Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Akehurst2 » 11. jan 2016, 13:17

lulu-p skrev:Jeg tænker også, at en af de helt primære årsager til at man vælger en bestemt økonomisk model i parforholdet netop er - hvor man er i parforholdet? Er man et par der lige er flyttet sammen, eller er man gift / samlevende på 10. år og har fælles børn?

Men hvis man allerede i de helt indledende "nu flytter vi sammen fase" er meget uenige om økonomi, eller den ene er exceptionelt nærig og den anden føler lønnen brænde i lommen. Så ligger det nok ikke i kortene, at man bare finder fælles fodslag ved huskøb, børn og andre store fælles udgifter.

Jeg tror jeg skrev om hende på den gamle debat. Men jeg havde en studiekammerat som fandt sammen med en ret godt betalt mand i det private erhvervsliv. De var jævnaldrende og hun på SU. Han var økonomisk påpasselig da de mødte hinanden (og han også var studerende), men det regnede hun for et aktiv. Og det kan det jo være.

Så flyttede de sammen. Han på løn og hun på SU. Og nu skulle alle udgifter pludselig deles lige over, fuldstændig 50/50. Bil, mad, husleje osv. Det siger sig selv, at når de nåede et stykke ind i måneden, så havde hun ikke flere penge. Og han gav altså ikke ved dørene. Så de penge han måtte bruge ekstra på "hendes udgifter" det blive nøje skrevet ned, så hun kunne betale tilbage når hun var færdiguddannet og fik løn. Han sparede rigtig mange penge op, som han satte på en konto i sit eget navn.

Det blev bedre da de fik barn, men det var op ad bakke. I dag er de ikke sammen.


Den tankegang kan jeg slet ikke sætte mig ind i.

Og det kan så lyde mærkeligt, når nu jeg glad fortæller om vores separate økonomi, men det er jo netop også med den forudsætning, at der ikke er en rig og en fattig i forholdet, og at man har nogenlunde samme værdier generelt. Og så er min mand heldigvis super gavmild. Han vil gerne selv bestemme over sine penge (og det vil jeg jo også, selvom jeg har færre at bestemme over), men det betyder ikke, at han ikke glad og gerne giver og inviterer.

Jeg gad så heller ikke have fællesøkonomi med sådan en mand, som der fortælles om i det citerede indlæg, hvis jeg tjente mindst, for han lyder som om, han ville gå rigtig meget op i, hvem der havde betalt hvad i små detaljer og det er mit liv for kort til.
3
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Pandesteg » 11. jan 2016, 13:20

Vi har fælles lån/indlånskonto, budgetkonto og en madkonto med 2 dankort tilknyttet. Vi overfører så hver især til fælles og egne udgifter til budgetkontoen og resten er lommepenge. Vi tjener nogenlunde lige meget, men jeg har nok lidt højre udgifter, da jeg har et SU-lån jeg betaler af på.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Wizzze » 11. jan 2016, 13:42

Dikus skrev:
Spjaerten skrev:Han har sin egen indtægt, det er ikke noget jeg giver ham. De faste udgifter (er for mit vedkommende) stort set de samme ved enten vi er en eller to;
Jeg tror du totalt misforstår

Jeg kan life tilføje - jeg ville ha det på samme måde som avdotja beskriver ovenfor hvis jeg var i et forhold.

Jeg ville bidrage til faste udgifter med den % sats der var nødvendig for vi sammen kunne betale om evt partner ikke blev blanket af.
Forvente at vi delte 50/50 med husholdning og han havde et nogenlunde ok beløb til tøj/elektronik what ever han ville vælge at bruge sine penge på.
Men nej jeg ville ikke betale hans computer, rejser etc.

Mine penge er mine penge :)

Og ovenstående ville klart ændre sig ved ægteskab det er nemlig mit kriterie for at få fælles - eller delvis fælles som nok ville være mit niveau


Tak :gogo:

Ja - vi taler tydeligvis forbi hinanden. For jeg taler jo om faste forhold ala ægteskab :) Jeg kan bestemt godt forstå, man ikke bare kaster sig ud i det de første par år... Det skal jeg jo sige, da vi også kørte total separat økonomi den første tid :lol:

Det er helt sikkert kun faste ægteskabslignende forhold, jeg forholder mig til.

F.eks. axhillaxedprunes kæreste... Ham har jeg faktisk fuld forståelse for :genert: Altså. Så længe, der er tale om et nyere forhold. Hvornår man overgår til at være en familie/enhed er jo forskelligt. Men det er det, der er det bærende punkt for mig. Lige præcis det, troede jeg faktisk, jeg havde skrevet meget tydeligt :blush: Men øhhh... det kan jo være forsvundet i alle mine totalt vigtige indlæg :D

Tak for at uddybe :gogo:


Vores økonomi ændrede sig også først da vi valgte at flytte sammen, inden da var vi "bare" to personer med 2 husholdninger der datede. Hun havde sin fremleje og de omkostninger der fulgte med der, og jeg havde min andel og de udgifter der var med at holde hus der. Det er vel meget normalt, at man først begynder at tale økonomi, når man bliver mere faste? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf avdotja » 11. jan 2016, 22:26

Dikus skrev:Det er faktisk en meget fin måde at se det på - at de faste udgifter lige så godt kunne være helt dine, så derfor gør det ikke noget, hvis han ikke kan bidrage væsentligt i en periode til de faste udgifter :)

så altså.. Du kan bare købe en ny macbook, hvis du har lyst - men han skal spørge om lov? Og det samme med ferier, køb af ting til huset og den slags? Der har du så sidste ord i forhold til, om det kommer ind i huset, fordi det er dig, der har råd til det?

Og det har han det ok med?


Han er faktisk en eks, vi valgte at gå fra hinanden tidligere i år (af helt andre årsager)). Jeg mener jeg skrev første indlæg i datid, men nu roder jeg vist lidt rundt i det :D

Under alle omstændigheder var det jo ikke sådan at jeg havde 50.000 udbetalt hver måned (gid det var så vel) mens han kun lige havde til at dække busbilletten. Der var ikke (økonomiske) forskelle i vores levestandard til hverdag; hvis han ville kunne han også godt have købt sig den (tænkte) macbook, han ville bare være nød til at trække det fra opsparingen fremfor det månedlige rådighedsbeløb. I de første år af vores forhold havde han f.eks. en langt større formue end mig (pga huskøb), noget jeg siden da har overhalet qua min højere indtægt.

Fælles ting (som f.eks. møbler i det fælles hjem eller ferier vi var på sammen) var en fælles beslutning, jeg kan simpelthen ikke huske vi har haft nogle økonomiske diskussioner i den forbindelse - jo vi har da snakket om hvorvidt det f.eks. var værd at bruge 2500 kr/nat på hotel; men det har været en mere generel snak, ikke en "hvem betaler"-snak. Det har helt automatisk flasket sig sådan at de store udgifter gik til den med flest penge; uanset hvem der måtte have haft ønsket (under forudsætning af at vi kunne blive enige om alt det andet der ikke var økonomi; f.eks. om hvorvidt et 3x3 m skriggult maleri virkelig ville passe ind over sofaen...)

Men ja (føler lidt jeg gentager mig selv): hvis han ønskede at bruge mine penge, så ville han skulle have spurgt om lov. Det er hele forskellen på fælles økonomi og separat økonomi. Ikke at det på noget tidspunkt blev aktuelt.
0
Brugeravatar
momuh
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 10:00
Kort karma: 3
Likede indlæg: 157

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf momuh » 12. jan 2016, 09:56

Vi har fælles økonomi med en konto til løn, opsparing og forbrug og en budgetkonto til faste udgifter som vi så overfører penge til hver måned. Det har vi haft siden vi købte hus sammen i April i sidste år. Da det var nemmest så det ikke blev noget vi skulle tænke over i hverdagen, og så var min kæreste desuden gravid, og udgifterne i forbindelse med barnet var jo også fælles.
Da vi først flyttede sammen havde vi kun en fælles madkonto, men på det tidspunkt var det stadig også kun min lejlighed, og så overførte hun lidt penge hver måned til mig som "husleje". Men efter vi købte fælles bolig, så syntes vi bare det andet var nemmere.

Men vi har selvfølgelig den fordel at vi tjener stort set det samme. Min kæreste kom så med 100.000 kr mere i formue end mig, men det var 1 million kontra 900.000, så heller ikke den store forskel der. Så det er nok lidt nemmere bare at køre alt fælles når man har meget de samme økonomiske forudsætninger. Så der er ikke rigtigt nogen i vores forhold der føler at vi forsørger den anden og det kun er den anden der bruger pengene. Og så er folk jo forskellige jeg har fuld forståelse for dem der synes det rarest at have deres egen konto.
Senest rettet af momuh 12. jan 2016, 13:33, rettet i alt 2 gange.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Karkluden » 12. jan 2016, 12:59

Wizzze skrev:
Dikus skrev:
Spjaerten skrev:Han har sin egen indtægt, det er ikke noget jeg giver ham. De faste udgifter (er for mit vedkommende) stort set de samme ved enten vi er en eller to;
Jeg tror du totalt misforstår

Jeg kan life tilføje - jeg ville ha det på samme måde som avdotja beskriver ovenfor hvis jeg var i et forhold.

Jeg ville bidrage til faste udgifter med den % sats der var nødvendig for vi sammen kunne betale om evt partner ikke blev blanket af.
Forvente at vi delte 50/50 med husholdning og han havde et nogenlunde ok beløb til tøj/elektronik what ever han ville vælge at bruge sine penge på.
Men nej jeg ville ikke betale hans computer, rejser etc.

Mine penge er mine penge :)

Og ovenstående ville klart ændre sig ved ægteskab det er nemlig mit kriterie for at få fælles - eller delvis fælles som nok ville være mit niveau


Tak :gogo:

Ja - vi taler tydeligvis forbi hinanden. For jeg taler jo om faste forhold ala ægteskab :) Jeg kan bestemt godt forstå, man ikke bare kaster sig ud i det de første par år... Det skal jeg jo sige, da vi også kørte total separat økonomi den første tid :lol:

Det er helt sikkert kun faste ægteskabslignende forhold, jeg forholder mig til.

F.eks. axhillaxedprunes kæreste... Ham har jeg faktisk fuld forståelse for :genert: Altså. Så længe, der er tale om et nyere forhold. Hvornår man overgår til at være en familie/enhed er jo forskelligt. Men det er det, der er det bærende punkt for mig. Lige præcis det, troede jeg faktisk, jeg havde skrevet meget tydeligt :blush: Men øhhh... det kan jo være forsvundet i alle mine totalt vigtige indlæg :D

Tak for at uddybe :gogo:


Vores økonomi ændrede sig også først da vi valgte at flytte sammen, inden da var vi "bare" to personer med 2 husholdninger der datede. Hun havde sin fremleje og de omkostninger der fulgte med der, og jeg havde min andel og de udgifter der var med at holde hus der. Det er vel meget normalt, at man først begynder at tale økonomi, når man bliver mere faste? :gruble:

Vi slog også først vores mere sammen (dog jo stadig med hver sin lønkonto, men komplet fællespulje), da vi flyttede sammen efter 3,5 års forhold og næsten 4 års bekendtskab. Indtil da var det lidt "give and take", og vi havde jo helt opdelt hverdagsøkonomi. Var vi flyttet sammen efter få måneder, havde jeg nok også hevet lidt mere i bremsen.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Forhold og sex"