Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
NorwayhereIcome
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. nov 2017, 02:10
Kort karma: 6
Likede indlæg: 90

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf NorwayhereIcome » 19. maj 2018, 08:12

Ingen af de unge jeg har omgang via familie, har vist sig at vide noget som helst om kønssygdomme. Jeg har 9 niecer og nevøer i 15-25 års alderen der bruger mig som en slags veninde, og ingen af dem har vidst noget som helst om sex sygdomme andet end Aids.da vi berørte de emner. Heller ikke de unge i min mands familier der også bruger mig til at tale om alt det de ikke vil tale med forældrene om, har vidst andet end at man kan få aids af sex.

De fleste kendte ikke engang til andre sygdomme. De fortæller at de ikke har lært om det i skolen. De har kun lært at bruge kondom fordi man ikke skal blive gravid eller få aids. Og de anser chancen for at få aids når de går i seng med jævnaldrene for lig nul, og har derfor den mening at så længe pigen er P-piller så behøver man ikke kondom..... Så der har jeg haft en deeeel snakke med dem. Jeg er ikke særligt imponeret af den sexundervisning de har haft i skolerne, lad mig sige det sådan. Synes der er en stor tendens i dag til altid at give de unge skylden for hvor lidt de ved, men lige her er det altså skolerne der simpelhent fokuserer så meget på graviditet og P-piller at de glemmer helt at nævne hvilke sex sygdomme der er og hvad der sker når man får dem. I 1980'erne havde man den indstilling at hvis der var noget de unge gjorde forkert, så måtte man lærer dem at gøre det rigtigt, ved hjælp af kampagne på kampagne, og det virkede 100%. I dag sker der intet, og man klandrer istedet for de unge og giver dem skylden for at de ikke ved det.
De unges ide om at de ikke kan dø, gør at de tænker at de ikke er i risiko zonen for at få aids, og det bliver gentaget alle steder hvor det kun er mænd der har sex med mænd, der bliver talt om. Men det der mangler er at de ser alle de andre sygdomme, som i dag kan være lige så slemme som Aids, hvis man bliver hårdt ramt, og som de NETOP har en kæmpe chance for at få.
For jeg kan godt forstå de unge tænker at Aids ikke rammer dem, og når de ikke ved hvor slemt klamydia og alle de andre sygdomme er og ser ud, hvorfor skulle de så bruge kondom? Min niece gik fra aldrig at bruge kondom, til at nægte 100% at have sex hvis ikke fjolset fandt et kondom frem, efter at jeg viste hende billeder af hvordan disse sygdomme ser ud, når man er ramt. Så det er jo ikke fordi hun vil eller ikke er klog nok, hun har bare ikke fået den rigtige hjælp fra skolens side. Og deres forældre regner med at sexundervisningen kun er blevet bedre siden de gik i skole, hvor den jo netop var fin og udmærket ( 80'erne og 90'erne), så hvorfra skal forældrene vide at den pludseligt er blevet så mangelfuld, når deres børn netop ikke vil tale med dem om sex?
I mine øjne er det skolerne der har fejlet drastisk.
0
NorwayhereIcome
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. nov 2017, 02:10
Kort karma: 6
Likede indlæg: 90

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf NorwayhereIcome » 19. maj 2018, 08:18

Neenah skrev:Jeg tror at mange har den opfattelse at hvis uheldet er ude, så kan man behandles, og det er vel den store forskel fra dengang til nu.


Og så er jeg altså nødt til at kommenterer på den her, så folk ikke tror det er rigtigt. Du kan måske blive behandlet for AIDS i dag, men
der er mange kønsygdomme man ikke kan blive helbredt for og som f.eks giver store sår på kønsdelene resten af dit liv eller gør dig steril Og der er ingen behandling, andet end at de kan give dig smertestillende. Ikke ligefrem grund til at kunne lade kondommet være i pungen. Der er ikke mange der vil gå i seng med dig, hvis din huha ligner et stort sår.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Artem » 19. maj 2018, 08:49

Jeg er fra 1975 og mindes at fik en rimelig god viden om kønssygdomme og specielt HIV og med hvor vigtigt det var at bruge kondom.
Hvilket jeg virkelig også har taget til mig og hvor det ikke er ret mange jeg har haft usikker sex med.
Så på trods af at jeg faktisk har været sammen med rimelig mange gennem årene har jeg aldrig haft en kønssygdom.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvad lærer unge om kønssygdomme og kondomer nu om dage?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. maj 2018, 09:09

jeg er fra 1981, og ja vi fik også skræmmekampagnen om HIV/aids - og jeg husker tydeligt hvor pinligt berørt vores biologilærer var da hun skulle undervise os i seksualitet og prævention. Jeg tror faktisk jeg lærte det meste ved selv at være nysgerrig og opsøgende. Læste ungdomslitteratur omkring forelskelse og "den første gang" tog de pamfletter der lå på biblioteket osv.
Jeg har ihvertfald aldrig været uvidende om emnet, og har passet på mig selv, og brugt den nødvendige beskyttelse.


Jeg ved at mine drenge har været deltagende i "uge 6" undervisning, som skolen har taget til sig som projekt. Det synes jeg er super fint, der er godt og relevant materiale tilpasset klassetrin. I år var udskolingen samlet til et foredrag med en ekstern underviser, netop etableret igennem "uge 6"
Og jeg tror faktisk at emnet var seksuelt overførte sygdomme, og hvilke konsekvenser de sygdomme har.
Jeg har opfordret mine store drenge til at se det tv materiale der bl.a. er blevet vist på dr ultra, i forbindelse med uge 6.

Den ældste er 14, og han er da nysgerrig på det , spørger gerne, og vi har haft snakken om kærester...
Inden kæresteriet overhoved var aktuelt havde vi en snak omkring sex, hvor jeg meget aktivt har plæderet for, at det med den første gang ikke er noget man skal ha overstået, men er noget man skal gøre når man virkelig ikke kan lade være - og man skal gøre det med en person som betyder virkelig virkelig meget for en, så man er sikker på det bliver en god oplevelse.
jeg har fortalt ham at HAN har et ansvar for at bruge kondomer, både for at sikre sig selv mod kønssygdomme, og for at undgå en graviditet, og at det er hans ansvar at de bliver brugt.
jeg har sendt ham et par links med god og relevant information, og bedt ham læse dem igennem, og sagt han måtte spørge hvis det var noget han gerne ville have vendt. Men jeg tænker han minder så meget om mig, at den klarer han selv - og at han husker hvad han læser, og tager ansvar.

Mine drenge har fra små vidst hvad menstruation er, hvorfor og hvordan - hvilket bevirkede at den ældste syntes drengene fra hans klasse var virkligt åndsvage og umodne da de begyndte at fnise over det, og drille pigerne fra klassen, og hvordan helvede kunne de overhoved være sjovt?
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Forhold og sex"