Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Wizzze » 16. maj 2018, 11:03

Danmark er ramt af en epidemi af kønssygdomme. Det er især hos de unge af sygdommene spredes.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-05-1 ... uroligende

Jeg er selv fra generationen af unge i 80´erne som blev hamret med AIDS kampagner og "brug nu kondom eller dør du formaninger" :8: :shock: :gisp:
Der var reklamerne med fløjeriet, Kim Schumacher døde, der var endda en støttesang



Jo jo, vi lærte vores lektie :-D


Men hvad hører / lærer unge i dag om brug af kondomer og beskyttelse? :gruble:
Tror de bare at p-piller beskytter mod alt, fra graviditet til HIV? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Neenah » 16. maj 2018, 11:05

Jeg tror at mange har den opfattelse at hvis uheldet er ude, så kan man behandles, og det er vel den store forskel fra dengang til nu.
3
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. maj 2018, 11:47

Min opfattelse er at unge ikke lærer en skid. Jeg har snakket med folk der har været 1-2 år yngre end mig og ikke haft nogen som helst idé om beskyttelse og kønssygdomme. Det var ret chokerende ...

Dog tror jeg det kommer an på hvordan/hvornår man er konfronteret med kønssygdomme. Jeg blev ramt x2 efter en voldtægt som 14 årig og satte mig derfor ind i hele lortet, men hvis man er gået igennem hele sit sexliv uden at have haft “møder” med STD/STI, hvorfor så sætte sig ind i det?

Selvfølgelig bør man altid sætte sig ind i det, men tror bare det falder lettere for nogle at undersøge selv før man står i problemet, end det er for andre.
Serudover, addresssere man det til unge teenagere går der måske for tihi-agtigt.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Akehurst2 » 16. maj 2018, 11:58

Neenah skrev:Jeg tror at mange har den opfattelse at hvis uheldet er ude, så kan man behandles, og det er vel den store forskel fra dengang til nu.


Ja, jeg er årgang 1979 og for min generation var HIV jo en dødsdom. Det var virkelig skræmmende kampagner.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Orchidea » 16. maj 2018, 12:05

TakeAChanceOnMe skrev:Min opfattelse er at unge ikke lærer en skid. Jeg har snakket med folk der har været 1-2 år yngre end mig og ikke haft nogen som helst idé om beskyttelse og kønssygdomme. Det var ret chokerende ...


Når jeg læser ovenstående, tænker jeg på hvor mon forældrene er i det?

Det er fint med sexualundervisning i skolen, men jeg husker det selv som at jeg var for ung til sådan rigtigt at kunne forholde mig til det. Jeg ved ikke hvor meget unge ved om kønssygdomme i dag, men jeg synes klart at det er en forældreopgave at informere og vejlede sine børn - også i den henseende.
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Fru Himmelblå » 16. maj 2018, 12:31

Orchidea skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Min opfattelse er at unge ikke lærer en skid. Jeg har snakket med folk der har været 1-2 år yngre end mig og ikke haft nogen som helst idé om beskyttelse og kønssygdomme. Det var ret chokerende ...


Når jeg læser ovenstående, tænker jeg på hvor mon forældrene er i det?

Det er fint med sexualundervisning i skolen, men jeg husker det selv som at jeg var for ung til sådan rigtigt at kunne forholde mig til det. Jeg ved ikke hvor meget unge ved om kønssygdomme i dag, men jeg synes klart at det er en forældreopgave at informere og vejlede sine børn - også i den henseende.


Jeg er ikke uenig.

Men mine forældre har ALDRIG taget den snak med mig. Hvilket jeg har det helt fint med!

Jeg tror også det kan komme an på, hvor man kommer fra. Jeg er fra starten af 90'erne og fra 4. klasse og op, har der været seksualundervisning hvert år. Ud over den specifikke undervisning, var det også en obligatorisk del, af min skoles biologipensum.
Blandt mine venner kan jeg se, at sexsygdomme også generelt er noget man er opmærksom på. Jeg har heldigvis endnu til gode, at møde en person der mener, at det "bare er noget man ordner".
Der kan selvfølgelig være sket meget de sidste 10 år. Men at sexsygdomme er et storbysfænomen, er vidst ikke en nyhed.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf billiebean » 16. maj 2018, 12:39

Jeg tror hpv-vaccine, p-piller og fortrydelsespiller skygger meget for viden om udbredelsen og konsekvenser af kønssygdomme. Jeg er selv vokset op i 90erne med at p-piller var det vigtigste i verden, fordi det værste i verden var at blive gravid. Så jeg endte med at få et par kønssygdomme fordi behovet for kondom ligesom blev overskygget af frygt for graviditet. Og jeg tror slet ikke, jeg vidste, at risikoen for at få en eller anden kønssygdom var ret meget større end at blive gravid (altså forudsat man ved hvad en cyklus er).
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2018, 13:27

Frøken Himmelblå skrev:Der kan selvfølgelig være sket meget de sidste 10 år. Men at sexsygdomme er et storbysfænomen, er vidst ikke en nyhed.


I 2012 var det nu faktisk i Kolding at den var helt gal med klamydia... København var kun på 23. pladsen når antal smittede blev set i forhold til byens størrelse. https://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article4751354.ece
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Honningprut » 16. maj 2018, 14:53

Jeg tror heller ikke at seksualundervisningen er hvad den har været, aldrig at den har været noget at råbe hurra for. Jeg synes dog at forældrene bærer en del af ansvaret for, hvordan ikke blot selve "kondom-kønssygedomme-gravidlitet" opstår, men ligeledes også hvad sex egentlig er.

Jeg synes at der florerer en "kondom er no-go" kultur uanset alder. På mit gamle uddannelsessted hang der plakater i kantinen og der stod små kasser med kondommer. Ligeledes synes jeg at have set, at vi har haft besøg af studerende fra jordmorduddannelsen i kantinen, der skulle være med til at informerer om kønssygdomme. Jeg gik på et campus der var en sammentræk af EUC, VUC og Det blå gymnasium.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 15:36

Jeg tror nu udmærket de unge ved hvad sexsygdomme er. Det er risikoen og konsekvensberegningerne, der halter. Og så tror jeg simpelthen at den manglende dødsskræk overfor fx hiv har stor betydning.
2
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Panton » 16. maj 2018, 17:46

Jeg har løbende snakke om både sex, prævention og sygdomme med min 13 årige dreng. De har iøvrigt ikke haft seksualundervisning endnu og han går i 6 klasse?

Men åbenhed og at jeg svarer på hans spørgsmål er vejen frem, jeg ønsker jo heller ikke han skal være teenagefar!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Panton » 16. maj 2018, 17:52

Min søn har iøvrigt købt sine første kondomer. Da han blev 13 år fik han mastercard og han mente at første køb skulle være en pakke kondomer ;) Så dem hentede han i Føtex og var meget stolt, ha ha
5
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf billiebean » 16. maj 2018, 18:04

Og jeg har i øvrigt allerede besluttet, at mit barn bliver hevet igennem den toppinlige og grundige samtale om sex, sygdom, beskyttelse, menstruation osv af sin mor. Det må han/hun bare lære at leve med :D Det gjorde hverken mine eller min mands forældre nemlig, og det ville jeg gerne have haft de havde gjort.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Pax Romana » 16. maj 2018, 18:17

Hvis du er en ung pige af anden etnisk herkomst, så er din viden tæt på nul.
I hvert fald ifølge en veninde som kommer meget i indvandrermiljøet.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 18:32

Pax Romana skrev:Hvis du er en ung pige af anden etnisk herkomst, så er din viden tæt på nul.
I hvert fald ifølge en veninde som kommer meget i indvandrermiljøet.

Arh det kommer hvis an på hvem du er.
Min veninde fra Irak ved i hvert fald ligeså meget som mine andre venner, men du har sikkert ret I, at det er et problem i nogle familier.
0

Tilbage til "Forhold og sex"