Mental load

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
SurSødSovs
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2021

Re: Mental load

Indlægaf SurSødSovs » 19. aug 2018, 22:11

Nu siger jeg det bare, ing?

Hvordan kan det være, der er enighed om, mænd bare er bedre chefer, finder partnere, der er "mindre" end dem... Bare ikke, når vi taler mental load. Så har selvsamme mænd pludselig ikke tre hjerneceller og er ude af stand til at forhandle. Bruger de al deres energi på lønforhandlingerne, mon? :gruble:
16
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 735
Likede indlæg: 10278

Indlægaf Zombie » 20. aug 2018, 08:00

DenSyngendeLussing skrev:
Zombie skrev:
Kaffe skrev:Jeg er mester i mental load. Jeg breder mine arme ud og overtager - og kan så desværre godt blive irriteret over, at jeg belastes af det. Men det er noget, jeg selv gør. Jeg ved ikke, hvorfor kvinder gør det. Måske en iboende trang til at have styr på rammerne omkring familien.

Eller fordi både du og den mand, du er sammen med, er konditioneret til det. :fløjt:

Det er iboende... ej. Det er skabt.

Har du noget endegyldig forskning, der bakker denne påstand op, siden du kan udtale dig så skråsikkert? Og her mener jeg naturligvis ikke marxistisk “forskning,” hvor man bare ligesom formoder, at tingene hænger sammen på en måde, der lige netop passer ind i det feministiske narrativ. :)

Det påvirker en forsknings validitet i en grad, så jeg næppe ville kalde det forskning, hvis man arbejder ud fra at bekræfte en allerede vedtaget hypotese.

Jeg kan godt finde det, når jeg kommer hjem. Men noget af det er artikler fra mit studie. Måske kan jeg tage billeder af det og sende på privat besked i en kvalitet, så man kan læse?

Det handler om, hvordan vi i denne del af det senmoderne samfund er i et limbo, hvor der "næsten" er ligestilling og hvordan det der "næsten" kommer til udtryk og har en ret ærgerlig indvirkning på de ramte parter. Det gælder alt fra mænd og barsel til husholdningen og fordeling af børn ved skilsmisse osv.

Det er ikke feministisk forskning, og er ret spændende uanset ens fokusområde.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 895
Likede indlæg: 12390

Indlægaf vibbsen » 21. aug 2018, 18:31

Fru Sunshine skrev:Jeg mener i øvrigt stadig, at det er noget, man selv har ansvaret for.
Jeg kender simpelthen for mange, der fra starten selv har taget over, og når de så opdager, at partneren har trukket sig, er det også galt.

Enig.

Her er det mig der har the Mental Load. Ihvertfald i forhold til al det praktiske ved vores husholdning og hjem. Det er der slet ingen tvivl om. Sådan har det været fra starten af vores næsten 20 år lange forhold. Og det fungerer fint. Hvis jeg skal være helt ærlig, så vil jeg hellere gøre det selv.

Til gengæld så er det hr.vibbsen som har the Mental Load omkring vores økonomi. Ham der sørger for at der er de penge der skal være og at de bliver fordelt til de poster som skal have dem. Jeg kan sagtens holde styr på vores økonomi hvis jeg skal. Men hvis jeg ikke får besked om at det forventes af mig. Så forventer jeg at han gør det.

Men det betyder egentlig også, at når jeg brokker mig af og til, så er det ikke særlig dybfølt. Og ender altid op i at jeg sidder og tager lidt pis på mig selv. Fordi jeg godt kan høre at jeg er lidt latterlig....Jeg har verdens fedeste veninde som siger de fedeste ting som altid rammer spot on. Og som hun sagde for nylig : Det kan godt være at du har the Mental Load. Til gengæld så er hr.vibbsen vildt god til at sørge for at finde en løsning hvis du ikke orker det....Det er ikke sikkert at den betyder at han selv tager over. Men han sørger for at nogen gør.

Til gengæld så har jeg også være vidne til et par hvor hun havde HELE the Mental Load. Mens han i bund og grund bare rendte rundt og opførte sig som da de var teenagere....Det var ikke så tydeligt før de fik børn. Men hold da op. Da der først var kommet 2 børn oveni, så var hun nærmest ved at segne....Hun forsøgte vitterligt at få ham til at forstå at han var NØDT til at deltage. Men det endte altid med at der ingenting skete, så hun var nødt til at gøre det selv alligevel. De sidste 3-4 år af deres næsten 30 år lange forhold var virkelig svært at være vidne til. Og de er idag gået fra hinanden. Hun har børnene, huset og det daglige ansvar. Han er flyttet til sin hjemby. Har købt sit barndomshjem. Har bygget en stor garage hvor han kan gå og rode med sin bil. Jeg er glad på hendes vegne. Hun har stadigvæk det fulde Mental Load. TIl gengæld slipper hun for at se på ham prioriterer sig selv og køre "mig-mig-mig" flip....
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Aragorn
Kort karma: 454
Likede indlæg: 5045

Indlægaf Aragorn » 21. aug 2018, 19:03

Zombie skrev:
Kaffe skrev:Jeg er mester i mental load. Jeg breder mine arme ud og overtager - og kan så desværre godt blive irriteret over, at jeg belastes af det. Men det er noget, jeg selv gør. Jeg ved ikke, hvorfor kvinder gør det. Måske en iboende trang til at have styr på rammerne omkring familien.

Eller fordi både du og den mand, du er sammen med, er konditioneret til det. :fløjt:

Skrev du ikke i et andet indlæg at det også skete blandt homoseksuel i singletråden? Det vil sige par hvor enten begge er mænd eller begge er kvinder? Det er jo et paradoks.

For hvis det er tilfældet så er den der med at det er tillært måske ikke så holdbar.

Overvej følgende: Kvinder scorer generelt højere på samvittighedsfuldhed og neuroticisme i femfaktor modellen. Ikke altid, men gennemsnitligt. Kunne det ikke tænkes, er der ikke den mindste mulighed for, at den mest samvittighedsfulde, neurotiske og pligtopfyldende partner påtager sig opgaver som en partner der er lavere dominerende i de træk anser for mindre vigtige?

Hvad mener du egentlig ER iboende i hhv mænd og kvinder? Eller mener du ikke evolution er en troværdig videnskabelig teori?

Er det totalt umuligt at du beskriver et meget gammelt fænomen pakket ind i ny terminologi?

Hvis det er umuligt så savner jeg en forklaring på, hvorfor fænomenet også eksisterer hos par af samme køn. Det kan jeg ikke forstå.
2

Bare fordi du har en off-dag kan du da godt tage en tissemand i munden.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 735
Likede indlæg: 10278

Indlægaf Zombie » 21. aug 2018, 20:01

Aragorn skrev:
Zombie skrev:

Skrev du ikke i et andet indlæg at det også skete blandt homoseksuel i singletråden? Det vil sige par hvor enten begge er mænd eller begge er kvinder? Det er jo et paradoks.

For hvis det er tilfældet så er den der med at det er tillært måske ikke så holdbar.

Overvej følgende: Kvinder scorer generelt højere på samvittighedsfuldhed og neuroticisme i femfaktor modellen. Ikke altid, men gennemsnitligt. Kunne det ikke tænkes, er der ikke den mindste mulighed for, at den mest samvittighedsfulde, neurotiske og pligtopfyldende partner påtager sig opgaver som en partner der er lavere dominerende i de træk anser for mindre vigtige?

Hvad mener du egentlig ER iboende i hhv mænd og kvinder? Eller mener du ikke evolution er en troværdig videnskabelig teori?

Er det totalt umuligt at du beskriver et meget gammelt fænomen pakket ind i ny terminologi?

Hvis det er umuligt så savner jeg en forklaring på, hvorfor fænomenet også eksisterer hos par af samme køn. Det kan jeg ikke forstå.

Mange ting er tillært ift at en person har nogle roller i en husholdning og en anden person har nogle andre roller. I heteroseksuelle forhold kan det være tillært at det knytter sig til det ene eller det andet køn, men det betyder ikke, at tillært adfærd fra heteroseksuelle forældre ikke gør sig gældende, hvis deres barn/børn er homoseksuelle.

Jeg mener, at langt de fleste normer er tillærte og sociokulturelle. Evolution forbinder jeg med fx at vi går oprejst. Noget, men ikke al opførsel handler også om evolution, men eftersom det her er et område, hvor folk kan ændre sig og det ikke tager flere generationer at fremskaffe en forandring, så er det jo ikke, som jeg ser det, evolution.

Noget iboende kan være forældres beskytterinstinkt eller en nybagt mor som lakterer ved lyden af grædende børn, selv andres.

Terminologien er ikke ny, men at vi snakker om den mere bredt, er. At vi sætter spørgsmålstegn ved, om det er givet at den ene eller anden part skal have forsørgerpligt (evt forventningsmæssigt skal være brødvinder - mænd) og den anden skulle have lyst til at køre stasi på hjemmet, er.

Hvorfor er kvinder mere neurotiske og samvittighedsfulde? Evolutionært så kommer den skrappeste frem i verden; you snooze, you lose. Jeg mener, det er lige så tillært som visse mænds behov for at tjene mere end deres koner fordi de ellers rammes på selvværdet.
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 354
Likede indlæg: 7598

Indlægaf DenSyngendeLussing » 28. aug 2018, 21:44

Zombie skrev:
Zombie skrev:

Har du noget endegyldig forskning, der bakker denne påstand op, siden du kan udtale dig så skråsikkert? Og her mener jeg naturligvis ikke marxistisk “forskning,” hvor man bare ligesom formoder, at tingene hænger sammen på en måde, der lige netop passer ind i det feministiske narrativ. :)

Det påvirker en forsknings validitet i en grad, så jeg næppe ville kalde det forskning, hvis man arbejder ud fra at bekræfte en allerede vedtaget hypotese.

Jeg kan godt finde det, når jeg kommer hjem. Men noget af det er artikler fra mit studie. Måske kan jeg tage billeder af det og sende på privat besked i en kvalitet, så man kan læse?

Det handler om, hvordan vi i denne del af det senmoderne samfund er i et limbo, hvor der "næsten" er ligestilling og hvordan det der "næsten" kommer til udtryk og har en ret ærgerlig indvirkning på de ramte parter. Det gælder alt fra mænd og barsel til husholdningen og fordeling af børn ved skilsmisse osv.

Det er ikke feministisk forskning, og er ret spændende uanset ens fokusområde.

Nej, det behøver du ikke. Det ville være skønne, spildte kræfter, siden jeg nok ikke kommer til at acceptere præmissen om, at vi som kvinder i Danmark ikke er herrer over egne liv og hvad vi vælger at acceptere i et parforhold - og derfor temmelig sikkert bare vil affærdige hvad end du graver frem som noget fortænkt sludder.

Jeg tror i det hele taget, at vi står så langt ude på hver vores fløj i det her spørgsmål, at det ikke giver mening at diskutere, jeg kunne bare ikke dy mig for at klemme lidt halvundertrykt galde ud. Med det sagt, så respekterer jeg dit synspunkt. :)
2
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 194
Likede indlæg: 1765

Indlægaf Precaseptica » 29. aug 2018, 11:04

DenSyngendeLussing skrev:marxistisk

Nymarxistisk ville være en mere korrekt betegnelse. Lad os ikke give Marx skylden for det de franske intellektuelle gjorde ved ham i deres poststrukturelle projekt for modkultur.
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 29. aug 2018, 11:08

Precaseptica skrev:

Nymarxistisk ville være en mere korrekt betegnelse. Lad os ikke give Marx skylden for det de franske intellektuelle gjorde ved ham i deres poststrukturelle projekt for modkultur.

Marxisme, nymarxisme - det er alt sammen djævlens legeplads! :D
1
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 29. aug 2018, 11:13

Precaseptica skrev:

En legeplads med klart optrukne streger, som der ikke må hoppes på, vil jeg så sige!
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 29. aug 2018, 12:28

Precaseptica skrev:
Precaseptica skrev:

En legeplads med klart optrukne streger, som der ikke må hoppes på, vil jeg så sige!

Tag dig ikke af mig, Preca, jeg giver marxismen skylden for alt, jeg ikke bryder mig om. Konsulenter i stramt spandex, som er til fare for trafikken, fordi de skal realisere sig selv på cykel? Marxisme! Is med havtornsmag? Marxisme! Plantefars? Marxisme!
1
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 29. aug 2018, 12:36

Precaseptica skrev:
Precaseptica skrev:

Tag dig ikke af mig, Preca, jeg giver marxismen skylden for alt, jeg ikke bryder mig om. Konsulenter i stramt spandex, som er til fare for trafikken, fordi de skal realisere sig selv på cykel? Marxisme! Is med havtornsmag? Marxisme! Plantefars? Marxisme!

Du er også så grå, kedelig og reaktionær. Du burde BZes.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 29. aug 2018, 12:50

Precaseptica skrev:
Precaseptica skrev:
Precaseptica skrev:

Jeg er blevet gammel, så nu må jeg gerne sparke nedad. Det er min ret.
1
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 29. aug 2018, 13:21

Precaseptica skrev:
Precaseptica skrev:
Precaseptica skrev:

Jeg er blevet gammel, så nu må jeg gerne sparke nedad. Det er min ret.

Det kender jeg godt. Jeg blev gymnasielærer af samme grund. Så kan jeg også starte hver anden time på min arbejdsdag med lidt musik uden nogen kan stoppe mig. Det er dog muligt, at jeg til tider trætter nutidens ungdom en smule..

1

Tilbage til "Forhold og sex"