Er din mand en tøffelhelt?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11248
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1790
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23241

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Mani » 25. dec 2018, 08:02

Nej, ikke i mine øjne - og heller ikke i vores venners - men det kan jeg jo sagtens sidde her og skrive.
Jeg ved der er mange i vores omgangskreds der synes jeg finder mig i for meget. Men vi er meget forskellige, og havde været bedste venner i 4 år før vi blev kærester, så vi vidste vi var meget forskellige. Så selvfølgelig indgår vi kompromis og selvfølgelig synes vi den anden er en narhat ind i mellem, men først og fremmest har vi skabt et forhold hvor der er plads til os begge.

Jeg er introvert og planlæggende - han er ekstrovert og spontan. Derfor er han også oftere ude end mig, men han er meget opmærksom på det ikke skal være i sådan en grad det går ud over os.
Han er også meget kreativ og har en holdning til alt i huset, det giver til tider bølger, men det er også fedt han tager stilling.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16892
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1069
Likede indlæg: 20986

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Misantropen » 25. dec 2018, 08:59

Precaseptica skrev:
Misantropen skrev:
Precaseptica skrev:Jeg har ingen mande-kæreste for hvem jeg kan svare, så jeg svarer bare for mig selv.

Jeg tror, jeg identificerer mig ret skarpt som anti-tøffelhelt. Det er mig virkelig utiltalende og imod, når jeg støder på mænd som dem der er beskrevet i oplægget, der lægger sig fladt ned for husfredens skyld. Og der er MANGE af dem.

For mit vedkommende, så antager jeg altid - indtil andet er bevist - at en kvinde ikke har nogen grænser i forhold til hvor mange krav hun vil stille. Jeg tror ærligt talt, at mange kvinder kvæler mystikken og spændingen ud af deres forhold ved at få helt "styr" på deres mand. Der kan måske knytte sig en form for usikkerhed ved ikke at vide præcis hvor man har ham i alle tilfælde, og det kompenseres der så for ved netop at vide hvor man har ham i alle tilfælde.

Så mit udgangspunkt er, at jeg skal holde på de punkter jeg gerne vil bevare min autonomi på. Hvis jeg lyder krævende eller dominerende, så kan jeg tilføje, at jeg har få områder, hvor jeg interesserer mig for at være involveret. Og når vi er på et område, hvor det beyder mere for hende end for mig, så får hun som regel sin vilje. Men eksempelvis indretning, som jeg snildt kunne springe over fordi jeg ikke ved noget om det, har jeg typisk holdt en brik i spillet på alligevel. Bare for at der ikke endte med at være lyserødt omkring mig en dag jeg vågnede. Der må godt se ud som om, at jeg også bor i mit eget hjem.

Jeg kan ikke sige jeg er uenig i din betragtning. Mange kvinder finder en mand, selvom de ville have en helt anden mand, og har et ønske om at kunne ændre ham til noget andet end han er. Det er typisk også de par hvor manden lader sig kastrere og kvinden ender med at forlade ham, fordi han aldrig tager initiativ til noget eller tør tænke en selvstændig tanke mere.

Dit ordvalg i sidste afsnit, med at få sin vilje, trigger dog noget i mig. Jeg opfatter det som en barnlig opførsel hvor der bliver tigget, bedt og stampet i gulvet for at få lov eller hvor det er nødvendigt at give lov for husfredens skyld. Det er ikke noget jeg kan genkende(medmindre det at få sin vilje er for sjov eller noget uskyldigt) Derved ikke sagt at man skal være enig om alt, ikke kan diskutere eller der ikke skal indgås kompromisser i et forhold. Det skal der.

Og for god ordens skyld så siger jeg ikke at hverken du, din kæreste eller jeres forhold er barnligt. Det er min opfattelse af ordvalget/formuleringen i denne her sammenhæng jeg reagerer på.

Jeg vil da også mene at man sagtens kan have en mening eller holdning til nogle ting, selvom det ikke interesserer en hvad der er smart eller hvordan det ser ud. Jeg ved fx ikke ret meget om biler og det interesserer mig ikke, men det er ikke ensbetydende med at jeg vil køre i en eller anden beskidt smadrekasse. Til gengæld er jeg virkelig ligeglad med om det er en Berlingo eller en Porsche, så længe jeg sidder godt og ikke bliver køresyg. Man er jo også nødt til at være realistisk hvis kæresten fx gerne vil smide alle ens gode siddemøbler ud, men man har dårlig ryg og ikke bare kan sidde på puder på gulvet i stedet.


Jeg skulle nok have forsøgt at formulere mig bedre. Jeg mener ikke, at den ene giver den anden lov til noget i et forhold mellem voksne mennesker. Jeg tror blot, jeg forsøgte at sige, at jeg søger et kompromis, når jeg kan se, at det ikke er livsnødvendigt for mig med en given prioritering.

Derudover er jeg heldigvis single. Så kan jeg også nemmere sidde her og skære alle kvinder over én kam og sige, at de bare vil kontrollere og styre.

Fair nok, så hidser jeg mig ned igen :lol:
0
HerErJeg
Indlæg: 4194
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf HerErJeg » 25. dec 2018, 11:23

Der er også hele den der med at en flok mænd sætter sig sammen og bestemmer sig for en rejse til fodbold, formel 1, skiferie, what ever.
Der er lang tid at gøre godt med, kalenderen er tom og alle føler sig motiverede og glæder sig. Så bliver det hverdag, sig nærmer tiden og pludselig er der 117 ting i vejen som alle sammen kan annullere 'tant og fjas'.
Jeg har selv været planlægger i sådan noget, og det kom så vidt at der var betalt for alt. Sådan nogle mænd der melder fra, næsten uanset hvad, må simpelthen føle en absurd ærgelse over at have mistet noget som ikke kommer igen. Og siden pengene ikke kan refunderes, så er der smerten ved direkte at miste økonomi ved at melde fra.
Om så der blev forsøgt næste år, så tvivler jeg ikke på at samme mønster vil gentage sig.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Sangius » 25. dec 2018, 11:42

HerErJeg skrev:Der er også hele den der med at en flok mænd sætter sig sammen og bestemmer sig for en rejse til fodbold, formel 1, skiferie, what ever.
Der er lang tid at gøre godt med, kalenderen er tom og alle føler sig motiverede og glæder sig. Så bliver det hverdag, sig nærmer tiden og pludselig er der 117 ting i vejen som alle sammen kan annullere 'tant og fjas'.
Jeg har selv været planlægger i sådan noget, og det kom så vidt at der var betalt for alt. Sådan nogle mænd der melder fra, næsten uanset hvad, må simpelthen føle en absurd ærgelse over at have mistet noget som ikke kommer igen. Og siden pengene ikke kan refunderes, så er der smerten ved direkte at miste økonomi ved at melde fra.
Om så der blev forsøgt næste år, så tvivler jeg ikke på at samme mønster vil gentage sig.


Og det er konens skyld? :gruble:
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2535
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8509

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Raenil » 25. dec 2018, 11:44

HerErJeg skrev:Der er også hele den der med at en flok mænd sætter sig sammen og bestemmer sig for en rejse til fodbold, formel 1, skiferie, what ever.
Der er lang tid at gøre godt med, kalenderen er tom og alle føler sig motiverede og glæder sig. Så bliver det hverdag, sig nærmer tiden og pludselig er der 117 ting i vejen som alle sammen kan annullere 'tant og fjas'.
Jeg har selv været planlægger i sådan noget, og det kom så vidt at der var betalt for alt. Sådan nogle mænd der melder fra, næsten uanset hvad, må simpelthen føle en absurd ærgelse over at have mistet noget som ikke kommer igen. Og siden pengene ikke kan refunderes, så er der smerten ved direkte at miste økonomi ved at melde fra.
Om så der blev forsøgt næste år, så tvivler jeg ikke på at samme mønster vil gentage sig.


De kan selvfølgelig være tøffelhelte. Men det kan jo som sagt også bare være at deres prioriteter er anderledes end dine. Det burde de selvfølgelig have vidst noget før.

Jeg har altså ikke nogen absurd ærgrelse over at have mistet noget som ikke kommer igen, for jeg har noget andet i mit liv nu, der fylder og betyder mere.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Sangius » 25. dec 2018, 11:48

Der går sgu rødstrømpe i mig, over den her tøffelheltsdebat.
Hvis man dannede sig et overblik over hvad kvinden opgiver og hvad manden opgiver i et forhold, så ville man sikkert mene at det for kvinden er naturligt at opgive disse ting, mens at det for manden straks er en udtryk for, at han er under tøflen.
Jeg har godt nok "opgivet" meget efter at have fået børn. Men jeg har aldrig, aldrig hørt nogen sige noget som helst om, at jeg er under tøflen, eller ikke "får lov".
For som kvinde er min plads jo i hjemmet, så det er jo bare sådan det er.
Men holdningen er en anden, når det pludselig er manden der ikke dukker op til festerne, eller dropper hobbyen, eller aflyser ferien. For det er da utænkeligt at det er frivilligt fra hans side, det MÅ være konen der styrer med hård hånd. :rulle:
20
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Ava
Indlæg: 115
Tilmeldt: 23. mar 2018, 10:30
Kort karma: 29
Likede indlæg: 290

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Ava » 25. dec 2018, 12:00

Sangius skrev:Der går sgu rødstrømpe i mig, over den her tøffelheltsdebat.
Hvis man dannede sig et overblik over hvad kvinden opgiver og hvad manden opgiver i et forhold, så ville man sikkert mene at det for kvinden er naturligt at opgive disse ting, mens at det for manden straks er en udtryk for, at han er under tøflen.
Jeg har godt nok "opgivet" meget efter at have fået børn. Men jeg har aldrig, aldrig hørt nogen sige noget som helst om, at jeg er under tøflen, eller ikke "får lov".
For som kvinde er min plads jo i hjemmet, så det er jo bare sådan det er.
Men holdningen er en anden, når det pludselig er manden der ikke dukker op til festerne, eller dropper hobbyen, eller aflyser ferien. For det er da utænkeligt at det er frivilligt fra hans side, det MÅ være konen der styrer med hård hånd. :rulle:



Så skulle du have hørt, hvordan det lød for 25 år siden, da min eksmand og jeg fik børn og han helt af sig selv droppede både fodbold og weekendlange fisketure for at være sammen med kone og børn. Det var helt utænkeligt at han selv skulle havde valgt det :rulle:
3
HerErJeg
Indlæg: 4194
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf HerErJeg » 25. dec 2018, 12:27

Sangius skrev:
HerErJeg skrev:Der er også hele den der med at en flok mænd sætter sig sammen og bestemmer sig for en rejse til fodbold, formel 1, skiferie, what ever.
Der er lang tid at gøre godt med, kalenderen er tom og alle føler sig motiverede og glæder sig. Så bliver det hverdag, sig nærmer tiden og pludselig er der 117 ting i vejen som alle sammen kan annullere 'tant og fjas'.
Jeg har selv været planlægger i sådan noget, og det kom så vidt at der var betalt for alt. Sådan nogle mænd der melder fra, næsten uanset hvad, må simpelthen føle en absurd ærgelse over at have mistet noget som ikke kommer igen. Og siden pengene ikke kan refunderes, så er der smerten ved direkte at miste økonomi ved at melde fra.
Om så der blev forsøgt næste år, så tvivler jeg ikke på at samme mønster vil gentage sig.


Og det er konens skyld? :gruble:

Måske, måske ikke. Men der er i hvert fald kommet noget på tværs i sådan en grad, at han godt kunne glemme alt om at komme afsted. Måske har han glemt konens runde fødselsdag, måske er det 'bare' svigerindens fødselsdag.
Måske noget helt tredje.
Planlægningen har været undervejs i 3 måneder, så det har ikke bare været en fiks ide. Alle har villet og kunnet og betalt, og så alligevel smuldrer det.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Sangius » 25. dec 2018, 12:30

HerErJeg skrev:
Sangius skrev:
HerErJeg skrev:Der er også hele den der med at en flok mænd sætter sig sammen og bestemmer sig for en rejse til fodbold, formel 1, skiferie, what ever.
Der er lang tid at gøre godt med, kalenderen er tom og alle føler sig motiverede og glæder sig. Så bliver det hverdag, sig nærmer tiden og pludselig er der 117 ting i vejen som alle sammen kan annullere 'tant og fjas'.
Jeg har selv været planlægger i sådan noget, og det kom så vidt at der var betalt for alt. Sådan nogle mænd der melder fra, næsten uanset hvad, må simpelthen føle en absurd ærgelse over at have mistet noget som ikke kommer igen. Og siden pengene ikke kan refunderes, så er der smerten ved direkte at miste økonomi ved at melde fra.
Om så der blev forsøgt næste år, så tvivler jeg ikke på at samme mønster vil gentage sig.


Og det er konens skyld? :gruble:

Måske, måske ikke. Men der er i hvert fald kommet noget på tværs i sådan en grad, at han godt kunne glemme alt om at komme afsted. Måske har han glemt konens runde fødselsdag, måske er det 'bare' svigerindens fødselsdag.
Måske noget helt tredje.
Planlægningen har været undervejs i 3 måneder, så det har ikke bare været en fiks ide. Alle har villet og kunnet og betalt, og så alligevel smuldrer det.


Men lad os da antage, at det er alle andres skyld end hans egen.

Mon ikke bare han har overbooket sig, eller bare ikke gider/orker det alligevel.
7
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2535
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8509

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Raenil » 25. dec 2018, 12:33

HerErJeg skrev:
Sangius skrev:
HerErJeg skrev:Der er også hele den der med at en flok mænd sætter sig sammen og bestemmer sig for en rejse til fodbold, formel 1, skiferie, what ever.
Der er lang tid at gøre godt med, kalenderen er tom og alle føler sig motiverede og glæder sig. Så bliver det hverdag, sig nærmer tiden og pludselig er der 117 ting i vejen som alle sammen kan annullere 'tant og fjas'.
Jeg har selv været planlægger i sådan noget, og det kom så vidt at der var betalt for alt. Sådan nogle mænd der melder fra, næsten uanset hvad, må simpelthen føle en absurd ærgelse over at have mistet noget som ikke kommer igen. Og siden pengene ikke kan refunderes, så er der smerten ved direkte at miste økonomi ved at melde fra.
Om så der blev forsøgt næste år, så tvivler jeg ikke på at samme mønster vil gentage sig.


Og det er konens skyld? :gruble:

Måske, måske ikke. Men der er i hvert fald kommet noget på tværs i sådan en grad, at han godt kunne glemme alt om at komme afsted. Måske har han glemt konens runde fødselsdag, måske er det 'bare' svigerindens fødselsdag.
Måske noget helt tredje.
Planlægningen har været undervejs i 3 måneder, så det har ikke bare været en fiks ide. Alle har villet og kunnet og betalt, og så alligevel smuldrer det.


Dvs: Du aner det faktisk ikke, men antager at han er et barn, som er gift med sin mor?
Min kone bestemmer ikke over mig - men vi bestemmer sammen. Og vi ser tingene fra hinandens synspunkt. Og ja, jeg kan godt ændre mening efter at have snakket med hende.
Og jeg ville blive noget så irriteret hvis det blev udlagt som som at hun bestemmer og jeg ikke er voksen. Det virker ret barnagtigt med den slags beskyldninger.
Din ven har andre prioriteter i livet end dig. Du er ikke så vigtig som hans kone og hans familie. Lær at leve med det.
17
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf 1234 » 25. dec 2018, 16:47

HerErJeg skrev:Der er også hele den der med at en flok mænd sætter sig sammen og bestemmer sig for en rejse til fodbold, formel 1, skiferie, what ever.
Der er lang tid at gøre godt med, kalenderen er tom og alle føler sig motiverede og glæder sig. Så bliver det hverdag, sig nærmer tiden og pludselig er der 117 ting i vejen som alle sammen kan annullere 'tant og fjas'.
Jeg har selv været planlægger i sådan noget, og det kom så vidt at der var betalt for alt. Sådan nogle mænd der melder fra, næsten uanset hvad, må simpelthen føle en absurd ærgelse over at have mistet noget som ikke kommer igen. Og siden pengene ikke kan refunderes, så er der smerten ved direkte at miste økonomi ved at melde fra.
Om så der blev forsøgt næste år, så tvivler jeg ikke på at samme mønster vil gentage sig.


Undskyld men det har vitterlig intet at gøre med at være tøffelhelt. Det jeg prøvet i en hel gruppe kvindelig singler såvel som en blandet gruppe såvel køn som civilstatus. Folk har travlt og nogle gange har man ikke tid til alle de sjove ting man gerne vil.

Jeg undrer mig virkelig over de ting der bliver tolket som tøffelhelts agtig i den her tråd. For så er både jeg og min mand nogle kæmpe tøffelhelte begge to.
8
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16892
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1069
Likede indlæg: 20986

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Misantropen » 25. dec 2018, 17:19

Er "tøffelhelt" ikke også bare et spøgfuldt prædikant, som så meget andet der ikke nødvendigvis er sandt eller siger noget om hvorvidt personen er uenig eller ej?

Jeg tænker ikke på mobning og ord man kun siger for at såre modtager, men ligesom man kan blive betegnet som "player", "en Brian", "kuvøseguf" osv.

At andre opfatter en mand som tøffelhelt, og har et problem med det, er jo ikke det samme som at han oplever det som et problem eller har et problem med ikke at have noget at skulle have sagt, hvis det er tilfældet.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Fru Sunshine » 25. dec 2018, 17:48

HerErJeg skrev:Der er også hele den der med at en flok mænd sætter sig sammen og bestemmer sig for en rejse til fodbold, formel 1, skiferie, what ever.
Der er lang tid at gøre godt med, kalenderen er tom og alle føler sig motiverede og glæder sig. Så bliver det hverdag, sig nærmer tiden og pludselig er der 117 ting i vejen som alle sammen kan annullere 'tant og fjas'.
Jeg har selv været planlægger i sådan noget, og det kom så vidt at der var betalt for alt. Sådan nogle mænd der melder fra, næsten uanset hvad, må simpelthen føle en absurd ærgelse over at have mistet noget som ikke kommer igen. Og siden pengene ikke kan refunderes, så er der smerten ved direkte at miste økonomi ved at melde fra.
Om så der blev forsøgt næste år, så tvivler jeg ikke på at samme mønster vil gentage sig.

Det kan jo være, de finder ud af, at de hellere vil være hjemme. Så må man jo lade være med at bestille noget, før de har betalt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7337
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23177

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Aragorn » 25. dec 2018, 18:19

Ville man også indrømme det, hvis man var en person der udførte emotionelle overgreb og havde en knækket partner som følge deraf? For det er jo reelt spørgsmålets indhold. Vi taler ikke om mænd der vælger familien over en drengerøvstur på ski uden forpligtelser.

Vi taler om mænd der er bange for deres koner, og kvinder der knuser ethvert liv i de mænd de danner par med. Dét er en tøffelhelt.



ja-ja-jeg-skal-nok.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3049
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5790

Re: Er din mand en tøffelhelt?

Indlægaf Tux » 25. dec 2018, 19:29

kidkomb skrev:Nå. Jeg går lidt mod strømmen og siger ja, det er han altså lidt.
Han er lillebror og har en pædagog mor. Og han har altid været meget benovet over at jeg ikke bestemmer hvem han er venner med, hvornår han ser dem, om han må tage på ferie uden mig og om han engang i mellem knalder andre end mig.
Han må have kendt nogle sygt sure gimper i sit liv (enten hans egne eller hans venners kærester tænker jeg) siden han føler sig så heldig.
For jeg kan edderrådme godt være en stram madamme. Men vi snakker altid om det og fremfører hver vores argumenter.
Men summa summarum så får jeg altid lov at bestemme rigtig mange ting. Der er dog en del ting som han, som en del andre mænd, virkelig er ligeglad med og han synes for det meste bare at det er rart at jeg har en holdning, for så slipper han for at tænke over det :-D

Jævnfør samfundsnormen er det ikke en selvfølge, at man i et parforhold uden videre knalder med andre. Det gør ikke de kvinder han har mødt til "sure gimper" - ikke lige på den konto i hvert fald...
5

Tilbage til "Forhold og sex"