Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
 
Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Pølsemix » 4. feb 2016, 18:01

Allmost_Famous skrev:
Pølsemix skrev:Selvfølgelig bør mænd have de samme rettigheder som kvinder, og derfor er juridisk abort kun et ret og rimeligt krav. Kravet er et ydmygt ønske om ligestilling på et område hvor mænd ikke har noget at skulle have sagt, men må ligge under for kvindernes nåde. Mændenes rettigheder er vigtigere end barnets tarv, da det kun lider minimal skade, hvis det overhovedet gør.

Hvis nu tilhængerne af "juridisk abort" fik trykt det der på en røvfuld t-shirts, så ville vi slet ikke have et problem. Så kan kvinder nemt undgå de mænd, der gerne vil løbe fra ansvaret.

Det ville i hvert fald gøre det ekstraordinært nemt at navigere rundt i nattelivet og på kødmarkedet i det hele taget.


Skal jeg forstå det sådan at du er imod juridisk abort? :gruble:


:D
0
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 18:40

GnueN skrev:(...)

Sex er en aktivitet, der involverer to mennesker - ikke et behov som nogen har ret eller pligt til at få stillet med/stille for et andet menneske. Begge parter kan beskytte sig, og den ene lægger "kun" pik til, mens den anden lægger væsentligt mere krop (og helbred) til end ham med pikken - og det kan man sgu da ikke bare ignorere med et eller andet halvhjernet ligestillingsargument.


Uanset om man er for eller imod, så: Rart at se en anerkendelse af dette aspekt.
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 4. feb 2016, 19:30

Altså bare sådan...jeg gider ikke, og så var der lige en såkaldt juridisk abort? Eller skulle der være en forudgående proces med retssag og bevisførsel?
0
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 20:02

Modesty Blame skrev:Altså bare sådan...jeg gider ikke, og så var der lige en såkaldt juridisk abort? Eller skulle der være en forudgående proces med retssag og bevisførsel?

Ingen bevisførelse, som afstemningsspørgsmålet er stillet.

Manden kan, uanset forudgående historie, melde sig ud af graviditeten så længe kvinden har mulighed for abort.

Måske klikker han en lille boks inde på borger.dk.
1
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 20:05

Spasserinde skrev:(...)

Manden kan, uanset forudgående historie, melde sig ud af graviditeten så længe kvinden har mulighed for abort.

Måske klikker han en lille boks inde på borger.dk
.


Haha, det her er jo så uobjektivt framet, at selv jeg kan se det. :D
4
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 4. feb 2016, 20:20

Forleden så jeg en status på fb, hvor en kvinde kommenterede på denne såkaldte juridiske abort, hvor manden bliver fanget i et sædopsamlende net af løgne. Hun refererede så til en undersøgelse, som er udført af Brown Universitet, hvor intet mindre end 16 % af de adspurgte kvinder ("kun" 641) er blevet udsat for det man kalder reproductive coercion. Altså hvor deres partner har forsøgt at snyde eller tvinge dem til at blive gravide. Så det tyder på, at i udlandet er det ikke kun mænd, der bliver snydt/tvunget til at blive forældre. Jeg ville aldrig påstå, at man på nogen måde kunne overføre resultatet af en amerikansk eller engelsk (som Anna Sophia Hermansen, den lille svindler gerne vil) undersøgelse til danske forhold, for det ville da i den grad være noget gedigent vrøvl at påstå, at der ikke er en enorm forskel på køns- og seksualkultur i Danmark og USA og Storbrittanien.

Så hvis ASHs klumme skal bruges til andet end et partsindlæg med anekdotisk bevisførelse, så kan det højst være til at printe ud og pakke morgendagens fisk og fritter ind i.

Hvordan kan vi ligestille mennesker i en situation, hvor andre lyver og snyder? For det er jo det, jurabort'erne gerne vil. De vil gerne afskaffe snyd, bedrag og svindel i sammenhæng med sex og forældreskab. Og der er man nok bare nødt til at acceptere, at der er mennesker i verden, der har mindre god moral. Så længe det ikke er ulovligt at lyve om intentionerne bag et knald, så tænker jeg, at vi nok må erkende, at mænd må tage ansvar for de børn, som kvinder trods alt vælger at få med dem.

Undersøgelsen fra Brown: http://www.acog.org/About%20ACOG/News%2 ... round.aspx
3
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Stars » 4. feb 2016, 21:54

GnueN skrev:Det chokerer mig simpelthen, at der er næsten lige så mange mænd, der stemmer ja, som der er mænd som stemmer nej.

Jeg ER i øvrigt engang blevet narret af en kvinde, som forsøgte at blive (blev, faktisk...) gravid med mig, uden jeg vidste noget om det, før det var sket... og jeg kan stadigvæk ikke se, hvordan det på nogen måde skulle frikende mig for min del af ansvaret ved at gå i seng med hende.

Sex er en aktivitet, der involverer to mennesker - ikke et behov som nogen har ret eller pligt til at få stillet med/stille for et andet menneske. Begge parter kan sgu da beskytte sig, eller straight up bare lade fucking være med at stikke pikken i nogen, hvis verden pludselig er blevet så skidefarlig... og at den ene part så pludselig siger, at han ikke har noget valg, er da komplet idioti. Derudover så lægger den ene "kun" pik til, mens den anden har hele sin krop, sit helbred og sin forplantningsevne på spil - og det kan man sgu da ikke bare ignorere med et eller andet halvhjernet ligestillingsargument...

... og så er der det med ansvar: At have den holdning, at man bare skal kunne skride kvit og frit ser jeg som et decideret røvegoistisk og super-usympatisk træk - og så er jeg ikke engang begyndt på de juridiske og samfundsmæssige implikationer af, sådan helt reelt at give alle mænd retten til helt selv at vælge, om de overhovedet gider være noget som helst for hende, de gør gravid, eller det barn som kommer ud af samkvemmet. Hvordan skal 'informeret samkvem' i øvrigt bevises - sådan helt lavpraktisk? Skal vi til at bånde samtalerne inden? Skal hun udfylde en tro- og loveerklæring??? Og lur mig om ikke bevisbyrden kommer til at ligge hos kvinden... Sådan noget shit hører ikke til i en moderne retsstat - eller et ligestillet moderne samfund, for den sags skyld - og hvis det bliver gennemført, så bør kvinder til gengæld forlange at mænd underskriver en 'informeret samkvemserklæring' forud for ethvert samleje... Lad os se, hvor lang tid dét holder rundt omkring på natklubberne og i soveværelserne! :lol:


I teorien synes jeg egentlig, at det ville være fair, hvis en mand hvis faste partner skyller p-pillerne ud i toilettet eller hvis engangsknald stikker hul i kondomet, kan frasige sig faderskabet.
Problemet ligger i bevisførelsen - så den dag, vi har en 100% sikker løgnedektektor-test, så kan vi tage det op igen.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Slettet bruger » 4. feb 2016, 22:32

Modesty Blame skrev:Forleden så jeg en status på fb, hvor en kvinde kommenterede på denne såkaldte juridiske abort, hvor manden bliver fanget i et sædopsamlende net af løgne. Hun refererede så til en undersøgelse, som er udført af Brown Universitet, hvor intet mindre end 16 % af de adspurgte kvinder ("kun" 641) er blevet udsat for det man kalder reproductive coercion. Altså hvor deres partner har forsøgt at snyde eller tvinge dem til at blive gravide. Så det tyder på, at i udlandet er det ikke kun mænd, der bliver snydt/tvunget til at blive forældre. Jeg ville aldrig påstå, at man på nogen måde kunne overføre resultatet af en amerikansk eller engelsk (som Anna Sophia Hermansen, den lille svindler gerne vil) undersøgelse til danske forhold, for det ville da i den grad være noget gedigent vrøvl at påstå, at der ikke er en enorm forskel på køns- og seksualkultur i Danmark og USA og Storbrittanien.

Så hvis ASHs klumme skal bruges til andet end et partsindlæg med anekdotisk bevisførelse, så kan det højst være til at printe ud og pakke morgendagens fisk og fritter ind i.

Hvordan kan vi ligestille mennesker i en situation, hvor andre lyver og snyder? For det er jo det, jurabort'erne gerne vil. De vil gerne afskaffe snyd, bedrag og svindel i sammenhæng med sex og forældreskab. Og der er man nok bare nødt til at acceptere, at der er mennesker i verden, der har mindre god moral. Så længe det ikke er ulovligt at lyve om intentionerne bag et knald, så tænker jeg, at vi nok må erkende, at mænd må tage ansvar for de børn, som kvinder trods alt vælger at få med dem.

Undersøgelsen fra Brown: http://www.acog.org/About%20ACOG/News%2 ... round.aspx


Åh gud der er masser af folk der googler det.

Unavngivet.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Stars » 5. feb 2016, 07:38

GnueN skrev:
Stars skrev:
I teorien synes jeg egentlig, at det ville være fair, hvis en mand hvis faste partner skyller p-pillerne ud i toilettet eller hvis engangsknald stikker hul i kondomet, kan frasige sig faderskabet.
Problemet ligger i bevisførelsen - så den dag, vi har en 100% sikker løgnedektektor-test, så kan vi tage det op igen.


Jeg hører, hvad du siger - og så alligevel har jeg det bare stadigvæk sådan: Du VED, hvad den gør, den sjover dér - og at du får lov at stikke den ind i hende er ikke et krav eller en ret, du har. Din sædafgang (hvis du altså er mand) er ikke en hævdvunden ret. Du HAR til gengæld retten til at tænke dig lidt om, og - såfremt du 110% ikke vil sætte børn i verden, men gerne vil knalde - muligheden for at bruge kondom eller måske endda lade dig sterilisere, hvis det er SÅ forfærdeligt... og så er der selvfølgelig - som du siger - de beregnende, bedrageriske kællinger. Jeg vælger så bare at se det sådan her:

Jeg vil så LANGT hellere leve i en verden, hvor jeg (eller han... for jeg kan sagtens finde ud af bruge kondom, når det skal være) risikerer at blive bedraget af én enkelt kvinde ud af tusinder (eller halvtreds-and-counting i mit tilfælde) - end jeg gider at leve i en verden, hvor unge kåde mænd og skidesprællere som Riskær helt konsekvensfrit kan trække dét der lille get-out-of-jail-free-kort op ad lommen, og lade en håndfuld mere eller mindre sagesløse kvinder (og sikkert også ikke så få sagsbehandlere) moppe op efter dem.

Det skal de helt sikkert heller ikke have lov til.
Det skal være forbeholdt helt specielle tilfælde af snyd.
- Man er selv ude om det, hvis man knalder en (forholdsvis) ukendt kvinde uden kondom, uanset om det er fordi man er stang-bacardi, dum eller stoler på hendes udsagn om, at hun ikke kan blive gravid.
- Det er tough luck, hvis man bruger kondom, og det springer ved et uheld ... det er jo heller ikke ligefrem en ønskesituation for kvinden.

Men i enkelte tilfælde vil jeg være ok med, at han kan slippe for forældreansvaret:
- Hvis kvinde ligefrem tager en knappenål og uset prikker hul i kondomet, manden tager frem.
- Hvis de tager hjem og knalder med kondom, hun drikker ham bevidstløs og knalder ham uden kondom uden at vække ham.
- Hvis hun voldtager ham.
- Hvis en samboende kæreste (for der må man forvente en vis tillid) bevidst snyder med præventionen for at blive gravid mod hans ønske.

Men som sagt - så længe vi ikke har en 100 % sikker løgnedetektor, så må mændene tage den risiko med også.
Hvis den dag skulle komme, så må selvfølgelig sørge for nogle regler, der først og fremmest tilgodeser barnet.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 08:05

Spasserinde skrev:Jeg synes så stadigvæk bare, at det er fuldstændigt forrykt, at man som mand først kan nægte at tage del i ansvaret for præventionen eller sågar snyde med den, og så bagefter bare skrive under på, at man ikke gider have noget med graviditeten at gøre.

Det er, som om det faktum at kvinden står med graviditeten, som muligvis heller ikke var hendes ønske, og skal gennemføre en eventuel abort eller fødsel ikke bliver tillagt en pind betydning. Det eneste, der bliver fokuseret på, er, at siden hun har en valg imellem pest eller kolera, så skal manden kompenseres ved at kunne overlade al tænkelig bøvl og ansvar til kvinden ved en underskrift.


Tja.. I dag er det bare med modsat fortegn. men den undtagelse at kvinden altså har et valg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 08:08

Urtekussen skrev:Jeg har heldigvis aldrig selv fået en provokeret abort, men jeg har oplevet at miste et ønskebarn inden for rammerne for tilladt abort.
Det fysiske var faktisk det mindste.
Jeg så embryoet, da det kom ud, og jeg var utroligt påvirket i mange måneder. Jeg tænker stadig meget ofte på det.

Jeg kender flere, som har taget ansvar og fået aborteret et barn, som de ikke ønskede/havde mulighed for at tage sig af, og de tænker stadig på det efter mange år. 30 år og mere.

Det er altså ikke bare det samme som at sætte en underskrift og sige "Tak for knep".

Og hvis man så oven i købet skal abortere ønskebarnet, som man og kæresten sammen har skabt i enighed, fordi han pludselig får kolde fødder 10+3. (Der er i øvrigt mange mænd, som kyllinger når de skal være far - kender vi ikke alle sammen sådan en?)

Tror I det er noget, man bare lige går igennem?
10+3 er det altså et temmeligt stort foster, som man bare lige skal føde derhjemme i toilettet.

Jeg tror helt ærligt ikke nogen kvinder har nemt ved at træffe den beslutning!


Tror du seriøst at det er en nem beslutning, bare fordi man er mand? Jeg kan oplyse dig, at det er det absolut ikke. Og det skal det da heller ikke være. Det er altså temmelig seriøst dette her. Men manden bør stadig have et valg, som kvinden har et valg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 08:19

adagio skrev:
Ado skrev:Jeg kvæler den næste mand, der omtaler abort som noget man bare gør.


Abort er noget man bare gør. Kom an.


Jeg skal ikke gøre en abort til noget man bare gør. Det er det absolut ikke, men den fysiske risiko er minimal. Psykisk er det en udfordring, men her skal man altså ikke underkende, at det er det altså også for manden. Portrættet af at mænd er nogle følelsløse narrøve, som bare vil kneppe og skride fra ansvaret, er simpelthen for tåbeligt.

Faktum er at kvinden har et valg, ikke et let valg, men dog et valg. Et valg som vil/kan påvirke en resten af livet. Manden SKAL simpelthen have noget at sige i dag.

Lidt om risiko ved abort:

Hvis du er uventet og måske uønsket gravid, melder der sig straks en masse tanker og følelser, om hvordan du skal tackle situationen både på kort og langt sigt.

Beslutning om at gennemføre graviditeten eller at vælge abort er under alle omstændigheder svær. Derfor er det vigtigt at du giver dig tid til at tænke din situation grundigt igennem og tid til at tale med dine nærmeste om det. Du har brug for hjælp til at træffe den for dig rigtige beslutning. Det kan jeg ikke hjælpe dig med, for det vil kræve en samtale. Den kan du få ved en fagperson. Nærmest er din egen læge, som også vil orientere dig om muligheden for en støttesamtale om din livssituation, dit parforhold, dine familieforhold, dine økonomiske og sociale forhold og om dig selv og hvad du tænker og føler. Du skal have lejlighed til at sætte ord på dine overvejelser for og imod. Du kan også få en støttesamtale for eksempel i Mødrehjælpen.

Dit spørgsmål til mig går på noget meget konkret, som kun er en lille del af de overvejelser, som er naturlige for dig i situationen; nemlig om der ved abortindgrebet er bivirkninger, som kan skade dit underliv.

I Danmark har en kvinde ret til at få foretaget abort inden udgangen af 12. graviditetsuge regnet fra sidste menstruations første dag.Hvis du bliver enig med din læge om, at denne løsning er den rigtige for dig, skal du selvfølgelig også have at vide, hvilken fysisk risiko, der er forbundet med abortindgrebet.

Heldigvis bor du i Danmark, hvor abort foretages under kontrollerede omstændigheder, så risikoen for at noget går galt er minimal. Risikoen for blødning eller underlivsbetændelse er nogle få procent og skade på livmoderen ses kun hos nogle få promille. Derfor er risikoen for at du tager skade i forhold mulighed for blive gravid igen også ganske lille.

Men den slags vurderinger er også kun relative i forhold til dig og dit liv, dine ønsker og drømme. Hvis du f.eks ikke ønsker at få børn på et senere tidspunkt, ja så vil jeg slet ikke tage den lille risiko med i betragtning i forhold til den store beslutning det trods alt er for enhver kvinde at vælge abort. Har du derimod ønsket og prøvet på at blive gravid længe eller har aborteret af dig selv flere gange, ja så tænker jeg nok, at du skal tage den lille risiko med i dine tanker og din endelige beslutning.

Hvis du beslutter dig for abort og har fået dine tanker og overvejelser om fysisk skade ved indgrebet på plads, så skal du stole på, at den del af indgrebet kommer til at forløbe rimelig let og uden skade. Bagefter har du måske brug for at få snakket det hele igennem en gang til. Også på det tidspunkt er der tilbud om støttesamtale. Tag imod det tilbud, hvis du har brug for det.

Med venlig hilsen

Erik Fangel Poulsen

Speciallæge i gynækologi

LINK: http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200985.htm
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 5. feb 2016, 08:29

Hvis det handler om risikovurdeirng ift. abort, kontra juridisk abort. Så er jeg med på at en juridisk abort kan godtgøres op til uge 9., hvor man stadig kan undgå klinisk abort. Dvs. at valget om abort, hvis kvinden vælger dette, kan klares hjemmefra med abortpiller.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 08:53

Hvorfor skal mænd kunne slippe - uden nogen anden grund, end at de ikke vil - for faderskabet?
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. feb 2016, 08:55

thomassneum skrev:Hvis det handler om risikovurdeirng ift. abort, kontra juridisk abort. Så er jeg med på at en juridisk abort kan godtgøres op til uge 9., hvor man stadig kan undgå klinisk abort. Dvs. at valget om abort, hvis kvinden vælger dette, kan klares hjemmefra med abortpiller.

Kemisk abort er ikke ret meget mindre risikofyldt end kirurgisk og der er også risiko for, at det ikke virker, så den holder ikke.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forhold og sex"