Er Gentleman et fortidsbegreb?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1199

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Precaseptica » 8. sep 2018, 14:07

Kaffe skrev:Jeg synes, det er lidt romantisk-film-agtigt at tro, at mænd opfører sig som gentlemen overfor kvinder for bare at være søde og rare. Alle mennesker har bagvedliggende behov som motiv for deres handlinger, både mænd og kvinder, og ind imellem er motiverne seksuelle. Der er intet ondt i det, men blot almen menneskelighed.

Enig. Selv i de tilfælde hvor motivationen ikke er baseret på sex, kan den godt være motiveret af kønnet. Trække stolen ud, holde døren, osv. Det er ikke ligefrem noget vi mænd gør for hinanden.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 639
Likede indlæg: 8532

Indlægaf Zombie » 8. sep 2018, 14:12

Precaseptica skrev:
Zombie skrev:
Kaffe skrev:Zombie:
Hvad er 'almindelige mennesker'?

I dette tilfælde mennesker, der ikke i deres professionelle eller frivillige arbejde beskæftiger sig med køn og kønsforskning på akademisk niveau.

Nu ved jeg ikke om du har taget en uddannelse i kønsforskning eller arbejder med det til hverdag, men man bliver ikke en autoritet på køn af at have læst Judith Butler.

Jeg er efteruddannet seksualvejleder med speciale i køn og samspil mellem kønnene (er pædagog).

Derudover er jeg et speciale fra en kandidat i sociale interventionsstudier (studiet af sociale forandringer) med særlig fokus på kønnenes sociale udvikling og samspil i mine faglige valg;

Og sidste weekend modtog jeg en pris foran 200 mennesker for mit frivillige arbejde med ligestilling i en af Danmarks største subkulturer.

Jeg har faktisk kun skimmet Judith Butler værker, da jeg ikke er vild tilhænger af Freud, som nogle af hendes mest prominente teorier er en viderebygning af og derudover er jeg mere praktiker, hvor hendes arbejde ikke har været direkte overførbart ift det arbejde, jeg beskæftiger mig med.
1
AstaPasta
Kort karma: 14
Likede indlæg: 942

Indlægaf AstaPasta » 8. sep 2018, 14:13

DenSyngendeLussing skrev:Det er vel et fortidsbegreb på den måde, at man sjældent taler om “gentlemen” i dag. Men selve værdierne, der hører med, de er ikke fortid - altså at være høflig, beleven, dannet, opmærksom, empatisk, dygtig til at konversere og så videre. Det er da i høj grad stadig træk, der har stor værdi.

Gentleman er i øvrigt ikke bare en betegnelse, der dækker over, hvordan en mand opfører sig over for kvinder, men alle. Jeg synes, man forfladiger begrebet, hvis man tror, det bare handler om at være sådan én, der holder døren for kvinder.

Begrebet gentleman er gammeldags og dødt for mig. Men din liste med karaktertræk kan jeg godt genkende. Jeg tænker vist bare på den type som rare mennesker. Særligt det med opmærksomhed og empati.
Og der findes heldigvis en del af dem :)
1
Kaffe
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1088

Indlægaf Kaffe » 8. sep 2018, 14:14

Zombie skrev:

I dette tilfælde mennesker, der ikke i deres professionelle eller frivillige arbejde beskæftiger sig med køn og kønsforskning på akademisk niveau.

Jeg synes, det er en forsimpling at mene, at 'professionelle og frivillige der beskæftiger sig med køn og kønsforskning på akademisk niveau', er dem, der leverer sandheden omkring køn - i modsætning til almindelige mennesker, som så er dem, der er alt muligt andet.
Verden er stor, og der findes mangeartede erfaringer og forskellige videnskabelige retninger, der afdækker emnet ud fra væsensforskellige fundamenter og antagelser. Jeg tænker, at svar på så store spørgsmål ikke skal findes eet sted, men i en eklektisk tænkning. Faktisk synes jeg, det er vildt at tro det modsatte.
4
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 39
Likede indlæg: 992

Indlægaf Misantropen » 8. sep 2018, 14:15

Precaseptica skrev:
Kaffe skrev:Jeg synes, det er lidt romantisk-film-agtigt at tro, at mænd opfører sig som gentlemen overfor kvinder for bare at være søde og rare. Alle mennesker har bagvedliggende behov som motiv for deres handlinger, både mænd og kvinder, og ind imellem er motiverne seksuelle. Der er intet ondt i det, men blot almen menneskelighed.

Enig. Selv i de tilfælde hvor motivationen ikke er baseret på sex, kan den godt være motiveret af kønnet. Trække stolen ud, holde døren, osv. Det er ikke ligefrem noget vi mænd gør for hinanden.

Må jeg være den der stiller spørgsmålet om homoseksuelle?
2

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 8. sep 2018, 14:22

(Preca)

For mig handler det ikke om at være en autoritet. Det skærer mig bare i øjnene, kald det en pet peeve, når nogen siger noget meget forsimplet, som lyder godt, og det så får opbakning.
Specielt hvis jeg oplever, det sætter det ene køn i et negativt lys og samtidig skaber en falsk præmis om kønnets motiver ift det andet køn.

Jeg er feminist i den forstand, at jeg tror på skadelige strukturer i samfundet, som påvirker os alle sammen negativt. Og en af de mest negative ideer jeg hører om mænd, er at de skulle være mere simple og "nemme" end kvinder.
De mænd jeg kender, har et rigt og bredt følelsesregister, de har dybde på deres refleksioner og selvom de kan blive liderlige, og blive styret af den liderlighed, så er de så meget mere og andet end et produkt af, hvad de tror, motiverer kvinder til at knalde med dem. Også når det gælder deres samspil med kvinder.

Som Aragorn skrev på sin egen måde, så slettes en mænds værdisæt, kultur og egen historie ikke, fordi han gør kur til en kvinde. Som det gælder begge køn, kan han da godt blive midlertidig påvirket af situationen, men at reducere et helt køn til fuckbois, hvilket var det, jeg fik ud af dine linjer og din senere uddybning, det synes jeg ikke er fair.

Og det er netop sådan en stereotypifisering, som kan være rigtig skadelig for mænd. Så det er også derfor, jeg reagerer så kraftigt, for som feminist ser jeg det som en del af mit virke, at modsige sådanne skadelige udtalelser, så de ikke står alene og uimodsagt på der evige, uendelige internet eller i virkelighedens verden.

Jeg fornemmer, at det her måske i højere grad handler om en snert af misforståelse krydret med min meget markante reaktion, som skaber nogle bølger her.
Man kan vel sige, du ramte en trigger.
Senest rettet af Zombie 8. sep 2018, 14:26, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 8. sep 2018, 14:24

Kaffe skrev:
Zombie skrev:

Jeg synes, det er en forsimpling at mene, at 'professionelle og frivillige der beskæftiger sig med køn og kønsforskning på akademisk niveau', er dem, der leverer sandheden omkring køn - i modsætning til almindelige mennesker, som så er dem, der er alt muligt andet.
Verden er stor, og der findes mangeartede erfaringer og forskellige videnskabelige retninger, der afdækker emnet ud fra væsensforskellige fundamenter og antagelser. Jeg tænker, at svar på så store spørgsmål ikke skal findes eet sted, men i en eklektisk tænkning. Faktisk synes jeg, det er vildt at tro det modsatte.

Jeg tror ikke det modsatte, jeg er faktisk meget enig med dig.

Men at reducere et køn til en popsmart sætning, det er ligegodt mere end hvad mit glødende hjerte kan udholde. Jeg synes, mænd er fantastiske mennesker med dybde. Ikke bare zombier. (Ja, jeg ser ironien ift brugernavn :) )
1
SurSødSovs
Kort karma: 90
Likede indlæg: 619

Indlægaf SurSødSovs » 8. sep 2018, 14:28

Precaseptica skrev:

Jeg ser nu altså mænd holde døren for hinanden hele tiden. Knap så ofte ser jeg nogen som helst få trukket stolen ud. Hvilket giver god mening, da det faktisk kun er god dannelse, når damen har lang kjole på og derfor kan have brug for hjælpen for ikke at komme i krig med stolen.
0
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 8. sep 2018, 14:30

SurSødSovs skrev:
Precaseptica skrev:

Jeg ser nu altså mænd holde døren for hinanden hele tiden. Knap så ofte ser jeg nogen som helst få trukket stolen ud. Hvilket giver god mening, da det faktisk kun er god dannelse, når damen har lang kjole på og derfor kan have brug for hjælpen for ikke at komme i krig med stolen.

Jeg ser også holde døren.
Skænke op for hinanden.
Tilbyde at betale regningen uden det er et power move, men for at være flink.

Osv.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 8. sep 2018, 14:36

Zombie skrev:For mig handler det ikke om at være en autoritet. Det skærer mig bare i øjnene, kald det en pet peeve, når nogen siger noget meget forsimplet, som lyder godt, og det så får opbakning.
Specielt hvis jeg oplever, det sætter det ene køn i et negativt lys og samtidig skaber en falsk præmis om kønnets motiver ift det andet køn.

Med en cand.mag i filosofi er jeg helt med på hvad du mener, og jeg oplever samme motivation. Jeg vil slet ikke mene, at jeg sagde noget simpelt uden anker i dybere teori.

Jeg er feminist i den forstand, at jeg tror på skadelige strukturer i samfundet, som påvirker os alle sammen negativt. Og en af de mest negative ideer jeg hører om mænd, er at de skulle være mere simple og "nemme" end kvinder.
De mænd jeg kender, har et rigt og bredt følelsesregister, de har dybde på deres refleksioner og selvom de kan blive liderlige, og blive styret af den liderlighed, så er de så meget mere og andet end et produkt af, hvad de tror, motiverer kvinder til at knalde med dem. Også når det gælder deres samspil med kvinder.

Du afkræfter ikke min tese her. Du indikerer blot, at der er mere end hvad der møder øjet, som kan tænde. Det ændrer ikke på, at det er det der tænder, som mænd vil forsøge at mestre.

Som Aragorn skrev på sin egen måde, så slettes en mænds værdisæt, kultur og egen historie ikke, fordi han gør kur til en kvinde. Som det gælder begge køn, kan han da godt blive midlertidig påvirket af situationen, men at reducere et helt køn til fuckbois, hvilket var det, jeg fik ud af dine linjer og din senere uddybning, det synes jeg ikke er fair.

Og det er netop sådan en stereotypifisering, som kan være rigtig skadelig for mænd. Så det er også derfor, jeg reagerer så kraftigt, for som feminist ser jeg det som en del af mit virke, at modsige sådanne skadelige udtalelser, så de ikke står alene og uimodsagt på der evige, uendelige internet eller i virkelighedens verden.

Jeg prøver bestemt ikke at udsætte mænd for en stereotyp her. Snarere tværtimod. Mænd (og kvinder) har evigt potentiale. Det kræver bare, at man har rum til at kulturen sætter pris på andre værdier end de "brovtne". Vi får færre gentlemen, når de der fuckbois har succes.

Jeg fornemmer, at det her måske i højere grad handler om en snert af misforståelse krydret med min meget markante reaktion, som skaber nogle bølger her.

Det er ikke utænkeligt. Jeg tror ikke vi er så uenige igen.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 8. sep 2018, 14:37

Zombie skrev:
SurSødSovs skrev:
Precaseptica skrev:

Jeg ser også holde døren.
Skænke op for hinanden.
Tilbyde at betale regningen uden det er et power move, men for at være flink.

Osv.

Fint, så lad mig modificere, siden pointen ikke kom igennem. Selvfølgelig har jeg set det ske. Men det er i langt højere grad noget mænd gør for kvinder end for hinanden.
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 246
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4569

Indlægaf Mistermor » 8. sep 2018, 14:44

Jeg synes, gentleman er et fortidsbegreb, - eller at det burde være det. I stedet burde indføres gentlemenneske.

F.eks. beskriver en debattør, hvordan hun blev sat af ved døren, og manden parkerede bilen. - Det er jo fint, og det giver sig selv, når man ikke er i fast parforhold,( og det er mandens bil,) men er man det, er det forhåbentlig ikke en selvfølge, at manden kører. Ergo vil det naturlige være, at kvinden sætter manden af ved døren, hvis der er langt eller det regner, og hun kører; fordi der ikke er nogen grund til, at begge bliver våde.

Det giver ikke mening for mig, at mænd er mere forpligtede til at holde døre end kvinder. Lad os dog holde døre for hinanden og især for dem, der har brug for det.

Jeg kan godt lide, at mennesker viser hensyn, uanset hvilket køn de har, og hvilket køn de gør det overfor.

Jeg har ikke brug for en mand til at holde døre for mig eller rykke stolen ind under mig. Og jeg synes ikke bedre om en mand, fordi han gør det (jeg synes heller ikke dårligere) Især har jeg ikke brug for, at han gør det, fordi han vil være en gentleman.... Han skal gøre det, hvis han har lyst eller tænker, at jeg har brug for det.

Jeg tænker, at man bare kan vende det om som kvinde; hvor tåbeligt, ville jeg føle det, hvis jeg skulle skubbe stolen ind under min mand? For mit vedkommende; temmelig meget!

Det betyder ikke, at jeg ikke har brug for en mand.
1
SurSødSovs
Kort karma: 90
Likede indlæg: 619

Indlægaf SurSødSovs » 8. sep 2018, 16:32

Mistermor skrev:Jeg synes, gentleman er et fortidsbegreb, - eller at det burde være det. I stedet burde indføres gentlemenneske.

F.eks. beskriver en debattør, hvordan hun blev sat af ved døren, og manden parkerede bilen. - Det er jo fint, og det giver sig selv, når man ikke er i fast parforhold,( og det er mandens bil,) men er man det, er det forhåbentlig ikke en selvfølge, at manden kører. Ergo vil det naturlige være, at kvinden sætter manden af ved døren, hvis der er langt eller det regner, og hun kører; fordi der ikke er nogen grund til, at begge bliver våde.

Det giver ikke mening for mig, at mænd er mere forpligtede til at holde døre end kvinder. Lad os dog holde døre for hinanden og især for dem, der har brug for det.

Jeg kan godt lide, at mennesker viser hensyn, uanset hvilket køn de har, og hvilket køn de gør det overfor.

Jeg har ikke brug for en mand til at holde døre for mig eller rykke stolen ind under mig. Og jeg synes ikke bedre om en mand, fordi han gør det (jeg synes heller ikke dårligere) Især har jeg ikke brug for, at han gør det, fordi han vil være en gentleman.... Han skal gøre det, hvis han har lyst eller tænker, at jeg har brug for det.

Jeg tænker, at man bare kan vende det om som kvinde; hvor tåbeligt, ville jeg føle det, hvis jeg skulle skubbe stolen ind under min mand? For mit vedkommende; temmelig meget!

Det betyder ikke, at jeg ikke har brug for en mand.

Altså. Jeg kan godt finde på at skifte fører af bilen, hvis jeg kører, så manden kan parkere og jeg undgår regn. Regn er altså bare værre for mit hår og make up end for de mænd, jeg kenders hår... Så. Øhhhmmm... Jeg er ikke en flink chauffør :genert:
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 415
Likede indlæg: 4905

Indlægaf Zinde » 8. sep 2018, 16:55

Precaseptica skrev:

Men de mænd, der holder døren og trækker stolen ud, gør det jo for alle kvinder. Ikke kun dem, de vil i seng med. Hvordan forklarer du så det?
1
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 415
Likede indlæg: 4905

Indlægaf Zinde » 8. sep 2018, 16:58

Precaseptica skrev:
Zombie skrev:For mig handler det ikke om at være en autoritet. Det skærer mig bare i øjnene, kald det en pet peeve, når nogen siger noget meget forsimplet, som lyder godt, og det så får opbakning.

Med en cand.mag i filosofi er jeg helt med på hvad du mener, og jeg oplever samme motivation. Jeg vil slet ikke mene, at jeg sagde noget simpelt uden anker i dybere teori.

Du afkræfter ikke min tese her. Du indikerer blot, at der er mere end hvad der møder øjet, som kan tænde. Det ændrer ikke på, at det er det der tænder, som mænd vil forsøge at mestre.

Jeg prøver bestemt ikke at udsætte mænd for en stereotyp her. Snarere tværtimod. Mænd (og kvinder) har evigt potentiale. Det kræver bare, at man har rum til at kulturen sætter pris på andre værdier end de "brovtne". Vi får færre gentlemen, når de der fuckbois har succes.

Det er ikke utænkeligt. Jeg tror ikke vi er så uenige igen.

Uden en cand.mag i filosofi er jeg også helt med på, hvad Zombie mener.
5
Mann tracht und Gott lacht

Tilbage til "Forhold og sex"