Mental load

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Mental load

Indlægaf Sangius » 17. aug 2018, 16:59

Hvem har the mental load hjemme hos jer? Har du den selv? Er du utilfreds med det?

Jeg ville umiddelbart mene, at vi deler den ret fint op herhjemme.
Senest rettet af Sangius 17. aug 2018, 17:30, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Mental load

Indlægaf milisa » 17. aug 2018, 17:05

Ok, jeg turde ikke spørge i partråden, da jeg først kom ind, da diskussionen allerede var kammet over, men her tør jeg godt:

Hvad HØVLED mener I med "mental load"?!?!?!?!??!?!
5
Tally-ho
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Mental load

Indlægaf Zombie » 17. aug 2018, 17:14

milisa skrev:Ok, jeg turde ikke spørge i partråden, da jeg først kom ind, da diskussionen allerede var kammet over, men her tør jeg godt:

Hvad HØVLED mener I med "mental load"?!?!?!?!??!?!


https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic
1
aka Forbies

:gammel:
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Mental load

Indlægaf D.itsen » 17. aug 2018, 17:21

Han har mere end jeg. Mit arbejde er mere mentalt krævende, og jeg lægger flere timer der, så det giver god mening, at han står med en større ansvar hjemme. Jeg sætter stor pris på det arbejde han lægger (både mentalt og praktisk) i at vores hjem og hverdag spiller, og det fortæller jeg ham tit. Det fungerer rigtig fint, og vi er meget bevidste om at det er sådan vi har indrettet os nu, og det er ikke hugget i sten at det altid skal være sådan. Jeg tager ansvar for de større ting som ferie og større flokke af gæster, fordi den slags planlægning dræner ham og det er fint.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Mental load

Indlægaf Fru Sunshine » 17. aug 2018, 17:37

Det deles vi om.

Da jeg var enlig mor, var det selvsagt mig, men det var nu ikke en kæmpebyrde. Heller ikke da jeg fik fuldtidsjob.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Mental load

Indlægaf TomKah » 17. aug 2018, 17:38

Ift husholdningen generelt -min mand helt klart. Jeg vasker tøj, resten er hans domæne.

Ift resten - børn, ferie, gæster you name it - it is on my plate.
Desværre. Jeg har også et meget mentalt krævende arbejde, så sommetider er det for meget for mig.
0
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Mental load

Indlægaf Freya » 17. aug 2018, 17:47

Det har jeg altid haft - og har det stadig 7 år efter vi er gået fra hinanden #delebarn
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Mental load

Indlægaf dgd2007 » 17. aug 2018, 18:07

Zombie skrev:
milisa skrev:Ok, jeg turde ikke spørge i partråden, da jeg først kom ind, da diskussionen allerede var kammet over, men her tør jeg godt:

Hvad HØVLED mener I med "mental load"?!?!?!?!??!?!


https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic

Men din tegneserie ved man jo ikke helt hvordan man skal fortolke. Er der ikke nogen der kan give en mere definitionsagtig definition?
Vi er jo åbenbart flere der ikke ved hvad det betyder. :genert:
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Mental load

Indlægaf FruKuk » 17. aug 2018, 18:13

Jeg er familiens manager af to hovedårsager; At jeg er bedst til det, og fordi jeg er bedre til at udstikke opgaver, end jeg er til udføre dem. Jeg synes, at der er nok at holde styr på i vores familie, men der er også et stort arbejde i at udføre alle de ting, som jeg har skrevet på to do listen, så jeg tror, at det går lige op. Og så kan man måske ikke kalde det overload :gruble:
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Mental load

Indlægaf Mani » 17. aug 2018, 18:36

dgd2007 skrev:
Zombie skrev:
milisa skrev:Ok, jeg turde ikke spørge i partråden, da jeg først kom ind, da diskussionen allerede var kammet over, men her tør jeg godt:

Hvad HØVLED mener I med "mental load"?!?!?!?!??!?!


https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic

Men din tegneserie ved man jo ikke helt hvordan man skal fortolke. Er der ikke nogen der kan give en mere definitionsagtig definition?
Vi er jo åbenbart flere der ikke ved hvad det betyder. :genert:
Min mand kalder det ‘hjemmets PA’...

The mental load is the behind-the-scenes work that makes anyone in your family showing up to anything (dentist appointments, volunteer shifts, play dates, child’s birthday party) on time, properly dressed and if necessary, with gift in hand, possible.

Herfra: https://www.google.dk/amp/s/amp.slate.c ... loads.html
6
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Mental load

Indlægaf milisa » 17. aug 2018, 18:44

Ok, så hvem har det største mentale ansvar for diverse? Jamen, det mentale ansvar for en given opgave/ansvarsområde følger vel den, der har det givne ansvar? Ej, jeg forstår simpelthen ikke problemet!!

Ift og med udgangspunktet i linket, jeg husker mest det med tøj osv til den lille. Han har 100% styr på indkøb, og hvad vi mangler - jeg er en padde til "jeg har taget det sidste af xxx"-øvelsen.... Jeg vasker tøjet, men aner da ikke, hvad han mangler.

Da jeg boede med en, der IKKE var i stand til at tage ovenstående ansvar, gik jeg sgu da?

Hvem finder sig i noget andet - hvis altså, man er utilfreds med situationen?
2
Tally-ho
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16227
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30205

Re: Mental load

Indlægaf TinaW » 17. aug 2018, 18:46

Det har jeg.
Dels fordi han sejler og ikke er hjemme halvdelen af tiden og det derfor ville gå op i hat og briller, hvis han skulle planlægge og organisere, når han er hjemmefra.
Jeg kan godt blive irriteret over, at han f.eks ikke tager mere initiativ til at stå for madlavningen, når han er hjemme, men han er seriøst fantasiforladt og ikke specielt god til at lave mad.
Jeg synes desuden der trænger til rengøring/støvsugning mm, før han gør.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Mental load

Indlægaf milisa » 17. aug 2018, 18:49

Mani skrev:
dgd2007 skrev:
Zombie skrev:
milisa skrev:Ok, jeg turde ikke spørge i partråden, da jeg først kom ind, da diskussionen allerede var kammet over, men her tør jeg godt:

Hvad HØVLED mener I med "mental load"?!?!?!?!??!?!


https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic

Men din tegneserie ved man jo ikke helt hvordan man skal fortolke. Er der ikke nogen der kan give en mere definitionsagtig definition?
Vi er jo åbenbart flere der ikke ved hvad det betyder. :genert:
Min mand kalder det ‘hjemmets PA’...

The mental load is the behind-the-scenes work that makes anyone in your family showing up to anything (dentist appointments, volunteer shifts, play dates, child’s birthday party) on time, properly dressed and if necessary, with gift in hand, possible.

Herfra: https://www.google.dk/amp/s/amp.slate.c ... loads.html


Ok, det der er mig. Mest. Hans egne aftaler styrer han selv. Dog bortset fra "properly dressed", det styrer vi hver især. Og on time er BESTEMT heller ikke mig - jeg har tjek på datoen og sørger for, der ikke er dobbeltbookinger, men han sørger for styringen ift at komme ud ad døren på selve dagen. Jeg er virkelig dårlig til at være i god tid....
0
Tally-ho
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Mental load

Indlægaf D.itsen » 17. aug 2018, 18:51

milisa skrev:Ok, så hvem har det største mentale ansvar for diverse? Jamen, det mentale ansvar for en given opgave/ansvarsområde følger vel den, der har det givne ansvar? Ej, jeg forstår simpelthen ikke problemet!!

Ift og med udgangspunktet i linket, jeg husker mest det med tøj osv til den lille. Han har 100% styr på indkøb, og hvad vi mangler - jeg er en padde til "jeg har taget det sidste af xxx"-øvelsen.... Jeg vasker tøjet, men aner da ikke, hvad han mangler.

Da jeg boede med en, der IKKE var i stand til at tage ovenstående ansvar, gik jeg sgu da?

Hvem finder sig i noget andet - hvis altså, man er utilfreds med situationen?

Jeg tror desværre det for mange først bliver tydeligt, når der er kommet børn. At hun tager det under barslen og så forbliver det sådan. Og det er nok ikke årsag nok til at bryde under de omstændigheder. I hvert fald ikke i første omgang
Senest rettet af D.itsen 18. aug 2018, 05:04, rettet i alt 1 gang.
4
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Mental load

Indlægaf Mani » 17. aug 2018, 18:54

Hos os er det mig der sørge for tingene kommer i kalenderen, drengenes tøj, gaver, etc bliver købt ind, der er en madplan, købt ind til madpakker, aftensmad, at opvaskemaskinen bliver tømt, fyldt og startet, der bliver vasket tøj, håndværkere kommer og fikser ting, ferien bliver bestilt etc etc etc.

Det er ikke mig, der gør det hele - men det er mig der sætter det i gang. Og jeg er fucking træt af en fyldt opvaskemaskine ikke bliver startet, det ikke bliver noteret, når der ikke er mere mælk osv.
Ja, jeg kunne godt skride eller jeg kunne også lade være med at gøre tingene. Men jeg magter ikke at bo i kaos og jeg elsker faktisk min mand selv om han er en spassernar i den henseende. Og det er endnu ikke lykkes mig at råbe ham mere op end ‘du kunne jo bare spørge/sige noget’
6
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Forhold og sex"