Er cheerleaders sexisme?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2018, 18:49

Håndbolden er ikke særlig medrivende, så vi kom i stedet til at tale om de cheerleaders de sender på banen, under timeouts.
Pige i små badedragter, er tiden ikke løbet fra det? :gruble:

Der er ikke mange mænd i speedos når der er kvindesport, men det burde der måske være? ;)

Er det "bare" sportskultur og helt ok, eller er det kvinde nedgørende eller måske nærmere unødvendig kvinde udstillende? :gruble:

Hvad siger I?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22963

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf POCKETKITTEN » 24. jan 2018, 18:56

Jeg tror aldrig, tiden løber fra damer i små badedragter, Wizzze.

Hvorfor skulle det være kvindenedgørende?
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 18:56

Det er underholdning.

En blanding af gymnastik og dans. Det kræver trods alt at man ikke har flyverdragt eller burka på.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf paint » 24. jan 2018, 19:03

Jeg tror man skal passe på ikke at problematisere alt, og se verden alt for meget gennem de 'politisk korrekte' briller. På længere sigt, tror jeg godt at det kan give bagslag. Udvikling, indbefatter altid en vis pendulbevægelse, og kører vi alt for langt ud af den politisk korrekte vej, ender vi med én eller flere generationer, som vil gøre det stik modsatte. Måske endda en slags nyt ungdomsoprør, som vender op og ned på alt. Sådan går det, historisk set, ofte. Og har vi lyst til det?
10
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 19:10

paint skrev:Jeg tror man skal passe på ikke at problematisere alt, og se verden alt for meget gennem de 'politisk korrekte' briller. På længere sigt, tror jeg godt at det kan give bagslag. Udvikling, indbefatter altid en vis pendulbevægelse, og kører vi alt for langt ud af den politisk korrekte vej, ender vi med én eller flere generationer, som vil gøre det stik modsatte. Måske endda en slags nyt ungdomsoprør, som vender op og ned på alt. Sådan går det, historisk set, ofte. Og har vi lyst til det?

Enig.

Man skal ikke gøre ting, der fungerer og ikke er et problem, til et problem.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2018, 19:11

POCKETKITTEN skrev:Jeg tror aldrig, tiden løber fra damer i små badedragter, Wizzze.

Hvorfor skulle det være kvindenedgørende?


Næ, nok ikke
Men måske er tiden løbet fra damer i små badedragter som pause underholdning? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Moxy-lady » 24. jan 2018, 19:17

Jeg synes egentlig heller ikke at det er et problem. Igen, folk må gøre hvad de har lyst til, hvadend det er at gå i burka og sidde hjemme lørdag aften eller gå i lårkort og gnide sig op af divese gutter på Crazy Daisy - og alt derimellem. Så længe man træffer et informeret valg og ikke gør det fordi det er noget man er tvunget til, af diverse traditioner eller konventioner. Jeg ser egentlig ikke cheerleading som så meget anderledes end meget andet slags dans, hvor kvinderne heller ikke (i latin i hvert fald) har særlig meget tøj på. Hvis jeg skal tage de feministiske briller på har jeg det en del mere stramt med nummerpiger til boksning mv. Det er ikke andet end en letpåklædt pige der går rundt med et nummer mens mænd skriger alt muligt efter hende. Cheerleading er en sport og en hobby. Det er, så vidt jeg ved, ret hårdt arbejde, og i og for sig kunne man argumentere for at det at have cheerleaders på banen i kamppauser giver dem et publikum de ellers ikke ville have. Det er gensidigt fordelagtigt.
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2018, 19:26

Juki skrev:Det er underholdning.

En blanding af gymnastik og dans. Det kræver trods alt at man ikke har flyverdragt eller burka på.


Men tror du de ville være der uden de små dragter? :gruble:
Boksning har nummerpiger i bikini, aldrig bare normalt pænt tøj.
Motorsport har kvinder i tætsiddende og nedringede kedeldragter.
Cykling har præmiepiger i høje hæle og korte kjoler.
og og og


Der skal åbenbart helst kvinder i lidt tøj til, når mænd skal dyrke sport :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2018, 19:29

Juki skrev:
paint skrev:Jeg tror man skal passe på ikke at problematisere alt, og se verden alt for meget gennem de 'politisk korrekte' briller. På længere sigt, tror jeg godt at det kan give bagslag. Udvikling, indbefatter altid en vis pendulbevægelse, og kører vi alt for langt ud af den politisk korrekte vej, ender vi med én eller flere generationer, som vil gøre det stik modsatte. Måske endda en slags nyt ungdomsoprør, som vender op og ned på alt. Sådan går det, historisk set, ofte. Og har vi lyst til det?

Enig.

Man skal ikke gøre ting, der fungerer og ikke er et problem, til et problem.


Jeg ser heller ikke et problem, der er vel ingen der tvinger de unge damer, og de får forhåbentlig også løn for deres optræden, det er nok mere en undren, også lidt over at det i disse tider hvor så meget andet udskældes, at dette fænomen fortsætter :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jan 2018, 19:29

Der findes talrige eksempler på, at kvinders formål i forskellige sammenhænge (sport, kunst, musik, etc.) tidligere er blevet betragtet som dekorativ, og heri lå samtidig en forestilling om, at kvinder, der ville noget andet, var på gale veje. Jeg læste fornylig en interessant artikel om, hvordan kvindelige løbere, også i Danmark, langt op i tiden blev set skævt til og betragtet som meget ufeminine, dvs. forkerte.
I en sådan ensrettet kontekst mener jeg, at cheerleaderrollen var nedgørende, fordi den tydeligvis oprindelig var tænkt som et underholdende appendix til det vigtige, seriøse og faglige, som kun kunne varetages af mænd.

I et samfund, hvor cheerleading bestemt ikke er kvinders eneste mulighed for at indtage en positiv rolle i sportsverdenen, ser jeg anderledes på det. Det er en en sportsgren og en funktion, som interesserede kan vælge, ligesom de kan vælge at blive håndboldspillere, løbere, osv. Hvis jeg var gymnast, ville jeg personligt ikke bryde mig om at indtage en rolle med så patriarkalske rødder, men det er næppe heller de fleste cheerleaderes primære vinkel på deres deltagelse.
6
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf ExCoastal » 24. jan 2018, 19:36

Kan du forestille dig NFL uden cheerleaders? Selv high school football har cheerleaders. Jeg håber virkelig ikke, at USA bliver så politisk korrekt, at de forsvinder.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jan 2018, 19:36

Men jeg synes, du har en pointe, Wizzze.
Jeg er ikke sikker på, at så mange tilskuere som tidligere kan identificere sig med den rolle, de tildeles af arrangørerne, når disse går ud fra, at cheerleading og lignende bare indiskutabelt hører med til mandesport.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 19:44

Wizzze skrev:
Juki skrev:Det er underholdning.

En blanding af gymnastik og dans. Det kræver trods alt at man ikke har flyverdragt eller burka på.


Men tror du de ville være der uden de små dragter? :gruble:
Boksning har nummerpiger i bikini, aldrig bare normalt pænt tøj.
Motorsport har kvinder i tætsiddende og nedringede kedeldragter.
Cykling har præmiepiger i høje hæle og korte kjoler.
og og og


Der skal åbenbart helst kvinder i lidt tøj til, når mænd skal dyrke sport :gruble:

Hvem "de" snakker vi om?

Hvis du mener cheerleaderne, så er forskellen på dem og nummerpiger osv. at der er en grund til at de har den type sparsomme beklædning på. Formålet er ikke at tiltrække opmærksom og at store bryster og bare baller skal fjerne fokus fra at man kan zappe væk inden kampstart. Det er simpelthen fordi det er det mest praktiske "arbejdstøj" i den situation. Nøjagtig som kvindelige tennisspillere, volleyballspillere osv.

Mandlige idrætsudøvere er jo heller ikke altid dækket fra halsen og ned. Se bare på mandlige cykelryttere og svømmere i deres små speedos :-D

Jeg har dog aldrig bemærket nogle cheerleadere i badedragt :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf Wizzze » 24. jan 2018, 19:48

DetSorteCirkus skrev:Men jeg synes, du har en pointe, Wizzze.
Jeg er ikke sikker på, at så mange tilskuere som tidligere kan identificere sig med den rolle, de tildeles af arrangørerne, når disse går ud fra, at cheerleading og lignende bare indiskutabelt hører med til mandesport.


Jeg er med på at mandesport har en langt længere historie end kvindesport, og at publikum tidligere primært var mænd, så jeg forstår egentlig godt hvordan de letpåklædte kvinder er kommet ind i sportsbegivenheder. Men der er vel efterhånden snart lige så mange kvinder som publikum, ihvertfald til håndbold, så der kan cheerleaders/juhupiger eller hvad de nu skal kaldes, undre :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Er cheerleaders sexisme?

Indlægaf LadyFox » 24. jan 2018, 19:48

Nej, det synes jeg ikke.
0
...

Tilbage til "Forhold og sex"