Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2016, 17:06

Afføde af en anden tråd.

Jeg bestrider ikke slutshaming ikke er nederen.

Jeg har bare aldrig forstået hvorfor det er så vigtigt for kvinder hvad en masse idioter tænker om dit og dat. F.eks. hele slutshaming-tingen.

Kan i ikke bare være ligeglade med hvad de mener? Hvorfor er det så svært?

Det er da på en måde en slags hjælp at irriterende fjolser er åbne omkring deres holdninger, for så ved man hvem man skal undgå. Man cutter kontakt med slutshamere når man møder dem, og voila, det er pist væk fra din verden. Jeg har mere indtryk af at kvinder aktivt klikker ind på slutshaming ting, hhv. deler det til allederes veninder. Det spreder det jo kun bare, fordi så kommer alle veninderne jo også i nederen stemning.

Hvis man nu i stedet for bare lod som ingenting, holdt op med at snakke om det og konsekvent ignorerede alle slutshamere, blokerede dem på nettet, ikke læste aviser hvor det foregik, nægtede at have dem i omgangskredsen, og ikke kom der hvor der er mange slutshamers, pist borte, det er ikke en del af ens virkelighed mere.
0
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Vaginetta » 26. jan 2016, 17:26

Det kan godt være det bare er de miljøer jeg færdes i, men jeg har udelukkende oplevet slut-shaming-fænomenet ude i virkeligheden når det bliver italesat af kvinderne selv. Typisk med klicheen "ja, mænd kan jo bare bolle rundt og være totalt stud-agtige mens kvinder automatisk bliver gjort til sluts".
Til gengæld har jeg nærmest oplevet det modsatte og blive gjort til hende den kedelige tante fordi jeg anser sex som noget der enten er et del af et dating-forløb eller et fast parforhold, og som konsekvens heraf ikke har været i seng med med 30+.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2016, 17:54

Vaginetta skrev:Det kan godt være det bare er de miljøer jeg færdes i, men jeg har udelukkende oplevet slut-shaming-fænomenet ude i virkeligheden når det bliver italesat af kvinderne selv. Typisk med klicheen "ja, mænd kan jo bare bolle rundt og være totalt stud-agtige mens kvinder automatisk bliver gjort til sluts".
Til gengæld har jeg nærmest oplevet det modsatte og blive gjort til hende den kedelige tante fordi jeg anser sex som noget der enten er et del af et dating-forløb eller et fast parforhold, og som konsekvens heraf ikke har været i seng med med 30+.


Tante-shaming :)
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf LadyFox » 26. jan 2016, 18:15

Af samme grund som jeg går op i alt muligt og umuligt andet. Folk skal have lov til at mene hvad de vil - men det betyder ikke jeg ikke har en mening om det, og jeg ikke siger det højt. Hvis man har et usselt syn på andre mennesker, så synes jeg at man måtte kunne argumentere for det, og tåle at blive udfordret på sine nedværdigende holdninger.
Ligesom hvis folk sidder ved siden af mig og snakker racistisk om andre mennesker så reagere jeg også. For det synes jeg tit og ofte er det rigtige at gøre.

Nu omgås jeg nærmest kun mennesker med værdier der minder om mine egne, så det er sjældent jeg støder på den slags ude i det virkelige liv.
4
...
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8204

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Anilara » 26. jan 2016, 18:25

Jeg synes nu der er mange idioter i min virkelighed, selvom jeg langt fra altid påtaler, når de siger noget idiotisk :P Oplever ikke at problemer forsvinder når jeg ignorerer dem.
Jeg tror desuden der er en vigtighed i at sige fra sommetider, når ens grænser bliver krænket - om det så er ved racisme, slutshaming, homofobi eller andet.

Jeg er dog samtidig af den overbevisning, at man nok selv får mest ud af, også at være i stand til at kunne ignorere stupide udsagn.
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Joe » 26. jan 2016, 18:30

Fordi jeg synes, jeg alle dage har haft krav på et blive behandlet ordentligt. Slutshaming er jo netop, ikke at behandle andre mennesker ordentligt.

Og slutshaming er jo ikke bare at du siger, jeg er billig. Det er jo også, når du lægger mine nøgenbilleder, jeg har sendt til personligt til dig, og lægger dem på nettet sammen med mit fulde navn.

Derudover kan slutshaming meget meget nemt gå over i victimblaming, f.eks. i forbindelse med voldtægt. Det kan i sidste ende føre til at kvinderne ikke anmelder/de anmelder og ikke bliver taget alvorligt.
Vi kan vel godt blive enige om, at voldtægtsmænd der går fri og kan fortsætte deres ævred, er noget man skal gå op i.
11
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Joe » 26. jan 2016, 19:17

Og hvorfor skal vi egentlig bare ignorere nederen opførsel? Det er verden da aldrig blevet bedre af man at gjorde. Jeg synes du lyder en lille smule ignorant i dit startoplæg.
6
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2016, 19:27

Joe skrev:Og hvorfor skal vi egentlig bare ignorere nederen opførsel? Det er verden da aldrig blevet bedre af man at gjorde. Jeg synes du lyder en lille smule ignorant i dit startoplæg.


Fordi

Billede

Altså, man bliver jo bare trukket ind i en masse lort, der alligevel aldrig bliver bedre i din egen levetid.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Joe » 26. jan 2016, 19:32

eks-Maupassant skrev:Altså, man bliver jo bare trukket ind i en masse lort, der alligevel aldrig bliver bedre i din egen levetid.


Jeg er mægtigt glad for at ikke alle gennem verdenshistorien har tænkt som du, egentlig.
6
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1944

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf In_your_eyes » 26. jan 2016, 19:32

eks-Maupassant skrev:
Joe skrev:Og hvorfor skal vi egentlig bare ignorere nederen opførsel? Det er verden da aldrig blevet bedre af man at gjorde. Jeg synes du lyder en lille smule ignorant i dit startoplæg.


Fordi

Billede

Altså, man bliver jo bare trukket ind i en masse lort, der alligevel aldrig bliver bedre i din egen levetid.

Eller for nogen anden i fremtiden, hvis man bare lader stå til.
3
:pompom:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2016, 19:47

Skumfidusen skrev:Der er virkelig stærk social kontrol i skam. Vi er flokdyr og vil og skal accepteres af dem vi opfatter som ligeværdige, hvis vi skal kunne leve behageligt. Sådan har de fleste det i hvert fald. At være fuldstændig ligeglad med omverdenens fordømmelse eller være indifferent over for truende udstødelse vil jeg betragte som en psykologisk defekt. Selvfølgelig betyder det noget at der bliver forsøgt kastet skam over en. Vi lever tæt forbundet og det har store konsekvenser.


Jeg er nok ret defekt på det punkt, for men kan godt se hvad du mener.

Det betyder vel også noget om skamkasteren anses for at være kompetent til at kaste med skam?

Altså hvis ham her slutshamer en

Billede

Så tænker man vel bare fuck ham, herregud.

Og det meste slutshaming tænker jeg kommer fra ret ligegyldige typer?

Jeg går lidt i retning af at man nok ville blive mere påvirket af hvis Dalai Lama og President Obama offentligt sagde man var en klam nar, fordi man tager dem alvorligt, meh hvis det var de to nuts nede på hjørnet, så er det lige meget.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2016, 19:56

Joe skrev:
eks-Maupassant skrev:Altså, man bliver jo bare trukket ind i en masse lort, der alligevel aldrig bliver bedre i din egen levetid.


Jeg er mægtigt glad for at ikke alle gennem verdenshistorien har tænkt som du, egentlig.


Det er jo mere indviklet end at "fuld fart frem, angreb" altid er det der virker bedst. Napoleon har jo nok erkendt det da han stod i metertykke snedriver i Rusland og var ved at fryse røven af.

Man kan jo se på det på mange måder.

Nogen gange er det vigtigt at bekæmpe ting, det er f.eks. når man ikke har andre valg, eller hvis man kan se man kan vinde hurtigt.

Andre gange må man sande man bare bliver trukket ind i en uendelig konflikt der ikke bliver vundet så lagt øjet rækker.
0
D.itsen
Indlæg: 3325
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8983

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf D.itsen » 26. jan 2016, 20:09

Dikus skrev:Men denne her slags kampe vindes jo netop via dialog. Ved at man siger fra og får gjort holdningen pinlig

Og ved at vise at man ikke står alene. Det er sgu svært hvis man tror man er den eneste slut i verden og at sluts bliver omtalt grimt og nedladende
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Joe » 26. jan 2016, 20:09

eks-Maupassant skrev:
Joe skrev:
eks-Maupassant skrev:Altså, man bliver jo bare trukket ind i en masse lort, der alligevel aldrig bliver bedre i din egen levetid.


Jeg er mægtigt glad for at ikke alle gennem verdenshistorien har tænkt som du, egentlig.


Det er jo mere indviklet end at "fuld fart frem, angreb" altid er det der virker bedst. Napoleon har jo nok erkendt det da han stod i metertykke snedriver i Rusland og var ved at fryse røven af.

Man kan jo se på det på mange måder.

Nogen gange er det vigtigt at bekæmpe ting, det er f.eks. når man ikke har andre valg, eller hvis man kan se man kan vinde hurtigt.

Andre gange må man sande man bare bliver trukket ind i en uendelig konflikt der ikke bliver vundet så lagt øjet rækker.


Jeg synes at den er en helt ufatteligt egoistisk (og doven) holdning, at man ikke skal kæmpe en kamp, bare fordi man ikke kan se, at man kan vinde den hurtigt.
Personligt tror jeg så heller ikke at det er en tabt kamp på forhånd.

Personligt render jeg sådan set heller ikke rundt med bannere på strøget eller lignende. Jeg tager blot diskussionen, når jeg møder det.
Er det ikke også det, det billede du lagde ind siger? At vrede som man holder inde, er som at drikke gift og vente på modstanderen dør? Derfor holder jeg det jo ikke inde, men giver udtryk for det, og fortæller folk, når de overskrider grænsen.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor er slutshaming så vigtigt for kvinder?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2016, 20:14

Dikus skrev:Men denne her slags kampe vindes jo netop via dialog. Ved at man siger fra og får gjort holdningen pinlig


Mit indtryk er mere at "kampen" overhovedet ikke virker, og at der bare kommer mere og mere af det? Jeg kan slet ikke huske at det var en ting for 20 år siden, tænker også det er blevet værre og derfor har man brug for et navn for det idag.
0

Tilbage til "Forhold og sex"