Jalousi - Hvad skal jeg dog gøre?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
FletpArkett
Kort karma: 29
Likede indlæg: 624

Jalousi - Hvad skal jeg dog gøre?

Indlægaf FletpArkett » 12. feb 2018, 22:12

Jeg har nu været sammen med den dejligste mand i lidt over et halvt år. Indtil nu har vores forhold været alt det jeg nogensinde har ønsket af et forhold - Og han gør så enormt mange ting for mig, fordi han bare gerne vil se mig glad, og alt jeg viser for tiden er det modsatte. At jeg er ked af det, vred og irritabel. Alt det på grund af jalousi. Jalousi jeg indtil nu slet ikke har haft grund til. Vi er allerede meget involverede i hinandens liv, har holdt jul og nytår sammen og har rejst sammen. Fra første dag vi mødtes klikkede det og vi har været sammen næsten konstant siden da. Han er på alle måder gået "all in" i det her forhold.

Problemet er mig. Jeg er simpelthen vildt jaloux og ved ikke hvad jeg skal gøre, for når jalousien rammer mig, bliver jeg ondskabsfuld og får nærmest en hjerneblødning. Siger ting der er SÅ langt fra det jeg normalt ville sige og det SLIDER på forholdet og det ellers fine vi har sammen. Sjovt nok har jeg været mest jaloux på hans fortid. Har virkelig stolet så meget på ham, fordi det vi har haft sammen, har føltes så stærkt, men kan mærke, at som problemerne hober sig op og vi bliver slidte af de der skænderier (der heldigvis kun er i perioder) bliver jeg mere usikker på ham og kan mærke jalousien nage...Er simpelthen så bange for, hvad den jalousi i sidste ende kan gøre ved vores forhold. Forstår virkelig godt, hvis han bliver kold hen af vejen. Vil bare ikke miste ham, men har enormt svært ved at styre det.

Jeg føler jalousi er sådan tabubelagt og skamfuldt. Har ikke rigtigt nogen at tale med det om. Har selvfølgelig veninder men ved, at lige ift. denne problematik, kan de ikke hjælpe (har forsøgt at bringe emnet på banen, men følte de ikke helt forstod)

Det oplagte ville selvfølgelig være at finde en god psykolog. Har bare ikke råd lige nu, så det er ikke en mulighed. Er der ikke nogen af jer der har oplevet samme problematik, og har gode råd til, hvordan I tacklede det? Findes der mon sådan samtalegrupper om jalousi eller ? Please - hjælp mig her. Er seriøst "på den" og oprigtig nervøs for, hvordan det skal gå fremadrettet. :nerve:
0
Sladjah
Kort karma: 8
Likede indlæg: 53

Re: Jalousi - Hvad skal jeg dog gøre?

Indlægaf Sladjah » 13. feb 2018, 09:29

Hvad er det lige præcis du bliver jaloux over :)?? Så kan jeg bedre forstå situationen..
3
Brugeravatar
Contrast
Kort karma: 20
Likede indlæg: 552

Indlægaf Contrast » 13. feb 2018, 10:01

Er det virkelig kun dig, der er "problemet"? Jeg kender ikke den underliggende grund til at du bliver jaloux, så det her bliver bare et generelt svar, men pas på med ikke at tage for meget på dine skuldre i det her :) Jeg siger det mest fordi du portrætterer din mand som perfekt, og du er "problemet".
1
Selma156
Kort karma: 122
Likede indlæg: 1563

Indlægaf Selma156 » 13. feb 2018, 11:22

Jeg har også været i et forhold, hvor jeg følte som dig. At alt var sindssygt godt og alt jeg ønskede mig, men jalousien var så ødelæggende for forholdet. Det endte med, at han gik fra mig. Blandt andet på grund af jalousien. Men også andre faktorer som en dyb depression.

Jeg følte også, at jeg var endt i det 'perfekte forhold', men jeg blev et monster af og til. Han stod godt nok model til meget. Det var mit første længere forhold og jeg havde derfor også samtidigt meget at lære. Jeg havde dog aldrig troet, at jalousi ville være et problem! Men det blev det. Jeg kunne ikke sove om natten, hvis han var i byen, jeg beskyldte ham for ting, han aldrig ville gøre, jeg så de mindste tegn som at han ikke ville mig mere, jeg stalkede alle han havde været sammen med (dem jeg vidste), og han kunne lige vove på at like en andens kvinde profilbillede.

Han havde to tætte veninder, som jeg ikke havde noget problem med. Der kunne han hænge ud med dem, som han havde lyst, og følte ikke det fjerneste, hvis han havde drukket vin med den ene det halve af natten og lignende. Men alle andre kvinder (undtagen familie) så jeg som trusler og fjender, og hvis vi var i byen sammen og han dansede med en anden, var jeg ved at brænde op indeni.

Han var altid utroligt åben om sine relationer, og desuden meget social, så der var mange kvindelige bekendte i hans liv. Det ødelagde mig totalt, og jeg kunne flippe ud helt uberettiget, for bagefter at undskylde og angre.

Efter forholdet gik jeg til psykolog og psykiater, og det hjalp en hel del. Jeg skal aldrig nogensinde lade jalousien tage over på dén måde igen. Aldrig, det var et mareridt. Jeg fandt i korte træk ud af, at det var en blanding af mindreværd, daddy issues, usikkerhed, og faktisk også det faktum, at jeg altid følte, at jeg ville ham en lille smule mere, end han ville mig.

Jeg ved ikke, jeg skrev bare lige nogle tanker ned. Du er velkommen til at spørge ind eller uddybe din situation nærmere. Jeg vil rigtig gerne hjælpe.
8
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 558
Likede indlæg: 9443

Indlægaf Lemonella » 13. feb 2018, 11:43

Du skal i hvert fald først og fremmest gøre op med dig selv, hvad der skal fylde mest i jeres forhold. Din jalousi, eller jeres fælles kærlighed.
Så skal du og kæresten have en snak om dit problem. Alt skal på bordet, intet skal stikkes under stolen. Vil du det her forhold, må du være 100% ærlig. Sådan en snak, kan give både ham og ikke mindst dig selv, et indblik i, hvad der sker for dig.
Måske I så sammen, kan finde en parterapeut, som kan hjælpe dig/jer videre.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 259
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 4256

Indlægaf Tanten » 13. feb 2018, 18:26

Du kan evt. opsøge dit lokale frivilligcenter og høre, om de har selvhjælpsgrupper for folk, der slås med overdreven jalousi https://www.frise.dk/selvhjaelp/find-di ... ganisation.

Min teori er, at ubegrundet jalousi handler om dårligt selvværd og angst for at miste - og at at det er de to issues, du skal kigge på, for at blive klogere på, hvad der er på spil.

Dog - når du ikke skriver flere detaljer, kan det jo ikke udelukkes, at din kæreste f.eks. har en uhensigtsmæssig måde at tale om sin "fortid" på, der ville trigge de flestes jalousi, f.eks. ved at komme med for mange, uønskede detaljer eller andet.
5
Kaffe
Kort karma: 98
Likede indlæg: 1150

Indlægaf Kaffe » 13. feb 2018, 18:55

Jeg vil anbefale at læse om jalousi af sexolog Maj Wismann. Jeg synes, hun kommer rigtig godt omkring, og det er gode, praktiske anvisninger til, hvordan man kan arbejde med jalousien. Der er også noget om, hvordan man inddrager partneren på en god måde.

https://websexolog.dk/jalousi/
1
Brugeravatar
sansera
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1263

Indlægaf sansera » 14. feb 2018, 07:29

Er det første gang du oplever at være jaloux på den måde, eller er det normalt for dig?
0
Brugeravatar
Knirkemis
Kort karma: 202
Likede indlæg: 2100

Indlægaf Knirkemis » 14. feb 2018, 21:01

Mit sidste forhold var gennemsyret af jalousi. Men min eks var så også en klovn, når det kom til passende adfærd overfor andre kvinder. Så langt hen ad vejen, var det sådan set ikke ud af det blå.
Jeg søgte behandling, og lærte bla at det er en angst-form, og skal tackles som angst. Så det er måske et sted at starte - at undersøge, hvordan man griber angst an.
Jeg fik også at vide af en psykolog, at jalousi er ekstremt svært at behandle. Det var temmelig nedslående, og det lykkedes mig heller ikke i den tid vi var sammen. Jeg har været bange for, at det skulle forfølge mig i et nyt forhold, men det er heldigvis overhovedet ikke tilfældet. Med det vil jeg sige, at hvis du ikke har oplevet det i andre forhold, så skal du måske begynde at kigge lidt på, hvordan din kæreste opfører sig. Har han en adfærd, som trigger noget i dig? Ikke dermed sagt, at han gør noget forkert, men måske kan du finde ud af, hvad der udløser jalousien, og det er da et sted at starte.

Jeg føler med dig. Det er forfærdeligt, at have det på den måde.
3
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 673
Likede indlæg: 9042

Indlægaf Zombie » 14. feb 2018, 23:57

Efter psykologbehandling for jalousi, er jeg helt enig med Knirke i, at jalousi er en form for angst.

Det bedste du kan gøre i situationen er ligesom med angst at lave nogle dybe vejrtrækningsøvelser og komme helt ned i din krop. Flyt dit fokus fra det som gør dig jaloux og ned i mave.
Find evt. nogle mindfulness øvelser på nettet og find en, der får dig til at slappe af.
Det handler i situationen rigtig meget om viljestyrke, men du skal øve dig på det. Aftal med dig selv, at du hverken siger eller gør noget, før du som minimum har lukket øjnene og taget dybe, lange indåndinger helt ned i maven 10 gange, i roligt tempo.

En anden idé er at sove på det. Simpelthen. Det kræver også noget øvelse, men tit er følelsen af jalousi dampet lidt af henover natten og man tænker mere klart, når den situation som gjorde én jaloux, er på afstand. Vurder om det er noget, der reelt er et problem eller om det bare var dine løbske tanker som var problemet.

Sidst men ikke mindst har det hjulpet mig meget at snakke grænser med min kæreste. F.eks. sådan noget med, at dans er cool, men grinding op af hinanden imens er ikke.
På den måde kan jeg minde mig selv om det i situationen, hvis jeg bliver jaloux over at han danser med en anden, at vi jo HAR en aftale om, at dans er ok, og det bliver ikke værre end dét, for det har vi jo også aftalt. Og så lukke øjnene/se væk og trække vejret dybt 10 gange.
5
Kaffe
Kort karma: 98
Likede indlæg: 1150

Indlægaf Kaffe » 15. feb 2018, 14:59

Jeg mener, at man skal se ind i fjæset af jalousien, før man kan bevæge sig væk fra den igen. Hvordan føles det? Hvad tricker? Hvad er de værste tanker om, hvad der kan ske? Hvad giver det dig at føle dig jaloux? Hvad er du bange for at miste? Skriv det hele ned til dig selv.
Indenfor behanandling for fobi kalder man det for desensibilisering. Jeg tænker, der er paralleller at drage. Ikke at jeg i øvrigt sammenligner.
2
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Likede indlæg: 185

Indlægaf differentdaydifferentperson » 14. mar 2018, 02:10

Jeg har ingen råd, men vil bare sige held og lykke. Jeg er dødeligt jaloux, og det ødelægger bogstavelig talt mit liv.
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Likede indlæg: 185

Indlægaf differentdaydifferentperson » 14. mar 2018, 02:11

Okay, mit held og lykke lyder næsten ironisk, men det er det altså ikke :p :)
1
FletpArkett

Indlægaf FletpArkett » 14. mar 2018, 06:17

Hov så blev tråden trukket frem igen. Mange tak for jeres kloge svar. Hvor er i gode! Kunne bruge rigtig meget af det I skriver...

Og Undskyld mit sene svar, men blev nødt til lige at trække mig tilbage og reflektere over hvordan jeg ville fortsætte. (både forholdet og tråden) Da jeg oprettede tråden havde der været en episode hvor jeg pga jalousi flegnede fuldstændig, og oven i købet kørte på ham i et par dage pga jalousien. Simpelthen en komplet hjerneblødning af sådan en type jeg ellers aldrig får. Det var ikke hans skyld sådan set, men blev konfronteret med hans fortid igennem et billede han ikke havde slettet, da han gerne ville have lagt nogle billeder over på min computer. Det var en total overreaktion fra min side, omend jeg blev konfronteret med nogle ting jeg ikke vidste og et billede der ihvertfald ikke skulle ligge på min computer (det var ikke et frækt billede på nogen måde, men dog et billede at noget fra fortiden)

Konsekvensen blev at han trak sig følelsesmæssigt fra mig den følgende periode. Det var nok meget godt. Jeg fik virkelig sat i perspektiv hvilken skøn mand jeg har og at jeg kan ødelægge det, hvis jeg ikke passer på. Jeg erkendte, at jeg reelt ikke har kontrol over om han forelsker sig i en anden eller er tiltrukket af andre. Jeg kan reelt ikke gøre noget, og erkendelsen af det kontroltab gav egentlig en stor frihed på en eller anden bagvendt måde.

Han har på alle måder vist han vil mig, fortiden er umiddelbart ikke en trussel - den største trussel mod vores forhold er reelt mig når jeg er jaloux. Jeg har lagt mig flat ned og fortalt om hvor svært det er for mig med den her jalousi og idet jeg har været åben omkring det og jeg blev mødt i de her svære følelser og at han langsomt åbnede op igen, jamen så føler jeg lidt, vi er kommet om på den anden side. For nu ihvertfald.

Lige nu føler jeg mig egentlig OK med min jalousi. Når den stikker hovedet, op håndterer jeg den alene, istedet for at få en hjerneblødning og lade det gå ud over ham. Han skal på noget konference alene med en kvindelig kollega om nogen dage. Det er helt fint for mig. Forøvrigt har han ret mange veninder som han ofte ser, ofte alene (0g ofte er jeg inviteret med) og dem er jeg ikke jaloux på. Sjovt nok. Men han er også god til at involvere mig i sin omgangskreds så jeg kender dem alle sammen. Jeg skal til fødselsdag med hans exkone senere på året og der spurgte han mig om det var OK hun blev inviteret ( for sønnens skyld) for havde jeg et problem med det, ville han ikke invitere hende. Igen, når man bliver mødt med den respekt og forståelse, så er det lettere at håndtere det. Og selvfølgelig skal exkonen med. Så igen - tak for alle jeres svar. Det er muligt jeg trækker tråden frem igen, på et senere tidspunkt hvis lokummet brænder eller noget....for nu er tingene helt OK :genert:
Senest rettet af FletpArkett 14. mar 2018, 06:23, rettet i alt 1 gang.
5
FletpArkett

Indlægaf FletpArkett » 14. mar 2018, 06:22

Kaffe skrev:Jeg mener, at man skal se ind i fjæset af jalousien, før man kan bevæge sig væk fra den igen. Hvordan føles det? Hvad tricker? Hvad er de værste tanker om, hvad der kan ske? Hvad giver det dig at føle dig jaloux? Hvad er du bange for at miste? Skriv det hele ned til dig selv.
Indenfor behanandling for fobi kalder man det for desensibilisering. Jeg tænker, der er paralleller at drage. Ikke at jeg i øvrigt sammenligner.

Det der var faktisk lige nøjagtig hvad jeg gjorde. Og det virkede for mig. Det resulterede i en faktisk befriende følelse af kontroltab. Jeg kan reelt ingenting gøre, hvis det værste sker. Mange, mange refleksioner omkring mine følelser for ham, hans exer, mine tidligere forhold osv. Det var faktisk en ret fin process - nu hvor den er nogenlunde overstået - det var hæsligt mens det stod på :D
4

Tilbage til "Forhold og sex"