Er Gentleman et fortidsbegreb?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 412
Likede indlæg: 4852

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Zinde » 14. sep 2018, 19:51

DenBruneMunk skrev:
Zinde skrev:Vi er enige om, at der ikke er en norm om, at man skal være følelsesmæssigt involveret i folk for at dyrke sex med dem. Alligevel er der mennesker, der har det sådan. Altså mennesker, der har behov for at være følelsesmæssigt involveret i folk for at dyrke sex med dem. På trods af manglende norm herom.

Hvordan harmonerer det med påstanden om, at den menneskelige seksualitet er betinget af normer?

Religion må være dit svar. Den begrænser normalt sex før ægteskab og forbyder sex udenfor ægteskabet. og i religion indgår kærlighed før ægteskabet, og så er følelserne på plads. Og så er normen for dem, du ikke må gøre det udenfor, altså utroskab, som nogle her altså mener er helt normalt, det tvivler jeg på er normen :)

Jeg forstår ikke hvad du skriver.
0
Mann tracht und Gott lacht
Kaffe
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1084

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 20:10

Zinde skrev:
Kaffe skrev:
Zinde skrev:
Kaffe skrev:
Zinde skrev:
Kaffe skrev:
Zinde skrev:
Kaffe skrev:
Zinde skrev:For øvrigt, jer der mener, at mennesket ikke er monogamt: hvad tænker I så om de, der kun bryder sig om sex med en, de har (gensidige) følelser for? Er den præference også bare noget, de bilder sig selv ind?

Det fungerer jo fint for mange mennesker, så jeg tænker ikke noget særligt om dem. Jeg er i øvrigt selv monogam og har aldrig været utro mod nogen og kan under ingen omstændigheder forestille mig at være det.
Havde jeg levet i en kultur, hvor polygami var normen, ville jeg med al sandsynlighed være polygam.

Jo, men kan vi ikke blive enige om, at vi ikke i vores samfund er underlagt en norm om, at vi kun må dyrke sex med folk, vi er følelsesmæssigt involverede i?

Der er ikke en norm om, at man kun har sex med folk, man har følelser for.

Hvordan kan man så have det sådan, hvis seksualiteten er betinget af normer?

Man bryder ikke en norm ved at have sex med en person, man ikke er følelsesmæssigt engageret i. Det hører ind under vores norm.

Det var ikke det, jeg spurgte om. Du svarer på det modsatte :)

Du skriver: Vi har ikke en norm om, at vi kun må dyrke sex med folk vi er involverede i.
Jeg bekræfter.
Du spørger, hvordan man kan have det sådan (ingen norm), når seksualitet er betinget af normer.
Jeg svarer, at det hører ind under normen, at vi godt kan have sex med folk, vi ikke er involverede i.

Jeg ved ikke, hvad du ellers mener?

Jeg prøver at omformulere:

Vi er enige om, at der ikke er en norm om, at man skal være følelsesmæssigt involveret i folk for at dyrke sex med dem. Alligevel er der mennesker, der har det sådan. Altså mennesker, der har behov for at være følelsesmæssigt involveret i folk for at dyrke sex med dem. På trods af manglende norm herom.

Hvordan harmonerer det med påstanden om, at den menneskelige seksualitet er betinget af normer?

Jamen der er jo heller ingen normbrud i kun at (ville) have sex med folk, man er følelsesmæssigt involveret i. Begge dele er accepteret i samfundet og falder ind under normen.
Menneskelig seksualitet er i høj grad formet af normer for, hvad man gør og ikke gør. Der er også stor forskel kulturer imellem.
0
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 20:18

DenBruneMunk skrev:
Zinde skrev:Vi er enige om, at der ikke er en norm om, at man skal være følelsesmæssigt involveret i folk for at dyrke sex med dem. Alligevel er der mennesker, der har det sådan. Altså mennesker, der har behov for at være følelsesmæssigt involveret i folk for at dyrke sex med dem. På trods af manglende norm herom.

Religion må være dit svar. Den begrænser normalt sex før ægteskab og forbyder sex udenfor ægteskabet. og i religion indgår kærlighed før ægteskabet, og så er følelserne på plads. Og så er normen for dem, du ikke må gøre det udenfor, altså utroskab, som nogle her altså mener er helt normalt, det tvivler jeg på er normen :)

Den kristne kultur har haft stor betydning for vores syn på relationen mand og kvinde imellem og vores syn på seksualitet. Ægteskab, jomfrudom, ærbarhed, renhed, troskab, løfter, ubrydelighed mv. Det monogame ægteskab. I andre tider og kulturer er det andre modeller, der har været kotume. I dag er det kristne ægteskab forældet, og folk ser og tolker meget mere frit på parforhold.

Hvad angår utroskab så har jeg ikke tallet på, hvor udbredt det er, men det er højt. Når noget sker så hyppigt, kan man godt definere det som normalt.
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 14. sep 2018, 20:25

Kaffe skrev:
Jamen der er jo heller ingen normbrud i kun at (ville) have sex med folk, man er følelsesmæssigt involveret i. Begge dele er accepteret i samfundet og falder ind under normen.
Menneskelig seksualitet er i høj grad formet af normer for, hvad man gør og ikke gør. Der er også stor forskel kulturer imellem.

Jeg troede, vi lige var blevet enige om, at der ikke er en norm om, at man kun har sex med folk, man har følelser for?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 20
Likede indlæg: 739

Indlægaf DenBruneMunk » 14. sep 2018, 20:31

Kaffe skrev:Hvad angår utroskab så har jeg ikke tallet på, hvor udbredt det er, men det er højt. Når noget sker så hyppigt, kan man godt definere det som normalt.

Altså,
bare fordi mange kører for stærkt på vejene gør det sgu da ikke deres ugerning mere lovligt? Prøver du at overbevise dig selvom at utroskab er godkendt af alle nu?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 14. sep 2018, 20:36

Zinde skrev:
DenBruneMunk skrev:

Jeg forstår ikke hvad du skriver.

Religion begrænser dig i udfoldelse af dine lyster trods normen måske siger andre noget andet eller et flertal som tidligere skrevet. Alligevel er der folk som ikke tror, og udfolder sig i sin sexualitet før ægteskabet, og når du ikke er troen så er det jo normen , at dette er normalt. Og alligevel er der så dem som er troede og for dem er det normen at man ikke gør sådan, eller er ens mand utro.

Måske enklere sagt, normer er paramtere, og de er forskellige for folk, som troende og ikke troende.
0
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 20:57

DenBruneMunk skrev:
Kaffe skrev:Hvad angår utroskab så har jeg ikke tallet på, hvor udbredt det er, men det er højt. Når noget sker så hyppigt, kan man godt definere det som normalt.

Altså,
bare fordi mange kører for stærkt på vejene gør det sgu da ikke deres ugerning mere lovligt? Prøver du at overbevise dig selvom at utroskab er godkendt af alle nu?

Jeg skriver hverken om, hvad der er lovligt eller godkendt eller hvad jeg selv mener og synes - for den sags skyld. Jeg skriver, hvordan tallene ser ud.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 639
Likede indlæg: 8526

Indlægaf Zombie » 14. sep 2018, 21:02

DenBruneMunk skrev:

Altså,

At noget måske er normalt, betyder ikke det er okay. Og det skrev hun heller ikke.
0
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 21:06

Zinde skrev:
Kaffe skrev:

Jeg troede, vi lige var blevet enige om, at der ikke er en norm om, at man kun har sex med folk, man har følelser for?

Der er et rum, hvori man kan bevæge sig og gøre forskellige ting, og det er normernes rum. I dette rum er der plads til mange ting. Der er både plads til, at man er sammen med folk, man er involverede med og folk man ikke er involverede med. Der er også plads til folk, der kun har sex med folk, de har følelser for og dem der kun har sex med,folk, de ikke har følelser for.

Men jeg ved ikke, hvad alt dette har med monogami at gøre. For mig har det ingenting med det at gøre.
1
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 21:57

https://videnskab.dk/kultur-samfund/er- ... unaturligt

Man kan læse lidt om monogami her. Der står bla, at 85% af alle kulturer er polygame.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 14. sep 2018, 22:02

Måske skal tråden tilbage til TS emne?
Jeg mener det begynder at blive ordkløveri, for hvad folks normer er og hvad folk synes er normalt er ikke altid det samme.

Gentlemen/woman lever efter de bedste normer idag også hvad angår seksualitet, selv begrebet fornys og lever i bedste velgående.
Eneste er nok at trådens emne har glemt året vi lever i, og at begge køn deler rollen idag , også ved puttemiddage.
1
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 22:21

DenBruneMunk skrev:Måske skal tråden tilbage til TS emne?
Jeg mener det begynder at blive ordkløveri, for hvad folks normer er og hvad folk synes er normalt er ikke altid det samme.

Gentlemen/woman lever efter de bedste normer idag også hvad angår seksualitet, selv begrebet fornys og lever i bedste velgående.
Eneste er nok at trådens emne har glemt året vi lever i, og at begge køn deler rollen idag , også ved puttemiddage.

Du har ret. Lad os gå tilbage til emnet.
1
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 246
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4542

Indlægaf Mistermor » 14. sep 2018, 22:28

Zinde skrev:For øvrigt, jer der mener, at mennesket ikke er monogamt: hvad tænker I så om de, der kun bryder sig om sex med en, de har (gensidige) følelser for? Er den præference også bare noget, de bilder sig selv ind?

Jeg ved ikke, om jeg bør svare, for jeg tænker, at mennesket hverken er det ene eller andet i alt fald ikke fra fødslen.

Jeg tænker, at de (vi) er præget af den opdragelse og den kultur, vi har levet i. Vi har gennem film og bøger mødt begrebet "den eneste ene". Vi har lært, at man ikke må lyve og snyde. Via kristendommen har vi også (trods flere figurer i biblen) lært, at vi ikke må begære vores næstes ægtefælle osv. Vi har set størstedelen de mennesker, vi har mødt, har levet i et forhold med én partner.

Så jeg tror, at det er et spørgsmål om et valg truffet ud fra opdragelse, kultur, og personlighed og de værdier, man har tillagt sig/valgt at have.

Hvis man kun bryder sig om at dyrke sex med en, man har følelser for, og som man går ud fra har følelser for en selv, handler det om, at man tillægger sex en anden værdi, end de, der dyrker sex for den sexuelle tilfredsstillelses skyld, gør. Eller at man er mere reserveret og har behov for tryghed og særlige følelser, før man tør give sig hen.

Mange gange ændrer det sig for det enkelte menneske i løbet af deres liv. F.eks. kan man have haft mange seksuelle partnere i en periode, for derefter at være i et parforhold, hvor man er tro mod hinanden. Det vil sige, at det enkelte menneske kan være monogamt i perioder, og det derfor ikke kan være noget, der "ligger i" personen.
0
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4559

Indlægaf abcd » 15. sep 2018, 03:26

Zinde skrev:Du svarer undvigende på et direkte spørgsmål. Og dit svar et obskurt eksempel, som ikke har nogen sammenhæng med det, vi debatterer.

Vi kan prøve igen - og så kan du forsøge at svare direkte i stedet for med en arbitrær sammenligning:
Hvordan hænger det faktum, at nogle mennesker aktivt fravælger børn sammen med din påstand om, at ALLE menneskers liv udelukkende handler om at føre generne videre?

Det har jeg forsøgt at forklare dig, og jeg tror ikke det hjælper at jeg forsøger med endnu en version af det samme argument. Jeg er selvfølgelig uenig i at det er en tilfældig sammenligning, men vi er vist nået dertil hvor jeg ikke kan gøre så meget andet end at trække på skuldrene.
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 15. sep 2018, 04:52

Kaffe skrev:
Zinde skrev:
Kaffe skrev:

Der er et rum, hvori man kan bevæge sig og gøre forskellige ting, og det er normernes rum. I dette rum er der plads til mange ting. Der er både plads til, at man er sammen med folk, man er involverede med og folk man ikke er involverede med. Der er også plads til folk, der kun har sex med folk, de har følelser for og dem der kun har sex med,folk, de ikke har følelser for.

Men jeg ved ikke, hvad alt dette har med monogami at gøre. For mig har det ingenting med det at gøre.

Min pointe er at tydeliggøre det modstridende i, at du gerne accepterer, at en mand kan have det sådan, at han kun ønsker sex med en, han er følelsesmæssigt involveret i. Og at han bare har det sådan. Ingen hokus pokus, ingen normer eller nedarvede gener, der får ham til at være sådan.
Men hvis han siger, han er monogam, SÅ tager han fejl. Sådan kan man nemlig ikke bare have det, for der er en norm om at være monogam, ergo er han påvirket af den - om han så vil indrømme det eller ej.
0

Tilbage til "Forhold og sex"