Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Hnhmhj
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. jan 2019, 11:56
Kort karma: 1

Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf Hnhmhj » 16. jan 2019, 12:48

Lang historie kort, så er jeg i et forhold med en fantastisk, dog vægelsindet mand. Jeg er personligt hurtig på aftrækkerende, tager hurtige beslutninger og ved ofte hvad jeg gerne vil deltage i eller ej. Min kæreste derimod, skal bruge lang tid på at beslutte sig for, om han vil det ene eller det andet. Eller om han overhovedet vil det.

Dette betyder at det er svært at lave en "fast aftale", der ligger mere end en uge ud i fremtiden. Det er egentlig ok, det er jo som han er. Men til tider føler jeg at det stopper mig i af få nogle fede oplevelser. Feks.

"Vil du med på weekends tur, fødselsdag , fest ect. den og den dato."

"Det ved jeg ikke det må jeg lige se på"

Der går så en rum tid og jeg efterspøger et svar, hvilket ofte er det sammen, og nogle gange bliver jeg mødt af irritation fordi jeg i hans verden har "travlt". Egentlig har jeg bare brug for at vide om han vil deltage eller har lyst til denne oplevelse sammen. Svarer han så ikke, vælger jeg til tider så at gøre det med en veninde i stedet. Det resulterer så i at han til tider bliver vred over at jeg ikke kan "vente" på at han har besluttet sig osv. og synes jeg ødelægger hans og min mulighed for at gøre denne specifikke ting sammen.

Det gør mig lidt vred, da jeg i min optik, ikke behøver at vente på at han ENDELIG tager en beslutning om noget.

Er jeg unfair ? og hvilke positive tiltag kunne jeg gøre, der måske kunne få ham til at uppe sig lidt ? :genert:
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf heysamaysa » 16. jan 2019, 12:56

hvorfor er det han har svært ved at lave aftaler?

er det fordi han ikke ved om han gider? eller kan han ikke overskue det? venter han på at få et bedre "tilbud" om noget der kunne være mere spændende?

ved han godt hvordan det påvirker dig?


det ville godt nok drive mig til vanvid. Jeg tror jeg ville føle mig tilsidesat hvis min kæreste først skulle gå og fundere i 100 år om han havde lyst til at noget med mig eller ej.

Får jeg en invitation eller forslag til noget vi skal lave så svarer jeg når jeg ved om jeg kan i stedet for at trække det i langdrag - det er bare det mest ordelige at gøre.


så nej du er på ingen måde unfair.
18
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2019, 13:01

Nej, du er ikke unfair, I er bare forskellige og må finde en måde at mødes i det på, som I begge kan leve med.
Der er nogle mennesker, som bliver stressede af at have for mange aftaler ude i tiden, eller i det hele taget bare at forpligte sig ud i en uoverskuelig fremtid. Jeg har en ven, der er sådan og spørger man ham, er svaret ofte "Det kunne godt ske, det må vi lige se på". Det kan være vældigt frustrerende for hans kæreste, men nu kender hun ham og ved, at svaret ofte ender bekræftende alligevel og at hans væven mest af alt er et udtryk for, at han bliver stresset af det.

Det er helt fair at du når et punkt hvor det bliver vigtigt for dig at få svar, og hvor det ikke at få svar betyder urimelig stress og frustration. I de situationer er det helt fair at du siger til ham at du skal have svar nu, fordi du gerne vil det og hvis han ikke vil med, vil du lave en anden aftale. Så kan han eventuelt slutte sig til, hvis han finder ud af, at han gerne vil være med.
7
And we both know: I will be delicious
ksdj
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26. apr 2016, 06:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 25

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf ksdj » 16. jan 2019, 13:06

Hnhmhj skrev:

"Vil du med på weekends tur, fødselsdag , fest ect. den og den dato."
"Det ved jeg ikke det må jeg lige se på"
Svarer han så ikke, vælger jeg til tider så at gøre det med en veninde i stedet. Det resulterer så i at han til tider bliver vred over at jeg ikke kan "vente" på at han har besluttet sig osv. og synes jeg ødelægger hans og min mulighed for at gøre denne specifikke ting sammen.

Det gør mig lidt vred, da jeg i min optik, ikke behøver at vente på at han ENDELIG tager en beslutning om noget.


Evt vend den om. Sig til ham, at HAN må arrangere noget hvis I skal noget sammen.
Jeg synes du er helt fair. Det er superfrustrende at vente på et svar.
6
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf TinaW » 16. jan 2019, 13:59

LaScrooge skrev:Nej, du er ikke unfair, I er bare forskellige og må finde en måde at mødes i det på, som I begge kan leve med.
Der er nogle mennesker, som bliver stressede af at have for mange aftaler ude i tiden, eller i det hele taget bare at forpligte sig ud i en uoverskuelig fremtid. Jeg har en ven, der er sådan og spørger man ham, er svaret ofte "Det kunne godt ske, det må vi lige se på". Det kan være vældigt frustrerende for hans kæreste, men nu kender hun ham og ved, at svaret ofte ender bekræftende alligevel og at hans væven mest af alt er et udtryk for, at han bliver stresset af det.

Det er helt fair at du når et punkt hvor det bliver vigtigt for dig at få svar, og hvor det ikke at få svar betyder urimelig stress og frustration. I de situationer er det helt fair at du siger til ham at du skal have svar nu, fordi du gerne vil det og hvis han ikke vil med, vil du lave en anden aftale. Så kan han eventuelt slutte sig til, hvis han finder ud af, at han gerne vil være med.


Min mand er lige sådan.
Når han er ude at arbejde og jeg spørger ind til, om vi kan planlægge et eller andet (oftest specifikt) i hans hjemmeperiode, svarer han tit "det ser vi på når jeg kommer hjem".
Og jeg er typen der gerne vil lægge planer lidt længere ud i fremtiden, end lige næste uge, så oftest så regner jeg bare med, at det ender vi så med at gøre og planlægger efter det.
Det er kun mht. sommerferie at jeg kan få et mere "bindende svar" ud af ham.
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf Stitch » 16. jan 2019, 15:23

LaScrooge skrev:Nej, du er ikke unfair, I er bare forskellige og må finde en måde at mødes i det på, som I begge kan leve med.
Der er nogle mennesker, som bliver stressede af at have for mange aftaler ude i tiden, eller i det hele taget bare at forpligte sig ud i en uoverskuelig fremtid. Jeg har en ven, der er sådan og spørger man ham, er svaret ofte "Det kunne godt ske, det må vi lige se på". Det kan være vældigt frustrerende for hans kæreste, men nu kender hun ham og ved, at svaret ofte ender bekræftende alligevel og at hans væven mest af alt er et udtryk for, at han bliver stresset af det.

Det er helt fair at du når et punkt hvor det bliver vigtigt for dig at få svar, og hvor det ikke at få svar betyder urimelig stress og frustration. I de situationer er det helt fair at du siger til ham at du skal have svar nu, fordi du gerne vil det og hvis han ikke vil med, vil du lave en anden aftale. Så kan han eventuelt slutte sig til, hvis han finder ud af, at han gerne vil være med.



Det lyder som mig. Jeg bliver virkelig stresset mentalt af at skulle tage stilling til om jeg kan/vil noget ud i fremtiden. Så bliver mit svar ofte bare vævende eller direkte nej. Det er ikke fordi andet er vigtigere eller jeg hellere vil det. Jeg kan bare ikke tage stilling til noget så lang tid ud i fremtiden.
3
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf LaMariposa » 16. jan 2019, 15:27

Måske giver det mening at dele det lidt op?

Det er ok, at det tager lang tid at beslutte lidt større og vigtige ting, så der tænker jeg, at han kan tage den tid, han har brug for, og at du skal give plads til det.

Men det skal ikke altså ikke tage flere uger at beslutte sig for, om han vil med i biografen, til fest osv. Så der synes jeg egentlig, at det er ok, at du giver lidt tid, rykker for svar et par gange og så gør tingene med en veninde, hvis han ikke kan komme ud af starthullerne (når det kommer til småting, synes jeg, at "you snooze, you loose" er en helt fair tilgang).

Det er min erfaring, at det hænger meget sammen med personligheden, og at man er nødt til at rumme det, selvom det til tider kan være vildt frustrerende.
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf LaMariposa » 16. jan 2019, 15:28

Stitch skrev:
LaScrooge skrev:Nej, du er ikke unfair, I er bare forskellige og må finde en måde at mødes i det på, som I begge kan leve med.
Der er nogle mennesker, som bliver stressede af at have for mange aftaler ude i tiden, eller i det hele taget bare at forpligte sig ud i en uoverskuelig fremtid. Jeg har en ven, der er sådan og spørger man ham, er svaret ofte "Det kunne godt ske, det må vi lige se på". Det kan være vældigt frustrerende for hans kæreste, men nu kender hun ham og ved, at svaret ofte ender bekræftende alligevel og at hans væven mest af alt er et udtryk for, at han bliver stresset af det.

Det er helt fair at du når et punkt hvor det bliver vigtigt for dig at få svar, og hvor det ikke at få svar betyder urimelig stress og frustration. I de situationer er det helt fair at du siger til ham at du skal have svar nu, fordi du gerne vil det og hvis han ikke vil med, vil du lave en anden aftale. Så kan han eventuelt slutte sig til, hvis han finder ud af, at han gerne vil være med.



Det lyder som mig. Jeg bliver virkelig stresset mentalt af at skulle tage stilling til om jeg kan/vil noget ud i fremtiden. Så bliver mit svar ofte bare vævende eller direkte nej. Det er ikke fordi andet er vigtigere eller jeg hellere vil det. Jeg kan bare ikke tage stilling til noget så lang tid ud i fremtiden.


Må jeg spørge, hvorfor? :) Fordi du er bange for pludselig at have for mange planer oven i hinanden?

Og er du så ok med, at det en gang imellem betyder, at du så bliver valgt fra?
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf LadyFox » 16. jan 2019, 15:45

Jeg ville nok gøre det klart at det er fint at han har det sådan, men så kan han heller ikke være vred over at du vælger en anden at følges med til diverse aktiviteter. Han har fået tilbuddet, og så må han jo slå til hvis det er vigtigt for ham, du kan jo ikke leve livet i venteposition og gå glip af ting fordi han ikke lige kan beslutte sig. De fleste har jo en relativ travl kalender, så det der med at skulle finde en anden i sidste øjeblik kan jo godt være vanskeligt. Så altså, vil du være sikker på at have en ved din side skal du jo være tidligt ude med forespørgsler, og så nytter det ikke noget at han lader dig hænge ind til andre er booket inden han kommer med et afslag.

Så altså, min tilgang ville være "det er fint du ikke kan tage stilling lige nu, men så skal du vide at hvis andre melder interesse inden du har taget stilling, så går pladsen til dem. Basta"
11
...
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf ajnaM » 16. jan 2019, 16:13

Jeg tror, det kræver en forventningsafstemning.


Personligt er jeg nok lidt ligesom din kæreste - jeg er meget spontan, og kan ofte have svært ved at lave en aftale om 2 uger, fordi jeg ikke ved, om jeg har lyst på det tidspunkt. Jeg foretrækker helt klart at lave aftaler med kort varsel - allerhelst samme dag - så jeg er HELT sikker på at lave netop det, jeg har lyst til på det specifikke tidspunkt. :D

Men det er jo ikke altid så hensigtsmæssigt. Og det ved din kæreste forhåbentlig også godt. Så mon ikke, I kan finde frem til et kompromis? I hvert fald er det i mine øjne vigtigt, at du har en forståelse for, hvorfor han har det, som han har det.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf JoyNips » 16. jan 2019, 17:16

Som udgangspunkt regner jeg egentlig bare med at min kæreste da selvfølgelig tager med når vi er inviteret til noget sammen.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 16. jan 2019, 17:46

Når du spørger ham om noget, og han siger at han skal tænke over det, så spørg ham om hvornår du kan forvente at få et svar. Når den dag så kommer, kan han ikke tillade sig at blive irriteret over du spørger, da han selv har sat rammen.
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf decibell » 16. jan 2019, 18:36

Jacobsen81 skrev:Når du spørger ham om noget, og han siger at han skal tænke over det, så spørg ham om hvornår du kan forvente at få et svar. Når den dag så kommer, kan han ikke tillade sig at blive irriteret over du spørger, da han selv har sat rammen.


Enig her. Enten få ham til at sætte en frist, eller sæt den selv efter din egen smertegrænse.

Kompromis er vel netop, at begge parter giver sig lidt, så han må da også se at tage lidt hensyn til dit behov for at vide det før. Er det kun dig, der skal tage hensyn til ham, er der i hvert fald intet kompromis over det. Er han lige sådan med sit arbejde/andre forpligtelser? For hvis han godt kan træffe hurtige(re) beslutninger der, så er det også lige så meget et spørgsmål om, hvordan han vælger at prioritere - og hvad jeres mønster indtil videre har været. Der er sjældent grund til at give sig, hvis man er tilfreds med resultatet hidtil.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27071

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf ajnaM » 16. jan 2019, 19:18

decibell skrev:
Jacobsen81 skrev:Når du spørger ham om noget, og han siger at han skal tænke over det, så spørg ham om hvornår du kan forvente at få et svar. Når den dag så kommer, kan han ikke tillade sig at blive irriteret over du spørger, da han selv har sat rammen.


Enig her. Enten få ham til at sætte en frist, eller sæt den selv efter din egen smertegrænse.

Kompromis er vel netop, at begge parter giver sig lidt, så han må da også se at tage lidt hensyn til dit behov for at vide det før. Er det kun dig, der skal tage hensyn til ham, er der i hvert fald intet kompromis over det. Er han lige sådan med sit arbejde/andre forpligtelser? For hvis han godt kan træffe hurtige(re) beslutninger der, så er det også lige så meget et spørgsmål om, hvordan han vælger at prioritere - og hvad jeres mønster indtil videre har været. Der er sjældent grund til at give sig, hvis man er tilfreds med resultatet hidtil.


Jeg ville gå helt død på det, hvis jeg følte, jeg konstant skulle afrapportere til min kæreste ud fra fastsatte tidsfrister.

Men altså, hvad med bare at sige til ham, at d. XX om eftermiddagen skal vi hjem til dem her. Og så bare gå ud fra, han skal med? Du giver ham jo også muligheden for at vælge, når du spørger... ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Når en aftale skal laves , hvad kan man forvente ?

Indlægaf avdotja » 16. jan 2019, 19:51

Jeg kan sagtens sætte mig ind i at folk er indrettet forskelligt, hvor nogle har brug for konkrete aftaler, mens andre har det bedre med at beslutte sig i sidste øjeblik. Det synes jeg der skal være plads til, også i et forhold.

Men hvis man ikke er indstillet på at imødekomme den andens måde at planlægge (eller ikke-planlægge) på, må man acceptere at det betyder at man jævnligt går glip af noget. Det nytter ikke noget at blive sur over at ens partner ikke har holdt kalenderen helt fri, i tilfælde af at man skulle få lyst til XXX.
6

Tilbage til "Forhold og sex"