Mental load

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21828

Re: Mental load

Indlægaf Purple Haze » 5. feb 2021, 01:45

SurSødSovs skrev:
Purple Haze skrev:
SurSødSovs skrev:Nu siger jeg det bare, ing?

Hvordan kan det være, der er enighed om, mænd bare er bedre chefer, finder partnere, der er "mindre" end dem... Bare ikke, når vi taler mental load. Så har selvsamme mænd pludselig ikke tre hjerneceller og er ude af stand til at forhandle. Bruger de al deres energi på lønforhandlingerne, mon? :gruble:


Min kæreste er (så vidt jeg ved) god til sit job, og er (synes jeg) rigtig god til mange ting og klog.

Men jeg fx godt lide min svigermor, og ser hende gerne glad - og lige der er han mentalt dygtig som vådt bølgepap. Hun har fx, sjovt nok, fødselsdag samme dato hvert år, og hvert år lader det til at komme bag på ham. Og hvis ikke jeg tager over så får hun ingen gave - det var vist normen inden jeg kom ind i billedet. (Og hun overlevede, bevares, så det kan da godt være jeg bare er dukket op mine høje standarder).
Hans bror er på samme måde. Hvis ikke hun ringer til ham og husker ham på det, så ville han sandsynligvis bare glemme hendes fødselsdag.

Kæreste vil også gerne have gæster, lave faste aftaler fx om at ses med nogen ca hvert 3 måned i en form for madklub, holde fest (altså ikke lige nu vel), på ferie, ud og gå tur i skoven, på vandretur med vennerne, på picknik og ture i vores dertil dyrt indkøbte ladcykel, ud og sejle i oppustelig kajak osv osv.

Og jeg tager hjertens gerne med og prøver noget jeg ellers ikke ville overveje - men gider ikke planlægge noget jeg ikke selv har øverst på min prioritetsliste over “aktiviteter” - så det bliver sjovt nok aldrig til noget.

Og derfor kan det fremstå som om det er mig der bestemmer, jeg er ‘bossy’ og han ikke “får lov” til de ting han vil. Hvilket egentlig irretere mig lidt.
Jeg ville da fx hjertens gerne også bare gerne pakke de ting jeg få besked på, dukke op et eller andet sted og så tage på ferie hvor der er sørget for alting. Og så leve med at det ikke blev 100% som jeg selv ville have planlagt det.


Men hvorfor gør du så ikke det?


Synes jeg gør de ting jeg beskriver, så er ikke sikker på jeg forstår hvad du spørger til her?

SurSødSovs skrev: Eller finder en mand, der er lige så engageret i jeres liv som dig? Hvorfor har du valgt at leve sådan?


Han er en distræt spade på mange områder, og mange af dem vil jeg mene falder under ‘the mental load’ - sådan noget som planlægning, eller faktisk hovedsageligt planlægning.
Som ovenstående eksempler med fælles ferier, sociale aftaler, huske mærkedage (mors fødselsdag), få købt ting (som mors fødselsdagsgave) i ordentlig tid, komme ud af døren så vi kommer til tiden osv.
og så er der sådan noget som at være blind for mange husholdningsting han heller ikke er god til - eller måske snarere er god til at ignorere, ting som en fyldt opvaskemaskine, beskidte gulve, at køleskabet ikke fylder sig selv osv.

Men ingen er perfekte og han kan heldigvis en masse andre ting (som jeg måske ikke er så god til). Fx har han nærmest på ugentlig bais en buket blomster med hjem til mig, fordi han ved jeg elsker blomster og han synes jeg skal have noget pænt at kikke på mens jeg arbejder hjemme. Han er spændende at snakke med og ved utrolig mange sære ting, han kommer godt ud af det med alle, han er pæn og boller godt :P og en masse andre positive ting.
Men mest af alt er han meget kærlig og opmærksom på hvordan jeg har det og er der for mig.

Men de der praktiske planlægningsting og det med at udvise initiativ på nogle områder - not so much.

SurSødSovs skrev: Det lyder som en voldsom daglig belastning


Ved ikke om jeg vil kalde det en voldsom daglig belastning.
Snarere en kilde til gentagende irritation.

Og jeg kunne måske godt læne mig tilbage og sige - jamen så kommer vi bare ikke på ferie / får gjort rent / besøgt venner mv. for nu gider jeg ikke planlægge mere - men det går jo også ud over mig selv.
Så jeg prøver at fokusere på de positive ting - som at vores sommerferie bliver ikke brugt på at sove i shelter i en eller anden skov (som han jævnligt taler om vi burde gøre) den bliver brugt på luxushotel med spa, fordi det er det jeg helst vil.

Så brokker jeg mig over ham herinde i nar tråden indimellem for st få lidt luft.
Og fortsætter med at undre mig over at mange mænd jeg kender til, ikke lader til at magte ‘the mental load’.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mental load

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2021, 04:07

Zombie skrev:Hvorfor er kvinder mere neurotiske og samvittighedsfulde? Evolutionært så kommer den skrappeste frem i verden; you snooze, you lose. Jeg mener, det er lige så tillært som visse mænds behov for at tjene mere end deres koner fordi de ellers rammes på selvværdet.


Hvad med evner? Kan alle som udgangspunkt blive Phd'er i fysik med den rette opdragelse?
Hvad med introvert/ekstrovert? Kan alle opdrages til at blive festens midtpunkt?
Tålmodighed?
Humor?
Arbejdsomhed?
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Mental load

Indlægaf Pølsemix » 5. feb 2021, 05:23

“Mental load” er noget en person påtager sig fordi de har et højere ambitionsniveau for hvordan der skal støvsuges, fyldes opvaskemaskine eller whatever, og når det skal påduttes andre ender personen selv med at må gøre det og det er fair nok.
3
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Mental load

Indlægaf Filipai » 5. feb 2021, 06:50

Pølsemix skrev:“Mental load” er noget en person påtager sig fordi de har et højere ambitionsniveau for hvordan der skal støvsuges, fyldes opvaskemaskine eller whatever, og når det skal påduttes andre ender personen selv med at må gøre det og det er fair nok.


Jeg er ikke enig. For nogle ting skal altså bare gøres, i hvert fald hvis man vil undgå nogle ret trælse konsekvenser.

F.eks lagde jeg mærke til da jeg blev skilt og skulle kigge økonomi, at samtlige regninger stod i mit navn, fordi min x aldrig i livet kunne drømme om at betale en regning fra fælleskortet, eller tilmelde noget til betalingsservice, medmindre jeg decideret bad ham om det.

Der er det altså træls at ende med rykkere eller lukket el fordi man ikke betaler.
2
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Mental load

Indlægaf Filipai » 5. feb 2021, 06:52

En anden ting med mental load, gaver. Og jo det var nok fordi jeg havde større ambitionsniveau, og også godt kunne lide at købe ind på tilbud, men de blev aldrig sørget for.
Han er opvokset med en søster der har klaret det for begge brødre, omtrent da jeg kom ind i billedet flyttede hun udenlands, og derfor stod hun ikke længere for gaverne, og det gjorde han så heller ikke til hans egen familie, medmindre jeg bad ham om det. Så sjovt er det ikke at møde op til en barnedåb uden gave.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Mental load

Indlægaf Pølsemix » 5. feb 2021, 07:31

Filipai skrev:
Jeg er ikke enig. For nogle ting skal altså bare gøres, i hvert fald hvis man vil undgå nogle ret trælse konsekvenser.

F.eks lagde jeg mærke til da jeg blev skilt og skulle kigge økonomi, at samtlige regninger stod i mit navn, fordi min x aldrig i livet kunne drømme om at betale en regning fra fælleskortet, eller tilmelde noget til betalingsservice, medmindre jeg decideret bad ham om det.

Der er det altså træls at ende med rykkere eller lukket el fordi man ikke betaler.

Vi kan altså godt blive enige om at rykkere og lukket el er træls :D
Som nævnt i den anden tråd synes jeg at sådan et eksempel bare mere er umoden og nederen opførsel, det er jo ikke fordi at han ikke kan finde ud af det eller ikke ved at det skal gøres.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mental load

Indlægaf JoyNips » 5. feb 2021, 07:46

abcd skrev:
Zombie skrev:Hvorfor er kvinder mere neurotiske og samvittighedsfulde? Evolutionært så kommer den skrappeste frem i verden; you snooze, you lose. Jeg mener, det er lige så tillært som visse mænds behov for at tjene mere end deres koner fordi de ellers rammes på selvværdet.


Hvad med evner? Kan alle som udgangspunkt blive Phd'er i fysik med den rette opdragelse?
Hvad med introvert/ekstrovert? Kan alle opdrages til at blive festens midtpunkt?
Tålmodighed?
Humor?
Arbejdsomhed?


Ja, det er faktisk altsammen noget man kan øve sig på.

Med venlig hilsen den meget udadvendte introverte :)
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mental load

Indlægaf JoyNips » 5. feb 2021, 07:53

Pølsemix skrev:“Mental load” er noget en person påtager sig fordi de har et højere ambitionsniveau for hvordan der skal støvsuges, fyldes opvaskemaskine eller whatever, og når det skal påduttes andre ender personen selv med at må gøre det og det er fair nok.


Nej, det handler faktisk ikke bare om at pådutte andre ens højere rengøringsniveau. Det er heller ikke fordelingen af hvem der gør hvad. Mental load handler i bund og grund om at være forudseende. Hvad du skriver om ambitionsniveau handler ikke om mental load men om at blive enige om hvor man lægger snittet.

Nu skrev jeg fx i den anden tråd følgende eksempel:
“når Storm Umulius fylder år her om en måned, skal vi så invitere familien, hvad med corona og gamle bedsteforældre, skal der indkøbes et shitload dinosaur-pynt (ja!), hvad skal han have med at dele ud i børnehaven og hvad er restriktionerne i øvrigt lige for tiden med corona og uddeling” osv.

Eller eksemplet med at gå til fodbold:
Far vil gerne stå for den 6-åriges fodboldtræning.

Mental load:
Hvornår er tilmelding og hvordan? Hvad skal barn have på af træningstøj, skal der indkøbes noget, hvilken størrelse? Sørg for at der er vasket træningstøj hver uge og at det tages op af tasken bagefter. Sørg for drikkedunk og snack. Hvornår er der kamp? Er det ude- eller hjemmekamp? Kolliderer det med private arrangementer, hvornår skal vi så meddele træneren at x dato kan Storm Umulius ikke deltage? Skal der arrangeres samkørsel til udekamp? Hvornår er det vores tur til at køre og hvilke børn skal vi have med? Hvor skal barn afleveres til samkørsel og hentes? Er der fællesvask af træningstøj og hvornår er det vores tur? Hvem skal stå i boden og sælge parisertoast og sodavand til fodboldturneringen? Skal der bages boller også? Hvem står for jule-afslutningen, husk at skrive os på indkøb-af-snacks-listen, skal der købes en erkendtlighed til træneren? Osv.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mental load

Indlægaf Slettet bruger » 5. feb 2021, 08:16

JoyNips skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Hvorfor er kvinder mere neurotiske og samvittighedsfulde? Evolutionært så kommer den skrappeste frem i verden; you snooze, you lose. Jeg mener, det er lige så tillært som visse mænds behov for at tjene mere end deres koner fordi de ellers rammes på selvværdet.


Hvad med evner? Kan alle som udgangspunkt blive Phd'er i fysik med den rette opdragelse?
Hvad med introvert/ekstrovert? Kan alle opdrages til at blive festens midtpunkt?
Tålmodighed?
Humor?
Arbejdsomhed?


Ja, det er faktisk altsammen noget man kan øve sig på.

Med venlig hilsen den meget udadvendte introverte :)


Man kan øve sig på alting, det er klart. Men har alle de samme muligheder ved fødslen for f.eks. at blive Phd i fysik hvis de får den "rigtige" opdragelse og øvelse.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mental load

Indlægaf JoyNips » 5. feb 2021, 08:31

abcd skrev:
JoyNips skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Hvorfor er kvinder mere neurotiske og samvittighedsfulde? Evolutionært så kommer den skrappeste frem i verden; you snooze, you lose. Jeg mener, det er lige så tillært som visse mænds behov for at tjene mere end deres koner fordi de ellers rammes på selvværdet.


Hvad med evner? Kan alle som udgangspunkt blive Phd'er i fysik med den rette opdragelse?
Hvad med introvert/ekstrovert? Kan alle opdrages til at blive festens midtpunkt?
Tålmodighed?
Humor?
Arbejdsomhed?


Ja, det er faktisk altsammen noget man kan øve sig på.

Med venlig hilsen den meget udadvendte introverte :)


Man kan øve sig på alting, det er klart. Men har alle de samme muligheder ved fødslen for f.eks. at blive Phd i fysik hvis de får den "rigtige" opdragelse og øvelse.


Tjaeh, jeg har en voldsomt ordblind kusine der har en doktorgrad i medicin. Det er røvflid der har fået hende dertil, ikke nemhed ved noget. Det er selvfølgelig ikke lige fysik, så det tæller nok ikke... :)

Men jeg synes også det er lidt søgte argumenter, ærlig talt. At skrive en fødselsdag i en kalender kræver ikke at man har specielle talenter eller intelligens til en PhD. At sørge for at ens barn har årstidspassende tøj er et spørgsmål om at forstå konceptet i årstider og vide at børn vokser. Det kræver altså heller ikke nogen særlige skills. At sørge for at der er købt ind til en madpakke kræver blot at man kigger i køleskabet i weekenden og ser om der mangler noget. Eller at man har en fast indkøbsseddel og handler de samme varer hver eneste weekend. Igen noget, man faktisk godt kan vænne sig til at gøre.

Har man vitterligt store udfordringer med distræthed kan man jo sætte en alarm på sin telefon der minder én om den slags. :)

Og det her gælder jo kun, hvor konen ikke er tilfreds med at have det mentale load. Hvis det fungerer i ens forhold at hun tager sig af tænkningen omkring opgaver og uddelegerer dem, så er det jo fint. Det er bare min opfattelse, at der er mange forhold, hvor kvinden er utilfreds med fordelingen.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Mental load

Indlægaf Pølsemix » 5. feb 2021, 08:56

JoyNips skrev:
Nej, det handler faktisk ikke bare om at pådutte andre ens højere rengøringsniveau. Det er heller ikke fordelingen af hvem der gør hvad. Mental load handler i bund og grund om at være forudseende. Hvad du skriver om ambitionsniveau handler ikke om mental load men om at blive enige om hvor man lægger snittet.

Nu skrev jeg fx i den anden tråd følgende eksempel:
“når Storm Umulius fylder år her om en måned, skal vi så invitere familien, hvad med corona og gamle bedsteforældre, skal der indkøbes et shitload dinosaur-pynt (ja!), hvad skal han have med at dele ud i børnehaven og hvad er restriktionerne i øvrigt lige for tiden med corona og uddeling” osv.

Eller eksemplet med at gå til fodbold:
Far vil gerne stå for den 6-åriges fodboldtræning.

Mental load:
Hvornår er tilmelding og hvordan? Hvad skal barn have på af træningstøj, skal der indkøbes noget, hvilken størrelse? Sørg for at der er vasket træningstøj hver uge og at det tages op af tasken bagefter. Sørg for drikkedunk og snack. Hvornår er der kamp? Er det ude- eller hjemmekamp? Kolliderer det med private arrangementer, hvornår skal vi så meddele træneren at x dato kan Storm Umulius ikke deltage? Skal der arrangeres samkørsel til udekamp? Hvornår er det vores tur til at køre og hvilke børn skal vi have med? Hvor skal barn afleveres til samkørsel og hentes? Er der fællesvask af træningstøj og hvornår er det vores tur? Hvem skal stå i boden og sælge parisertoast og sodavand til fodboldturneringen? Skal der bages boller også? Hvem står for jule-afslutningen, husk at skrive os på indkøb-af-snacks-listen, skal der købes en erkendtlighed til træneren? Osv.

Mit "whatever" indikerer at det kan handle om hvad som helst, i bund og grund handler det om forventningsafstemning, ethvert normalt fungerende menneske kan sagtens forudsige de ting.
Hvis man er sammen med en en dovenlars må man sætte foden ned, og så tage konsekvensen hvis det ikke hjælper. Det er decideret fjollet at pakke det ind i en sang om kønsstrukturer- og -diskurser.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29895

Re: Mental load

Indlægaf TinaW » 5. feb 2021, 08:59

SurSødSovs skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man bliver i forhold, hvor man mener, man bærer the mental load ig dermed er klar over problemet.

Mænd, der er gode samtalepartnere, boller godt og køber noget med hjem til en findes også uden den defekt.

Ligger i under samme bånd som kvinder i voldelige forhold?



Jeg synes virkelig det er latterligt at sammenligne the mental load med voldelige forhold.
22
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Mental load

Indlægaf Pølsemix » 5. feb 2021, 09:03

SurSødSovs skrev:
Det giver fint mening at tale om kønsstrukturer for at gøre folk opmærksomme på problemet. At italesætte det ikke er naturgivent.

Men hvad så? Når man indser det, hvorfor trækker man så bare på skuldrene?

Måske fordi det er lettere at skyde skylden på en fiktiv kønsstruktur end at indse at man er sammen med en person som egentligt ikke er interesseret i sin familie.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Mental load

Indlægaf Akehurst2 » 5. feb 2021, 09:31

TinaW skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man bliver i forhold, hvor man mener, man bærer the mental load ig dermed er klar over problemet.

Mænd, der er gode samtalepartnere, boller godt og køber noget med hjem til en findes også uden den defekt.

Ligger i under samme bånd som kvinder i voldelige forhold?



Jeg synes virkelig det er latterligt at sammenligne the mental load med voldelige forhold.


Det er ikke bare latterligt. Det er sindssygt upassende, nedladende, uforskammet og en hel masse mere.
13
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mental load

Indlægaf JoyNips » 5. feb 2021, 09:42

Pølsemix skrev:
JoyNips skrev:
Nej, det handler faktisk ikke bare om at pådutte andre ens højere rengøringsniveau. Det er heller ikke fordelingen af hvem der gør hvad. Mental load handler i bund og grund om at være forudseende. Hvad du skriver om ambitionsniveau handler ikke om mental load men om at blive enige om hvor man lægger snittet.

Nu skrev jeg fx i den anden tråd følgende eksempel:
“når Storm Umulius fylder år her om en måned, skal vi så invitere familien, hvad med corona og gamle bedsteforældre, skal der indkøbes et shitload dinosaur-pynt (ja!), hvad skal han have med at dele ud i børnehaven og hvad er restriktionerne i øvrigt lige for tiden med corona og uddeling” osv.

Eller eksemplet med at gå til fodbold:
Far vil gerne stå for den 6-åriges fodboldtræning.

Mental load:
Hvornår er tilmelding og hvordan? Hvad skal barn have på af træningstøj, skal der indkøbes noget, hvilken størrelse? Sørg for at der er vasket træningstøj hver uge og at det tages op af tasken bagefter. Sørg for drikkedunk og snack. Hvornår er der kamp? Er det ude- eller hjemmekamp? Kolliderer det med private arrangementer, hvornår skal vi så meddele træneren at x dato kan Storm Umulius ikke deltage? Skal der arrangeres samkørsel til udekamp? Hvornår er det vores tur til at køre og hvilke børn skal vi have med? Hvor skal barn afleveres til samkørsel og hentes? Er der fællesvask af træningstøj og hvornår er det vores tur? Hvem skal stå i boden og sælge parisertoast og sodavand til fodboldturneringen? Skal der bages boller også? Hvem står for jule-afslutningen, husk at skrive os på indkøb-af-snacks-listen, skal der købes en erkendtlighed til træneren? Osv.

Mit "whatever" indikerer at det kan handle om hvad som helst, i bund og grund handler det om forventningsafstemning, ethvert normalt fungerende menneske kan sagtens forudsige de ting.
Hvis man er sammen med en en dovenlars må man sætte foden ned, og så tage konsekvensen hvis det ikke hjælper. Det er decideret fjollet at pakke det ind i en sang om kønsstrukturer- og -diskurser.


Hvorfor er det fjollet? Hvis virkeligheden i mange familier ER at kvinder bærer overvægten af det mentale load, så er det da sindssygt relevant at kigge på hvorfor det er sådan?

Jeg mener, her i tråden ser vi en mand der nærmest mener at dét at kunne forudse årstidernes komme er noget helt ophøjet og vanskeligt, som kun er de særligt begavede, som har den medfødte evne, forundt.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forhold og sex"