Hormonspiral eller kobberspiral?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Mangoness » 24. jan 2019, 19:51

Mange tak for svarene! :D
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Mangoness » 24. jan 2019, 19:52

Polaris skrev:
[...]

Specielt første gang havde jeg lidt pletblødninger i et par måneder, men det var ikke meget generende. Værst var nok at min bryster var meget ømme a la gravid, men det tog af efter de første par måneder. Min mens er stadigvæk regelmæssig men meget mindre end før hormonspiralen, hvor jeg havde kraftige blødninger (det var en af grundene til at vælge hormonspiral).


Hvor længe blødte du, før du fik den sat op? :gruble:

Jeg bløder selv i 7 dage, og jeg er bange for, at jeg ville komme til at bløde ekstremt meget, hvis jeg fik en kobberspiral :genert:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Grissebassen » 26. jan 2019, 11:46

Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.

Har du en kilde på det med pms? :)
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Ata » 27. jan 2019, 11:35

Grissebassen skrev:
Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.

Har du en kilde på det med pms? :)

Jeg har aldrig hørt, at kobberspiral skulle øge PMS. Jeg lider selv ret voldsomt af PMS og oplevede ingen forskel da jeg havde kobberspiral. Men derfor kan andre selvfølgelig opleve det anderledes.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Grissebassen » 27. jan 2019, 13:13

Ata skrev:
Grissebassen skrev:
Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.

Har du en kilde på det med pms? :)

Jeg har aldrig hørt, at kobberspiral skulle øge PMS. Jeg lider selv ret voldsomt af PMS og oplevede ingen forskel da jeg havde kobberspiral. Men derfor kan andre selvfølgelig opleve det anderledes.

Tjah... Jeg lider selv af slem PMS og undrer mig over, om min kobberspiral kan spille en rolle. Men der kommer intet frem, når jeg søger på det, i form af at det skulle være en registreret bivirkning.
0
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Freya » 27. jan 2019, 18:27

Grissebassen skrev:
Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.

Har du en kilde på det med pms? :)

Min praktiserende læge og to gynækologer uafhængigt af hinanden. Jeg vælger at stole på dem, da min PMS er så voldsom, at jeg ikke kan overskue, hvis det skulle blive værre.
Menstruation skulle vist også kunne blive kraftigere og med flere kramper, men det er vist til gengæld en registreret bivirkning og et eller andet sted nok også lidt mere "målbart".
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Honningprut » 27. jan 2019, 18:40

Freya skrev:
Grissebassen skrev:
Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.

Har du en kilde på det med pms? :)

Min praktiserende læge og to gynækologer uafhængigt af hinanden. Jeg vælger at stole på dem, da min PMS er så voldsom, at jeg ikke kan overskue, hvis det skulle blive værre.
Menstruation skulle vist også kunne blive kraftigere og med flere kramper, men det er vist til gengæld en registreret bivirkning og et eller andet sted nok også lidt mere "målbart".


Ja, min erfaring (har kobberspiral) er også at menstruation er meget voldsommere, altså vi snakker at jeg er nødt til at bruge Tena - de helt store tisse bind, og jeg har periodevis voldsomme kramper. Til gengæld er det en meget lille pris for mig, jeg blev gravid på P-piller 5 gange, og har derfor fået foretaget 4 aborter, og så har jeg en søn på 10, som jeg naturligvis ikke ville undvære. Men alle er altså undfanget på P-piller, før jeg fik en kobberspiral sat op.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Ata » 27. jan 2019, 18:54

Kobberspiral gjorde nok min menstruation 25 % værre. Men jeg havde også kraftig blødning i forvejen, så måske derfor at det ikke gjorde den store forskel. Jeg fik den dog taget ud netop pga. blødning, da jeg i forvejen mister så meget blod, at der ikke er "råd til" at miste mere pga. spiral.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2019, 06:11

Freya skrev:
Grissebassen skrev:
Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.

Har du en kilde på det med pms? :)

Min praktiserende læge og to gynækologer uafhængigt af hinanden. Jeg vælger at stole på dem, da min PMS er så voldsom, at jeg ikke kan overskue, hvis det skulle blive værre.
Menstruation skulle vist også kunne blive kraftigere og med flere kramper, men det er vist til gengæld en registreret bivirkning og et eller andet sted nok også lidt mere "målbart".


Jeg troede faktisk bare det var almen viden at kobberspiral (kan) give værre PMS.
Har aldrig rigtig tænkt over hvor jeg “ved” det fra.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Grissebassen » 28. jan 2019, 08:30

Purple Haze skrev:
Freya skrev:
Grissebassen skrev:
Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.

Har du en kilde på det med pms? :)

Min praktiserende læge og to gynækologer uafhængigt af hinanden. Jeg vælger at stole på dem, da min PMS er så voldsom, at jeg ikke kan overskue, hvis det skulle blive værre.
Menstruation skulle vist også kunne blive kraftigere og med flere kramper, men det er vist til gengæld en registreret bivirkning og et eller andet sted nok også lidt mere "målbart".


Jeg troede faktisk bare det var almen viden at kobberspiral (kan) give værre PMS.
Har aldrig rigtig tænkt over hvor jeg “ved” det fra.

Er der nogen der kan finde et link til noget om det? Jeg vil gerne læse mere om det.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf LaScrooge » 28. jan 2019, 12:47

Mangoness skrev:
Polaris skrev:
[...]

Specielt første gang havde jeg lidt pletblødninger i et par måneder, men det var ikke meget generende. Værst var nok at min bryster var meget ømme a la gravid, men det tog af efter de første par måneder. Min mens er stadigvæk regelmæssig men meget mindre end før hormonspiralen, hvor jeg havde kraftige blødninger (det var en af grundene til at vælge hormonspiral).


Hvor længe blødte du, før du fik den sat op? :gruble:

Jeg bløder selv i 7 dage, og jeg er bange for, at jeg ville komme til at bløde ekstremt meget, hvis jeg fik en kobberspiral :genert:


Min menstruation har været helt regelmæssig af 5 dages varighed, med få smerter, nogle gange værre end andre. Som regel på førstedagen, og lidt murren op til. Efter kobberspiralen havde jeg 1 måned med pletblødninger og meget kraftig menstruation og øgede smerter. Derefter 2 måneder med kraftig menstruation og kraftige smerter - 7 dage i alt, cirka, og 3-4 dage med kraftig blødning. Nu er det aftaget til 5 dage i alt igen, med meget mild pletblødning på 6-7.dagen, lidt kraftigere blødning end inden spiralen og med konstante menstruationssmerter, der starter som murren, udvikler sig til slemme stik og smerter og aftager til murren igen. Jeg kommer smerterne i forkøbet med ibuprofen (muskelafslappende); det er min erfaring, at smerterne kan være svære at komme af med, hvis de først har bidt sig fast, så jeg tager pillerne forebyggende og det hjælper. Jeg tror at jeg med tiden kommer til at kunne undvære dem helt, eller i hvert fald nøjes med 4 piller i alt.

Jeg var forberedt på at det ville tage noget tid før min krop fandt sit "naturlige" kobberspiralsleje, det havde jeg nemlig læst herinde. Jeg overvågede både min cyklus, smerteniveau og blødningsstyrke i et år inden (hvor eneste prævention var kondomer, og hvor jeg kom fra hormonprævention og derfor skulle finde min naturlige cyklus igen), fordi det var mit indtryk, at det ville blive værre med kobberspiralen, men forholdsmæssigt til hvordan det var inden. Så når det var overskueligt inden, ville det formentlig også blive overskueligt efter spiralen.

Jeg ELSKER min kobberspiral. Den er klart besværet værd. Der er ingen hormoner, den holder i 5 år, smerten forbundet ved at få den sat op er ingenting sammenlignet med fordelene og er desuden overstået på kort tid. Det gjorde ondt, men nu sidder den og den sidder som den skal, og jeg kan dyrke uhæmmet sex uden bekymringer. Jeg er blevet mere hysterisk med bakterier (fx hvis pik rammer røvhul) fordi jeg tænker, at der er en lille forøget risiko for underlivsinfektioner når man har et fremmedlegeme siddende, men det er absolut ikke noget der hæmmer - før var jeg også forsigtig med det, pga risikoen for svamp.

Hvis du gør den vej, så vær forberedt på, at det kan være nederen et stykke tid, men at det også kan udvikle sig til noget mere overskueligt og at smerter kan tages med piller. Og hvis du ikke har behov for hormoner, fordi du ikke har forstyrrelser eller sygdomme, som kan korrigeres hormonelt, så er det - efter min helt personlige holdning - bedre at undgå dem.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf LaScrooge » 28. jan 2019, 12:55

Grissebassen skrev:
Purple Haze skrev:
Freya skrev:
Grissebassen skrev:
Freya skrev:Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.

Har du en kilde på det med pms? :)

Min praktiserende læge og to gynækologer uafhængigt af hinanden. Jeg vælger at stole på dem, da min PMS er så voldsom, at jeg ikke kan overskue, hvis det skulle blive værre.
Menstruation skulle vist også kunne blive kraftigere og med flere kramper, men det er vist til gengæld en registreret bivirkning og et eller andet sted nok også lidt mere "målbart".


Jeg troede faktisk bare det var almen viden at kobberspiral (kan) give værre PMS.
Har aldrig rigtig tænkt over hvor jeg “ved” det fra.

Er der nogen der kan finde et link til noget om det? Jeg vil gerne læse mere om det.


Jeg tror det er almen viden, at kobberspiraker kan give kraftigere blødninger og kraftigere smerter, men PMS er noget andet end det, og det er måske dér, misforståelsen ligger? PMS er knyttet til hormonelle svingninger og eftersom kobberspiral ikke påvirker hormonniveauet, er det usandsynligt at den har en indflydelse på præmenstruelt syndrom. Jeg har dog ikke kunnet finde nogen forklaring på hvorfor den har en indvirkning på blødningsstyrke og smerter, hvilket er irriterende.

Du kan læse om kobberspiraler i Patienthåndbogen: https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... berspiral/

og om Præmenstruelt syndrom på Netdoktor: https://netdoktor.dk/kvinder/hvaderpms.htm
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Ata » 28. jan 2019, 13:12

Jeg var også rigtig glad for min kobberspiral. Eneste problem var, at den ikke virkede helt godt. Resultatet er 7 år nu. Men derudover synes jeg klart, at det var den bedste præventionsform, jeg har prøvet.
1
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Freya » 28. jan 2019, 13:17

Man kan finde alt på google:) men som skrevet bygger jeg ikke min udtalelse på noget skriftligt eller en misforståelse ml menstruation og PMS. Jeg har bare valgt at tage praktiserende læge og gynækologens ord for gode varer og ikke være villig til at tage risikoen. Mem vi er jo alle så forskellige, at nogen kan “tåle” spiralen og andre ikke.
https://naturalwomanhood.org/is-copper- ... -08112018/
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Ata » 28. jan 2019, 13:21

Freya skrev:Man kan finde alt på google:) men som skrevet bygger jeg ikke min udtalelse på noget skriftligt eller en misforståelse ml menstruation og PMS. Jeg har bare valgt at tage praktiserende læge og gynækologens ord for gode varer og ikke være villig til at tage risikoen. Mem vi er jo alle så forskellige, at nogen kan “tåle” spiralen og andre ikke.
https://naturalwomanhood.org/is-copper- ... -08112018/

På den anden side er kobberspiralen jo rimeligt billig, så jeg synes da, at det er værd at afprøve, hvis man har svært ved at finde gode præventionsformer. Så må man jo få taget den ud igen, hvis det giver problemer. Men jeg har nu aldrig mødt nogen, som fik værre PMS af den. Men de fleste får kraftigere blødning. Til gengæld havde jeg ingen tilpasningsperiode med den. Min menstruation forløb som normalt pånær at jeg så blødte lidt større mængde.
3

Tilbage til "Forhold og sex"