Hash og dating

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Kaffe
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1740

Re: Hash og dating

Indlægaf Kaffe » 10. jun 2019, 13:39

Jeg synes, det er fint at have sine grænser. Det skal ingen andre jo bestemme. Det er også okay at tage stilling ud fra en følelse; det gør jeg også selv, når jeg ikke vil date en person, der dyrker fitness. Jeg tænker, at vi ikke vil passe sammen. Men jeg er samtidig klar over, at det handler om en følelse og ikke fornuft eller evidens. Jeg kan ikke begrunde det med andet end at den type er jeg ikke vild med. Det er lidt det samme med folk, der er racister uden at kunne forklare hvorfor.
Det er en god ide at være bevidst om, hvorfor man synes og gør ting. På den måde viger man måske uden om nogle fordomme om andre. Hvilket er en god ide, fordi det enkelte menneske er altid meget andet end een ting.
1
Jedi
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1530

Indlægaf Jedi » 10. jun 2019, 14:10

Kaffe skrev:Jeg synes, det er fint at have sine grænser. Det skal ingen andre jo bestemme. Det er også okay at tage stilling ud fra en følelse; det gør jeg også selv, når jeg ikke vil date en person, der dyrker fitness. Jeg tænker, at vi ikke vil passe sammen. Men jeg er samtidig klar over, at det handler om en følelse og ikke fornuft eller evidens. Jeg kan ikke begrunde det med andet end at den type er jeg ikke vild med. Det er lidt det samme med folk, der er racister uden at kunne forklare hvorfor.
Det er en god ide at være bevidst om, hvorfor man synes og gør ting. På den måde viger man måske uden om nogle fordomme om andre. Hvilket er en god ide, fordi det enkelte menneske er altid meget andet end een ting.

Undskyld, men what in the what what?
Indkøb af hash og andre euforiserende stoffer er en kriminel handling, som gør, at man på en eller anden måde skal rende i et kriminelt miljø. Det kan selvfølgelig være mere tungt end andet, alligevel vil jeg sige, det er noget af et vildt fitnesscenter, hvis deres steroidehandel kommer op på siden af en pusher-lejlighed eller staden. Der er himmelvid forskel på at komme i et fitnesscenter 5 timer om ugen og så komme i en lejlighed, hvor det flyder med typer af enhver art og formentlig er under overvågning af politiet.
Alt kan altså ikke relativiseres - nogle ting er bare værre end andre.
17
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 260
Likede indlæg: 2085

Indlægaf Artem » 10. jun 2019, 14:16

Har ikke tal på hvor mange dates jeg har været på gennem årene, men det er over 100 Har kun prøvet en enkelt som røg hash. Droppede hende dog ikke af den grund. Vi var bare for forskellige.
Tror det afhænger meget af den type man selv er og søger.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 783
Likede indlæg: 11079

Indlægaf Zombie » 10. jun 2019, 14:40

Jeg har nogle principielle holdninger, fordi min hjerne er grød på lidt samme måde, som folks hjerner bliver efter længere tids brug af hash. Jeg har nogle af de samme symptomer og tager en del medicin for det. Det fungerer fint, men det er altså lidt provokerende for mig, når folk med helt almindelige hjerner bruger hash og dermed udviser villighed over for at risikere at få en hjerne som min. Jeg opfatter det forkælet og som en blindhed over for det privilegium det er at have en hjerne, der rent faktisk fungerer efter hensigten.
At folk ikke tænker over det eller bare er ligeglad, pisser mig bare ekstra af. Så den er ikke rigtig til at vinde med mig. :P

Udover de principielle holdninger er der noget helt lavpraktisk, der generer mig. Jeg har ikke oplevet folk, der indtog hash, og dagen efter bare var helt normal. Man kan altså mærke det på folk. Hvis jeg rent faktisk får et seriøst forhold til en person, der ryger jævnligt, så skal jeg deale med dét, udover når vedkommende ryger.
En masse spørgsmål melder sig: Hvad så, når vi får børn. Står jeg så alene med dem en hel weekend, fordi far skal ryge fredag eller lørdag aften, og ikke kognitivt er helt skarp i dagene efter? Det er i min erfaring at sammenligne med tømmermændene efter en solid brandert, omend symptomerne ikke er de samme. Det gad jeg heller ikke hver-hveranden weekend hos en partner.
- Og hvad med hverdagene efter? Der går alligevel en del tid, før man fx må køre bil eller er trafiksikker NOK (IMO - jeg er lidt firkantet). Og hvis vi også skal have weekender sammen som familie, hvor Farmand ikke har røget, hvornår er der så tid til mine hobbies og sådan? Det bliver lidt presset, selv hvis det bare er 1 weekend om måneden, der skal bruges på, at Farmand er skæv.

Og det er i øvrigt ift. sidste argument ikke kun ift. hash. Både min kæreste og jeg har hobbies m.m., og jeg vil ikke bare sidde derhjemme mens min kæreste dyrker hobbies og hash. "Nej skat, du kan ikke ryge næste weekend, der skal jeg altså være grøn i hovedet og smadre flotte elvere".

Alt i alt gider jeg det ikke.
Hvad andre gør, må de om.
5
aka Forbies

:gammel:
LadyFox
Kort karma: 1487
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 25345

Indlægaf LadyFox » 10. jun 2019, 14:42

Grissebassen skrev:Jeg har fulgt med i singletråden, men vil gerne dele mine synspunkter her.

For mig er det nok afgørende, om det er noget han gør alene eller sammen med andre. For mig ligger en stor del af forskellen på brug og misbrug nok i det. Og så tænker jeg nok også, at når der er tale om selskabsrygning, er det noget der automatisk kommer til at fylde mindre, når der kommer børn ind i billedet i vennekredsen.
Jeg kan godt leve med lidt hash, så længe det ikke er mere end et par gange om året, og så længe jeg ikke skal se på det. Forudsat at manden ellers er velfungerende og ikke er psykisk sårbar. Jeg kunne sagtens date en psykisk sårbar mand, men så ville jeg nok ikke tolerere hash. For mig at se er det altså et spørgsmål om generel risikoadfærd. Skal jeg investere mine følelser i en mand, skal han også passe på dem, og dermed på sig selv.

Jeg har tidligere gjort klar overfor en mand, at jeg kun gad være kærester med ham, så længe han ikke røg. Det resulterede så bare i, at han løj om sit forbrug, som egentlig var ganske småt. Jeg gider ikke lyves overfor igen. Hvorfor jeg er blevet mere tolerant overfor hash med tiden, ved jeg ikke. Jeg har siden da oplevet mange, som småryger og er velfungerende. Det er en generel tendens at jeg er blevet mere tolerant, og jeg vil gerne have, at vi har plads til at leve hver vores liv og tolerere hinandens laster. Jeg var selv relativt hellig dengang jeg var sammen med min eks, der røg. Det er jeg ikke mere, og ligesom jeg ikke gider min partner skal blande sig i mine dårlige vaner, gider jeg heller ikke blande mig i hans, så længe de er nogenlunde uskadelige, hvilket jeg anser hash i små mængder som.

Mener du at man er misbruger hvis man drikker en øl eller ryger en joint alene, og så er det ellers ligegyldigt hvor ofte man gør det, om man gør det af lyst eller fordi man føler at man har brug for det, mængden, grunden osv?
1
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
Contrast
Kort karma: 31
Likede indlæg: 804

Indlægaf Contrast » 10. jun 2019, 16:30

Kaffe skrev:Jeg synes, det er fint at have sine grænser. Det skal ingen andre jo bestemme. Det er også okay at tage stilling ud fra en følelse; det gør jeg også selv, når jeg ikke vil date en person, der dyrker fitness. Jeg tænker, at vi ikke vil passe sammen. Men jeg er samtidig klar over, at det handler om en følelse og ikke fornuft eller evidens. Jeg kan ikke begrunde det med andet end at den type er jeg ikke vild med. Det er lidt det samme med folk, der er racister uden at kunne forklare hvorfor.

Det er en skrøne at man kan opdele ens følelsesmæssige og rationelle side på den måde, og det er en skrøne at følelser gør noget et "mindre korrekt valg".
5
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 11889

Indlægaf LaScrooge » 10. jun 2019, 16:39

Contrast skrev:

Det er en skrøne at man kan opdele ens følelsesmæssige og rationelle side på den måde, og det er en skrøne at følelser gør noget et "mindre korrekt valg".

Det afhænger jo af hvilke kriterier man har for korrekthed. Hvis "fordi det er sådan jeg har det" er tilstrækkelig begrundelse, så er der rigtig mange ting, der er okay, som de fleste alligevel ville være skeptiske overfor. Fx racisme. Homofobi ligeledes. Det føles bare unaturligt og forkert, ikke? Jeg kan ikke forklare det anderledes, det er bare sådan jeg har det.
0
just like a secret we will be found
LaMariposa
Kort karma: 584
Likede indlæg: 8893

Indlægaf LaMariposa » 10. jun 2019, 16:39

Min mand og jeg snakkede lige om det over aftensmaden. Han spurgte mig, om det ville gøre en forskel, hvis vi nu antog, at hash var lovligt, og at der på lige linje med alkohol, var retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen på maks antal joints om ugen.

Det kunne jeg ikke svar helt klart på, men jeg hælder klart stadig mest til, at jeg ikke ville kunne acceptere det. Men det skyldes måske, at hash for mig er diffust og ukendt. Alkohol kan jeg på en eller anden måde lidt bedre forhold mig til, selvom der ikke skal et ret stort forbrug af alkohol til, før jeg bliver bekymret.

Ville det gøre nogen forskel for jer?
2
:lun:

Be brave
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 290
Likede indlæg: 4652

Indlægaf TinaW » 10. jun 2019, 16:44

Efter at have været i forhold med en, der røg hash dagligt og set hvad det ledte til, så er det ikke noget jeg ønsker at have på nært hold. Ud af den flok, min eks var en del af, var der ikke en eneste der ikke gik fra hash til alt muligt andet.
Jeg har aldrig selv prøvet hverken hash eller andre stoffer og selv om jeg da havde min del af fuldeture da jeg var ung, så er andet end alkohol på moderat basis no go her.
Jeg har ikke noget problem med en enkelt øl eller et glas vin til maden et par gange om ugen og selvfølgelig er det ok at slå sig løs i festligt lag i ny og næ.
1
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 188
Likede indlæg: 4333

Indlægaf Misantropen » 10. jun 2019, 16:45

LaMariposa skrev:Min mand og jeg snakkede lige om det over aftensmaden. Han spurgte mig, om det ville gøre en forskel, hvis vi nu antog, at hash var lovligt, og at der på lige linje med alkohol, var retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen på maks antal joints om ugen.

Det kunne jeg ikke svar helt klart på, men jeg hælder klart stadig mest til, at jeg ikke ville kunne acceptere det. Men det skyldes måske, at hash for mig er diffust og ukendt. Alkohol kan jeg på en eller anden måde lidt bedre forhold mig til, selvom der ikke skal et ret stort forbrug af alkohol til, før jeg bliver bekymret.

Måske.

Det ville kræve at der kom en god og ordentlig kontrol i forbindelse med produktion og salg.

Jeg ved ikke om det vil være muligt at undgå bivirkninger ved det.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 136
Likede indlæg: 2957

Indlægaf Tux » 10. jun 2019, 16:49

Jeg gad ikke date en der ryger hash, let og simpelt..
5
Aragorn
Kort karma: 491
Likede indlæg: 5669

Indlægaf Aragorn » 10. jun 2019, 16:52

LaMariposa skrev:Jeg har ikke personlige erfaringer med en kæreste, der ryger hash, men for mig er det en total dealbreaker. Uanset, hvor meget, man siger, at man kan og vil styre det, så vil jeg ikke være i et forhold med en, der ryger hash. Det er ikke en livsstil, der harmonerer med min.

Fast indtag af alkohol f.eks. regelmæssigt i hverdagene ville jeg heller ikke kunne leve med i et forhold.

Og ja, jeg er sikkert streng, og der er sikkert mange, der godt kan styre det. Men jeg har ikke lyst til at være i det eksperiment omkring, hvor længe man mon kan styre det. Har et par gange set, hvordan hyggehash er endt i et misbrug, der har ført til brug af hårde stoffer. Og det er nok for mig til, at jeg aldrig skal være i det i en nær relation.

Det er som regel sindslidelsen der fører til det eksploderende misbrug. En depression eller angst kan få folk ned i en farlig spiral. Mennesker der grundlæggende synes at livet er spændende og har en følelse af at der er ting de skal nå og opnå mens de er her går ikke særligt ofte under på grund af misbrug.

Mennesker der grundlæggende synes livet er lidelse og en prøvelse vil til gengæld gøre hvad som helst for at gøre sig fri af den følelse.
2

A wise person would attend to the dictates of his conscience
Aragorn
Kort karma: 491
Likede indlæg: 5669

Indlægaf Aragorn » 10. jun 2019, 16:59

LaMariposa skrev:Min mand og jeg snakkede lige om det over aftensmaden. Han spurgte mig, om det ville gøre en forskel, hvis vi nu antog, at hash var lovligt, og at der på lige linje med alkohol, var retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen på maks antal joints om ugen.

Jeg gider ikke være sammen med mennesker der dyrker den dumhed der ligger i både hash og alkohol. Man bliver ikke særligt snu af de ting.

Men det gør ingen forskel for mig - jeg ved hvordan de to ting virker, og jeg har prøvet begge dele.

Alkohol er klart den største dræber og ødelægger af familier af de to ting, så den ville jeg nok egentlig frygte mest til enhver tid. Hvis først der ligesom bliver åbnet for sluserne i forhold til alkohol er det så afsindigt nemt at rende ned og købe noget sprut et sted. Jeg så en mand i Fakta den anden morgen der købte en flaske Gammel Dansk klokken lidt i 9. Der var ingen der sagde noget, selv om mange sikkert tænkte deres. Han fik sin bon og blev ønsket en god dag.

Så kunne han gå direkte hjem og tømme den flaske.

Hvis man lever på dén måde er man lige så meget ude at skide som man er, hvis man starter sin dag med en bane kokain. Det handler ikke længere om stoffet. Det handler om at man lever i en parallelverden, hvor helt almindelige rytmer og vaner er ophørt og det der er tegn på undergang for os andre, er et meget virkeligt monster man selv har budt ind i stuen og som sidder der med én, og venter på at man slår sig selv ihjel.
Senest rettet af Aragorn 10. jun 2019, 17:00, rettet i alt 1 gang.
3

A wise person would attend to the dictates of his conscience
Brugeravatar
Contrast
Kort karma: 31
Likede indlæg: 804

Indlægaf Contrast » 10. jun 2019, 16:59

LaScrooge skrev:
Contrast skrev:

Det afhænger jo af hvilke kriterier man har for korrekthed. Hvis "fordi det er sådan jeg har det" er tilstrækkelig begrundelse, så er der rigtig mange ting, der er okay, som de fleste alligevel ville være skeptiske overfor. Fx racisme. Homofobi ligeledes. Det føles bare unaturligt og forkert, ikke? Jeg kan ikke forklare det anderledes, det er bare sådan jeg har det.

Jo, det er jo klart, man kan altid finde ekstremer for alting. Men nu er ens følelser også sjældent bare baseret på "det er sådan jeg har det" - det er en stråmand :)
1
Jedi
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1530

Indlægaf Jedi » 10. jun 2019, 17:00

LaScrooge skrev:
Contrast skrev:

Jamen, du må da gerne fravælge racister og homofober som dating emner, ligesom andre må fravælge misbrugere af det ene eller andet.
Ens følelser er umiddelbart parameter for, om det er go eller no-go. Man kan så forsøge at rationalisere eller intellektualisere det, hvis man mener der er behov for det f.eks. i en debat.
2

Tilbage til "Forhold og sex"