Laver du mad til din mand?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Mani » 28. dec 2015, 14:38

Karkluden skrev:
Kyle skrev:
KinderBueno skrev:Det er meget sjældent. I udgangspunktet laver vi mad sammen. Og selvfølgelig tager vi os af hinanden i hverdagen, men generelt er husholdningen ligeligt fordelt herhjemme. Der er ikke så meget projektledertype over mig, og jeg er principielt modstander af den rolle, når det kommer til husholdning. Når vi får børn engang, så ved han lige så godt som mig, hvem der ikke kan lide leverpostej og hvem der går til fodbold eller blokfløjte om onsdagen, det er helt sikkert.

Jeg gider heller ikke "hjælpe" ham med gaveindkøb til hans egen familie. Hans søster har lige fået en datter for nogle dage siden, og da vi skulle besøge dem, havde han ikke købt en gave til den lille ny. Han vidste ikke, at man gav gaver i den anledning (?). Og jeg vidste godt, han ikke ville få det gjort, og jeg synes, det er vildt flovt at komme uden anden gave end en buket blomster - men det er simpelthen et princip. Jeg sørger ikke for hans pligter overfor hans/sin (...hjælp?) egen familie, det er hans ansvar.

Ok, jeg er så glad for at min kone ville nævne den slags for mig. For ja, det er min opgave at sørge for min side af familien, men derfor kan man jo godt hjælpe hinanden, når man ved modparten ikke har styr på formalia.

Det gør jeg så også. Men det er igen, fordi.. det er jeg bare bedst til. Min kæreste står til gengæld for at opdatere min computer, og jeg sender også min mor direkte videre til ham, når hun ringer og spørger om noget teknisk. Vi har det herhjemme meget delt op efter, hvad man er god til. Min kæreste kan gøre et badeværelse mere beskidt ved at "gøre rent", til gengæld er han eminent til køkkenrengøring og tøjvask.

Men hey, vi har også fælleskonti (vores lønkonti undtaget), og det synes mange, er pænt mærkeligt. Vi har i praksis fællesøkonomi, og har så bare hvert sit beløb til "lommepenge" (tøj, sjov og ballade, makeup etc).

Jeg købte julegave til svigermor i år - og min mand tog gaven til min lillebror med hjem fra hans rejse til USA - vi går ikke så nøje op i det. Et år købte jeg endda alle julegaverne, da han var syg og overbebyrdet på arbejde. Sådan hjælper vi hinanden - uden at blive projektleder/mor/what-not

Vi har også fælles økonomi og har haft det alle årene. Til stor forbløffelse for vores venner. Jeg fatter ikke man kan købe hus og få børn sammen, men ikke vil dele økonomi. Min mand tjener mest og arbejder mest. Jeg sørger for lidt mere herhjemme (fordi jeg helst vil det sådan). Jeg synes jo netop man i dag har friheden til at finde den løsning der passer bedst for det enkelte par - ikke pga. kønsroller, men pga. præferencer.
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Moxy-lady » 28. dec 2015, 14:54

Åh, ja, gaver. Der er jeg helt klart den ansvarlige. Ikke fordi min kæreste har bedt mig om det, men fordi jeg synes at det er pinligt at komme uden gave. Da vi begge to er studerende, så er pengene ikke så store, så vi har løst det sammen at vi hver måned overfører 200 kr hver til en gavekonto hvoraf alle fødselsdags og andre "mærkedage"-gaver købes fra. Det sørger jeg så for at købe, fordi jeg godt kan lide at købe gaver.

Vores økonomi er opdelt, og så alligevel ikke. Min kæreste betaler husleje og andre faste regninger, halvdelen af dette beløb overføres fast hver måned fra min konto til hans. Jeg har så madkontoen, hvortil vi begge overfører 1500 kr hver måned. Og så den der gavekonto. Det fungerer ret godt, og det er rart at jeg har mine egne penge. Jeg havde total fællesøkonomi med min eks, og samtidig betalte jeg indkøb. Alene. Jeg tror bare at jeg er blevet skræmt væk af det (og den gæld det satte mig i) at jeg ikke har lyst til at have en fælles konto.
Vi er dog enige om at når vi på et tidspunkt er færdiguddannede så deles tingene ikke nødvendigvis 50/50, men mere sådan så vi har et nogenlunde lige beløb til lommepenge hver især. Det synes jeg er mest fair. (især fordi han kommer til at tjene langt mere end mig :D )
1
My world 12-10-18 :lun:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Karkluden » 28. dec 2015, 15:36

Moxy-lady skrev:Åh, ja, gaver. Der er jeg helt klart den ansvarlige. Ikke fordi min kæreste har bedt mig om det, men fordi jeg synes at det er pinligt at komme uden gave. Da vi begge to er studerende, så er pengene ikke så store, så vi har løst det sammen at vi hver måned overfører 200 kr hver til en gavekonto hvoraf alle fødselsdags og andre "mærkedage"-gaver købes fra. Det sørger jeg så for at købe, fordi jeg godt kan lide at købe gaver.

Vores økonomi er opdelt, og så alligevel ikke. Min kæreste betaler husleje og andre faste regninger, halvdelen af dette beløb overføres fast hver måned fra min konto til hans. Jeg har så madkontoen, hvortil vi begge overfører 1500 kr hver måned. Og så den der gavekonto. Det fungerer ret godt, og det er rart at jeg har mine egne penge. Jeg havde total fællesøkonomi med min eks, og samtidig betalte jeg indkøb. Alene. Jeg tror bare at jeg er blevet skræmt væk af det (og den gæld det satte mig i) at jeg ikke har lyst til at have en fælles konto.
Vi er dog enige om at når vi på et tidspunkt er færdiguddannede så deles tingene ikke nødvendigvis 50/50, men mere sådan så vi har et nogenlunde lige beløb til lommepenge hver især. Det synes jeg er mest fair. (især fordi han kommer til at tjene langt mere end mig :D )

Vi gør netop det du nævner, I vil gøre som færdiguddannede. Og så har vi en del konti: En budget, en opsparing, en til medicin (vi er to kronikere :lol:) og en husholdningskonto - og så vores lønkonti og et lån.
Vi fører ALT over på de konti pånær lommepenge, og det betyder, at ingen fx står alene med indkøb som du nævner. For de kører over husholdningskontoen. Insulin, p-piller, ritalin, allergimedicin samt medicin til akut sygdom såsom antibiotika eller panodil kører over medicinkontoen.
Vi sætter hver måned ALLE vores penge, undtagen det beløb vi har i lommepenge, hver især over på budgetten, og så fordeles de derfra på de forskellige konti. Det betyder, at ingen har flere udgifter end andre herhjemme, og at har man tjent mere, så får fællesskabet glæde af dem.

Og vi har et budget helt ned i detaljer også med gaveopsparing (en til jul, en til fødselsdag) fx.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Karkluden » 28. dec 2015, 15:37

Mani skrev:
Karkluden skrev:
Kyle skrev:
KinderBueno skrev:Det er meget sjældent. I udgangspunktet laver vi mad sammen. Og selvfølgelig tager vi os af hinanden i hverdagen, men generelt er husholdningen ligeligt fordelt herhjemme. Der er ikke så meget projektledertype over mig, og jeg er principielt modstander af den rolle, når det kommer til husholdning. Når vi får børn engang, så ved han lige så godt som mig, hvem der ikke kan lide leverpostej og hvem der går til fodbold eller blokfløjte om onsdagen, det er helt sikkert.

Jeg gider heller ikke "hjælpe" ham med gaveindkøb til hans egen familie. Hans søster har lige fået en datter for nogle dage siden, og da vi skulle besøge dem, havde han ikke købt en gave til den lille ny. Han vidste ikke, at man gav gaver i den anledning (?). Og jeg vidste godt, han ikke ville få det gjort, og jeg synes, det er vildt flovt at komme uden anden gave end en buket blomster - men det er simpelthen et princip. Jeg sørger ikke for hans pligter overfor hans/sin (...hjælp?) egen familie, det er hans ansvar.

Ok, jeg er så glad for at min kone ville nævne den slags for mig. For ja, det er min opgave at sørge for min side af familien, men derfor kan man jo godt hjælpe hinanden, når man ved modparten ikke har styr på formalia.

Det gør jeg så også. Men det er igen, fordi.. det er jeg bare bedst til. Min kæreste står til gengæld for at opdatere min computer, og jeg sender også min mor direkte videre til ham, når hun ringer og spørger om noget teknisk. Vi har det herhjemme meget delt op efter, hvad man er god til. Min kæreste kan gøre et badeværelse mere beskidt ved at "gøre rent", til gengæld er han eminent til køkkenrengøring og tøjvask.

Men hey, vi har også fælleskonti (vores lønkonti undtaget), og det synes mange, er pænt mærkeligt. Vi har i praksis fællesøkonomi, og har så bare hvert sit beløb til "lommepenge" (tøj, sjov og ballade, makeup etc).

Jeg købte julegave til svigermor i år - og min mand tog gaven til min lillebror med hjem fra hans rejse til USA - vi går ikke så nøje op i det. Et år købte jeg endda alle julegaverne, da han var syg og overbebyrdet på arbejde. Sådan hjælper vi hinanden - uden at blive projektleder/mor/what-not

Vi har også fælles økonomi og har haft det alle årene. Til stor forbløffelse for vores venner. Jeg fatter ikke man kan købe hus og få børn sammen, men ikke vil dele økonomi. Min mand tjener mest og arbejder mest. Jeg sørger for lidt mere herhjemme (fordi jeg helst vil det sådan). Jeg synes jo netop man i dag har friheden til at finde den løsning der passer bedst for det enkelte par - ikke pga. kønsroller, men pga. præferencer.


Enig. Min mor røg også lige på kortet på en af vores julegaver i år, og så røg vi lige på en af hendes.

Og jeg ville i øvrigt heller ikke få børn eller noget som helst andet med en mand, der ikke ville have den her grad af fællesøkonomi. Men jeg er også pissekedelig, og vil også giftes før vi får børn. *tryghedsnarkoman med far, der døde da jeg var 5 år* og så er jeg lidt forfængelig :D
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 775
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Brutus » 28. dec 2015, 16:24

Jeg laver maden her på matriklen. Al maden. Morgenmad, frokost, aftensmad. Køkkenet er mit domæne.
Min kone vasker og ordner vores tøj. Jeg aner ikke hvordan en vaskemaskine virker.
Alt andet deles vi om, som det nu kan passe.
Med hensyn til økonomi, har vi kun en konto, hvor vores lønninger går ind på, og her skelner vil ikke mellem mine og dine penge. Det hele er Vores.
3
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Mus84 » 28. dec 2015, 18:41

Vi deler pligterne ca halvt-halvt, men forstået sådan at vi hver især står for det vi bedst kan lide/hader mindst. Jeg laver mest aftensmad, min mand smører de fleste madpakker (også min) og står oftest for opvasken. Jeg står for tøjvask og min mand står for græsslåning. Jeg har styr på tøj til børn og gaver generelt - men det synes jeg også er hyggeligt. Vi henter og bringer børn ca lige meget osv. Rengøring betaler vi os fra. Så alt i alt har vi nok en lige stor belastning, men vi har hver vores specialområder, vi kan dog sagtens overtage hinandens områder hvis det lige passer bedst og det kommer som regel helt naturligt.
Med hensyn til økonomi så har vi hver vores lønkonto, vi beholder et beløb til lommepenge (vi får lige meget) og resten kører i den store fællespulje. Det fungerer rigtig fint. Elsker mine lommepenge, så kan jeg købe tøj osv med god samvittighed og min mand kan købe elektroniske dimser uden at vi skal tale om det inden.
Jeg kunne sagtens finde på at smøre mad til min mand som i startindlægget, som joke kunne jeg godt finde på en lignende kommentar om vennens egen kone, men jeg kunne nu også bare finde på at smøre en ekstra tallerken for at være sød.
2
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Siamo
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:06
Kort karma: 4
Likede indlæg: 82

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Siamo » 29. dec 2015, 14:27

En af grundene til mit forrige forhold gik i vasken var at min eks simpelthen nægtede at lave mad. Ikke bare "jeg fatter det ikke" men med korslagte arme og lige før han stampede i jorden som et lille barn, "vil ikke!!!"

Min nye kæreste elsker at lave mad til os, og når vi når til at bo sammen bliver det nok noget med at vi hjælpes eller skiftes.

Jeg ville iøvrigt intet problem have med at smøre ham en sandwich hvis jeg alligevel var igang, eller hente ham en cola hvis han har tømmermænd eller bare trænger. Men jeg hopper og springer ikke for ham, og det forventer jeg heller ikke han gør for mig.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. dec 2015, 14:47

ShuruQ skrev:Jeg er gift men jeg ser ikke min mand ret ofte og når jeg endelig gør sætter jeg en ære i at klare mad og deslige for ham. Helt af egen fri vilje og jeg nyder det. Han er dog ikke så handicappet at han ikke selv går over og tager noget at spise hvis han er sulten på andre tidspunkter end når maden lige er på bordet.

Derudoer er jeg måske håbløst gammeldags, men jeg ser intet galt i at de traditionelle "pligter" holdes lidt i hævd. Selvfølgelig betinget af at det er det man har lyst til.


Hvis man bare indretter sig som i de traditionelle kønsroller, synes jeg ikke, at det kan kaldes at holde de gamle pligter i hævd, da en del af pakken var det manglende frie valg.

Ønsker man derimod dén pakke, med mandens medfødte status som patriark og det hele, er man i mine øjne ganske rigtig håbløs gammeldags.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. dec 2015, 15:04

ShuruQ skrev:Jeg tager det på min kappe. Men heldigvis er der foreskellen at man selv vælger, det gjorde man ikke tidligere. Jeg er ikke ubetinget hverken eller, men på visse områder er der ting jeg rent privat ønsker at holde i hævd. Det er personligt set og ikke samfundsmæssigt.


Men jeg mener netop ikke, at du er håbløst gammeldags, for hvis du var det, ville du mene, at pakken er fundamental, og at det derfor fx. ikke er ok for kvinder ikke at sætte sig selv til side for de mænd, der måtte omgive dem.

Med andre ord synes jeg tit, at der bliver set for meget på de enkelte valg og for lidt på de omstændigheder, de er truffet under. Det er som oftest det sidste, der kan sige noget væsentligt om, hvorvidt noget er reaktionært eller ej.
2
Lola
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10. okt 2015, 14:46
Kort karma: 0
Likede indlæg: 14

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Lola » 29. dec 2015, 15:16

Jeg laver altid mad, smører børnenes madpakker, gør rent, ordner have og vasker tøj. Og alt hvad der ellers skal foregå omkring huset.

Sådan har det langt fra været altid. Men for 5 år siden sagde jeg mit job op og rejste ud i verden sammen med min mand og børn. Han arbejder - meget! Hidtil havde jeg ikke villet have fælles økonomi, men eftersom jeg ingen penge får nogle steder fra, var jeg nødt til at overgive mig. Og har nu ingen problemer med det.

Det krævede dog en mental omstilling pludselig at skulle gå hjemme og være homemaker. Nu elsker jeg det og har ikke lyst til at arbejde sådan lige foreløbig.

Tidligere havde vi så mange konflikter omkring huslige pligter - de er væk, men kun fordi jeg ikke arbejder og kan lave det hele. Nu ser jeg dem, som mit arbejde.
1
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Sevii » 29. dec 2015, 22:59

Min kæreste og jeg har nu været sammen i mange år, og han står faktisk for maden. Altså, aftensmad. De andre måltider spiser vi sjældent sammen. Han vasker også tøj, men så til gengæld er jeg god til at bage + jeg gør tit køkkenet rent (og alt andet, hvis jeg ikke lige tvinger ham til at støvsuge, når der kommer gæster).
Med hensyn til penge, så har vi en fælles madkonto, men det er også det eneste vi har sammen med hensyn til penge. Det er bare hvad der har fungeret for os efter at have levet 5 år sammen. :)
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Zombie » 30. dec 2015, 10:50

Jeg laver kun mad, hvis min kæreste er syg eller har eksamen. :)
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf vibbsen » 30. dec 2015, 20:53

Ja, jeg smører min mands madder.Og han smører mine. Og jeg ville da finde det helt naturligt at han spurgte om jeg gad smøre en mad til ham hvis jeg alligevel skulle igang. Selvfølgelig vil jeg det. Det betragter jeg i øvrigt ikke som et tegn på at han "Har det hårdt", men nærmere som noget helt naturligt. Han smører også til mig hvis han alligevel er igang.

Jeg må indrømme at det eneste jeg kan finde galt ved historien i start indlægget er, at man spørger en anden end sin kone om hun gider smøre en mad til en....Det er noget mærkelig noget i min optik. Og her ville vedkommende også få at vide af mig at det kunne hans egen kone da gøre.... Nøjagtig ligesom jeg da heller ikke forventer at der er andre end mig der smører hr.vibbsen madder...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Karkluden » 31. dec 2015, 11:08

vibbsen skrev:Ja, jeg smører min mands madder.Og han smører mine. Og jeg ville da finde det helt naturligt at han spurgte om jeg gad smøre en mad til ham hvis jeg alligevel skulle igang. Selvfølgelig vil jeg det. Det betragter jeg i øvrigt ikke som et tegn på at han "Har det hårdt", men nærmere som noget helt naturligt. Han smører også til mig hvis han alligevel er igang.

Jeg må indrømme at det eneste jeg kan finde galt ved historien i start indlægget er, at man spørger en anden end sin kone om hun gider smøre en mad til en....Det er noget mærkelig noget i min optik. Og her ville vedkommende også få at vide af mig at det kunne hans egen kone da gøre.... Nøjagtig ligesom jeg da heller ikke forventer at der er andre end mig der smører hr.vibbsen madder...

Jeg synes, det kommer lidt an på hvem og hvordan... Jeg ville sgu smøre en mad til nærmest hvem som helst, så længe jeg kunne mærke, det bare var en reel "du nåede til køleskabet først, gider du tage en spegepølsemad med herind?" og ikke fordi det er kvinders arbejde.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf flicka » 31. dec 2015, 11:36

Jeg laver ikke mad til ham - jeg laver mad til os.

Jeg er som regel den, der laver aftensmaden. Men det er fordi jeg hygger mig med det. Han laver dog i snit aftensmad 1 gang om ugen, hvilket passer mig fint. Mht. madpakker, så smører han selv sin. Når vi spiser frokost hjemme, laver vi begge til hinanden, men der er ikke noget skæv fordeling eller milimeterdemokrati der. Den der er sulten, laver maden og tager noget med til den anden, hvis den anden gerne vil have noget.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Forhold og sex"