Min kæreste er deprimeret....

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 10:25

Jeg kommer nok til at slette denne tråd igen. Jeg ønsker ikke at hænge ham ud eller at han skal finde den på et tidspunkt og læse det. Det tror jeg ikke, han vil blive glad for.

Nå, men han er deprimeret og det er pisse hårdt. Det fungerer bl.a. sådan, at han lider af massive selvbebrejdelser. Uanset hvad der går galt og på hvilken skala, så er det hans skyld. Hvis nogen ikke er glade er det hans skyld. Hvis nogen antyder, at de har haft problemer - uanset hvor små - så bebrejder han sig selv, at han ikke vidste det, for det burde han jo. Det hele er hans skyld og han er et dårligt menneske, der ikke slår til og ikke er nok for andre. Han er ikke selvmedlidende, bare selvbebrejdende og selvhadende.

I mit og hans forhold betyder det blandt andet, at jeg ikke kan fortælle ham om noget, jeg er utilfreds med, fordi det betyder flere dages nedtrykthed og selvbebrejdelser. Og det er helt nyt for mig. Da jeg selv var deprimeret led jeg ikke på samme måde. Jo, selvhad helt sikkert, men jeg følte ikke, at jeg var et dårligt menneske. Jeg vidste hvordan min depression begrænsede mig og jeg var mere vred på de mennesker, der var tætte på mig og som ikke tog nogle former for hensyn, gav mig line eller forsøgte at forstå hvorfor jeg var som jeg var og hvorfor der var ting, jeg ikke kunne, som jeg plejede at kunne. Så jeg har enormt svært ved at sætte mig ind i den følelse han har af at have ansvar for det hele og alle andre og alle situationer, hele tiden, uanset hvad. Når jeg prøver at snakke med ham om at andre jo har ansvar for sig selv og at ingen forventer, at han kan læse deres tanker og løse deres problemer, så tror han ikke på det. Han er bare utilstrækkelig, som søn, bror, kæreste, onkel, ven, kollega. Og det hele er så skrøbeligt. Der skal næsten ingenting til før han dykker. Det kræver enormt meget energi. Jeg forsøger at gøre hans hverdag så ukompliceret og ikke-krævende som muligt, så det er minimalt hvad han møder af årsager til ikke at føle sig god nok. Jeg ved godt, at han har det hårdt. Men det er totalt uvant for mig at være i denne situation og jeg har brug for råd om hvordan det er bedst, at jeg er overfor ham. Jeg har en fornemmelse af, at jeg er nødt til at tilsidesætte mine egne behov indtil han får det bedre, men jeg har brug for bekræftelse på, at det er det rigtige at gøre?

Han har fået henvisning til en psykolog, så så snart han har fundet en, skal det nok gå fremad igen.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 10:27

Hvis han læste det her ville han bebrejde sig selv, at han satte mig i den situation. Uanset at det er noget jeg selv vælger at være i og at jeg ønsker at hjælpe ham til at få det bedre. Ja, det er hårdt for mig, men det er helt sikkert meget værre for ham.
Senest rettet af LaScrooge 11. feb 2016, 10:34, rettet i alt 1 gang.
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf Slettet bruger » 11. feb 2016, 10:33

Jeg synes du gør det rigtige ;) Forhold bliver jo ligegyldige, hvis man ikke kæmper for det når det er svært.

Og mon ikke psykologen hjælper ham med at fixe det.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 10:36

eks-Maupassant skrev:Jeg synes du gør det rigtige ;) Forhold bliver jo ligegyldige, hvis man ikke kæmper for det når det er svært.

Og mon ikke psykologen hjælper ham med at fixe det.


Altså, når jeg prøver at gøre det nemt for ham og sætter mine egne behov i baggrunden?
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf Slettet bruger » 11. feb 2016, 10:42

LaScrooge skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes du gør det rigtige ;) Forhold bliver jo ligegyldige, hvis man ikke kæmper for det når det er svært.

Og mon ikke psykologen hjælper ham med at fixe det.


Altså, når jeg prøver at gøre det nemt for ham og sætter mine egne behov i baggrunden?


Jeps. Jeg ser det som en slags hold, hvor den med mest ressourcer og energi bruger en del af dem på den anden, og det skifter så med tiden hvem der er hjælperen og hvem der er den hjulpne. Den mest friske laver mad, mens den trætte hviler ud på sofaen.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 10:45

Jeg er bange for ikke at være en god nok kæreste, som følge af, at jeg ikke helt forstår hvad han har brug for og hvad der ville gøre det nemmere for ham. Det har været lidt smålænge på vej, men er gået helt galt de sidste 2,5 uge. Jeg synes måske ikke det er så lang tid jeg har skullet leve med det, men jeg synes allerede at jeg har det hårdt med det. Jeg vil gerne være stærkere, men når jeg ikke er sikker på hvad det er jeg skal gøre, hvad jeg er nødt til at rumme, hvor meget eller lidt plads jeg kan give til mig selv, hvornår det er konstruktivt at gøre opmærksom på en eventuel ubalance etc., så er det svært at navigere i. Jeg kan selv synes, at det er rart at få at vide af andre, at de har brug for noget fra mig - det kan hjælpe mig ud af mit eget sovseri og give mig et spark i røven. Det er vigtig for mig at være noget for andre og jeg kan hente styrke i, at de har brug for mig. Men min kæreste synes bare at få det endnu dårligere, fordi han jo bare bliver konfronteret med noget han ikke gør godt nok.

Hvad har man brug for fra andre, når man er deprimeret på den måde? min kæreste kan ikke fortælle mig det, for han ved ikke hvad han har brug for og desuden kan han ikke holde tanke ud om at han ikke kan være nok for mig, eller at han gør livet mere besværligt for mig. Så jeg kan ikke bringe det op og lade mig vejlede af ham. Jeg kan kun gætte mig frem.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf Lurende Peber » 11. feb 2016, 10:48

Det lyder fandme ikke nemt, sådan at ville hjælpe, uden at glemme sig selv (så går det da først galt), og skulle gå på æggeskaller :ae:
God bedring med ham og håber at du får nogle gode input her.

PS: nej du lyder overhovedet ikke som en dårlig kæreste. Tværtimod :gogo:
Senest rettet af Lurende Peber 11. feb 2016, 10:48, rettet i alt 1 gang.
3
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 10:48

eks-Maupassant skrev:Jeps. Jeg ser det som en slags hold, hvor den med mest ressourcer og energi bruger en del af dem på den anden, og det skifter så med tiden hvem der er hjælperen og hvem der er den hjulpne. Den mest friske laver mad, mens den trætte hviler ud på sofaen.


Sådan ser jeg også på det. Jeg har bare så svært ved at finde ud af hvad der kan hjælpe ham, ud over, at jeg tager mig af alt og husker at smile, så han ikke får en følelse af, at jeg ikke er 100 procent glad, for så det jo ham der ikke slår til. Husmor fra 50erne.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 10:49

Lurende Peber skrev:Det lyder fandme ikke nemt, sådan at ville hjælpe, uden at glemme sig selv (så går det da først galt), og skulle gå på æggeskaller :ae:
God bedring med ham og håber at du får nogle gode input her.

PS: nej du lyder overhovedet ikke som en dårlig kæreste. Tværtimod :gogo:


Tak :kys:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf Panton » 11. feb 2016, 10:56

Har han talt med sin læge og kommet på medicin? Han lyder næsten svær deprimeret og sådan noget kommer man ikke bare ud af. Jeg synes iøvrigt også du lyder som en awesome kæreste, man havde givet ham sparket fordi man ikke kunne holde det ud :kys:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 10:59

Derudover, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det jo ikke kan være en overraskelse for ham, at jeg ikke synes det hele er herrefantastisk hele tiden. At det selvfølgelig koster mig noget, at han er så skrøbelig. For han kan ikke være særligt meget for mig lige nu. Men hvorfor kan han ikke bare acceptere, at det er sådan det er lige nu, for ham og for mig, og at det handler om at vi er der for hinanden når det er nødvendigt? Lige nu er jeg mere for ham end han kan være for mig. Og det er bare sådan det er lige nu. Jeg skal skjule det for ham, men kan han ikke selv regne det ud? Jeg forstår det ikke.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 11:03

Panton skrev:Har han talt med sin læge og kommet på medicin? Han lyder næsten svær deprimeret og sådan noget kommer man ikke bare ud af. Jeg synes iøvrigt også du lyder som en awesome kæreste, man havde givet ham sparket fordi man ikke kunne holde det ud :kys:


Han har talt med sin læge, men første skridt er terapi. Jeg tror vi begge har en god idé om hvad det er for tankemønstre inde i ham som forårsager det her i kombination med en masse forandringer det har været i hans liv i løbet af det sidste år. Jeg tror faktisk, at han ret hurtigt vil kunne opleve en bedring, hvis han finder en dygtig terapeut. Men hvis han på et tidspunkt finder ud af, at det bliver nemmere for ham hvis han også tager medicin, så er det selvfølgelig det han skal gøre.

Og tak :kys:
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf Slettet bruger » 11. feb 2016, 11:12

LaScrooge skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeps. Jeg ser det som en slags hold, hvor den med mest ressourcer og energi bruger en del af dem på den anden, og det skifter så med tiden hvem der er hjælperen og hvem der er den hjulpne. Den mest friske laver mad, mens den trætte hviler ud på sofaen.


Sådan ser jeg også på det. Jeg har bare så svært ved at finde ud af hvad der kan hjælpe ham, ud over, at jeg tager mig af alt og husker at smile, så han ikke får en følelse af, at jeg ikke er 100 procent glad, for så det jo ham der ikke slår til. Husmor fra 50erne.


Det er da også ret meget du gør allerede :)

Måske du kunne indføre i ser en masse sjove film? Det muntrer folk op jo, så det kan være det lige kan give ham et pusterum en gang imellem.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19588
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf LadyFox » 11. feb 2016, 11:14

Først og fremmest synes jeg det første du skal gøre når han begynder i noget behandling, er at snakke med hans psykolog om muligheden for at du kan få minimum en pårørende samtale med psykologen - det er virkelig hårdt at være pårørende til en der kæmper med dens slags, og det er helt normalt at den raske part føler sig magtesløs og ikke ved hvordan man skal forholde sig til, og hjælpe den syge part - og der kan en psykologen hjælpe.

Jeg synes overhovedet ikke du lyder som en dårlig kæreste, der er intet mærkeligt i at du ikke helt kan forstå hans behov, og hvad han har brug for. Det forstår han jo heller ikke helt selv. Det vigtige er at du anerkender ham og at du anerkender han er syg, og det er derfor han ikke er som han plejer - og det gør du jo allerede.
Jeg synes at du gør det rigtige lige nu - altså prøver at gøre det praktiske nemt for ham, bidrage med smil. Det er måske også en hjælp for ham hvis du husker at tage initiativ til ting han synes er hyggeligt i et omfang han magter, så han får tænkt på noget andet. Og aller vigtigst af alt, husk dig selv, husk at få gjort ting der gør dig glad og giver dig overskud, så ofte som muligt.
6
...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Min kæreste er deprimeret....

Indlægaf icelady » 11. feb 2016, 11:24

Depressioner er ikke ens, og hvad man reelt kan gøre er så individuelt.

Gør som du allerede gør; smil til ham, støt ham og undgå at snakke om noget, hvor han kan påtage sig skyld. Måske tage inititativ til nogle ting han finder interessante? (Selvfølgelig under hensyn til hvad han kan overkomme.)

Og så husk på dig selv; at du har et sted og personer, du kan snakke om det. For det er ikke nemt, det du gør og det kan slide gevaldigt på dig, hvis du ikke selv sørger for at snakket om det med nogle, der ikke er knapt så involveret i jer og jeres forhold.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Forhold og sex"