Manden bestemmer- for han tjener mest!

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Wizzze » 14. apr 2018, 13:53

https://www.bt.dk/danmark/klar-til-loer ... an-den-der

Er I enige? At den tjener mest bestemmer?

Hvordan er det i jeres forhold?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Rullegardinia » 14. apr 2018, 14:01

...Sagde superkapitalisten.

Om jeg er enig? Lad mig sige det sådan her, hvis en mand, jeg var i et forhold med mente, at det var sådan vi legede, så var jeg færdig med at lege med ham. Bum.
8
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Wizzze » 14. apr 2018, 14:04

Jeg er den i vores forhold der tjener mest, og jeg er en økonominørd af rang, så jeg bruger klart mest tid på vores økonomi, men jeg føler ikke jeg bestemmer mest. I hverdagen har vi hver vores lommepenge, så “skat må jeg...” har vi reelt aldrig.
Vi taler om større ting vi vil anskaffe eller bruge penge på, som møbler, nips (endnu ingen ballade om elge :D ), rejser og den slags, som ikke lige kan holdes indenfor en måneds lommepenge. Og så har vi økonomimøde ca. en gang i kvartalet, hvor vi snakker om der er noget der skal ændres, et abonnement der skal opsiges, om vi holder madbudget, og om vi skal ændre ved opsparing/lommepenge, mest er det noget med slik, hygge og vin. Meget lidt om magt :gruble:
Men nu er det også sjældent vi køber fast ejendom, eller lægger lån om. De største debatter er typisk om for meget arbejde, hvor ferier skal gå til, og hvornår de skal ligge.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf dgd2007 » 14. apr 2018, 14:06

Nej, ofte ikke. Det er jo tit kvinden, der flest planer om, hvad penge kan bruges til, så den tror jeg ikke holder i virkeligheden. :-D
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Sangius » 14. apr 2018, 14:06

Min mand tjener mere end mig. Jeg kunne tjene det samme - og mere til - hvis jeg ikke var bundet af, at vi har et lille bsrn i dagpleje. Hans arbejdstider er nemlig ikke dagpleje/børnehave eller skolevenlige.
Så derfor må mine være det.
Så nej, han tjener kun mere end mig, fordi jeg muliggører det for ham.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf dgd2007 » 14. apr 2018, 14:09

Sangius skrev:Min mand tjener mere end mig. Jeg kunne tjene det samme - og mere til - hvis jeg ikke var bundet af, at vi har et lille bsrn i dagpleje. Hans arbejdstider er nemlig ikke dagpleje/børnehave eller skolevenlige.
Så derfor må mine være det.
Så nej, han tjener kun mere end mig, fordi jeg muliggører det for ham.

Men spørgsmålet var ikke så meget, om han tjente mere, men om det betød, at han havde større indflydelse på, hvad pengene skulle bruges til? (Jeg orkede dog ikke at læse BT-artiklen.) :)
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16243
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1409
Likede indlæg: 30224

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf TinaW » 14. apr 2018, 14:11

Nu er overskriften jo ret misvisende i forhold til det, der reelt står.
Jeg tror nogle kvinder finder den slags beslutninger kedelige og derfor overlader dem til manden.
Hos os er huset mandens alene for nuværende og det er også kun ham, der betaler af på realkredit lånet. Om lånet skal lægges om, blander jeg mig ikke i. Men han ville da nok vende ideen med mig, hvis han gik og overvejede det. Bilerne står i hvert vores navn, ligesom lånene til dem gør, da de er indkøbt før vi flyttede sammen. Når en af dem skal skiftes ud, kan det da godt tænkes at vi køber den i fællesskab. Faktisk har jeg langt mere styr på forbruget end han har, men jeg har også en fortid i landets største energi selskab og arbejder nu med vand.
Men ellers så taler vi sammen om større beslutninger der vedrører økonomi med mere.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Sangius » 14. apr 2018, 14:11

dgd2007 skrev:
Sangius skrev:Min mand tjener mere end mig. Jeg kunne tjene det samme - og mere til - hvis jeg ikke var bundet af, at vi har et lille bsrn i dagpleje. Hans arbejdstider er nemlig ikke dagpleje/børnehave eller skolevenlige.
Så derfor må mine være det.
Så nej, han tjener kun mere end mig, fordi jeg muliggører det for ham.

Men spørgsmålet var ikke så meget, om han tjente mere, men om det betød, at han havde større indflydelse på, hvad pengene skulle bruges til? (Jeg orkede dog ikke at læse BT-artiklen.) :)


Nej, for han tjener jo kun mere, fordi jeg tager den største del af det arbejde, som der ikke er løn for.

Så han arbejder slet ikke mere end jeg gør - derfor er pengene i vores husstand fælles, og vi er fælles om hvad de bruges på. :)

Hvis vi en dag bytter, for vi har muligheden, så bliver det det samme :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Sangius » 14. apr 2018, 14:16

Jeg har aldrig oplevet det du beskriver Anonymiseret. Jeg hsr et meget stort overblik over vores økonomi, og ved at min mor også har det.
Synes heller ikke jeg ser det billede i mine venners forhold.

Det eneste sted jeg ser det er hos min mormor, hun aner ikke en dyt om deres økonomi.

Er det virkelig sådan blandt yngre kvinder også? Det overrasker mig.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Slettet bruger » 14. apr 2018, 15:25

Jeg styrer økonomien, og det har klart at gøre med at jeg tjener pengene.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. apr 2018, 15:30

Jeg synes faktisk, det er misvisende at tale om, at den ene part "bestemmer", når det drejer sig om et område, som den anden slet ikke eller i væsentlig mindre grad sætter sig ind i. Om det så er investering, møbler, forsikringer eller tøj til børnene.
3
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf milisa » 14. apr 2018, 15:40

Jeg styrer vores økonomi og tjener langt mere, end han gør. Tror nu ikke det har noget at gøre med indtjening, men udelukkende pga interesse og mangel på samme.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Anilara » 14. apr 2018, 15:43

Altså jeg bestemte klart mest da jeg tjente mest.
Nu tjener vi lige meget.

Det giver fint mening for os. Synes ikke det er dumt.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Bimmerdyret » 14. apr 2018, 16:10

Wizzze skrev:
Er I enige? At den tjener mest bestemmer?

Hvordan er det i jeres forhold?


Altså med udgangspunkt i eget forhold (godt snart 21 år), så er jeg ikke enig i at det er den, der tjener mest der bestemmer.
Det gælder både om det er manden eller kvinden, der tjener mest.
Med udgangspunkt i min egen situation har min mand og jeg haft fællesøkonomi fra før vi blev gift, alt ejes 50/50 og vi har altid været fælles om beslutninger hvad angik investeringer, køb osv uanset hvem af os, der tjente mest (hvilket jeg gjorde de første år).
Desuden havde jeg modsat min mand stået for investeringer for godt 500.000 for andre lige efter jeg fyldte 18 år, han havde ikke snuset til det før han blev 21.

MEN.... jeg kan sagtes følge og er enig med artiklens pointer og eksempler, såvidt at det sikkert er sådan i rigtig mange (vil ikke sige alle) forhold.
Der er mange kvinder, der overlader især økonomi til deres mænd,men det største problem er nok hvis de ikke følger med på sidelinjen, for mænd uanset indkomst er ikke altid skidegode til det med økonomi.

HVad jeg umiddelbart synes er trist er at artiklen er opstået pga den artikel om at en mand skulle forhøre sig hjemme om en aftale var ok.
Den dusk, der ikke kan se hvordan parforhold fungerer hvad angår kommunikation - er og bliver bare en dusk. Det har intet med at være under tøflen at gøre...men måske ved hun mere om agurker end så mange andre ;)
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Manden bestemmer- for han tjener mest!

Indlægaf Bimmerdyret » 14. apr 2018, 16:11

:lol:
dgd2007 skrev:Nej, ofte ikke. Det er jo tit kvinden, der flest planer om, hvad penge kan bruges til, så den tror jeg ikke holder i virkeligheden. :-D
0

Tilbage til "Forhold og sex"