Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Mette » 30. dec 2015, 11:42

Alle vores penge ryger ind på én konto.
Derfra bliver der overført til madkonto, budgetkonto, opsparing og lommepenge på hver vores konto.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf kidkomb » 30. dec 2015, 11:44

Vi kører helt på slump.
Ingen af os kunne drømme om at tage forbrugslån eller købe noget som helst stort uden at konsultere den anden.

Vi har hver vores konto og ingen fælles konto.

Hvis jeg var sammen med en, der havde svært ved at styre det, ville vi have en fælles konto til udgifter, mad og uforudsete udgifter.
Og så hver vores til resten.
Det ville i øvrigt nok være en dealbreaker hos mig, hvis han optog et forbrugslån uden at snakke med mig.
Ret sikkert.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Alphilia » 30. dec 2015, 11:53

Vi har hver vores konto. De fleste faste udgifter kører fra min, hvorfor min kæreste overfører et månedligt beløb svt halvdelen. Det justeres 1-2 gange om året når jeg/vi går udgifter igennem.
Vi har ingen separat madkonto, men har perioder hvor vi gemmer boner for at se, om det fordeler sig ca fifty-fifty. Når vi går ud betaler vi skiftevis og så går det nok op i sidste ende, vi er ikke så milimeterdemokratiske.
Det er en ordning der fungerer fint for os begge og jeg vil til hver en tid holde på at have min egen konto med egne penge.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Filipai » 30. dec 2015, 11:54

Jeg klarer alle regningerne, han smider penge over til min budget konto, hvor jeg sørger for at der bliver betalt for det der nu skal, det er nemmest sådan da det er min lejlighed, og bilen står tilknyttet til min konto. Og så har vi en fælleskonto hvor vi begge har kort til, det er til alt husholdning, mad og benzin.
Det fungerer super fint for os. På sigt er planen at alt bare bliver på samme konto, men det bliver når vi engang skal giftes og have nogle unger.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Neenah » 30. dec 2015, 11:55

Vi kører også to adresser i øjeblikket, selvom jeg bor i hans lejlighed. Det er blot indtil vi praktisk kan få flyttet os ind på den samme adresse et andet sted i landet.

Vi har totalt separat økonomi pt (meget nyt forhold), men har talt om hvad vi gør når vi flytter sammen. Han er ikke til fællesøkonomi - det er jeg. Umiddelbart forestiller jeg mig at vi ender med en løsning der hedder at vi hver har vores konti, og så har vi derudover en fælles budgetkonto, fælles opsparing og fælles husholdningskonto, hvor vi så hver overfører til hver måned. Når jeg engang får et job ender vi med cirka at have samme lønindkomst, så det tror jeg sagtens kan fungere. Hvis vi flytter før jeg får et job, så fordeler vi nok indbetalingen til fælleskonto med 60/40, så jeg også har penge efter faste udgifter er betalt.
1
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf D.itsen » 30. dec 2015, 12:08

Jeg "bor til leje" hos ham i hans hus, så jeg overfører min del af de faste udgifter til ham. Og det var eddermandme et cirkus at regne ud hvad der var rimeligt jeg betalte en del af og hvad jeg ikke skulle betale, når huset er hans. Jeg betaler lidt mere end ham til vores fælles udgifter, da jeg tjener mest.
Derudover har vi en fælles madkonto som vi overfører samme beløb til hver måned.
Ellers kører tingene adskilt selvom planen er at min opsparing skal være en underkonto af hans banklån, så mit plus modregner hans minus og han derved sparrer renter. Det kræver så at hans lån bliver flyttet og det tager åbenbart sindssygt lang tid
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Anilara » 30. dec 2015, 12:17

Jeg tjener mest. Desuden er det min lejlighed, så det er mest fair, at jeg betaler mest af på min gæld. Jeg afdrager ca 2/3 af det og han resten.
Ellers deler vi budgettet lige op (1100 pr mand for mad og diverse) og så er resten af pengene ellers vores egne.
1
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Fillie » 30. dec 2015, 12:30

Vi har 100% fællesøkonomi: Vi har kun en lønkonto, som samtidig er begges nemkonto, og en budgetkonto. Der er ikke noget, der hedder "dine og mine penge", og vil den ene gerne købe noget, som er lidt dyrere, end man selv spontant tager beslutningen, ser vi bare sammen på, om er er råd. Vi har aldrig økonomiske uoverensstemmelser; det er rigtig rart. Penge er ikke noget, vi går op i, når blot vi har råd til at have det lidt godt i hverdagen. Jeg har i øvrigt altid tjent og arbejdet mest, hvor min mand står mest for at sørge for at holde styr på hjemmet. Det sidste kommer sig af, at jeg er kronisk smertepatient og ikke har så meget overskud til at ordne rengøringen, når jeg har fri fra arbejde.
3
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf thomassneum » 30. dec 2015, 12:42

Jeg betaler..
cry.gif


Well. det er nu ikke hele sandheden.

Vi indbetaler samme beløb til en fælles budgetkonto, herfra bliver alle fællesudgifter så betalt. (Husleje, Varme, el osv.)

Jeg betaler for vores sommerhus, vist nok fordi det jo var min idé med huset. Jeg betalte godt nok også for hunden, selvom det jo vare hendes idé
huh.gif


Nå!.. men hun betaler jo så for foder osv., så det skal man jo onk ikke brokke sig så meget over.
cool.gif


Jeg har købt alt hvad der hedder møbler, indventar osv. -og har også købt lejligheden. Hun brokke sig lidt over at hun ikke står på andelsaftalen, når nu vi jo var en lille familie osv., men da jeg tilbød hende at købe halvdelen af andelen, så var hun alligvel ikke så interesseret. Jeg har dog sat hende på som medejer af sommerhuset, selvom det er fuldt betalt af mig.

Hun betaler halvdelen af min datters efterskoleophold, hvilket absolut ikke er billigt. Hatten af for det.

Til hverdag er det også mig som køber ind, betaler restaurent besøg, bio osv.

Vi har, som det måske kan høres, ikke sat faste rammer op, men vi finder ud af det. Når jeg dør engang, så får hun alligevel det hele, så hvorfor skændes om det nu.
stupidking.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Tibbler » 30. dec 2015, 13:01

Rent praktisk har vi hver vores lønkonto, og så en fælles budgetkonto.

Men det fungerer som fællesøkonomi, og vi har adgang til alle konti.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf avdotja » 30. dec 2015, 13:02

Er ikke i et forhold lige nu, mens sidst havde vi en fælles konto til de fælles udgifter (lejlighed og den slags) og det var det. Om man så gik ud og brugte resten af sine penge d. 3. i måneden på et eller andet vanvittigt, var ens egen sag (men man var jo så tvunget til at spise det den anden købte ind resten af måneden :D). Det bliver samme model næste gang; har intet problem med at betale mere (eller mindre hvis det skulle blive aktuelt) til en fælles konto eller at stå for hovedparten af de større udgifter, men min indtægt bliver aldrig fælles - det er mig og kun mig der skal bestemme hvad den skal bruges til.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Wizzze » 30. dec 2015, 13:36

Vi kører med dine, mine og vores penge.

Vi har hver især egen lønkonto, pensionsopsparing osv. Så har vi en fælles budgetkonto, til husleje, forsikringer osv. Og en fælles husholdningskonto med 2 dankort, til mad, husholdning og hverdagsindkøb. Indbetaling til de fælles konti, foregår efter indkomst, så jeg betaler mere fordi jeg tjener mere. Ting der ikke er hverdag, f.eks. nyt tøj eller computerdimser betaler man selv fra sin lønkonto.
Nu her efter nytår sætter vi os ned og kigger på budgetkontoen og ser om der er noget nyt der skal på budgettet, om noget skal fjernes og om priserne på forsikringer, mobil osv. kan fåes billigere, og så regner vi ud hvor meget der skal overføres fra hver, og så retter vi netbank til. Det samme gør vi med husholdningskontoen, og så kører det bare.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf girl_beat » 30. dec 2015, 14:08

Wizzze skrev:Vi kører med dine, mine og vores penge.

Vi har hver især egen lønkonto, pensionsopsparing osv. Så har vi en fælles budgetkonto, til husleje, forsikringer osv. Og en fælles husholdningskonto med 2 dankort, til mad, husholdning og hverdagsindkøb. Indbetaling til de fælles konti, foregår efter indkomst, så jeg betaler mere fordi jeg tjener mere. Ting der ikke er hverdag, f.eks. nyt tøj eller computerdimser betaler man selv fra sin lønkonto.
Nu her efter nytår sætter vi os ned og kigger på budgetkontoen og ser om der er noget nyt der skal på budgettet, om noget skal fjernes og om priserne på forsikringer, mobil osv. kan fåes billigere, og så regner vi ud hvor meget der skal overføres fra hver, og så retter vi netbank til. Det samme gør vi med husholdningskontoen, og så kører det bare.

Vores model ligner meget denne :)

Vi har én fælles budgetkonto til bolig, bil,forsikringer mv. og indbetaler 'efter evne' - min kæreste tjener mest og trækker derfor lidt mere af læsset end mig. Udgifter bliver gennemgået minimum en gang om året og justeret hvis nødvendigt. Vi skiftes til at købe ind og betaler derfor bare hver især fra vores private konto, når der handles til husholdningen. Hvad der ellers står på vores lønkonto og hvad pengene bruges til, kommer som udgangspunkt ikke den anden ved.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf LadyFox » 30. dec 2015, 14:24

Min kæreste betaler alle regninger - inkl. de få der udelukkende på mine - jeg betaler så alle andre fællesudgifter, og de fleste af hans f.eks. når han skal have tøj. Alt han vil have som jeg ser som dumme udgifter må han betale af de penge han har tilbage efter regninger, selvom det ikke er mange penge han har efter.
Min kæreste og jeg ser økonomi meget forskelligt, han er ikke så god til ikke bare at bruge pengene når de er der, men han vil også helst leve som vi kan gøre på min måde, derfor fungere det bedst at det er mig der ligesom råder over de fleste penge, og han så bare har et mindre beløb til sig selv som han kan bruge som han vil - og at vi så snakker om det hvis han gerne vil købe noget større, og ligesom bliver enige om om det kan lade sig gøre nu, eller det må vente. Vi handler stort set altid sammen ind til mad, så på den måde er det ikke et problem jeg sidder på de fleste penge.
0
...
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Panton » 30. dec 2015, 14:52

Nu er jeg single men da jeg stadig var kæreste med barnets far, var jeg på su- Han betalte vist alt, også mine udgifter og jeg købte lidt mad. Han supplerede det op for ellers havde jeg ingen penge til mig selv. Vi ejede intet sammen, det vi havde ejede han, bla. bil og båd. Jeg var bare fattig og på SU :)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Forhold og sex"