Hormonspiral eller kobberspiral?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Freya » 28. jan 2019, 13:34

Ata skrev:
Freya skrev:Man kan finde alt på google:) men som skrevet bygger jeg ikke min udtalelse på noget skriftligt eller en misforståelse ml menstruation og PMS. Jeg har bare valgt at tage praktiserende læge og gynækologens ord for gode varer og ikke være villig til at tage risikoen. Mem vi er jo alle så forskellige, at nogen kan “tåle” spiralen og andre ikke.
https://naturalwomanhood.org/is-copper- ... -08112018/

På den anden side er kobberspiralen jo rimeligt billig, så jeg synes da, at det er værd at afprøve, hvis man har svært ved at finde gode præventionsformer. Så må man jo få taget den ud igen, hvis det giver problemer. Men jeg har nu aldrig mødt nogen, som fik værre PMS af den. Men de fleste får kraftigere blødning. Til gengæld havde jeg ingen tilpasningsperiode med den. Min menstruation forløb som normalt pånær at jeg så blødte lidt større mængde.

Jeg har valgt at bruge pessar - det virker og er til gengæld helt bivirkningsfrit.
Jeg kender ikke selv nogen, der bruger kobberspiral, og vælger derfor at lytte til fagpersoner. Men derudover et mine menstruationssmerter også slemme, så dem ønsker jeg heller ikke forværring af. Rundt regnet er jeg dårlig 14 dage ud af en måned pga kvindeting.
1
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Lys » 28. jan 2019, 17:20

SAGA skrev:
Mangoness skrev:Hej :)

Jeg overvejer at få en spiral, men jeg ved ikke umiddelbart, om det skal være hormon eller kobber.


Hvad er jeres erfaring med kobberspiral og/eller hormonspiral? :)

Er der nogle fordele og ulemper, man skal være opmærksom på?

Gør det ondt at få den sat op? :gruble:

Jeg ville have en kobberspiral, men gynækologen ville ikke sætte den op fordi jeg ikke havde født. Han sagde det ville højst sandsynligt komme til at gøre ret ondt.

Ps: Jeg kommer lige i tvivl om det var en kobberspiral eller om det var en hormonspiral.



Det sagde min læge også i første omgang, men jeg fik så en henvisning til gynækolog, som gerne lagde den. Det var ikke videre behageligt, men det var hurtigt overstået.

Edit: altså en kobberspiral
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. mar 2019, 22:09

fik lagt hormonspiral for en måned siden...
Var ved egen læge i efteråret, og hun ville ikke gøre forsøget, da hun var ret sikker på ikke at ville lykkes med det, da min livmor åbenbart er tilbagefalden. Jeg fik laver celleskrab samtidig, så det og at hun "rodede rundt" skabte en del murren i underlivet i flere dage.

Tog lidt tid inden jeg fik taget mig sammen og bestilt tid ved gynækolog.
Der var det hele så overstået på ca. 10 minutter. Det var hurtigt, nemt og effektivt. Han lagde en lokalbedøvelse, og tjekkede efter med scanner at spiralen lå rigtigt. Og jeg skal til et tjekup her om 14 dage.

Fik mens i onsdags, jeg har ikke blødt særligt meget - slet ikke ifht normalen, men jeg bløder stadig idag, altså 9 dage nu.
Jeg ved godt det er ganske normalt, men jeg er nu alligevel lidt træt af det - måske mest fordi det er on/off, så jeg flere gange har tænkt at nu var det overstået. Jeg har haft en smule murren i maven, hvilket jeg normalt ikke har, men øvrige mensessmerter, og humørsvningniger har jeg ikke haft.

Men niveauet af blødning er jeg fan af! - bare det så gider stoppe nu, og regulere sig til at vare sådan en 3-4 dage eller mindre :D
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. mar 2019, 09:23

Lathyrus skrev:Jeg har haft en hormonspiral, men jeg havde konstante pletblødninger, så fik den ud igen efter ca 8 måneder.

Det gjorde lidt ondt at få den lagt og jeg blødte i dagene efter som ved mens. Men derefter ingen gener udover pletblødningerne altså.


Det gider jeg ovehoved ikke læse om :lol:
menses i 13 dage nu... :gisp:

Skal til tjek hos gynækolog næste uge.
tænker at spørge om man kan gøre noget der retter lidt op på systematikken, hvis det fortsætter. Mini-piller eller noget måske? :gruble:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Sustentaculum » 5. mar 2019, 19:03

Madam Pomfrey skrev:
Lathyrus skrev:Jeg har haft en hormonspiral, men jeg havde konstante pletblødninger, så fik den ud igen efter ca 8 måneder.

Det gjorde lidt ondt at få den lagt og jeg blødte i dagene efter som ved mens. Men derefter ingen gener udover pletblødningerne altså.


Det gider jeg ovehoved ikke læse om :lol:
menses i 13 dage nu... :gisp:

Skal til tjek hos gynækolog næste uge.
tænker at spørge om man kan gøre noget der retter lidt op på systematikken, hvis det fortsætter. Mini-piller eller noget måske? :gruble:


Det er desværre helt normalt at opæeve pletblødning i 6-8 mdr. Efter oplægning. Men efter det skulle du gerne få både kortere og mindre kraftige menstruationer :)
2
Søhesten
Indlæg: 412
Tilmeldt: 26. dec 2018, 15:41
Kort karma: 34
Likede indlæg: 806

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Søhesten » 5. mar 2019, 20:10

Jeg fik en for to måneder siden.
Jeg blødte konstant den første måned, det blev kun bedre fordi jeg fik minipiller samtidig.
Jeg har dog stadig rigtig mange kramper, som jeg aldrig har haft før. :-(
0
Seance
Indlæg: 382
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1904

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Seance » 5. mar 2019, 20:18

Jeg har haft kobber spiral, der blev mine blødninger endnu kraftigere.
Nu har jeg hormon spiral, og jeg elsker den!
Jeg har plet blødninger, men før i tiden havde jeg voldsom menstruation 8 dage om måneden, og jeg måtte tage jern piller hver dag året rundt.
Da jeg fik kobber spiralen op gjorde det lidt ondt, og lidt ondt at få den ud.
Hormon spiralen klarede jeg med et par ipren og en halv time på sofaen, så det var ikke noget problem.
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1126

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf differentdaydifferentperson » 5. mar 2019, 21:50

Jeg har haft en hormon spiral i et par år nu og har meget kraftigere smerter nu end før og jeg har altid haft slemme smerter, men efter jeg har fået spiralen er det på et "kan ikke trække vejret og koldsveder" plan, altså virkelig slemt. Har også mere hårvækst og mindre sexlyst. Min mens er dog blevet mildere, men det betyder ikke meget når smerterne er blevet 20 gange værre. Er det virkelig så svært at opfinde anden prævention til mænd end f***** kondom?
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Mangoness » 5. mar 2019, 23:35

differentdaydifferentperson skrev:
[...] Er det virkelig så svært at opfinde anden prævention til mænd end f***** kondom?


Jeg har læst om noget, der hedder vasalgel - men det er ikke på markedet endnu :gruble:

https://www.facebook.com/Vasalgel/
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Freya » 6. mar 2019, 17:19

differentdaydifferentperson skrev:Jeg har haft en hormon spiral i et par år nu og har meget kraftigere smerter nu end før og jeg har altid haft slemme smerter, men efter jeg har fået spiralen er det på et "kan ikke trække vejret og koldsveder" plan, altså virkelig slemt. Har også mere hårvækst og mindre sexlyst. Min mens er dog blevet mildere, men det betyder ikke meget når smerterne er blevet 20 gange værre. Er det virkelig så svært at opfinde anden prævention til mænd end f***** kondom?


Med alle de bivirkninger, hvad får dig så til at beholde hormonspiralen?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6303
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14887

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Ata » 6. mar 2019, 18:43

Freya skrev:
differentdaydifferentperson skrev:Jeg har haft en hormon spiral i et par år nu og har meget kraftigere smerter nu end før og jeg har altid haft slemme smerter, men efter jeg har fået spiralen er det på et "kan ikke trække vejret og koldsveder" plan, altså virkelig slemt. Har også mere hårvækst og mindre sexlyst. Min mens er dog blevet mildere, men det betyder ikke meget når smerterne er blevet 20 gange værre. Er det virkelig så svært at opfinde anden prævention til mænd end f***** kondom?


Med alle de bivirkninger, hvad får dig så til at beholde hormonspiralen?

Det tænkte jeg også. Omvendt er det jo også usjovt ikke at have nogen prævention... Skulle jeg hilse og sige.. :tie:
0
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Freya » 6. mar 2019, 20:20

Ata skrev:
Det tænkte jeg også. Omvendt er det jo også usjovt ikke at have nogen prævention... Skulle jeg hilse og sige.. :tie:


Jeg bruger selv pessar, fordi jeg ikke kan tåle noget af det andet - så jeg ved alt om det.
0
Brugeravatar
Mooserinde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 4. okt 2015, 12:13
Kort karma: 21
Likede indlæg: 239

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Mooserinde » 8. mar 2019, 10:18

Foerste gang jeg fik en spiral var det kobber spiral. Jeg tog paa gyno afdeling ved hospitalet og fik den gratis op. Fy for helvede hvor gjorde det ondt (dog kun i nogle sekunder) og det var en readselsfuld oplevelse. Blodige papirer i en skraldespand fra kvinderne foer mig lige ved briksen. :s

Jeg havde problemer med smerter flere maaneder efter men saa blev det bedre og smerterne stoppede. Ikke mine almindelige mens smerter, de var der stadig. Jeg fik nok og tog hen for at faa den ud igen - saa var svinet kravlet op og snoren var vaek! Saa blev jeg sendt hen til en sadistisk kvinde, der jagede en scanner op i mig for at se om den stadig var inde i mig. Det var den. Saa lod jeg den sidde, orkede ikke mere boevl med den.

Da jeg fik kobber spiralen ud var jeg aerligt talt bange for baade at faa den ud og faa en ny op. Denne gang tog jeg til en gyno praxis og jeg fortalte med taarer i oejnene, hvor nervoes jeg var. Men halleluja hende gyno'en var fantastisk!!! Det gjorde slet ikke ondt og jeg var saa lettet, at jeg fik udbrudt "du maa vaere virkelig god til dart" :lol: :sarkasme:

Gyno'en forslog en mini hormon spiral og den blev jeg glad for.

Nu koerer vi kondom.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Mangoness » 8. sep 2019, 10:16

Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.


Jeg vil lige høre, om du oplever tristhed i forbindelse med PMS normalt?

Det er nemlig mit primære "symptom" (udover lidt hovedpine, ondt i brystvorterne og uren hud), og jeg er lidt urolig for, at det ville forværres med en hormonspiral :genert:



På sundhed.dk stod der også:
ulemper.PNG

Kilde: https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... monspiral/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf D.itsen » 8. sep 2019, 10:47

Mangoness skrev:
Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.


Jeg vil lige høre, om du oplever tristhed i forbindelse med PMS normalt?

Det er nemlig mit primære "symptom" (udover lidt hovedpine, ondt i brystvorterne og uren hud), og jeg er lidt urolig for, at det ville forværres med en hormonspiral :genert:



På sundhed.dk stod der også:
ulemper.PNG

Kilde: https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... monspiral/

Jeg var 2 dages depressiv op til mens, den sidste periode inden jeg skiftede til hormonspiral. Havde været på p-piller i mange år uden bivirkninger, men så kom led pms snigende, og jeg fik endelig taget mig sammen til at prøve hormonspiral. Min gynækolog fortalte at det ikke var sikkert det gjorde en forskel, men jeg har ikke haft de anfald siden. Og jeg er på min anden hormonspiral. Det er et sats at skifte over, men jeg vandt i hvert fald big time - jeg elsker min spiral
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Forhold og sex"