Hormonspiral eller kobberspiral?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Mangoness » 1. jan 2019, 00:25

Hej :)

Jeg overvejer at få en spiral, men jeg ved ikke umiddelbart, om det skal være hormon eller kobber.


Hvad er jeres erfaring med kobberspiral og/eller hormonspiral? :)

Er der nogle fordele og ulemper, man skal være opmærksom på?

Gør det ondt at få den sat op? :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Persnikedy » 1. jan 2019, 01:31

Jeg fik en homon spiral i slut oktober, og ja - jeg synes at det gjore ondt som ind i helved. Jeg havde taget et par ipren før, og gid jeg kunne have taget mere trods den bedøvelse jeg fik for det synes jeg ikek virkede en skid. Hende der satte den op (Aagaard i århus) var heldigvis noget af det rareste og forklarede godt og tog den tid det nu tager.

Jeg blødte meget da den blev sat op, og havde jag i underlivet den første uges tid som så har ebbet ud, de var praktisktalt væk i december. Jeg havde alm mens en gang men siden da lidt pletblødning som over de her 2 måneder er mere ller mindre væk. Sidste plet var før jul. De rygsmerter i lænden jeg fik er også væk igen.

Jeg har opdaget at min hud har brokket sig, men det er muligvis også ved at vende tilbage til normalen eller inde i en god periode - who knows. Jeg fik mere ørevoks (wtf), og mine hår på overlæben er blevet lidt mørkere.

Til gengæld har jeg ikke haft mens smerter, og når der nu først er 5 år til den skal fjernes så synes jeg at det er det værd. Jeg vil dog helt sikekrt høre min læge til den tid om jeg kan få noget stærkere end ipren, et slag i hoved alla tegnefilm ville helt sikkert vær epå ønskelisten. Og søger for at jeg ikke skal gå rundt bagefter.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Sophies-mor » 1. jan 2019, 02:00

Persnikedy skrev:Jeg fik en homon spiral i slut oktober, og ja - jeg synes at det gjore ondt som ind i helved. Jeg havde taget et par ipren før, og gid jeg kunne have taget mere trods den bedøvelse jeg fik for det synes jeg ikek virkede en skid. Hende der satte den op (Aagaard i århus) var heldigvis noget af det rareste og forklarede godt og tog den tid det nu tager.

Jeg blødte meget da den blev sat op, og havde jag i underlivet den første uges tid som så har ebbet ud, de var praktisktalt væk i december. Jeg havde alm mens en gang men siden da lidt pletblødning som over de her 2 måneder er mere ller mindre væk. Sidste plet var før jul. De rygsmerter i lænden jeg fik er også væk igen.

Jeg har opdaget at min hud har brokket sig, men det er muligvis også ved at vende tilbage til normalen eller inde i en god periode - who knows. Jeg fik mere ørevoks (wtf), og mine hår på overlæben er blevet lidt mørkere.

Til gengæld har jeg ikke haft mens smerter, og når der nu først er 5 år til den skal fjernes så synes jeg at det er det værd. Jeg vil dog helt sikekrt høre min læge til den tid om jeg kan få noget stærkere end ipren, et slag i hoved alla tegnefilm ville helt sikkert vær epå ønskelisten. Og søger for at jeg ikke skal gå rundt bagefter.

Jeg har hormonspiral og blødte ret meget de første 2-3 mdr. med den første og i knapt et halvt år (heldigvis on/off) med nummer 2.
Er RET sikker på, at jeg når den udløber ikke behøver prævention længere.
Har ikke haft ondt, andet end ved oplægning / udtagning, og har ikke haft nogle issues med hud, hårvækst osv. og har samtidig intet mærket til menstruation overhovedet ved nogle af dem.
Det eneste "problem" har været, at en snor skulle klippes lidt kortere, da - ja, måske TMI for nogle - men snoren ramte penishovedet under sex, og det gjorde ondt, primært på ham, sekundært på mig, da hele spiralen blev skubbet lidt.
Ellers den absolut bedste prævention, jeg nogensinde har haft.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Polaris
Indlæg: 338
Tilmeldt: 14. jul 2018, 01:10
Kort karma: 18
Likede indlæg: 632

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Polaris » 1. jan 2019, 02:07

Jeg har prøvet hormonspiral i to omgange og været rigtig glad for den. Jeg har ikke oplevet det som specielt smertefuldt at få sat den op. Jeg har ikke haft taget noget inden og har kunne klare det med Panodil efterfølgende. Jeg har dog fået sat den op om eftermiddagen, så jeg kunne slappe af efterfølgende. Det har ikke været et problem at tage på arbejde dagen efter, men jeg har også overvejende skrivebordsarbejde. Lægen har hver gang sagt, at jeg skulle sige til, hvis min mand kunne mærke trådene for så kunne de klippes kortere, men det har ikke været et problem.

Specielt første gang havde jeg lidt pletblødninger i et par måneder, men det var ikke meget generende. Værst var nok at min bryster var meget ømme a la gravid, men det tog af efter de første par måneder. Min mens er stadigvæk regelmæssig men meget mindre end før hormonspiralen, hvor jeg havde kraftige blødninger (det var en af grundene til at vælge hormonspiral).
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. jan 2019, 05:17

Jeg er et virkelig dårligt eksempel for min situation var ret vild men konstante blødninger, som blev til en blodstyrtning, besvimede, indlagt, blodtransfusion osv. Det er det værste jeg nogensinde har prøvet i den henseende og skal aldrig have det igen. Generelt vil jeg slet ikke have hormonel prævention igen. Alene af den årsag ville jeg tage kobber. Men jeg vil slet ikke have noget fremmedlegeme af sen karakter op i mig igen.

Mange oplever, som du også kan se i tråden, blødningsforstyrrelser i de første måneder, smerte ved oplægning osv. Men hvis det virker overordnet set, så er konceptet som sådan smart nok.
1
d.d84
Indlæg: 83
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:06
Kort karma: 8
Likede indlæg: 82

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf d.d84 » 1. jan 2019, 06:26

Jeg fik lagt en op under et andet indgreb i september, efterfølgende havde jeg i en periode ret ondt og pletblødte. Jeg har to gange siden oplevet at få men med 14 dages interval. Jeg pletbløder stadig indimellem, men de siger jo også op til 6 mdr før kroppen accepterer den helt.
Jeg har ikke smerter ved mens længere men bløder stadig ret kraftigt.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf HappyPaww » 1. jan 2019, 10:08

Elsker min hormonspiral :) Det her er anden omgang jeg har den, og begge gange har jeg fået den sat af min gynækolog og ikke egen læge - hvilket jeg klart vil anbefale! De har bare bedre tjek på den og kan scanne og se om den sidder rigtigt :gogo:

Jeg bløder minimalt og har ingen smerter eller noget. Regner med at blødninger helt forsvinder om nogle måneder (det gjorde de med den sidste jeg havde i 3 år).
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Sophies-mor » 1. jan 2019, 11:03

HappyPaww skrev:Elsker min hormonspiral :) Det her er anden omgang jeg har den, og begge gange har jeg fået den sat af min gynækolog og ikke egen læge - hvilket jeg klart vil anbefale! De har bare bedre tjek på den og kan scanne og se om den sidder rigtigt :gogo:

Jeg bløder minimalt og har ingen smerter eller noget. Regner med at blødninger helt forsvinder om nogle måneder (det gjorde de med den sidste jeg havde i 3 år).

Enig. Få det gjort ved en gynækolog.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf HappyHippo » 1. jan 2019, 11:50

Jeg fik hormonspiral for 1,5 år siden og elsker den. Jeg pletbløder Ca 4-5dage en gang om måneden. Så jeg bruger et trusseindlæg de dage.

Jeg fik den samtidig med en en kirurgisk abort, så jeg blødte en del og pletbløsningen fortsatte on /off et par måneder.

Jeg skal helt klart have en ny, når denne står af.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Moxy-lady » 1. jan 2019, 12:11

Hvad kan en hormonspiral som en kobber ikke kan? 1
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Myresluger » 1. jan 2019, 12:35

Jeg har også hormonspiral. Jeg har ikke rigtig menstruation, jeg pletbløder et par dage nogle gange om året. Inden hormonspiralerne (jeg er på nummer 2) har jeg lidt af meget kraftige menstruationer, så for mig er det et hit. Jeg synes ikke det var særlig slemt at få den sat op, det niver lidt, men det er ikke noget stort problem. Det murer lidt i en uges tid efter. Jeg har fået dem sat op hos egen læge.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf HappyPaww » 1. jan 2019, 12:41

Moxy-lady skrev:Hvad kan en hormonspiral som en kobber ikke kan? 1

Man bløder typisk mere og længere tid med en kobber - og det modsatte med en hormon.
2
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1944

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf In_your_eyes » 1. jan 2019, 13:43

Jeg elsker min hormonspiral, har haft nr 2 i knap et år nu. Første gang pletblødte jeg i knap 3 mdr, men det var småting i forhold til de styrtblødninger jeg havde inden. Min blodprocent steg fra ca 7,7 til lige knap 9 på et halvt år. Efter pletblødningen stoppede har jeg haft en plet i mine trusser Ca hver 3 mdr. og ingen bivirkninger, som jeg har bemærket.
Mht om det gør ondt at få den sat op, så er min oplevelse at det kommer an på hvem, der gør det. Jeg har haft 4 spiraler i alt, 2 kobber og 2 hormon, og jeg vil klart anbefale at få en gynækolog til at sætte den op.
Senest rettet af In_your_eyes 1. jan 2019, 13:50, rettet i alt 1 gang.
1
:pompom:
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Freya » 1. jan 2019, 13:47

Hormonspiral gjorde mig depressiv. Kobberkobberspiral har jeg ikke prøvet, men er blevet frarådet det, da det kan øge PMS, hvilket jeg døjer meget med.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Urtekussen » 1. jan 2019, 14:57

Jeg har haft to kobberspiraler, og været glad for dem. Har dog døjet lidt med pletblødninger, men hverken smerter eller kraftigere menstruation.
Jeg er ikke glad for hormon-prævention, så for mig er det et godt alternativ.
1
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Forhold og sex"