenu er fokus på mine dårlige vaner mht snacks og mad. Når jeg føler at det er ved at være på plads, kommer aktivitet og træning mere på banen, og helt automatisk *hvad* jeg spiser - altså få mere frugt og grønt. Jeg ved af erfaring at jeg skal tage det i etaper, og jeg ved af erfaring at det jeg måler på skal være konkret, og ikke et eller andet diffust som at "føle sig sund/stærk" etc

Ift. gulerødder der var træls, så var det mere ensformigheden der slog mig ud, jeg er blevet bedre til at finde alternativer. Og isen var nu ikke en fristelse, men det var synd at lade den gå til spilde når den nu var købt. De andre sad med hver deres is i forvejen. Jeg synes så i øvrigt også at det ville være lidt synd for min moster, når hun gjorde det i en god mening. Og det var en god is, og jeg fortryder ikke at jeg spiste den. Men jeg kunnne også godt have undværet.


I dag siger vægten 76.3. Det gjorde den også i går :) Jeg nærmer mig stille og roligt første milepæl. Bare jeg når den, betyder det ikke så meget om det sker om en måned eller i næste uge.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Jeg skal til Thailand, og vil gerne undgå at ligne en strandet hval - tråden

Indlægaf Moxy-lady » 21. sep 2017, 20:22

Hov, og hvis jeg ikke knækker koden denne gang, så er jeg bare det klogere næste gang. det er ikke alt eller intet for mig. Jeg er egentlig ret relaxed omkring det hele, selvom det måske virker anderledes på skrift. Jeg er bare blevet bedre til at sige nej til fristelser, og overveje grundigt *hvorfor* jeg har lyst til at putte en masse i hovedet, og stoppe når jeg ikke er sulten mere. Alt sammen, imo, en rimelig fornuftig tilgang til det at tabe sig.
1
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Sund og/eller slank"