Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. jan 2016, 13:13

Lemonella skrev:
Fru Sunshine skrev:
Lemonella skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvordan i alverden kan man nogensinde påstå, at den forsmåede bærer ansvar for utroskab?

Det kan da godt være, at forholdet ikke fungerer optimalt og alt det der, men man vælger da selv, hvordan man vil reagere og handle på det. Det bærer man virkelig selv ansvaret for.

Jeg kan godt se formildende omstændigheder i visse tilfælde - som f.eks.. i Ados, men man vælger altså stadig selv.


Den er stadigvæk svær den her.
Jeg klandrer ikke min eks for, at jeg var utro. Jeg klandrer ham for, at udnytte et ekstremt svagt menneske. Min eks vidste, hvad han gjorde. Han manipulerede med stor dygtighed alle i sin omgangskreds. Han var virkelig dygtig til det spil og jeg så det først da det var for sent.

Jeg alene havde ansvaret for, at være ham utro.
Problemet er bare, at nogen gange kan man være så psykisk svag, at man ikke selv kan overskue, at vælge rigtigt og slet ikke kan se, hvad konsekvenserne af ens valg måtte have af udfald.
Jeg stod i sådan en situation og nej, jeg kunne ikke bare vælge det rigtige. Jeg magtede det ganske simpelt ikke.
Det er på ingen måde en undskyldning. Det er årsagen. Det var sådan det var.

Men du siger jo også, at det var dit ansvar og dit valg.

Konsekvenserne måtte du jo også selv tage efterfølgende.


Jeg skrev jo netop det her for, at poientere, at nogen gange kan man være så psykisk svag, at der ingen valg er. Man handler på det man tror er rigtigt. Det er ikke altid et valg. Det er overlevelse. Eller det var det for mig.

Jeg var utro. Derfor er ansvaret mit, men det var ikke et bevidst valg.

Åh ja, jeg tog konsekvenserne. De var barske og vel endnu et bevis på, hvor manipulerende et andet menneske kan være og hvor langt ud man kan skubbe en svag person.
Tro mig, havde jeg kunnet se der var andre muligheder, havde jeg måske ikke handlet som jeg gjorde. Det kunne jeg bare ikke.

Jeg synes, din historie hører til under dem med formildende omstændigheder.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. jan 2016, 13:37

Jeg var forresten ikke min eks utro, selv om anklagerne fløj, da jeg smed ham ud, men jeg tror nu nok, jeg nemt kunne have været det.
Jeg var i hvert fald svimlende forelsket i ham, der nu er min mand.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Zombie » 15. jan 2016, 09:35

Precaseptica skrev:Det er alt for sort-hvidt billede af et større emne, vil jeg mene.

Nogen gør krav på deres partner i en så overvældende grad, at det kan knuse vedkommendes forbindelse til sit jeg, fordi det assimileres i et vi. Hvis man ikke er særligt introspektivt anlagt kan det godt tage noget tid, før man finder ud af at den der mavefornemmelsen, den kommer fra at man føler man sig som en blød lænestol nogen gange. Da det skete for én af mine kammerater og jeg brugte flere år på at få ham til at indse det men i sidste ende måtte give fortabt, da var jeg meget glad for udviklingen der skete derefter. Han mødte nemlig en pige, som tog ham med storm, og det endte med at de kyssede et par gange, før han genfandt sin egen gnist og fik sagt fra i sit forhold.

At sige at det ALTID er den utro som foretager den største fejl, er at miskende, i nogle tilfælde, års forsømmelse af en del af vedkommendes behov for at kunne mærke sig selv på en god måde. Dérfor opponerer jeg stærkt imod det. Måske endda fordi jeg vil så kalde det victim blaiming at gå ind og sige at det sidste og største ansvar for at få det stoppet lå hos parten, der langsomt er blevet motiveret til at glemme sig selv.


Nej - bare nej. Jeg har tænkt over det, men jeg er virkelig uenig med dig.

Som pædagog ser jeg menneskelige relationer og dynamikker både i bidder, men også i et større billede. Og alle må tage ansvar for deres egen del og deres egne handlinger.

Jeg er ikke blind over for den effekt, et dårligt forhold kan have. Men med mindre der er tale om psykisk vold (Ados eksempel), er man aldrig KUN underlagt sine betingelser, man er ALTID også medskaber af dem.

Føler man sig kvalt i et forhold, er den fine og rimelige løsning at sige fra og endda afslutte forholdet, hvis der ikke kan opnås et kompromis.

Jeg ved godt, at man nogle gange ikke selv ved, at man er ude at skide følelsesmæssigt og psykisk i sit forhold, men derfor må og skal man stadig stå til ansvar for sine handlinger.
Det er ikke spor anderledes end andre aspekter af tilværelsen, eks. ens arbejds- eller studieliv. Hvis jeg føler mig for presset ift. studiet og føler, at mine professorer ikke er rimelige i deres fordeling af læsebyrde og praktiske øvelser, men ikke får sagt fra eller kommunikeret til dem at det er for voldsomt, så kan jeg ikke bare skeje ud og være uansvarlig over for mit studie, uden at det har konsekvenser for mig. Og selvom folk kan være enige med mig i, at læsebyrden har været alt for voldsom, så betyder det ikke, at jeg ikke må tage det fulde ansvar for, at tingene eskalerede og jeg - ikke mine professorer, men JEG - endte med at opføre mig på en uacceptabel facon ift. de forpligtelser, jeg SELV (!) har accepteret som præmis for at tage denne uddannelse.

På samme måde er der ingen der tvinger en person til at være i et forhold. Man accepterer selv nogle præmisser, som aftales med den anden part (jeg kan sagtens skrive lidt om den forhandling der finder sted på socialt og psykologisk plan), men man kan til hver en tid GÅ - ligesom man kan stoppe på sin uddannelse, hvis de præmisser der tilbydes hér, ikke falder én i hu.


Jeg tror, at årsagent til at jeg ser så stringent på tingene, er fordi jeg anser utroskab som brud på en fælles aftale - en aftale, der i de fleste forhold er så klokkeklar, at den kunne være formuleret på skrift i en moralsk kontrakt.
Og hvor forhold kan være vanskelige og svære i perioder, uden at det er "moralsk kontraktbrud", så er utroskab det i dén grad.

Det er også derfor, at der kan foregå "utroskab" i åbne forhold, hvis man har en aftale om total åbenhed. Har man nemlig aftalt en klokkeklar grænse for opførsel i og uden for forholdet, som en af grundpillerne for forholdets rammer - så er en overskridelse selvfølgelig oplevet voldsom af den anden part og vil have konsekvenser.


Jeg siger dermed, at det selvfølgelig kan være forståeligt, at en person er utro - selvfølgelig kan man sætte sig ind i de psykologiske mekanismer, og jeg tror ikke at nogen person er hævet over den slags, hvis man bare bliver fordrejet nok psykisk.

MEN derfor vil ens handlinger stadigvæk altid være ens egne og KUN ens egne at stå til ansvar for - uanset hvad man kan se som forklaring. Vi er voksne, myndige mennesker og vi står altid til ansvar over for vores handlinger i alle andre sammenhæng - strafferetsligt, ift. arbejde og studie m.m. Det virker søgt, at parforholdet skal være den eneste institution i et menneskes liv, hvor man ikke skal stå til ansvar for sine handlinger ud fra et syn på, hvorvidt det er "synd for én".
Fordi, ærlig talt - så må man sige fra. Eller være utro, og tage det som en mand/kvinde når tingene ramler for én. Sådan er livet nu engang, og det er ikke farligt overhovedet. Irriterende, måske - irriterende at man skal tage ansvar, men det skal man altså. Og at den anden part har været "dum", så derfor er utroskab okay - det er børnehavelogik.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55899
Kontakt:

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Ado » 15. jan 2016, 09:58

Zombie skrev:
Jeg bryder mig ikke om sprogbruget her, men "forbryderen" for utroskab er altid - ALTID - den, som er utro.




Nej.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Mulan » 15. jan 2016, 10:25

Jeg forstår ikke helt, hvordan man fritager den ene part i forholdet al synd (selvom jeg er enig) og så stadigvæk mener at 3. part er medskyldig i utroskab - særlig hvis man mener, at ethvert menneske (utro part) helt og holdent er ene ansvarlig for utroskaben?

Nu ved jeg godt, at emnet her nogle gange bare unddrager sig logisk ræsonnement, særligt fordi det omhandler følelser, men jeg synes blot at det er en spændende diskussion.

(Jeg ved ikke, om jeg må fortsætte debatten her, siden det er gået OT igen, hvis nej, så sletter jeg bare indlægget )
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf LaScrooge » 15. jan 2016, 10:32

Fru Sunshine skrev:Jeg synes, din historie hører til under dem med formildende omstændigheder.


Jeg synes ikke engang det lyder som utroskab. Når Lemonellas "kæreste" var sådan et dumt svin, så gjorde han sig heller ikke fortjent til hendes loyalitet. Kærlighed og parforhold handler om gensidig respekt, omsorg og -kærlighed-. Når man behandler en person så ringe, bliver kæresteprædikatet tomt, en formalitet. Man mister sin fordring på den anden. Han var ikke hvad jeg ville definere som en kæreste og så behøvede hun fandeme heller ikke have kvaler over ikke at overholde reglerne - det gjorde han jo heller ikke.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55899
Kontakt:

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Ado » 15. jan 2016, 10:42

Scrooge skriver det meget præcist. Denne diskussion er ikke sort/hvid. Og selv om jeg respekterer folks forskelligheder, skal jeg gerne indrømme, at jeg samtidig bliver irriteret på dem, der bare er konsekvent ja/nej i deres svar.
Utroskab er mange ting. Oftest er det jo skidt, ja. Men i andre tilfælde kan det være en bagatel og ligefrem en dør der åbner til et bedre liv.
I en perfekt verden, uh ja - der holder man sin sti ren og giver respekt til en partner, der på ingen måde har gjort sig fortjent til den. Selvfølgelig gør man da det. Og hvis man ikke gør - hvis man ikke gør tingene i den rette rækkefølge - dumper hovedrollen og manuskriptet til "The Evil" ned i hænderne på en. Også selv om den hovedrolle blev besat for lang tid siden af den person, som har udvist mindst respekt i forholdet.

"Det bliver jo ikke bedre af at I er to uden respekt. Så kunne du jo være den fornuftige".

Mrm ja, det kunne jeg. Jeg kunne også bare prioritere mig selv først og fremmest. Fordi jeg fortjener det. Akkurat ligesom de der L'Oreal-kvinder,
7
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. jan 2016, 10:45

Gråzonerne er dem, jeg kalder formildende omstændigheder.
For jeg er slet ikke uden forståelse.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf LadyFox » 15. jan 2016, 10:47

Mulan skrev:Jeg forstår ikke helt, hvordan man fritager den ene part i forholdet al synd (selvom jeg er enig) og så stadigvæk mener at 3. part er medskyldig i utroskab - særlig hvis man mener, at ethvert menneske (utro part) helt og holdent er ene ansvarlig for utroskaben?

Nu ved jeg godt, at emnet her nogle gange bare unddrager sig logisk ræsonnement, særligt fordi det omhandler følelser, men jeg synes blot at det er en spændende diskussion.

(Jeg ved ikke, om jeg må fortsætte debatten her, siden det er gået OT igen, hvis nej, så sletter jeg bare indlægget )


Jeg mener at den der er utro, er den eneste der er ansvarlig for utroskaben - men jeg mener 3. parten har et ansvar for at lave lave en handling som 3. parten godt ved kan have alvorlige konsekvenser for et andet menneske, men altså ikke for at være utro. På samme måde kan der er udsat for utroskab på ingen mulig måde ansvarlig for at være udsat for utroskab, men kan godt være ansvarlig for alt mulig andet - f.eks. kontrollerende adfærd, grimt sprog, vold, dårlig kommunikation osv. Men kan altså også være helt uskyldig.
Jeg mener altså alle involverede har et ansvar for deres handlinger, men jeg mener ikke at deres handlinger er de samme.

Lidt som hvis jeg er min kæreste utro, og han reagere ved at stikke mig en flad, fratager det ikke min kæreste ansvar for at være voldelig, men heller ikke mig fra at være utro. Vi har begge opført os uacceptebelt, men min kæreste har ikke været utro, og jeg har ikke været voldelig - og at jeg har været utro giver ikke min kæreste frikort til at slå.
1
...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf LaScrooge » 15. jan 2016, 10:56

Jeg mener også, at man altid har ansvar for sine handlinger. Men jeg synes ikke nødvendigvis at der med det følger, at man partout skal føle sig brødebetynget over sine handlinger. Man skal reflektere over dem så man kan lære af dem og bruge dem til at nuancere sin forståelse af sig selv, verden, relationer, moral, normer og værdier - men man skal kun føle dig brødebetynget, hvis man har såret eller skadet et menneske, som var uskyldigt og havde brug for, at man handlede anderledes. Og HVIS man føler sig brødebetynget skal man også undersøge den følelse, for man kan sagtens føle skam og ansvar uden at det egentlig er meriteret. Man kan sagtens straffe sig selv på et unødigt grundlag. Det kan fx bunde i lavt selvværd, usikkerhed, mangel på bevidsthed om grænsen mellem dig og mig, mangel på fornemmelse for omfanget af det ansvar, man kan retfærdigvis kan siges at have for andre. Det er i mine øjne meget komplekst og sort-hvide-oneliners fra ugebladene kan man ikke bruge til noget.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. jan 2016, 11:18

LaScrooge skrev:Jeg mener også, at man altid har ansvar for sine handlinger. Men jeg synes ikke nødvendigvis at der med det følger, at man partout skal føle sig brødebetynget over sine handlinger. Man skal reflektere over dem så man kan lære af dem og bruge dem til at nuancere sin forståelse af sig selv, verden, relationer, moral, normer og værdier - men man skal kun føle dig brødebetynget, hvis man har såret eller skadet et menneske, som var uskyldigt og havde brug for, at man handlede anderledes. Og HVIS man føler sig brødebetynget skal man også undersøge den følelse, for man kan sagtens føle skam og ansvar uden at det egentlig er meriteret. Man kan sagtens straffe sig selv på et unødigt grundlag. Det kan fx bunde i lavt selvværd, usikkerhed, mangel på bevidsthed om grænsen mellem dig og mig, mangel på fornemmelse for omfanget af det ansvar, man kan retfærdigvis kan siges at have for andre. Det er i mine øjne meget komplekst og sort-hvide-oneliners fra ugebladene kan man ikke bruge til noget.

Det her er jeg enig i.

Og som jeg vist har nævnt tidligere i tråden, så ville jeg uden at blinke have forført ham, der nu er min mand, hvis jeg havde haft muligheden, uden at have haft den mindste smule dårlig samvittighed overfor den kæreste, der havde behandlet mig som lort så længe.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Mulan » 15. jan 2016, 11:39

LadyFox skrev:
Jeg mener at den der er utro, er den eneste der er ansvarlig for utroskaben - men jeg mener 3. parten har et ansvar for at lave lave en handling som 3. parten godt ved kan have alvorlige konsekvenser for et andet menneske, men altså ikke for at være utro. På samme måde kan der er udsat for utroskab på ingen mulig måde ansvarlig for at være udsat for utroskab, men kan godt være ansvarlig for alt mulig andet - f.eks. kontrollerende adfærd, grimt sprog, vold, dårlig kommunikation osv. Men kan altså også være helt uskyldig.
Jeg mener altså alle involverede har et ansvar for deres handlinger, men jeg mener ikke at deres handlinger er de samme.

Lidt som hvis jeg er min kæreste utro, og han reagere ved at stikke mig en flad, fratager det ikke min kæreste ansvar for at være voldelig, men heller ikke mig fra at være utro. Vi har begge opført os uacceptebelt, men min kæreste har ikke været utro, og jeg har ikke været voldelig - og at jeg har været utro giver ikke min kæreste frikort til at slå.


Jeg er fuldstændig enig i at vi altid har et ansvar for egne handlinger, jeg tror der, hvor jeg har været uening med nogle i debatten om ansvar/skylds-spørgsmålet, det har været, når man vil placere ansvar for en partners utroskab på andre end den utro. Hvorvidt det er hos den 'forrådte' eller hos tredjeparten. Jeg synes nemlig at det fratager den utro skyld og ansvar, hvis man mener at tredjeparten er ansvarlig for den utros handlinger. Hvis man placerer skyld hos tredjepart for utroskab, så mener jeg også at man løfter noget ansvar fra den utro.
Jeg accepterer til fulde at, hvad jeg gør kan have konsekvenser for andre. Det har det altid. Om det er negative eller positive konsekvenser, men jeg mener ikke, at jeg er ansvarlig for en andens handlinger.

PÅ den anden side kan jeg mærke, at jeg også mener, at man kan opildne til noget, som måske ikke ville være sket ellers med andre. Så måske skal skyld og ansvar adskilles?
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Zombie » 15. jan 2016, 13:59

LadyFox skrev:
Mulan skrev:Jeg forstår ikke helt, hvordan man fritager den ene part i forholdet al synd (selvom jeg er enig) og så stadigvæk mener at 3. part er medskyldig i utroskab - særlig hvis man mener, at ethvert menneske (utro part) helt og holdent er ene ansvarlig for utroskaben?

Nu ved jeg godt, at emnet her nogle gange bare unddrager sig logisk ræsonnement, særligt fordi det omhandler følelser, men jeg synes blot at det er en spændende diskussion.

(Jeg ved ikke, om jeg må fortsætte debatten her, siden det er gået OT igen, hvis nej, så sletter jeg bare indlægget )


Jeg mener at den der er utro, er den eneste der er ansvarlig for utroskaben - men jeg mener 3. parten har et ansvar for at lave lave en handling som 3. parten godt ved kan have alvorlige konsekvenser for et andet menneske, men altså ikke for at være utro. På samme måde kan der er udsat for utroskab på ingen mulig måde ansvarlig for at være udsat for utroskab, men kan godt være ansvarlig for alt mulig andet - f.eks. kontrollerende adfærd, grimt sprog, vold, dårlig kommunikation osv. Men kan altså også være helt uskyldig.
Jeg mener altså alle involverede har et ansvar for deres handlinger, men jeg mener ikke at deres handlinger er de samme.

Lidt som hvis jeg er min kæreste utro, og han reagere ved at stikke mig en flad, fratager det ikke min kæreste ansvar for at være voldelig, men heller ikke mig fra at være utro. Vi har begge opført os uacceptebelt, men min kæreste har ikke været utro, og jeg har ikke været voldelig - og at jeg har været utro giver ikke min kæreste frikort til at slå.


Det er præcis det her, jeg mener.

En utro fyr har måske en kæreste, som er Jordens største kælling, og så har hun i øvrigt også været utro.
Det fritager ham ikke fra sine egne handlinger. Han kunne også have begået et bankrøveri eller tævet deres fælles barn, eller myrdet hende. Det skulle han også stå til ansvar for.

Hvis han viser sig at være Peter Lundin, betyder det ikke at kæresten har været mindre kælling eller mindre utro selv.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Zombie » 15. jan 2016, 14:01

Mulan skrev:
LadyFox skrev:
Jeg mener at den der er utro, er den eneste der er ansvarlig for utroskaben - men jeg mener 3. parten har et ansvar for at lave lave en handling som 3. parten godt ved kan have alvorlige konsekvenser for et andet menneske, men altså ikke for at være utro. På samme måde kan der er udsat for utroskab på ingen mulig måde ansvarlig for at være udsat for utroskab, men kan godt være ansvarlig for alt mulig andet - f.eks. kontrollerende adfærd, grimt sprog, vold, dårlig kommunikation osv. Men kan altså også være helt uskyldig.
Jeg mener altså alle involverede har et ansvar for deres handlinger, men jeg mener ikke at deres handlinger er de samme.

Lidt som hvis jeg er min kæreste utro, og han reagere ved at stikke mig en flad, fratager det ikke min kæreste ansvar for at være voldelig, men heller ikke mig fra at være utro. Vi har begge opført os uacceptebelt, men min kæreste har ikke været utro, og jeg har ikke været voldelig - og at jeg har været utro giver ikke min kæreste frikort til at slå.


Jeg er fuldstændig enig i at vi altid har et ansvar for egne handlinger, jeg tror der, hvor jeg har været uening med nogle i debatten om ansvar/skylds-spørgsmålet, det har været, når man vil placere ansvar for en partners utroskab på andre end den utro. Hvorvidt det er hos den 'forrådte' eller hos tredjeparten. Jeg synes nemlig at det fratager den utro skyld og ansvar, hvis man mener at tredjeparten er ansvarlig for den utros handlinger. Hvis man placerer skyld hos tredjepart for utroskab, så mener jeg også at man løfter noget ansvar fra den utro.
Jeg accepterer til fulde at, hvad jeg gør kan have konsekvenser for andre. Det har det altid. Om det er negative eller positive konsekvenser, men jeg mener ikke, at jeg er ansvarlig for en andens handlinger.

PÅ den anden side kan jeg mærke, at jeg også mener, at man kan opildne til noget, som måske ikke ville være sket ellers med andre. Så måske skal skyld og ansvar adskilles?


3. parten skal stå til ansvar for sine handlinger. Vedkommende ved, at vedkommende deltager i en handling som sårer et andet menneske, for egen vindings skyld. Det ligger på deres karakter.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Mulan » 15. jan 2016, 14:06

Zombie skrev:3. parten skal stå til ansvar for sine handlinger. Vedkommende ved, at vedkommende deltager i en handling som sårer et andet menneske, for egen vindings skyld. Det ligger på deres karakter.

Helt enig :)
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "

Tilbage til "Forhold og sex"