Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Panton » 30. dec 2015, 14:53

^^han plejede altid at sige at hvad der var mit, var mit og hvad der var hans penge var vores :lol:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Myresluger » 30. dec 2015, 15:34

Vi har fælles økonomi - en lønkonto og en budget konto. Der er meget stor forskel på vores lønninger (jeg har mellem 2 og 3 gange så meget udbetalt som min mand) -så hvis vi skulle lave en fordelingsnøgle ville vi ende med en meget skæv fordeling alligevel - så kan man lige så godt tage skridtet fuldt ud.

Vi taler med hinanden inden vi køber større ting - og skulle nye lån komme på tale ville det også skulle aftales inden de blev optaget.

Modellen har passet os rigtig godt - og jeg må indrømme at jeg har svært ved at forstå at man kan køre opdelt økonomi når man har børn :gruble: - Men man skal selvfølgelig finde den model der passer ens temperament, og vores model passer godt til vores familie :D
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf JoyNips » 30. dec 2015, 15:50

Vi kører dine, mine og vores. Min kæreste tjener mest og det er ham, det har styr på vores fælles del og sin egen. Jeg har ikke styr på en skid, jeg bruger alt hvad jeg har hver måned. :lol:

Vi indbetaler et fast beløb til en fælles budgetkonto hver måned og derfra betales alle fælles udgifter til lejlighed, bil, forsikringer,licens mm. Mad køber vi bare fra egne konti, vi spiser ikke så meget hjemme så det er ikke en stor post for nogen af os. Inviterer vi hinanden ud går det også fra egne konti.
Min hest etc går fra min egen konto, selvom det jo sådan set er en ret fast udgift.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf JoyNips » 30. dec 2015, 15:51

Jeg ved i øvrigt ikke, om vi ændrer noget, når jeg fra 2017 skal betale su-lån tilbage. Det tager vi til den tid.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Aquadorable » 30. dec 2015, 16:00

Vi har fællesøkonomi - med dine, mine og vores penge.

Hver måned indbetaler vi et beløb til vores fælleskonto, så der i vores tilfælde står præcis det samme rådighedsbeløb tilbage på hver vores lønkonto. Det, der ikke betales regninger for, går til opsparing. Derudover har vi en madkonto, hvor vi hver betaler et beløb til hver måned.

Min (kommende) mand betaler godt og vel 30 procent mere af vores fællesudgifter, da han tjener mest.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Sevii » 30. dec 2015, 16:23

Vi har en budgetkonto hos min kæreste, fordi der bliver alle regninger alligevel trukket såsom husleje, el, forsikringer og alt det der kedelige noget. Hos mig har vi en madkonto som vi begge overfører til og så har vi hvert et kort, så vi kan bruge fra det. Det er nu mest min kæreste, da han tit står for maden.
Det er så det eneste vi er fælles om, andet end at vi altid splitter regninger fra dyrlægen med vores hund. Det fungerer rigtigt godt. Jeg er ikke selv tryg med en fælles økonomi, da jeg godt kan lide at vide hvad der er mit.
Det tog dog et stykke tid før vi fik helt styr på økonomien, men vi har også ret unge da vi først flyttede sammen (17-18 år :gisp:)
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf BlueBunny » 30. dec 2015, 16:59

Vi har fælles økonomi.
Alle indtægter er fælles og alle udgifter betales.
Vi er aldrig uenige.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Karkluden » 30. dec 2015, 17:09

Teoretisk set har vi også dine, mine og vores penge. I praksis er der dog bare en fællespulje, der fordeles..

Vi har afsat et lommepengebeløb (der så kan reguleres, hvis økonomien går op eller ned), som vi beholder på hver vores lønkonto hver måned. Alle penge derudover overføres til budgetkontoen, der er fælles.
Fra budgetkontoen fordeles de så automatisk på opsparing, lånafbetaling, husholdningskonto, medicinkonto (vi er to kronikere) og til en gavekonto til jule- og fødselsdagsgaver. Plus udgifterne der trækkes fra budgetkontoen.

Overførslerne til budgetkontoen fra vores konto kører automatisk for "grundbeløbet". Denne måned har vi så begge fået mere pga 6. ferieuge og en lille stigning i SU, og der talte vi lige om, hvor de skulle hen/bruges til, og så var det det.
Når vi får et job, er vi begge i stillinger, hvor der er tillæg, og lønne derfor kan variere. Der vil det køre som nu med, at det faste beløb overføres fast, og det man så kan se, man måske har fået mere udbetalt overfører man så manuelt til opsparing eller budget alt efter hvad der er mest relevant i den gældende periode, så vi har vores faste lommepenge.
Vi regner ikke tillæggene med i budgettet, da de kan komme til at variere MEGET. Så er de bare buffer.

Eksempelvis bliver det sådan, når jeg begynder at arbejde 1/2, at alt jeg tjener udover dagpengesatsen (som vores nuværende budget er baseret på og som vi lever rigtig pænt på med lidt omtanke), det ryger på opsparing, og alt hvad min kæreste tjener ved at dømme udover sin SU går på afbetaling af lån. Feriepenge og evt. SKAT vi får tilbage ryger også på opsparing. Det er fordi vi flytter til sommer.
Derefter vil "overskydende penge" gå på budgetten eller lånafbetaling.

Vi er helt enige om at fortsætte med denne metode, selv hvis den ene tjener mere end den anden osv. Det giver bare bedst mening for os at have hver sine lommepenge man kan bruge på tøj, makeup, sko, opsparing til ny telefon, nyt xbox-spil etc etc, men at der bare er en fællespulje til alt andet. Budgettet tager også højde for alt fra min kærestes fodterapi pga. diabetes 1 til julegaver - og alt det almindelige.

(vi har i øvrigt aldrig været uenige, og selvom vi har kun har boet sammen en måned, er jeg helt sikker på, at denne model kører videre. Vi kan også begge se alle konti, og ser ikke på hvis lån det oprindeligt var, eller om den enes fitness er dyrere end den andens)
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Tux » 30. dec 2015, 17:34

adagio skrev:Fælleskonti. Med hus og børn kan jeg ikke se nogen god grund til at køre adskilt økonomi medmindre en af parterne har et forbrugsproblem


Vi har både hus, bil og barn sammen, men kører dine mine og vores modellen. Ingen af os er til 100% fællesøkonomi, da vi godt kan lide at have vores helt egne penge at disponere over - det synes vi er en god nok grund ;)
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Miss_no_More » 30. dec 2015, 18:48

Mette skrev:Alle vores penge ryger ind på én konto.
Derfra bliver der overført til madkonto, budgetkonto, opsparing og lommepenge på hver vores konto.


Den ordning har vi også og det fungerer fortræffeligt. Men det er jo også kun i kraft af at det gæld, vi har, er stiftet sammen og dermed fælles.

Kæresten tjener i øvrigt en smule mere end jeg, men vi får det samme beløb i lommepenge :)
0
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2701

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Kisser » 30. dec 2015, 20:12

Vi har 100% fællesøkonomi. Vi flyttede sammen, mens jeg stadig var på SU, så enten skulle min kæreste have betalt flere hundrede procent mere end mig, eller også skulle vi have boet i et hummer. Vi er ret så enige om økonomi - vi er begge relativt sparsommelige, og betyder at det bare er SÅ meget nemmere at gøre det på den måde. Vil en af os købe en større ting taler vi om det, og vi fortæller i det hele taget tit hinanden, hvad vi køber af lidt større ting.
1
mitze
Indlæg: 205
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:58
Kort karma: 27
Likede indlæg: 190

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf mitze » 1. jan 2016, 17:28

Vi har også fælles økonomi. Jeg har en budget konto, han har ikke. Så jeg betaler alle regningerne og så lever vi af hans penge. Hvis der kommer en uventet regning, ryger betaling fra hans konto. I sidste ende har vi begge ca det samme tilbage når måneden/året er slut.
Vi har haft kørt det på denne måde fra vi flyttede sammen og det fungerer fint. Ingen af os bruger større beløb uden at tale med den anden om det.
0
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Fynbo » 1. jan 2016, 18:34

Vi har 100% fællesøkonomi.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Moxy-lady » 1. jan 2016, 19:07

Jer der har "lommepenge" hvor meget har I?

Vi har din, mine og vores :)
0
My world 12-10-18 :lun:
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Sjg » 1. jan 2016, 19:19

Vi har separat økonomi, og det fungerer upåklageligt.

Min kæreste betaler vores fælles husleje og forbrug af vand, varme og el, og jeg betaler for fælles fornøjelser, restaurantbesøg og lignende samt størstedelen af vores dagligvareindkøb. Det går formentlig nogenlunde lige op, men det er ikke noget, der føres regnskab over.

Vi har hver sin lønkonto, opsparing og så videre, og vi involverer os ikke i, hvad den anden bruger sine penge på. Derfor ville jeg heller ikke spørge min kæreste om lov til at bruge af mine egne penge, og jeg ville nok blive ret fornærmet og vred, hvis jeg blev mødt med en forventning om at skulle tage ham med på råd, før jeg købte f.eks. en taske eller en ny computer til mig selv.

Vi kan selvfølgelig godt finde på at bede om den andens holdning til eventuelle køb, men der er ikke nogen tvivl om, at det suverænt er os selv, der bestemmer, hvad vi hver især vil bruge vores penge på.
1

Tilbage til "Forhold og sex"