Mental load

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Mental load

Indlægaf Mani » 17. aug 2018, 19:05

Mani skrev:Hos os er det mig der sørge for tingene kommer i kalenderen, drengenes tøj, gaver, etc bliver købt ind, der er en madplan, købt ind til madpakker, aftensmad, at opvaskemaskinen bliver tømt, fyldt og startet, der bliver vasket tøj, håndværkere kommer og fikser ting, ferien bliver bestilt etc etc etc.

Det er ikke mig, der gør det hele - men det er mig der sætter det i gang. Og jeg er fucking træt af en fyldt opvaskemaskine ikke bliver startet, det ikke bliver noteret, når der ikke er mere mælk osv.
Ja, jeg kunne godt skride eller jeg kunne også lade være med at gøre tingene. Men jeg magter ikke at bo i kaos og jeg elsker faktisk min mand selv om han er en spassernar i den henseende. Og det er endnu ikke lykkes mig at råbe ham mere op end ‘du kunne jo bare spørge/sige noget’

PS. Jeg har aldrig været typen der skulle have gjort tingene på min måde. Jeg brokker mig ikke hvis børnenes påklædning er anderledes sat sammen end jeg ville have gjort, havregrynene er et andet mærke eller agurken skåret i tern fremfor stænger.

Og min mand ved det egentlig godt - sidst jeg var på lang weekend konkluderede han at det var helt åndssvagt så meget han skulle have styr på når jeg er væk. Men altså når jeg er hjemme kan jeg jo ‘bare spørge...’
6
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Mental load

Indlægaf Sangius » 17. aug 2018, 19:53

Tror I generelt at kvinder har mere af the mental load end mænd har? Selvom det ikke nødvendigvis ser sådan ud hjemme hos jer.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Mental load

Indlægaf Purple Haze » 17. aug 2018, 20:01

Sangius skrev:Tror I generelt at kvinder har mere af the mental load end mænd har? Selvom det ikke nødvendigvis ser sådan ud hjemme hos jer.


Det gør jeg. Men det er nok mest fordi jeg ikke rigtig kender nogen hvor det ikke lader til at forholde sig sådan.

Men tror/håber at det lige så stille og roligt begynder at udligne sig.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Mental load

Indlægaf 1234 » 17. aug 2018, 20:29

Sangius skrev:Tror I generelt at kvinder har mere af the mental load end mænd har? Selvom det ikke nødvendigvis ser sådan ud hjemme hos jer.

Ja generelt især i de ældre generationer.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Mental load

Indlægaf Purple Haze » 17. aug 2018, 21:12

1234 skrev:
Sangius skrev:Tror I generelt at kvinder har mere af the mental load end mænd har? Selvom det ikke nødvendigvis ser sådan ud hjemme hos jer.

Ja generelt især i de ældre generationer.


Det tror jeg helt sikkert også.

I mine forældres generation er det fx ikke unormalt at kvinden sørger for at manden har rent tøj - og tøj i det hele taget.
Kunne hun bare lade være med det? Måske, men så igen, ser det for mig - denne tænkte situation.

Parret skal til slotsbryllup.
Samme morgen de skal afsted hiver manden jakkesættet frem, det skal så lige stryges og der skal pudses sko - hvilket der ikke er tid til fordi børnene skal køres til pasning hos beste, der bilen skal tankes og gaven med de friske blomster skal hentes.
Så en halv time før de skal af sted har han stadig ikke fået ordnet jakkesættet, så det må være krøllet og skoene pudset, så opdager han at skjorten er til vask! Den har ligget i bunden af vasketøjskurven siden sidste fest for et halvt år siden. Men en grå T-shirt går jo nok til det sorte jakkesæt som.....
HOV, det passer jo ikke? Det er ellers ikke mere end...... 5 år og 10kg siden det sidst blev brugt.
Men så bliver det de pæne jeans, som også er til vask.... så det bliver det de knap så pæne noget slidte jeans og den grå T-shirt.

Er det et problem?
Jeg ved det ikke, det kommer nok an på. Manden er der jo og har tøj på og kan tage afsted, så det er vel ikke et problem i sig selv.
Men hvis han er utilpas og småsur over at han mere ligner en der er på vej på havearbejde end en der skal til slotsbryllup, så ødelægger han det jo ikke kun for sig selv men også sin partner (og evt er brudeparret heller ikke for begejstrede).

Ville han begynde at huske på sådanne ting efterhånden, hvis ikke det blev ordnet? Måske.
Og med nogen ting er det jo knap så vigtigt, som mit (næsten) tænkte eksempel (det var vist nok en konfirmation forældrene skulle til dengang).
Og så er der de ting hvor det går ud over andre, partneren, venner, familie og ikke mindst børnene og så begynder jeg at forstå at man ikke bare er så la la omkring det. Kender til mindst et ægteskab der er røget på den konto.

Men tror da heldigvis at det er ved at ændre sig. Kender fx vist ingen på min alder (ca 40) hvor det er den ene der sørger for at den anden har tøj.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Mental load

Indlægaf Thomas31 » 17. aug 2018, 22:01

Sangius skrev:Tror I generelt at kvinder har mere af the mental load end mænd har? Selvom det ikke nødvendigvis ser sådan ud hjemme hos jer.


Ja det har kvinder nok. Til gengæld sætter de standarden for alting, styrer penge og beslutningrr og snupper i sidste instans børnene, når de forlader manden. Ville gennemsnitlige kvinder reelt gide arbejde 10 timer mere om ugen og samtidig give afkald på en masse indflydelse på børn og hjem osv? Jeg tvivler. Men det ville da sikkert være fint, hvis mænd efter efter en flere timer længere arbejdsdag kunne fremvise noget selvstændigt initiativ til at købe det nye tøj til børnene, hun har tænkt de har brug for.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Mental load

Indlægaf Myresluger » 17. aug 2018, 22:20

Jeg tror kvinder har mest mental load, men det er edder hule mig vores egen skyld. Når jeg remser op hvad jeg har hørt fra kollegaer og veninder - far kan ikke give børn tøj på, for så får de bare noget på, der ikke passer sammen; det er min barsel; hvis han bestemmer maden, får vi ikke nok grøntsager osv. Jeg har da også selv et anlæg for det.. min mand vasker alt vores tøj - men jeg synes ikke han hænger det ordentligt op, det må jeg bide i mig, for ellers er det mig, det står for al vores vask. Jeg synes, jeg ser utrolig mange kvinder, der ikke synes deres mænd gør tingene rigtigt - og resultatet er så at de selv får lov at gøre tingene selv.
7
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Mental load

Indlægaf Lykke » 18. aug 2018, 05:22

Jeg er eksamensstresset - så herhjemme har manden overblikket. Det er ham som har kørt barnet ind i børnehave, har styr på skiftetøj, har styr på indkøb og regninger.
Manden har klart det mere praktiske øje i forhold til barnet. Det er ham som pakker hendes ting til weekendtur osv.
Så tager jeg mig måske lidt mere af rengøring/madlavning.
Jeg tror generelt det er kvinderne som har the mental load. Hvorfor ved jeg ikke.
Jeg kender også ægteskaber hvor det enten er ligeligt fordelt eller manden som til tider oftest har det.
Jeg synes jo heller ikke det er okay at manden er den med al ansvaret for tiden. Men sådan må det lige være mens jeg har eksamen.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Mental load

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. aug 2018, 05:43

Det har vi et eller andet sted begge to. Jeg står for alt husligt og alt ift vores søn. Min mand deltager i det omfang jeg beder om og som er en vane. Det er fint. MEN, han har byrden af at være den der sørger for at vi overhovedet har et sted at bo, mad på bordet og tøj på kroppen. Han tjener pengene helt alene hos os og er væk 10 timer om dagen, mindst. Han har også byrden ift om familien trives. Vi bor i udlandet igen og hvis ikke jeg og vores søn trives, så hænger den på ham for det er hans job som afgører hvor vi kan bo.

Han er mega handy og bygger alt hvad der bygges kan på sommerhuset og står for alt praktisk på hus og have og det bekommer mig ganske vel.

Vi lever ret gammeldags i princippet. Jeg går hjemme, om lidt får vi forhåbentligt et barn mere som jeg også er nr 1 på og han har ingen barsel. Han arbejder, jeg tager opvasken, syer huller i bukserne sammen osv. Det passer os fint. Jeg skal bare, indrømmet, være bedre til at huske at han har et kæmpe ansvar og arbejder temmelig meget og egentlig er det fair nok at han ikke tager opvask og alt muligt andet dødsygt, når jeg netop synes at det er dødsygt st jeg skal gøre det altid.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Mental load

Indlægaf Purple Haze » 18. aug 2018, 06:04

Synes det kan være svært at definere præcis hvad det er.
For som jeg ser det er det ikke summen af de praktiske opgaver. Altså at hvis hun gør 60-70 af de opgaver, så har hun ‘the mental load’.

For mig at se er det mere “at holde styr på” der er ‘the mental load’. Så ikke nødvendigvis at udføre en opgave, men at huske på at den skal gøres, og holde styr på hvornår.
I mit dårlige eksempel fra før, at tænke over om tøjet passer om der skal købes nyt til et bestemt tidspunkt og holde styr på at tøjet også kan nå at blive vasket, tørret og måske strøjet til tiden. I stedet for at stå på dagen og opdagede at man ikke har noget rent tøj der passer.

Synes jeg ofte ser eksempler herinde på kvinder der “skal” holde styr på for eller bliver tingene ikke gjort “i tide”.
Fx mig selv der kommer sent hjem og finder ud af manden har spist alt maden, fordi han indimellem lader til glemme at jeg findes og regner med ham. I den mere alvorlige ende en der fortæller om at manden glemmer at give deres barn livsvigtig medicin, fordi han ikke har styr på tingene.
Jeg overlever, men det er da pisse irriterende. I det andet tilfælde ville jeg ikke bare slappe lidt af og tage en chill pill. Og hvis man oplever tilstrækkelig mange af den slags “Hov-han-havde-ikke-lige-styr-på-the-mental-load-halløj”, så kan jeg godt forstå at hun går fra ham.
Selvom han måske er den der klipper hækken og vasker bilen.
8
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Mental load

Indlægaf Fru Sunshine » 18. aug 2018, 07:06

Jeg mener i øvrigt stadig, at det er noget, man selv har ansvaret for.
Jeg kender simpelthen for mange, der fra starten selv har taget over, og når de så opdager, at partneren har trukket sig, er det også galt.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Mental load

Indlægaf Fru Sunshine » 18. aug 2018, 07:09

Sangius skrev:Tror I generelt at kvinder har mere af the mental load end mænd har? Selvom det ikke nødvendigvis ser sådan ud hjemme hos jer.

Jeg tror, at dem der har den, selv har taget over i et eller andet omgang.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mental load

Indlægaf JoyNips » 18. aug 2018, 07:39

Jeg har nok det største mentale load og han har den største andel praktiske opgaver.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Mental load

Indlægaf Æble » 18. aug 2018, 07:41

Det er mig. Dels fordi min mand er lidt mentalt doven og dels fordi at han sommetider ikke gør det godt nok (=til min standard)

Fx når han står for aftensmad så får vi hotdogs eller lign. Det er fint nok ind i mellem, men det er konsekvent usund mad når han står for det, derfor vil jeg hellere gøre det. Jeg beder ham om at det skal være sundt og masser af grønt (mental load) og så siger han at der er løg høhø = jeg står for maden det meste af tiden.

Mht tøj og udstyr til børnene er det også mig. Han tænker ikke på at nu bliver det snart regnvejrstid og den lille har ikke regntøj eller at hendes sommerjakke er for lille her efter sommerferien hvor hun ikke har brugt den. Så skal jeg bede ham om det (mental load) og så køber han noget jeg alligevel ikke synes er pænt, hvilket jeg godt kunne leve med, men alligevel derfor nemmere/bedre selv at gøre det.

Alle aftaler i skolen og daginsitutioner er det mig der skal holde øje med for han “kan ikke finde ud af” at logge ind i intra :rulle: Totalt mental dovenskab og jeg synes det er nemmere selv at kigge og skrive i kalenderen end at få ham til at føre det.

Det er (naturligvis :rulle: ) også mig der har ansvaret for vores fælles sociale liv. Vi ville aldrig, som i aldrig, ses med andre sammen hvis jeg ikke stod for det.

På haven og bilen har jeg fralagt mig ansvar fordi på de områder km jeg leve med konsekvensen hvis der ikke sker noget/det ikke sker på min måde.

Han har ansvar for alt vores vasketøj inkl mental load og vi har rigtig meget. Resten af de huslige ting deler vi nogenlunde, han gør nok lidt mere fordi hvis jeg skal lede og fordele arbejdet og han kan være mentalt doven så fordeler jeg arbejdet så det afspejles.

Jeg har været meget frustreret over den fordeling indtil jeg blev bevidst om det. Og jeg elsker ham og han er en fantastisk mand og far. Og jeg kan ikke lave om på ham. Jeg vil være sammen med ham selvom det betyder en skæv fordeling af mental load, for det betyder også en skæv fordeling af fysisk arbejde, bare med omvendte fortegn. Jeg har øvet mig i at være bevidst om det her, og også nogle gange give slip på min Forestilling om at alting skal være 100% i kontrol hele tiden. Der er han god til at hjælpe mig med hvad der er vigtigt og ikke. Fx stressede jeg sidste uge over alle de forældremøder, der ligger ligenu og at den lille altid er den sidste der bliver hentet i dp. Der kan han hurtigt lige prioritere hvilke møder vi skal til og forsikre mig om at jeg ikke er en dårlig mor fordi vi ikke kommer til dem alle og fordi den lille er 8 timer i dp som hun elsker.

Jeg er bestemt ikke feminist, for jeg mener ikke alt skal være ens for to køn der absolut ikke fungerer ens. Man skal på individuelt niveau finde ud af hvad der fungerer og ikke fungerer og træffe sine valg derudfra.
4
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Mental load

Indlægaf Mani » 18. aug 2018, 07:48

Fru Sunshine skrev:Jeg mener i øvrigt stadig, at det er noget, man selv har ansvaret for.
Jeg kender simpelthen for mange, der fra starten selv har taget over, og når de så opdager, at partneren har trukket sig, er det også galt.

Altså på den måde at det har været det eneste tilbagevendende knast i vores parforhold siden start er det vel noget jeg har taget ansvar for.

Men på dette punkt formår han åbenbart ikke et kompromis/ændret adfærd - så enten lever jeg med tomme mælkekartonner rundt om, stabler af opvask, tøjet tager man direkte fra tørretumbleren (det bliver aldrig lagt sammen) og knæhøj græsplæne eller også sætter jeg de ting i gang, som forhindre det. Han ser det ikke - for han er til et løb/frivillig i en forening/hygger med børnene/etc. Og han tager gerne fra når jeg spørger, men hvor ville jeg ønske det kom fra ham bare en gang i mellem.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Forhold og sex"