INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Wizzze » 30. maj 2021, 12:35

Inspireret af den kørende tråd om en nærig kæreste, og at jeg læste nedenstående

“ Hvem betaler regningen på en date?
Det er måske en no-brainer og så alligevel ikke.
Jeg er i de sene 20ere, aktiv på datingmarkedet og glæder mig over, at vi nu efter alt for lang tids venten igen kan invitere en spændende dame ud at spise. Jeg er næppe den eneste, der fandt det kejtet, at en date ikke kunne udfolde sig til meget mere end en gåtur rundt om søerne?
Her kommer mit spørgsmål: Hvem betaler regningen, når man er på date? Jeg er helt med på, at når jeg inviterer, så betaler jeg, men ofte aftaler man, moderne mennesker imellem, at mødes til en bid mad, og så bliver det hele lige pludselig lidt mere uldent. Må jeg høre din mening?

Johan

Svar fra Mads: Jeg vil altid tilstræbe at betale

Hej Johan
Spøjst, du kommer med det spørgsmål nu … jeg har gået og pønset på en klumme om de små hverdags-tabuer.
‘Hvordan fixer et moderne og fuldt emanciperet par regningen’ er et af dem, jeg har på listen.

Så, når du spørger en traditionalist, får du selvfølgelig et traditionelt svar:
Jeg mener helt klart, at en gentleman, der inviterer en kvinde ud, også betaler regningen. Er han slick, gør han det så diskret, at hun slet ikke opdager det. Endelig undgå at stå der og flagre med kort eller kontanter, mens hun ser det.
Men hvis I på alle andre planer er ligeværdige og dyrker en moderne interaktion, kan det måske virke upassende at falde tilbage til ‘gammeldags’ mand-kvinde-dynamik ved kasseapparatet. Måske hvis man har inviteret en flammende feminist på bøf og sovs (vegansk selvfølgelig), at hun føler sig krænket og patriarkliseret (nyt ord jeg lige har opfundet), hvis du står dér ved kassen og spiller mandschauvinist?

Hvis det var mig, ville jeg til enhver tid og under alle omstændigheder tilstræbe at betale, men jeg er også sådan en oldschool mand, som holder døren, hjælper med frakken og skænker i glasset. Mon ikke den moderne kvinde selv kan sige fra, hvis hun opfatter en betalt restaurantregning som en beklikkelse af hendes integritet som kvinde?
Jeg har gjort mig den umage at spørge et par veninder til råds. De var rørende enige om, at det er fesent og meget lidt sexet, hvis man(d) begynder at dele regningen op efter en date: ‘Du fik hvidvin og laks, jeg fik bøf og øl, så du skal betale.’ Nej vel, det ville Steve McQueen aldrig gøre.
Kvinders kamp for total ligeberettigelse er ofte mere flammende, når det gælder bestyrelsesposter i Microsoft end et job i kloakmesterfaget.
Jeg tror, ‘hvem-tager-regningen’-spørgsmålet har samme slagside.
Held og lykke derude!
Mads”

https://www.bt.dk/navne/mads-christense ... aa-en-date

Udover chokket over at jeg åbenbart er oldschool traditionalist og deler visse holdninger med Mads Christensen :tie: :gisp: :shock: :panik: :cuss: så efterlader det også en ret forvirret, for hvem betaler egentligt i vores moderne ligeberettigede tider? Hvad er folks forventning / holdning?

Jeg har altid opereret efter mottoet “at ham der inviterer også betaler”, og fordi jeg generelt altid inviterede, så var det også mig der betalte. Noget der også faldt ret naturligt, fordi jeg generelt altid har været den økonomisk mest ressourcestærke på dates / i forhold. Jeg har så heller aldrig forstået milimeterdemokratiet i at hvis jeg har inviteret på restaurant til en hvis pris, så skal den anden gøre det samme. I min verden kan bøf og vin på restaurant fint modsvares af hjemmebagte boller og the/saft på altanen, det er selskabet og tiden tilbragt sammen, som er kernen i stemningen.
Men er det “patriarkalsk” og et fortidslevn at manden betaler / forventes at betale, er normen nu at man hver især betaler sin del, eller deles om regningen, eller forventningen/fornuften at den mest ressourcestærke (mand eller kvinde) betaler? :gruble:
Er der tale om en med fuldtidsjob og en studerende, så vil den første vel forventes at betale, eller hvordan? For en i fuldtidsjob, med hus/lejlighed og bil, kan jo godt være hårdere spændt for end den studerende der har været heldig med en billig lejlighed eller kollegieværelse? Skal vi til at udveksle årsopgørelse og bankoplysninger, når man begynder at date en ny? :sarkasme:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Elvispop » 30. maj 2021, 12:40

Jeg (M) betaler..
Hvis hun så, frivilligt, ønsker at betale for sig selv er hun da velkommen til at mobilpay'e nogle skillinger til mig, i ligestillingen navn, hvis det er hendes kæphest.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Fruity » 30. maj 2021, 12:59

Jeg (k) har altid foretrukket at betale.
Så får jeg også vurderet, om manden har udfordringer med ligestilling.

Ind i mellem har der været en mand, der har haft gode grunde til, han skulle betale. Så har han fået lov til det.

At deles er noget pjat (for jeg har aldrig været på vandvittigt dyre dates)

Han kan så få lov til at betale anden gang, vi er ude. Jeg har så tydeligvis aldrig datet så sporadisk, at det kun er blevet til en date.
0
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Fruity » 30. maj 2021, 13:00

Elvispop skrev:Jeg (M) betaler..
Hvis hun så, frivilligt, ønsker at betale for sig selv er hun da velkommen til at mobilpay'e nogle skillinger til mig, i ligestillingen navn, hvis det er hendes kæphest.


Det ville være et klart "vi skal aldrig ses igen"-signal fra mig.
3
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3697

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 30. maj 2021, 13:04

Jeg har aldrig hørt noget så absurd uattraktivt som at få en mobilpay pengeoverførelse fra en kvinde man kurtiserede. Mobilpay og OnlyFans. I guder hvor har millennials forvandlet verdenen til en dystopisk funktionalistisk ørken, uden poesi, skønhed, mystik.
10
Grab them by the pussy
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Fruity » 30. maj 2021, 13:35

Fordelen ved at betale er egentlig også, at jeg får mulighed for at sige "næste gang betaler du så" Jeg har endnu ikke nået at lægge hovedet på hovedpuden om aftenen, uden manden har sat dato på for hans mulighed for at udligne.

Dummere har de mænd, jeg har datet så heller ikke været :cool:
1
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Elvispop » 30. maj 2021, 13:43

Fruity skrev:
Elvispop skrev:Jeg (M) betaler..
Hvis hun så, frivilligt, ønsker at betale for sig selv er hun da velkommen til at mobilpay'e nogle skillinger til mig, i ligestillingen navn, hvis det er hendes kæphest.


Det ville være et klart "vi skal aldrig ses igen"-signal fra mig.

Vlad Kalashnikov skrev:Jeg har aldrig hørt noget så absurd uattraktivt som at få en mobilpay pengeoverførelse fra en kvinde man kurtiserede. Mobilpay og OnlyFans. I guder hvor har millennials forvandlet verdenen til en dystopisk funktionalistisk ørken, uden poesi, skønhed, mystik.


Sjovt, som man altid skal skære tingene ud i pap herinde.

Jeg ville aldrig bede date'n om penge.
Jeg skriver jo lige netop at jeg vil betale.
Men hvis det bar vigtigt for hende at dele regningen, EFTER jeg har betalt, kan hun da mobilepay'e penge til mig.

"millennials" gælder vist ikke for en årgang 76.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3697

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 30. maj 2021, 14:05

Elvispop skrev:Sjovt, som man altid skal skære tingene ud i pap herinde.

Jeg ville aldrig bede date'n om penge.
Jeg skriver jo lige netop at jeg vil betale.
Men hvis det bar vigtigt for hende at dele regningen, EFTER jeg har betalt, kan hun da mobilepay'e penge til mig.

"millennials" gælder vist ikke for en årgang 76.
Det var mest henvendt til den anden tråd. Ikke så meget dig. Du var bare collateral damage. Sorry. :lun:
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18124

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf .Magic. » 30. maj 2021, 14:11

Jeg tror aldrig nogensinde at jeg har tænkt så mange tanker om hvem der skal/bør betale, men min umiddelbare tanke er den der inviterer.
Nu dater jeg ikke og jeg kan ikke huske hvordan det var dengang min kæreste og jeg lige havde mødt hinanden.
0
Ego81
Indlæg: 564
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1507

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Ego81 » 30. maj 2021, 14:37

Det kommer vel ret meget an på, om det er første eller tiende date? I eksemplet står der "manden inviterer ud", men hvis man skriver sammen på f.eks. Tinder og aftaler at mødes, svarer det så til, at manden har inviteret kvinden ud, hvis det er ham, som skriver "skal vi mødes?". Og når man endelig mødes på første date, så er det vel næppe på fin restaurant, men hvis det er, så vil jeg mene, at det må være manden, der betaler gildet, hvis han har foreslået det. Så kan kvinden give en drink eller to på en bar bagefter.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Anilara » 30. maj 2021, 14:45

Jeg foretrækker at splitte regningen, særligt i nye relationer. Hader følelsen af at "stå i gæld". Men jeg respekterer hvis nogen insisterer, for gider heller ikke en diskussion på baggrund af betaling.
Jeg kan bedst lide at have en fornemmelse af at vi er temmelig 50/50 i et forhold økonomisk. Men man kan sagtens skiftes til at være den som giver.

For mig er det underordnet hvilket køn man har i denne kontekst.
6
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Fruity » 30. maj 2021, 15:15

Ego81 skrev:Det kommer vel ret meget an på, om det er første eller tiende date? I eksemplet står der "manden inviterer ud", men hvis man skriver sammen på f.eks. Tinder og aftaler at mødes, svarer det så til, at manden har inviteret kvinden ud, hvis det er ham, som skriver "skal vi mødes?". Og når man endelig mødes på første date, så er det vel næppe på fin restaurant, men hvis det er, så vil jeg mene, at det må være manden, der betaler gildet, hvis han har foreslået det. Så kan kvinden give en drink eller to på en bar bagefter.


Det er jo det. Som I det oprindelige tilfælde er det - i hvert fald ikke for mig - entydigt, hvem der inviterer hvem.

Det er jo sådan dialogbasert. Jeg tænker ikke, der er mange kvinder tilbage, der ikke siger et ord og venter på blomster og chokolade og en invitation.

Seneste refererede dialog fra en veninde, der er singel (totalt efter hukommelsen og barberet for læsevenlighed)

Ham: Det kunne være hyggeligt at spise sammen en dag
Hende: Sushi hos mig fredag. Der har jeg huset for mig selv
Ham: Så ikke sådan en familieting, så alle ved, vi er blevet kærester?
Hende: Nej. Men sushi er godt.

Og så havde hun bestilt og betalt sushi på forhånd. Så da han spurgte, havde hun bare klaret det.
Til gengæld efterlod han en halv pose chips, han købte på vejen, da han hentede sushi. Og det var så hans, så hun måtte ikke spise dem. Hun skulle holde sig fra hans ting, og så måtte han komme igen, før de blev bløde.

Jeg tænker ikke, han er nærig. Bare at det ikke handler om pengene, men om at ses igen... Og sådan skal det helst være
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Mangoness » 30. maj 2021, 15:42

Anilara skrev:Jeg foretrækker at splitte regningen, særligt i nye relationer. Hader følelsen af at "stå i gæld". Men jeg respekterer hvis nogen insisterer, for gider heller ikke en diskussion på baggrund af betaling.
Jeg kan bedst lide at have en fornemmelse af at vi er temmelig 50/50 i et forhold økonomisk. Men man kan sagtens skiftes til at være den som giver.

For mig er det underordnet hvilket køn man har i denne kontekst.


x2.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Allmost_Famous » 30. maj 2021, 16:06

Altså, hvis en mand spørger mig om han må have lov at invitere, så får han også lov at betale. Men så vil jeg gerne have lov at invitere på noget, hvis vi skal ses igen.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: INSP: Forventninger og hvem der betaler?

Indlægaf Fruity » 30. maj 2021, 16:31

Allmost_Famous skrev:Altså, hvis en mand spørger mig om han må have lov at invitere, så får han også lov at betale. Men så vil jeg gerne have lov at invitere på noget, hvis vi skal ses igen.


Men gør han det? Spørger så formelt?

Det har jeg aldrig oplevet, tror jeg. Kun når det har været en kæreste, der gerne lige ville slippe for en evt diskussion ved betaling

Måske er der noget forskel i kultur? Man har jo en tendens til at date den samme type mand. Og have ens veninder
0

Tilbage til "Forhold og sex"