Manden bestemmer- for han tjener mest!

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf LaMariposa » 15. apr 2018, 09:41

Vi er fælles om større økonomiske beslutninger, selvom min kæreste tjener lidt mere end jeg gør, og vi er begge interesserede i at få tilrettelagt vores økonomi bedst muligt.

Tror jeg ville finde det meget mærkeligt, hvis den ene part slet ikke var interesseret i vores fælles økonomi. For mig er det en ret stor del af det at leve sammen, at vi også er fælles om del.
1
:lun: Be brave
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf TomKah » 15. apr 2018, 11:05

Jeg tjener mest men hvad vil det sige at bestemme?
Det er min mand der har adgang til netbank og den slags - jeg har mobile pay, men store økonomiske omlægninger som lån og køb af aktier, taler vi nu om i fællesskab.

Jeg synes sagtens jeg kan være medbestemmende uden at være den der fysisk udfører arbejdet, det er jo også sådan det fungerer at være chef.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Fru Sunshine » 15. apr 2018, 11:18

Vi kører nok sådan lidt sideløb.
Det fungerer fint nok.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1621
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2677

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf KIM K » 15. apr 2018, 12:19

Hos os er der ingen væsentlige områder hvor den ene part bestemmer mere end den anden, men der er områder hvor det er den ene der ligesom fører taktstokken pga. bedre overskud, interesse eller kompetence på området.

Jeg har altid tjent mest, bl.a. fordi min kone arbejder på nedsat tid, og jeg (især tidligere) har arbejdet meget for at skrabe nogle penge hjem til den fælles husholdning og opsparing. Men det kunne jeg jo kun gøre fordi min kone trak det store læs på hjemmefronten.
Hendes arbejde omend det ikke alt sammen er lønnet har mindst ligeså stor værdi for familien som mit, hvorfor det ville være urimeligt hvis jeg argumenterede for at skulle bestemme mest over økonomiske dispositioner qua en større indtægt.

I forhold til at lægge rammerne for den økonomiske planlægning og budget er det nok mig der fører taktstokken, simpelthen fordi jeg er bedre til tal og økonomi end min kone. Men jeg bestemmer ikke, hun er da med inde over og vi taler om det.

På andre områder er det hende der fører an.
6
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Wizzze » 15. apr 2018, 13:31

Dikus skrev:
LaMariposa skrev:Vi er fælles om større økonomiske beslutninger, selvom min kæreste tjener lidt mere end jeg gør, og vi er begge interesserede i at få tilrettelagt vores økonomi bedst muligt.

Tror jeg ville finde det meget mærkeligt, hvis den ene part slet ikke var interesseret i vores fælles økonomi. For mig er det en ret stor del af det at leve sammen, at vi også er fælles om del.


Det synes jeg faktisk også! Jeg har altid prøvet at presse min eksmand til interesse, men han kan svinge sig op til interesse for, hvad han har til forbrug...

Og nu har jeg mødt en kæreste, der er ligesådan...

Med den der "dovne" begrundelse, en del her i tråden også giver udtryk for.

Begge vil gerne være med til at bestemme, om vi skal have en vw eller mazda. Men finansieringen må jeg finde ud af. Min "bestemmeret" kommer så ud at, at hvis jeg siger "der er kun råd til en Skoda", så bliver det en Skoda. Og de oplever det ikke som om, jeg har bestemt, men at vi har taget en fornuftig økonomisk beslutning.

Måske dovenskab bare er menneskeligt... Man læner sig tilbage og lader den anden ordne det, der bliver løst på en måde, man finder tilfredsstillende...


Jeg havde engang en lærer der altid sagde at alle menneskehedens store bedrifter kun handlede om at pleje vores egen dovenskab, vi opfandt kun hjulet for at det skulle blive nemmere at hente/bringe, så der var mere tid til at ligge og flyde :D
Så ja, jeg tror dovenskab er ret menneskeligt. Jeg kan godt vaske tøj og stryge, men kan jeg slippe uden om, så gør jeg det gerne :genert: med andre er det så økonomi, madlavning, bleskift, eller noget helt fjerde.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf kidkomb » 15. apr 2018, 15:00

Os "dovne" kan jo have andre talenter/interesseområder.
Bare lige inden vi griber til "ej, se de dovne, dumme mennesker".
Det er i hvert fald tilfældet hjemme hos os (tænk at skulle lave den disclaimer altså :stoned:)
De fleste indretter sig vel, så man laver mest af det man kan lide. Og er man bare lidt forskellige så betyder det at man deler tingene mellem sig.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf SonataA » 15. apr 2018, 17:24

Dikus skrev:
SonataA skrev:Min prinsgemal tjener helt klart mere - og arbejder også meget mere end jeg gør. Men det betyder så bare at han i hverdagen ikke bestemmer ret meget. Omkring økonomien bestemmer vi meget ens - måske bestemmer jeg lidt mere. Men for pokker, man kan ikke arbejde 60-70 timer om ugen og forvente at kunne bestemme ret meget.
Når vi har små børn så kræver det jo også fravalg hos mig.


Hvorfor kan man ikke det?


Herhjemme kan man ikke. For i og med at han er meget fraværende, så bliver det mine regler og mine vaner der fylder mest. Det må han så falde naturligt ind i - eller være mere hjemme. Børnene skal heller ikke opleve at der gælder andre regler bare fordi far er hjemme.

I andre familier kan det sikkert fungere af manden ikke er hjemme men stadig bestemmer. Men hvis jeg skal holde styr på alt hvad der hedder hjem, børn og mit eget job, og han skal have frihed til at arbejde, så skal han ikke blande sig ret meget herhjemme, det ville slet ikke fungere for mig.
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf LadyFox » 15. apr 2018, 18:01

LaMariposa skrev:Vi er fælles om større økonomiske beslutninger, selvom min kæreste tjener lidt mere end jeg gør, og vi er begge interesserede i at få tilrettelagt vores økonomi bedst muligt.

Tror jeg ville finde det meget mærkeligt, hvis den ene part slet ikke var interesseret i vores fælles økonomi. For mig er det en ret stor del af det at leve sammen, at vi også er fælles om del.


Hvis jeg fandt en partner med samme engagement i økonomi som mig ville det ikke være et problem at have en passende interesse for den fælles økonomi. Men hvis jeg fandt en partner der gad bruge tid på at kigge forsikringer i sømmende, investerer i alt muligt osv. Så ville jeg nok have svært ved at svinge mig op til at vise noget nær oprigtig interesse for vores fælles økonomi - hvorfor skulle jeg finde noget jeg ikke finder spændende i mit private liv spændende bare fordi vi var to nu?
Lidt ligesom hvis jeg fandt en partner der gerne vil eje, så må det også være min partners projekt hvis det var den vej vi gik, fordi.. Jeg interessere mig ikke for at eje, låne og den slags, og jeg vil helst være fri.

Min økonomi fungere sådan at hvis mine regninger er betalt, kan få mad på bordet, tøj på kroppen, lidt fornøjelser, har jeg de lovpligtige forsikringer så er det fint nok til mig. Jeg har ikke brug for at mine penge skal vokse, eller at være 100 sikker på at jeg ikke kan få mine ting en smule billigere et andet sted.
- Jeg kan ikke se hvorfor en partners behov for at have mere styr på den end det højest nødvendige, skulle være mere korrekt end mit temmelig afslappede forhold til det.
0
...
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf LaMariposa » 15. apr 2018, 18:15

LadyFox skrev:
LaMariposa skrev:Vi er fælles om større økonomiske beslutninger, selvom min kæreste tjener lidt mere end jeg gør, og vi er begge interesserede i at få tilrettelagt vores økonomi bedst muligt.

Tror jeg ville finde det meget mærkeligt, hvis den ene part slet ikke var interesseret i vores fælles økonomi. For mig er det en ret stor del af det at leve sammen, at vi også er fælles om del.


Hvis jeg fandt en partner med samme engagement i økonomi som mig ville det ikke være et problem at have en passende interesse for den fælles økonomi. Men hvis jeg fandt en partner der gad bruge tid på at kigge forsikringer i sømmende, investerer i alt muligt osv. Så ville jeg nok have svært ved at svinge mig op til at vise noget nær oprigtig interesse for vores fælles økonomi - hvorfor skulle jeg finde noget jeg ikke finder spændende i mit private liv spændende bare fordi vi var to nu?
Lidt ligesom hvis jeg fandt en partner der gerne vil eje, så må det også være min partners projekt hvis det var den vej vi gik, fordi.. Jeg interessere mig ikke for at eje, låne og den slags, og jeg vil helst være fri.

Min økonomi fungere sådan at hvis mine regninger er betalt, kan få mad på bordet, tøj på kroppen, lidt fornøjelser, har jeg de lovpligtige forsikringer så er det fint nok til mig. Jeg har ikke brug for at mine penge skal vokse, eller at være 100 sikker på at jeg ikke kan få mine ting en smule billigere et andet sted.
- Jeg kan ikke se hvorfor en partners behov for at have mere styr på den end det højest nødvendige, skulle være mere korrekt end mit temmelig afslappede forhold til det.


Det er super fint, at du har det sådan, og at det fungerer for dig.

Vi har hus, biler og har lige haft nogle ret store udgifter. Derfor er det rart for mig, at vi begge tager aktivt del i at få økonomien til at fungere. Derfor har vi også begge interesseret os for, hvordan vi via forsikringer, pension osv. kan sikre hinanden, hvis den ene af kradser af.

Økonomi er folks egen sag, og det må der selv styre, men jeg er glad for, at det hos os er en fælles opgave på linje med opvask, indkøb og de andre opgaver, der hører til en husholdning.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf LadyFox » 15. apr 2018, 18:49

LaMariposa skrev:
LadyFox skrev:
LaMariposa skrev:Vi er fælles om større økonomiske beslutninger, selvom min kæreste tjener lidt mere end jeg gør, og vi er begge interesserede i at få tilrettelagt vores økonomi bedst muligt.

Tror jeg ville finde det meget mærkeligt, hvis den ene part slet ikke var interesseret i vores fælles økonomi. For mig er det en ret stor del af det at leve sammen, at vi også er fælles om del.


Hvis jeg fandt en partner med samme engagement i økonomi som mig ville det ikke være et problem at have en passende interesse for den fælles økonomi. Men hvis jeg fandt en partner der gad bruge tid på at kigge forsikringer i sømmende, investerer i alt muligt osv. Så ville jeg nok have svært ved at svinge mig op til at vise noget nær oprigtig interesse for vores fælles økonomi - hvorfor skulle jeg finde noget jeg ikke finder spændende i mit private liv spændende bare fordi vi var to nu?
Lidt ligesom hvis jeg fandt en partner der gerne vil eje, så må det også være min partners projekt hvis det var den vej vi gik, fordi.. Jeg interessere mig ikke for at eje, låne og den slags, og jeg vil helst være fri.

Min økonomi fungere sådan at hvis mine regninger er betalt, kan få mad på bordet, tøj på kroppen, lidt fornøjelser, har jeg de lovpligtige forsikringer så er det fint nok til mig. Jeg har ikke brug for at mine penge skal vokse, eller at være 100 sikker på at jeg ikke kan få mine ting en smule billigere et andet sted.
- Jeg kan ikke se hvorfor en partners behov for at have mere styr på den end det højest nødvendige, skulle være mere korrekt end mit temmelig afslappede forhold til det.


Det er super fint, at du har det sådan, og at det fungerer for dig.

Vi har hus, biler og har lige haft nogle ret store udgifter. Derfor er det rart for mig, at vi begge tager aktivt del i at få økonomien til at fungere. Derfor har vi også begge interesseret os for, hvordan vi via forsikringer, pension osv. kan sikre hinanden, hvis den ene af kradser af.

Økonomi er folks egen sag, og det må der selv styre, men jeg er glad for, at det hos os er en fælles opgave på linje med opvask, indkøb og de andre opgaver, der hører til en husholdning.


Jeg tror bare jeg er mere villig til at dele tingene mere op, altså, hvis jeg fandt en partner der synes opvask og at rense afløb var ganske okay, så har jeg det fint med at handle, lave mad og stå for planlægning f.eks.
Jeg synes at planlægge ting er nice, jeg planlægger gerne alt muligt i sådan en grad at det vil kvæle de fleste, men jeg har ingen forventning om at en partner der måske er lidt mere "går den så går den"-agtig på nogen måde har lyst til at svinge sig op på mit plan, og derfor kan jeg sagtens nøjes med et kompromis, der gør at jeg styre planlægningen langt hen af vejen, men min partner til gengæld affinder sig med hvad jeg så finder frem til.

Det er jo svært pludselig at interesserer sig for noget der overhovedet ikke siger en noget. Heller ikke selv om det vil være mest hensigtsmæssigt i forhold til forholdet.

Men jeg kan da godt se at det med økonomien er vigtigere når man skal købe hus og bil, jeg ville nok bare stadig se på et lån som "har jeg råd, er det realistisk - så er det fint nok for mig" også selvom det måske ville være billigere ved en anden udlåner.
Derfor er det måske meget godt at jeg ikke har interesse i at låne. :)
0
...
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Honningprut » 15. apr 2018, 19:15

Sikke noget pjat. Hjemme hos os bestemmer vi lige meget, vi taler om hvad vi skal bruge vores penge på. Det kan egentlig godt være at jeg måske bestemmer et par procent mere i det store hele, men det handler om at jeg er mere ansvarlig med min økonomi, hvor han stadig er lidt ung og ubekymret. Vi tjener lige meget.

Artiklen lyder i mine 'ører som noget kønsrollebaseret lort fra 60'erne.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf LaMariposa » 15. apr 2018, 19:18

LadyFox skrev:
LaMariposa skrev:
LadyFox skrev:
LaMariposa skrev:Vi er fælles om større økonomiske beslutninger, selvom min kæreste tjener lidt mere end jeg gør, og vi er begge interesserede i at få tilrettelagt vores økonomi bedst muligt.

Tror jeg ville finde det meget mærkeligt, hvis den ene part slet ikke var interesseret i vores fælles økonomi. For mig er det en ret stor del af det at leve sammen, at vi også er fælles om del.


Hvis jeg fandt en partner med samme engagement i økonomi som mig ville det ikke være et problem at have en passende interesse for den fælles økonomi. Men hvis jeg fandt en partner der gad bruge tid på at kigge forsikringer i sømmende, investerer i alt muligt osv. Så ville jeg nok have svært ved at svinge mig op til at vise noget nær oprigtig interesse for vores fælles økonomi - hvorfor skulle jeg finde noget jeg ikke finder spændende i mit private liv spændende bare fordi vi var to nu?
Lidt ligesom hvis jeg fandt en partner der gerne vil eje, så må det også være min partners projekt hvis det var den vej vi gik, fordi.. Jeg interessere mig ikke for at eje, låne og den slags, og jeg vil helst være fri.

Min økonomi fungere sådan at hvis mine regninger er betalt, kan få mad på bordet, tøj på kroppen, lidt fornøjelser, har jeg de lovpligtige forsikringer så er det fint nok til mig. Jeg har ikke brug for at mine penge skal vokse, eller at være 100 sikker på at jeg ikke kan få mine ting en smule billigere et andet sted.
- Jeg kan ikke se hvorfor en partners behov for at have mere styr på den end det højest nødvendige, skulle være mere korrekt end mit temmelig afslappede forhold til det.


Det er super fint, at du har det sådan, og at det fungerer for dig.

Vi har hus, biler og har lige haft nogle ret store udgifter. Derfor er det rart for mig, at vi begge tager aktivt del i at få økonomien til at fungere. Derfor har vi også begge interesseret os for, hvordan vi via forsikringer, pension osv. kan sikre hinanden, hvis den ene af kradser af.

Økonomi er folks egen sag, og det må der selv styre, men jeg er glad for, at det hos os er en fælles opgave på linje med opvask, indkøb og de andre opgaver, der hører til en husholdning.


Jeg tror bare jeg er mere villig til at dele tingene mere op, altså, hvis jeg fandt en partner der synes opvask og at rense afløb var ganske okay, så har jeg det fint med at handle, lave mad og stå for planlægning f.eks.
Jeg synes at planlægge ting er nice, jeg planlægger gerne alt muligt i sådan en grad at det vil kvæle de fleste, men jeg har ingen forventning om at en partner der måske er lidt mere "går den så går den"-agtig på nogen måde har lyst til at svinge sig op på mit plan, og derfor kan jeg sagtens nøjes med et kompromis, der gør at jeg styre planlægningen langt hen af vejen, men min partner til gengæld affinder sig med hvad jeg så finder frem til.

Det er jo svært pludselig at interesserer sig for noget der overhovedet ikke siger en noget. Heller ikke selv om det vil være mest hensigtsmæssigt i forhold til forholdet.

Men jeg kan da godt se at det med økonomien er vigtigere når man skal købe hus og bil, jeg ville nok bare stadig se på et lån som "har jeg råd, er det realistisk - så er det fint nok for mig" også selvom det måske ville være billigere ved en anden udlåner.
Derfor er det måske meget godt at jeg ikke har interesse i at låne. :)


Det markerede er jeg ikke helt enig i. For lige præcis økonomi er for mig så vigtigt, at jeg forventer, at det er en fælles opgave, også selvom det ikke interesserer min partner (det gør det så heldigvis her i huset). Det ville være alt for stort et ansvar for mig, hvis jeg skulle stå med det hele selv, så selv hvis han ikke var interesseret, så måtte han altså støtte mig i det alligevel.

Men det er jo bare mig :) Denne her tråd viser jo rigtig fint, at det kan fungere rigtig godt på alle mulige andre måder også.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf milisa » 15. apr 2018, 20:58

KIM K skrev:Hos os er der ingen væsentlige områder hvor den ene part bestemmer mere end den anden, men der er områder hvor det er den ene der ligesom fører taktstokken pga. bedre overskud, interesse eller kompetence på området.


Præcist! Jeg har det faktisk med økonomi som vinden mfl. Jeg finder det FRYGTELIGT uinteressant. Men jeg gør det, fordi min kæreste om muligt finder det endnu mere uinteressant! Hvis han lige pludselig skulle se lyset, ville jeg med glæde smide samtlige pbs-aftaler og regneark over til ham og aldrig mere kigge tilbage. Og med mindre jeg mister arbejdsevnen, kommer han aldrig til at tjene mere end mig.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Juki » 15. apr 2018, 21:17

kidkomb skrev:Os "dovne" kan jo have andre talenter/interesseområder.
Bare lige inden vi griber til "ej, se de dovne, dumme mennesker".
Det er i hvert fald tilfældet hjemme hos os (tænk at skulle lave den disclaimer altså :stoned:)
De fleste indretter sig vel, så man laver mest af det man kan lide. Og er man bare lidt forskellige så betyder det at man deler tingene mellem sig.

Jeg er meget enig.

Jeg går op i økonomi på den måde at jeg undersøger hvilket mobilabonnement der er billigst og samtidig dækker mit behov bedst, jeg har forsikringer der passer til hvordan mit liv ser ud p.t. osv., men jeg ville slet ikke magte at skulle holde "husmøde" 4-5-6 gange om året for at tjekke at jeg stadig havde de billigste forsikringer og de billigste abonnementer :gisp:

Jeg har netbank og har derigennem et overblik over hvor meget jeg bruger, har til rådighed og hvilke udgifter jeg har. Jeg har ingen dyre lån, abonnementer eller ejer egen bil eller bolig så selvom jeg godt kan lide at der er styr på diverse ting omkring økonomi, så synes jeg altså det er ligeså kedeligt som at vaske op eller skifte sengetøj :træt:

Men det er jo rart nok bagefter, når det er gjort..
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Anilara » 15. apr 2018, 22:34

Når jeg skriver at den som tjener mest bestemmer mest hos os, er det også udtryk for, at vi absolut ikke har fællesøkonomi. Penge = muligheder (hos os). Så kan den med pengene vælge at bestemme, at den anden også skal have muligheder for valg.
Dermed ikke sagt at man ikke godt kan være den gavmilde, og fordele udgifter i en periode - økonomien bliver bare aldrig fælles.
0

Tilbage til "Forhold og sex"