Er cheerleaders sexisme?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf dgd2007 » 25. jan 2018, 01:05

Wizzze skrev:[...]
Er det "bare" sportskultur og helt ok, eller er det kvinde nedgørende eller måske nærmere unødvendig kvinde udstillende? :gruble:
Hvad siger I?

Jeg må indrømme, tanken strejfede mig netop i dag, fordi til en timeout så man nogle meget unge piger i baggrunden, i dragter som på en eller anden måde voldsomt rundede og fremhævede deres baller - hvor jeg syntes, det måske var at lege med et eller andet lidt "upassende". Jeg sætter det anførselstegn, for jeg kan ikke lige finde det rigtige ord for det ... som sådan har jeg hverken noget imod nøgenhed, eller at kvinder skaber stemning også ved at bruger deres store muligheder for at udtrykke ting og sager med kroppen.
Men der var et eller andet ved det ... :genert:

En anden ting, hvor jeg har en mere klar holdning, er de engelske dartturneringer. Der er to sæt af damer. Et hold, der opfører en mellemting mellem dans og kvindegymnastik på scenen, mens der lines op til næste kamp. Og så to såkaldte "walk-on girls", der følger en hver af spillerne op på scenen. De første synes jeg, er helt ok. De spreder lidt stemning og har en funktion. De andre derimod får mig til at krumme tæerne lidt, må jeg indrømme, for de har absolut ingen funktion andet end at have så store bryster og så høje hæle, at man er nervøs for, at de skal få overbalance og slå sig. Og de står bare og stritter og kigger tomt ud i luften, og går så ned igen, når kampen skal til at begynde. Det støder mig faktisk og virker lidt nedværdigende.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Shmartiesh » 26. jan 2018, 07:55

Cheerleading er jo en sport i sig selv. Der findes cheerleading hold der tager til stævner og vinder både DM, em og VM. Dem der render ind på banen i pauserne er jo bare for at træne det de i forvejen gør pisse godt. Danser og laver et show.

Deres tøj er småt og nærmest ikke eksisterende, tænker jeg, fordi at de skal kunne bevæge sig ret frit når de laver badutspring. Ligesom kunstskøjteløbere.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Shmartiesh » 26. jan 2018, 07:56

Emma The Mermaid skrev:Nej. Der findes jo også mænd der... hedder det cheere? :lol:

Jeg tror ikke cheerleader er et kønsspecifikt ord. :gruble:
Oversat er det heppeleder. Ret neutralt.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf milisa » 26. jan 2018, 09:29

Jeg tror, eller rettere, jeg HÅBER, at diskussionen i denne tråd, bliver lidt afsporet fra 1. indlæg, fordi TS bruger begrebet "cheerleading". Det er en sportsgren i sig selv, og som Angelina (som måske er en kende farvet af at have en særdeles dygtig datter inden for sporten.... ;-) ) viser, er deres påklædning ganske ok.

Jeg erkender blankt, at før jeg fulgte Angelina på facebook, var cheerleading = juhu-piger. Der var ingen forskel på nummerpiger, dansepiger til diverse EM og så sportsgrenen cheerleading for mig. At kalde det en sport var for mig dengang lidt til grin. Jeg er siden blevet vældig klogere, for der er jo både regler og grundtrin (husker en nærmest ophedet diskussion mellem en cheerleader og en gymnast om, hvordan man skal lande efter et spring....), og der er jo i øvrigt både piger og drenge (mænd/kvinder) på holdene. Så i den kontekst: Nej, cheerleading har intet at gøre med sexisme.

MEN!!!!!!!!!!

Jo, gu fanden er det da sexistisk det, der foregår til EM. Fair nok, at der skal være cheerleading. Men hvorfor er det ikke rigtige cheerleaders? Hvorfor er der ingen mænd? Hvorfor skal deres påklædning være så nedringet, at man kan se BH, navle og hofter?

Når man laver gymnastik af den ene eller den anden art, nytter det selvfølgelig ikke noget at rende rundt i hockeyudstyr eller flyverdragt. Du er nødt til at have noget relativt tætsiddende tøj på, så du kan bevæge dig. Der er bare pokker til forskel på tætsiddende tøj, og så på det, man ser til visse sportsgrene, hvor danserne render rundt i bikini'ish. Arrangørerne har et ansvar for, hvordan de dansere ser ud, og de burde efter min mening have forlangt en anden uniform.

Tilbage til mere generel sexisme: Der var en, der sagde, at kysset fra kvinder i Tour de France var en del af gevinsten. Jeg tænker, det er sagt lidt i sjov, men det er jo egentlig rigtig nok. Når mand (!) vinder en etape, så vinder man kindkys fra to kønne kvinder. Det er aldrig mænd, der uddeler trøjer og siger tillykke. Der er aldrig en mand, der giver et high-five i stedet. Hvordan kan nogen mene, at det ikke er sexistisk?

Det er sjovt nok aldrig mænd, der bliver sendt på banen i pauserne. Det er aldrig mandlige gymnaster, der jo i øvrigt kan lave særdeles spektakulære shows med masser af underholdningsværdi. Det er altid kvinder. Og ofte i særdeles lidt tøj. Seriøst, hvordan kan I sige, det ikke er sexisme?
14
Tally-ho
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Precaseptica » 26. jan 2018, 09:54

Jeg tænker, at det må være en temporal vurdering uanset hvad. Selvfølgelig bliver det også problematiseret på lang sigt. På samme måde som reglerne om at kvindelige tennisspillere har regler for at nederdelen maksimalt må være en vis længde er problematiske.

Man kan blænde sig selv for udviklingen ved at henfalde til "sådan har det jo altid været"-argumentation, men så kan man forhåbentlig godt selv høre at man er ved at blive lidt for ureflekteret. At man ikke selv har set noget som problematisk før kræver en omstilling som man så modsætter sig, når andre kommer og siger at det bør ændres.

Selvfølgelig skal objektivisering af kvinder problematiseres - som det da er når man klemmer dem i stramt, kort tøj og beder dem springe omkring så folk er underholdt. Det er jo i praksis beauty pageants for teenagere, som flere forhåbentlig kan enes om er noget forældet pjat. Det er muligt det også skal være lovligt, men forudsat vi ikke alene har juridiske debatter, så skal det da vendes alligevel.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Myresluger » 26. jan 2018, 10:36

Generelt synes jeg ikke cheerleaders er sexisme - men jeg må indrømme den påklædning de har haft på til EM er upassende. Til en af DKs kampe havde de en dragt på af det stof der skal se nøgent ud, med enkelte sorte striber over strategiske steder.

Generelt synes jeg tilgengæld at mange sporten har upassende regler for kvinders påklædning - generelt skal kvinder være meget lettere påklædt end mænd. Det er da noget bavl.
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Akehurst2 » 31. jan 2018, 16:17

avdotja skrev:En ting er cheerleading som en sport, det synes jeg sådan set slet ikke er aktuelt at diskutere i en tråd som denne.

Men synes ærlig talt at tiden er løbet fra letpåklædte juhu-piger som pauseunderholdning til almindelige familiebegivenhed - hvis primære opgave er at se godt ud. Ikke fordi der er noget galt i letpåklædte, dansende kvinder i sig selv, men fordi jeg synes det er et uheldig signal at sende at det - ikke bare først og fremmest, men udelukkende - er den mandlige seksualitet og dens behov der skal tages hensyn til.

Det er sådan set ikke anderledes end at jeg synes det er upassende at arrangere en forretningsmiddag (med flere kvinder iblandt) hvor hele personalet består af kønne, unge kvinder iført korte nederdele, hofteholdere og bh, mens maden bliver serveret på helt nøgne (og stadig kønne) kvinder. Det er jo ikke partout forkert med kvinder i den beklædning, men til et arrangement der skal forestille at henvende sig til begge køn?


Ja. Og der er åbenbart ændringer på vej: https://ekstrabladet.dk/sport/formel_1/ ... es/7019670
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf dgd2007 » 31. jan 2018, 16:38

Jeg skal live for, at der er rigeligt med juhu-piger/cheerleaders til tennisturneringen i Skt. Petersburg - med brysterne hoppende halvt op af sølvpapirskjolen og det hele :-D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Wizzze » 1. feb 2018, 10:26

Nu forsvinder "bikini-pigerne" fra formel 1, og Dart har fjernet Walk on girls, skal blive spændende at se om det breder sig :gruble:

https://www.bt.dk/kevin-magnussen/forme ... magnussens

http://www.independent.co.uk/sport/gene ... 80876.html

https://www.thesun.co.uk/sport/motorspo ... rix-races/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf dgd2007 » 1. feb 2018, 10:57

Wizzze skrev:[...] Dart har fjernet Walk on girls [...]

Det synes jeg fatisk er fint. Som jeg nævnte tidligere i tråden, syntes jeg, det var lidt pinligt - sådan som de stod og strittede og tydeligvis ikke havde nogen forbindelse med noget som helst. :genert:

Jeg syntes, det var lidt medlidenhedsfremkaldende. Der er også et andet hold piger, som danser sådan lidt gymnastikagtigt på scenen i pausen mellem kampene. Det har jeg ikke noget imod. Det har jo ligesom et underholdningsformål. Men walk-on pigerne var jo lidt bare som en ko, der blev trukket frem til dyrskue. Så fint med mig, at det stopper.

Men nu siger de ITV - jeg synes for øvrigt ... plejer det ikke at være Sky Sport, der sender det? :gruble:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Juki » 1. feb 2018, 11:10

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:[...] Dart har fjernet Walk on girls [...]

Det synes jeg fatisk er fint. Som jeg nævnte tidligere i tråden, syntes jeg, det var lidt pinligt - sådan som de stod og strittede og tydeligvis ikke havde nogen forbindelse med noget som helst. :genert:

Jeg syntes, det var lidt medlidenhedsfremkaldende. Der er også et andet hold piger, som danser sådan lidt gymnastikagtigt på scenen i pausen mellem kampene. Det har jeg ikke noget imod. Det har jo ligesom et underholdningsformål. Men walk-on pigerne var jo lidt bare som en ko, der blev trukket frem til dyrskue. Så fint med mig, at det stopper.

Men nu siger de ITV - jeg synes for øvrigt ... plejer det ikke at være Sky Sport, der sender det? :gruble:

Jeg måtte lige google hvad de piger egentlig laver/gør, da det er nyt for mig, men jeg blev ikke meget klogere.

Jeg fandt nogle forskellige videoer hvor to piger bare går ned af en trappe og så nogle andre videoer hvor de vist går med en dartspiller(hedder det det?) når han træder ind, som var det en boksekamp.

Jeg er dog ikke helt sikker på formålet eller ideen med deres funktion, hvis de ikke rigtig laver andet :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf dgd2007 » 1. feb 2018, 11:27

Juki skrev:Jeg måtte lige google hvad de piger egentlig laver/gør, da det er nyt for mig, men jeg blev ikke meget klogere.

Jeg fandt nogle forskellige videoer hvor to piger bare går ned af en trappe og så nogle andre videoer hvor de vist går med en dartspiller(hedder det det?) når han træder ind, som var det en boksekamp.

Jeg er dog ikke helt sikker på formålet eller ideen med deres funktion, hvis de ikke rigtig laver andet :gruble:

Det er en ret præcis beskrivelse, du giver :)

Der er sådan et helt ritual med en sprechstallmeister (staveplade ...), der råbende præsenterer spillerne en ad gangen. Så er der stor fanfare og lysshow og der bliver spillet en kendingsmelodi for spilleren. De kommer ind fra den anden ende af salen og går high-five'ende gennem publikum op til scenen. Her følger deres "malkeko" så med hele vejen, og når de kommer op på scenen stiller hun sig til side og står og står.
Så kommer den anden på samme måde ... og når spillerne er ved at være færdige med deres opvarmningspile, tager de hinanden i hånden og går ned ad trappen.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Juki » 1. feb 2018, 11:38

dgd2007 skrev:
Juki skrev:Jeg måtte lige google hvad de piger egentlig laver/gør, da det er nyt for mig, men jeg blev ikke meget klogere.

Jeg fandt nogle forskellige videoer hvor to piger bare går ned af en trappe og så nogle andre videoer hvor de vist går med en dartspiller(hedder det det?) når han træder ind, som var det en boksekamp.

Jeg er dog ikke helt sikker på formålet eller ideen med deres funktion, hvis de ikke rigtig laver andet :gruble:

Det er en ret præcis beskrivelse, du giver :)

Der er sådan et helt ritual med en sprechstallmeister (staveplade ...), der råbende præsenterer spillerne en ad gangen. Så er der stor fanfare og lysshow og der bliver spillet en kendingsmelodi for spilleren. De kommer ind fra den anden ende af salen og går high-five'ende gennem publikum op til scenen. Her følger deres "malkeko" så med hele vejen, og når de kommer op på scenen stiller hun sig til side og står og står.
Så kommer den anden på samme måde ... og når spillerne er ved at være færdige med deres opvarmningspile, tager de hinanden i hånden og går ned ad trappen.

Men kender spillerne de piger eller vælger de dem selv fx?

Det er en helt ny verden for mig. Jeg var slet ikke klar over introduktionen af dartspillere var så omfattende. Eller at der overhovedet var de piger.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf dgd2007 » 1. feb 2018, 11:43

Juki skrev:Men kender spillerne de piger eller vælger de dem selv fx?
[...]

Det er nogle faste, vil jeg mene. Ikke spillerne, der har deres egne.
Men de kender dem selvfølgelig. Dog er et af de mest tåkrummende øjeblikke, når spilleren kommer og går rundt og giver hånd til den anden spiller og tavleførere og dommer, men den andens walk-on pige går han bare forbi, som om hun var luft.

Der er for øvrigt en turnering der starter i aften på TV3 Max. Så må vi jo se, om de allerede er blevet fyret :genert:
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf paint » 1. feb 2018, 11:50

Wizzze skrev:Nu forsvinder "bikini-pigerne" fra formel 1, og Dart har fjernet Walk on girls, skal blive spændende at se om det breder sig :gruble:

https://www.bt.dk/kevin-magnussen/forme ... magnussens

http://www.independent.co.uk/sport/gene ... 80876.html

https://www.thesun.co.uk/sport/motorspo ... rix-races/


Der går rygter om, at de også vil fjerne dem fra NFL og Nascar (USA) :naughty:

Billede

Den nye cheerleader :slem:

Billede
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Forhold og sex"