Homofobi

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Homofobi

Indlægaf MissDitte » 7. nov 2018, 09:17

Jedi skrev:
Kan han have vidst, at hans mor var lesbisk, selvom hun ikke var sprunget ud?
Grunden til jeg spørger er, at jeg har en nær kollega, hvis exkone i det sidste år eller to af deres ægteskab havde besøg af sin "veninde", når han ikke var hjemme, og de hyggede sig i soveværelset mens ungen på 10-12 år sad i stuen og så tv. Barnet kunne godt lægge to og to sammen, og var ret irriteret på moderen i efterforløbet med den for barnet livsændrende skilsmisse, med to bopæle, forholden sig til forskellige kærester, osv.


Nej, det tror jeg ikke. Hun har selv gjort hvad hun kunne for at ignorere at hun kunne have lyst til andet end manden. Hun har ikke haft "veninder" hjemme.
Til gengæld er faren lige så afstumpet og samtidig vred over at være blevet forladt. Så jeg tænker, at faren fodrer drengens homo-had.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Homofobi

Indlægaf LaScrooge » 7. nov 2018, 09:19

Homofobi er gudskelov så fjernt et fænomen i min venne- og omgangskreds, at det ikke engang giver mening at tale om "accept af homoseksualitet". Det svarer til at snakke om "accept af vejrfænomener" eller "accept af fodtøj som beklædningsgenstand".

Men jeg ved at det er anderledes i andre kredse og det siger bare, at ting rykker med forskellige hastigheder.
3
And we both know: I will be delicious
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Homofobi

Indlægaf Jedi » 7. nov 2018, 09:42

MissDitte skrev:
Jedi skrev:
Kan han have vidst, at hans mor var lesbisk, selvom hun ikke var sprunget ud?
Grunden til jeg spørger er, at jeg har en nær kollega, hvis exkone i det sidste år eller to af deres ægteskab havde besøg af sin "veninde", når han ikke var hjemme, og de hyggede sig i soveværelset mens ungen på 10-12 år sad i stuen og så tv. Barnet kunne godt lægge to og to sammen, og var ret irriteret på moderen i efterforløbet med den for barnet livsændrende skilsmisse, med to bopæle, forholden sig til forskellige kærester, osv.


Nej, det tror jeg ikke. Hun har selv gjort hvad hun kunne for at ignorere at hun kunne have lyst til andet end manden. Hun har ikke haft "veninder" hjemme.
Til gengæld er faren lige så afstumpet og samtidig vred over at være blevet forladt. Så jeg tænker, at faren fodrer drengens homo-had.


Ok, så lyder det ikke som noget personligt, som gøres generelt.
Måske drengen sympatiserer med sin far og godt kan forstå hans vrede. Og han kan selvfølgelig blive påvirket af faderens holdninger.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Homofobi

Indlægaf hotlips » 7. nov 2018, 09:47

MissDitte skrev:
hotlips skrev:
Mig bekendt er der ingen i vores omgangskreds der ikke ville acceptere det, og jeg ville da aldrig acceptere at der var nogen der kom her behandlede andre respektløst og så er jeg sådan set ligeglad med grunden, hvem er det du besøger der er så vigtige at du lader dig udsætte for den slags?


Det er min kærestes 18-årige søn og min kærestes "svigersøn".

Sønnen nægter at deltage i noget hvor jeg er tilstede. Så på den måde undgår jeg ham. Datterens kæreste plejer at deltage, men efter at have fundet ud af hans holdning tænker jeg ikke, han behøver beskæftige sig med noget, hvor jeg deltager, hvis jeg kan bestemme.

Men jeg synes, det er så svært med sønnen. Jeg elsker hans mor men har ingen lyst overhovedet til at have noget med ham at gøre.


Min mening er at vi har lov til at mene hvad vi vil, så længe man opfører sig ordentligt, så jeg synes måske det nemt kan blive et selvmål at undgå datterens kæreste, hvis han ikke har opført sig så du har mærket noget selv så risikerer du bare at blive til noget værre, det er nu engang lettere at synes dårligt om folk man ikke ser og hvem ved, måske kan det ændre på det hvis i ses det lyder da ikke som om det er helt håbløst i mine ører.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Homofobi

Indlægaf Stitch » 7. nov 2018, 10:04

Jeg oplever det aldrig i egne kredse. Hverken job, venner eller sport. Men jeg bor i hovedstaden.

Min kæreste er opvokset i Køge og i hans kredse er der både homofober og racister. Måske det også kommer an på demografien? Indtil jeg mødte ham, så kendte jeg faktisk ikke nogen, der var det. (altså - han er ikke, men dem han kender).

Men ellers har jeg mest set det i den lidt ældre generation :gruble:
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Homofobi

Indlægaf MissDitte » 7. nov 2018, 11:27

hotlips skrev:
Min mening er at vi har lov til at mene hvad vi vil, så længe man opfører sig ordentligt, så jeg synes måske det nemt kan blive et selvmål at undgå datterens kæreste, hvis han ikke har opført sig så du har mærket noget selv så risikerer du bare at blive til noget værre, det er nu engang lettere at synes dårligt om folk man ikke ser og hvem ved, måske kan det ændre på det hvis i ses det lyder da ikke som om det er helt håbløst i mine ører.


Det var da utroligt, som du lyder som min kæreste :D Hun siger også, at vi jo ikke skal opføre os lige så tåbeligt som dem. At vi skal blive ved at være søde og rummelige - også overfor dem vi ikke kan forstå.

Jeg selv er vist et lidt dårligere menneske. Jeg bliver mere sur og fornærmet og så kan de have det så godt, og mit liv er også bedre uden den slags mennesker.

Men jeg kan jo sagtens høre, at jeres tilgang er meget mere "rigtig". Og eftersom det bl.a. er hendes søn er jeg jo også nødt til at opføre mig ordentligt. Så det gør jeg - og prøver at føle det også :blush:
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Homofobi

Indlægaf hotlips » 7. nov 2018, 12:05

MissDitte skrev:
hotlips skrev:
Min mening er at vi har lov til at mene hvad vi vil, så længe man opfører sig ordentligt, så jeg synes måske det nemt kan blive et selvmål at undgå datterens kæreste, hvis han ikke har opført sig så du har mærket noget selv så risikerer du bare at blive til noget værre, det er nu engang lettere at synes dårligt om folk man ikke ser og hvem ved, måske kan det ændre på det hvis i ses det lyder da ikke som om det er helt håbløst i mine ører.


Det var da utroligt, som du lyder som min kæreste :D Hun siger også, at vi jo ikke skal opføre os lige så tåbeligt som dem. At vi skal blive ved at være søde og rummelige - også overfor dem vi ikke kan forstå.

Jeg selv er vist et lidt dårligere menneske. Jeg bliver mere sur og fornærmet og så kan de have det så godt, og mit liv er også bedre uden den slags mennesker.

Men jeg kan jo sagtens høre, at jeres tilgang er meget mere "rigtig". Og eftersom det bl.a. er hendes søn er jeg jo også nødt til at opføre mig ordentligt. Så det gør jeg - og prøver at føle det også :blush:


Jeg går bestemt ikke ind for at man skal rumme hvad som helst men hvis han ikke opfører sig så du har bemærket han har haft noget imod dig så er det måske mere snak når du ikke er der end så meget andet.

Min far troede han kunne tvinge mig til at acceptere hans forhold og fordi han gjorde det så endte det med ballade og at vi kun ser ham til familiehalløj hos andre idag, og alene det der med at han ikke ville respektere da jeg sagde at det ikke var noget jeg ville blandes ind i gjorde det til et større problem end det havde behøvet at være. Jeg har i intet imod hende men han importerede en filippiner han havde mødt een gang, det er i forvejen så frastødende at jeg får kuldegysninger og uanset hvad så kan jeg ikke have folk slæber kærester med de dårligt selv kender, jeg har et barn og ærlig talt så gider jeg ikke bruge den energi på dem som den slags nu kræver.

Hvis den søn reagerer så stærkt så tror jeg det er til at få ham til at fortælle om hvad der gør det til et problem for ham og hvis han er opdraget ordentligt så vil det også betyde noget for ham at det er vigtigt for hans mor. Men at presse på og måske ikke engang tale ordentligt om tingene, det kommer der ikke noget godt ud af for nogen af jer, og hvis i slet ikke ses så vil du bare blive et større uhyre i hans hoved med tiden.
1
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Homofobi

Indlægaf MissDitte » 7. nov 2018, 12:22

Moren prøver at tale med ham men han er meget stejl og nægter pure at lytte. Vi ses ikke. Jeg har aldrig mødt ham. Men det er ikke fordi jeg ikke vil. Altså jeg vil efterhånden helst ikke, men selvfølgelig er jeg der, hvis han en dag beslutter at dukke op.
Svigersønnen hilser venligt når jeg har hilst på ham. Så ham er der måske håb for.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Homofobi

Indlægaf Mani » 7. nov 2018, 13:05

Min søster og hendes kæreste mener homoseksualitet er en synd. De har også en del andre holdninger, som jeg ikke deler :tie: Ellers oplever jeg ikke homofobi i min omgangskreds.

Min mand er biseksuel og flere af vores venner og arbejdskolleger er homoseksuelle. Men jeg kan som hvid, heteroseksuel kvinde i Danmark sagtens færdes uden at se hvad andre bliver udsat for - så jeg er slet ikke i tvivl om det kan være et problem i visse kredse.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Homofobi

Indlægaf Jedi » 7. nov 2018, 15:34

MissDitte skrev:Moren prøver at tale med ham men han er meget stejl og nægter pure at lytte. Vi ses ikke. Jeg har aldrig mødt ham. Men det er ikke fordi jeg ikke vil. Altså jeg vil efterhånden helst ikke, men selvfølgelig er jeg der, hvis han en dag beslutter at dukke op.
Svigersønnen hilser venligt når jeg har hilst på ham. Så ham er der måske håb for.


Hvordan ved du, svigersønnen har antiparti mod dig, hvis han er venlig i kontakten? Siger han det til din kæreste, at han ikke kan lide lesbiske?
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Homofobi

Indlægaf Tanten » 7. nov 2018, 21:04

Jeg har mødt homofobi - ligesom jeg har mødt utilsløret racisme og islamofobi.

Jeg tror, det handler rigtig meget om, hvilke kredse, man normalt færdes i. Jeg kan også godt glemme, at der stadig findes mennesker, der synes andres kærlighed, tro eller etniske herkomst er ulækker og noget, man kan tillade sig at have en aktiv holdning til, kommentere på og endda agere voldeligt på. Men de er der - de er nok bare mest i kommentarsporet på Nationen og i miljøer, som de fleste herinde nok ikke er en aktiv del af.
2
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Homofobi

Indlægaf MissDitte » 8. nov 2018, 09:19

Mistermor skrev:Jeg tror, der er kolossal forskel på at forholde sig til homosexualitet på et generelt plan og at acceptere, at ens mor "pludselig" er homosexuel. I forvejen kan mange unge have svært ved at forholde sig til, at deres forældre har et sexliv.

Så jeg er slet ikke sikker på, at det handler om homofobi.

Jeg forestiller mig, at det må være et stort chok at opleve, at ens partner pludselig viser sig at være homosexuel. Man kan nemt føle, at hele ens samliv har været en løgn, eller at man er blevet holdt for nar. Det tænker jeg ikke, faren kan skjule, - og sønnen har måske endda samme følelse.

Jeg tænker ærlig talt, at det må være forælderen til den unge mand, der lægger linjen for, hvordan det tackles. Det må være utrolig smertefuldt for hende.

Jeg har ikke oplevet homofobi - kun tåbelige jokes, og fordomme fordi visse homoseksuelle mænd opfører sig som stereotyperne, vittighederne bygger på.
De homoseksuelle jeg har mødt på nært hold, har ikke gjort noget særligt ud af deres seksualitet; de er har bare passet deres arbejde eller studie og været lige så forskellige og almindelige, som heteroseksuelle er.
Mine ældre naboer havde ingen fordomme over for det lesbiske par, som boede her på et tidspunkt.
Min søn og svigerdatter var til bryllup hos et lesbisk par denne sommer - det talte de ikke anderledes om end det heteroseksuelle bryllup,de var til i foråret.
Så jeg har opfattelsen af, at det er ved at være meget almindeligt. Hvorimod vi i firserne talte meget om en kollegas bror, som var homoseksuel. Det var virkelig et samtaleemne derude på landet, hvor kornet gror.


Jeg er helt med på, at det kan være svært for et ungt menneske at forholde sig til morens skift af seksualitet. I dette tilfælde er det bare ikke kun hende han taler ned om. Så det er en generel holdning til homoer.

Mht hvordan det skal tackles - det er helt klart min kæreste, der bestemmer hvad vi skal gøre i forhold til drengen. JEg kunne ikke drømme om, ikke at lade hende gøre det. Det er hendes søn og klart det er en forfærdeligt for hende at stå, hvor hun gør, i forhold til ham.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Homofobi

Indlægaf MissDitte » 8. nov 2018, 09:21

Jedi skrev:
MissDitte skrev:Moren prøver at tale med ham men han er meget stejl og nægter pure at lytte. Vi ses ikke. Jeg har aldrig mødt ham. Men det er ikke fordi jeg ikke vil. Altså jeg vil efterhånden helst ikke, men selvfølgelig er jeg der, hvis han en dag beslutter at dukke op.
Svigersønnen hilser venligt når jeg har hilst på ham. Så ham er der måske håb for.


Hvordan ved du, svigersønnen har antiparti mod dig, hvis han er venlig i kontakten? Siger han det til din kæreste, at han ikke kan lide lesbiske?


Jeg ved det fordi han måtte forlade min kærestes fest, fordi vi dansede.
Dem der sad ved hans bord kunne fortælle, at han havde ytret sig meget negativt om hvor klamt det var.
Hans forældre har fortalt min kæreste, at de har taget mange snakke med ham for at prøve at få ham til at indse, at der ikke er noget forkert i at være homoseksuel.

I øvrigt tror jeg ikke det er mig som person, men mig fordi jeg er lesbisk.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Homofobi

Indlægaf Jedi » 8. nov 2018, 14:59

MissDitte skrev:
Jedi skrev:
MissDitte skrev:Moren prøver at tale med ham men han er meget stejl og nægter pure at lytte. Vi ses ikke. Jeg har aldrig mødt ham. Men det er ikke fordi jeg ikke vil. Altså jeg vil efterhånden helst ikke, men selvfølgelig er jeg der, hvis han en dag beslutter at dukke op.
Svigersønnen hilser venligt når jeg har hilst på ham. Så ham er der måske håb for.


Hvordan ved du, svigersønnen har antiparti mod dig, hvis han er venlig i kontakten? Siger han det til din kæreste, at han ikke kan lide lesbiske?


Jeg ved det fordi han måtte forlade min kærestes fest, fordi vi dansede.
Dem der sad ved hans bord kunne fortælle, at han havde ytret sig meget negativt om hvor klamt det var.
Hans forældre har fortalt min kæreste, at de har taget mange snakke med ham for at prøve at få ham til at indse, at der ikke er noget forkert i at være homoseksuel.

I øvrigt tror jeg ikke det er mig som person, men mig fordi jeg er lesbisk.


Måske folk skal lade være med at tage alle disse snakke med de her unge mænd? Altså, det virker jo ikke. Måske det i virkeligheden har den modsatte effekt? Sådanne udtalelser kan være for at provokere omgivelserne (ved bordet), uden tanke for Jer som mennesker eller at I får det at vide (da det er ret sårende og han ikke forventer, at folk vil fortælle Jer det). Det er meget svært at vide, da ingen kan læse hans tanker, men det er set før at man er meget påståelig nå man er helt ung.

Ulig hvis det havde været en eller anden halv-fremmed, hvor man bare kan cutte samværet brat, så er det ikke så nemt hér hvor din kæreste selvfølgelig gerne vil holde kontakten.
De fleste kan nok godt sætte sig ind i, at manden må føle sig meget svigtet og måske aldrig rigtigt elsket, og hvis han er bitter i betrækket er det forståeligt. Og måske sønnen og svigersønnen sympatiserer mest med ham i den situation, uagtet at din kæreste ikke har haft til hensigt at såre nogen som udgangspunkt. Ift dig så viser det sig, som ved mange andre brud, at den nye kæreste ikke kan gøre noget godt nok, fordi vedkommende er symbolet på bruddet (sexualitet underordnet, men her er det også krydret med en, for dem, ny sexualitet).

Der er ikke andet for at dukke op som sig selv hver gang og lade sønnen holde sig væk - det er hans valg indtil han vælger noget andet. Hvis svigersønnen ikke arter sig i den direkte kontakt, så må i tage konflikten. Og så må din kæreste finde ud af, hvordan hun bedst takler det ellers. Hvis I skal være sammen fremover, så bliver man jo nødt til at finde en måde at være i stue sammen.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Homofobi

Indlægaf Thomas31 » 8. nov 2018, 18:44

hotlips skrev:
MissDitte skrev:
hotlips skrev:
Min mening er at vi har lov til at mene hvad vi vil, så længe man opfører sig ordentligt, så jeg synes måske det nemt kan blive et selvmål at undgå datterens kæreste, hvis han ikke har opført sig så du har mærket noget selv så risikerer du bare at blive til noget værre, det er nu engang lettere at synes dårligt om folk man ikke ser og hvem ved, måske kan det ændre på det hvis i ses det lyder da ikke som om det er helt håbløst i mine ører.


Det var da utroligt, som du lyder som min kæreste :D Hun siger også, at vi jo ikke skal opføre os lige så tåbeligt som dem. At vi skal blive ved at være søde og rummelige - også overfor dem vi ikke kan forstå.

Jeg selv er vist et lidt dårligere menneske. Jeg bliver mere sur og fornærmet og så kan de have det så godt, og mit liv er også bedre uden den slags mennesker.

Men jeg kan jo sagtens høre, at jeres tilgang er meget mere "rigtig". Og eftersom det bl.a. er hendes søn er jeg jo også nødt til at opføre mig ordentligt. Så det gør jeg - og prøver at føle det også :blush:


Jeg går bestemt ikke ind for at man skal rumme hvad som helst men hvis han ikke opfører sig så du har bemærket han har haft noget imod dig så er det måske mere snak når du ikke er der end så meget andet.

Min far troede han kunne tvinge mig til at acceptere hans forhold og fordi han gjorde det så endte det med ballade og at vi kun ser ham til familiehalløj hos andre idag, og alene det der med at han ikke ville respektere da jeg sagde at det ikke var noget jeg ville blandes ind i gjorde det til et større problem end det havde behøvet at være. Jeg har i intet imod hende men han importerede en filippiner han havde mødt een gang, det er i forvejen så frastødende at jeg får kuldegysninger og uanset hvad så kan jeg ikke have folk slæber kærester med de dårligt selv kender, jeg har et barn og ærlig talt så gider jeg ikke bruge den energi på dem som den slags nu kræver.

Hvis den søn reagerer så stærkt så tror jeg det er til at få ham til at fortælle om hvad der gør det til et problem for ham og hvis han er opdraget ordentligt så vil det også betyde noget for ham at det er vigtigt for hans mor. Men at presse på og måske ikke engang tale ordentligt om tingene, det kommer der ikke noget godt ud af for nogen af jer, og hvis i slet ikke ses så vil du bare blive et større uhyre i hans hoved med tiden.


Et stort tillykke til din far for ikke at lade sine børns holdninger styre hans forhold
0

Tilbage til "Forhold og sex"