Er Gentleman et fortidsbegreb?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Wizzze » 7. sep 2018, 08:59

"Gentleman er en betegnelse for en mand med dannelse og taktfuld fremtræden. En gentleman har fornemmelse for, hvad der bør siges uden at fornærme, såre eller støde andre."

"Being a gentleman means treating others, especially women, in a respectful manner and not taking advantage or pushing others into doing things they don't wish to do. The exception, of course, is to push someone into something they need to do for their own good, such as a visit to the hospital, or pursuing a dream they have suppressed."

Dels inspireret af ham Carsten fra "Gift ved første blik" og dels al balladen om de unges "puttemiddage" :badr: Er jeg kommet til at tænke på om begrebet Gentleman er fortid?

God pli, takt og ordentlig opførsel er det ikke længere noget som indgår i opdragelsen? :gruble:

Jeg er med på at kvinder ikke er små delikate væsener, hvis dyd skal forsvares af modige riddere osv. Men fordi kvinder er blevet stærke, og kan selv, så kan man vel stadig opføre sig ordentligt, og udvise lidt pli og omtanke i omgangen med andre mennesker? Men det er som om folk efterhånden kun fokuserer på sig selv og egne oplevelser, fornøjelse og lyster? :gruble:

Hvad siger I, er gentlemanden død, og det er helt fint?
Eller findes han stadig, og er et ideal til efterlevelse? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Precaseptica » 7. sep 2018, 09:00

Mænd er det de skal være for at få sex. Statistisk set.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Misantropen » 7. sep 2018, 09:22

Det er ikke et generelt problem jeg oplever i den virkelige verden.

Selvfølgelig findes der respektløse og egoistiske idioter uden situationsfornemmelse, og de er sikkert også blevet flere i takt med at den type har fået mere tale, medietid, omtale og eksponering/opmærksomhed. Manglende forståelse for pli og god opførsel fra barnsben har sikkert også noget at sige. De der børn der er vokset op med at være et projekt, hvor de er i centrum og verdens navle eller dem der prøver at kompensere for manglende grænser og opmærksomhed da de var børn.

For mig er en gentleman ligeså meget småting som ikke umiddelbart bemærkes. Du er fx ikke genteman bare fordi du holder døren, rykker stolen ud og hjælper med at give en overtøjet på.

Der skal altså mere til en bare hvad der ser godt ud udadtil.
2
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Thomas31 » 7. sep 2018, 11:06

Nej. Heldigvis og desværre, på godt og ondt findes det stadig på forskellige måder hos forskellige mænd.

Det dårlige ved begrebet er alt det med at betale for kvinder, overøse dem med gaver og overdrevet tilbedelse. Det er muligt nogle kvinder kan lide bekræftelsen men i sidste ende er det et kæmpe turn-off for de fleste. Det har givet mening i en historisk kontekst, fordi kvinder var afhængige af mænd, men nu er det bare en form for nem følelsesmæssig underkastelse, der virker modsat.

På andre områder lever begrebet fint. Jeg tror eksempelvis, at der er væsentlig større chance for at kvinder fortryder sex, end at mænd gør. Derfor kan det være en god værdi ikke at presse på for sex. Det betyder absolut ikke, at man ikke skal flirte eller seksualisere relationen, tværtimod, kvinder elsker den slags. Man skal bare ikke være styret af fuldbyrdelsen.

"Dont kiss and tell" vil jeg også opfatte som en værdi, der stadig giver mening. Mange mænd vil virkelig gerne lade andre mænd vide, hvad de kan score, og det kan jeg egentlig goft forstå, men det er lidt sølle, også selvom mange kvinder vil være ligeglade. Fortæl om aldrig om sex og kærlighedserklæringer. Det må være omfattet af en gentleman. Så begrebet lever, selvom det ofte anvendes som en karikatur
4
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Zorglup » 7. sep 2018, 11:25

I vores tid, med ligestilling på alle fronter, mangler vi vel egentlig et kvindeligt modstykke ?
3
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Sangius » 7. sep 2018, 11:51

Confucius skrev:Du kan have gentlemanship eller ligestilling. Du kan ikke have begge dele. Eftersom det er ligestilling der er på mode for tiden, så har det den konsekvens, at man kan kigge langt efter gentlemanship. Hvis en kvinde udviser reel ladyship, udviser jeg gentlemanship. Det går to veje. Det er de færreste kvinder der gør det.


Hvad er ladyship?
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Sangius » 7. sep 2018, 12:13

Jeg oplever ikke rigtig gentlemen i hvert fald. Men vi opdrager jo heller ikke vores børn til det. Ingen ville vel sige til William at han ikke må stille dig foran Luna, og når han så spørger hvorfor, forklare det med at hun er en pige.

Men drøet er sjovt - jeg har nu været gravid 2 gange, og det er som regel altid kvinder det tilbyder mig hjælp, tilbyder mig deres plads osv.

Mænd ignorerer mig som regel, hvis jeg står og ser tyk ud uden en plads.

Jeg ved ikke hvad ladyship er, og agerer sikkert ikke rollen som en dame der søger noget gentleman-adfærd.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Thomas31 » 7. sep 2018, 12:24

Confucius skrev:Du kan have gentlemanship eller ligestilling. Du kan ikke have begge dele. Eftersom det er ligestilling der er på mode for tiden, så har det den konsekvens, at man kan kigge langt efter gentlemanship. Hvis en kvinde udviser reel ladyship, udviser jeg gentlemanship. Det går to veje. Det er de færreste kvinder der gør det.


Den logik ville kræve, at mænd og kvinder stod helt ens og lige i alle situationer. Det er ikke tilfældet.
1
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Thomas31 » 7. sep 2018, 12:41

Confucius skrev:
Thomas31 skrev:
Confucius skrev:Du kan have gentlemanship eller ligestilling. Du kan ikke have begge dele. Eftersom det er ligestilling der er på mode for tiden, så har det den konsekvens, at man kan kigge langt efter gentlemanship. Hvis en kvinde udviser reel ladyship, udviser jeg gentlemanship. Det går to veje. Det er de færreste kvinder der gør det.


Den logik ville kræve, at mænd og kvinder stod helt ens og lige i alle situationer. Det er ikke tilfældet.


Hvilken logik? Jeg taler ikke om logik. Jeg taler om at de to ting er modsætninger. Gentlemanship er et kodeks for mandlig opførsel over for andre, baseret på deres køn. Når du baserer - og differentierer - din opførsel over for folk på baggrund af deres køn, er det per definition IKKE ligestilling. Ergo er gentlemanship og ligestilling modsætninger.


Dvs, at når jeg kun forsøger at flirte med kvinder og ikke mænd, så er det kønsdifferentieret opførsel, der udelukker ligestilling. Jeg er ikke enig i din logik
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf JoyNips » 7. sep 2018, 12:51

Jeg synes stadig, jeg oplever masser af gentlemen. Og jeg synes ikke, det står i modsætning til ligestilling. At være en gentleman er IMO ikke kun noget, man er overfor kvinder. For mig har det noget at gøre med at være dannet og høflig overfor andre - noget jeg synes, begge køn bør bestræbe sig på.
11
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Annione » 7. sep 2018, 13:01

Jeg dater 2 af dem - de holder døren for mig og er generelt opmærksomme. Den ene kysser endda på hånden :lun:

Men nu ses jeg også kun med mænd på +40.
1
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Kaffe » 7. sep 2018, 13:39

Thomas31 skrev:Nej. Heldigvis og desværre, på godt og ondt findes det stadig på forskellige måder hos forskellige mænd.

Det dårlige ved begrebet er alt det med at betale for kvinder, overøse dem med gaver og overdrevet tilbedelse. Det er muligt nogle kvinder kan lide bekræftelsen men i sidste ende er det et kæmpe turn-off for de fleste. Det har givet mening i en historisk kontekst, fordi kvinder var afhængige af mænd, men nu er det bare en form for nem følelsesmæssig underkastelse, der virker modsat.

På andre områder lever begrebet fint. Jeg tror eksempelvis, at der er væsentlig større chance for at kvinder fortryder sex, end at mænd gør. Derfor kan det være en god værdi ikke at presse på for sex. Det betyder absolut ikke, at man ikke skal flirte eller seksualisere relationen, tværtimod, kvinder elsker den slags. Man skal bare ikke være styret af fuldbyrdelsen.

"Dont kiss and tell" vil jeg også opfatte som en værdi, der stadig giver mening. Mange mænd vil virkelig gerne lade andre mænd vide, hvad de kan score, og det kan jeg egentlig goft forstå, men det er lidt sølle, også selvom mange kvinder vil være ligeglade. Fortæl om aldrig om sex og kærlighedserklæringer. Det må være omfattet af en gentleman. Så begrebet lever, selvom det ofte anvendes som en karikatur


Jeg havde ellers den opfattelse, at mange kvinder stadig er meget glade for mænds penge og gerne modtager gaver og penge. Jeg forstår det dog personligt ikke.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Jedi » 7. sep 2018, 13:47

Der er nok forskellige opfattelser af begrebet. Min går på, at det er en mand, som opfører sig/føre sig frem i verden ud fra et kodeks om at opføre sig "ordentligt". Over for alle. Dvs. han holder også døren for dem, som han ikke har lyst til at bolle. Fordi han holder døren for folk, der kommer efter ham. Det er motiveret af høflighed for sine omgivelser og ikke for at opnå noget.
15
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Kaffe » 7. sep 2018, 13:47

Precaseptica skrev:Mænd er det de skal være for at få sex. Statistisk set.



Jeg tror, du har fat i noget der. Mere kompliceret behøver det ikke at være.

Førhen gav det evt pote at være en gentleman mht at holde døre, gå bagest, rykke stolen ud, betale, være galant mv. Det virker ikke på samme måde i dag, måske endda modsat, fordi de sociale normer blandt mænd og kvinder er anderledes og ikke så formelle.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Artem » 7. sep 2018, 14:06

Ser ikke mig selv som en gentleman som sådan. Men hvis det at være venlig og høflig over for alle, holde døren, tale pænt osv er det, sammen med at jeg aldrig kunne finde på at gramse på en fremmed kvinde komme med tilråb osv, Ja så er jeg en gentleman

Men hvis det mere handler om at betale for kvinder, overøse dem med gaver, og overdreven tilbedelse med komplimenter osv som en anden skrev. Så er jeg ikke.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Forhold og sex"