Min mand gør mig udmattet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf kidkomb » 19. feb 2016, 13:11

Tsk Skum, som sædvanligt hurtigere end mig! :sur:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf JackieO » 19. feb 2016, 17:00

Skumfidusen skrev: Jeg er til gengæld slet ikke med på at det er psykisk vold. Ikke at jeg vil negligere hvor opslidende det er, men jeg ser ikke en mand, der prøver at udøve magt over for sin kone, men en mand, der er i opløsning og faktisk har det elendigt.


Jeg ser omvendt en mand, der BÅDE er i opløsning og har det elendigt, OG udøver magt over for sin kone. Det gør han i mine øjne, fordi han ifølge trådstarter har reageret på samme måde al den tid hun har kendt ham, men han mener ikke at han har et problem og vil ikke have professionel hjælp til at ændre sit reaktionsmønster. Ifølge ham er trådstarter problemet, fordi hun ikke er rummelig nok, og fordi hun er så besværlig at leve sammen med, når hun tillader sig at blive ked af hans konstante flip over alt og ingenting. Det er jo synd for ham, for han kan ikke styre sig. Men underligt godt kan han sagtens styre sig, når han er sammen med andre mennesker.

Jeg kan kun opfatte det som manipulation fra hans side, når han forsøger at overbevise hende om, at hun og hendes manglende rummelighed er et meget større problem end hans bizarre opførsel. Og trådstarters egen tolkning af situationen viser, at det er lykkedes ham skræmmende godt!
6
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Tanten » 19. feb 2016, 17:37

Din mands opførsel er ikke normal. Den ville ikke blive accepteret nogen andre steder.

Så uanset om den skyldes psykiske eller neurologiske vanskeligheder, traumer i barndommen eller stress, så er det din mands ansvar 1) at erkende, at det er hans adfærd og ikke dig, der er noget galt med, og 2) at det er ham, der skal søge og tage imod hjælp til at ændre denne adfærd.

Du "enabler" hans opførsel ved ikke at sige fra overfor ting, igen andre ville acceptere, og dine grænser har allerede rykket sig mærkbart i forhold til os andres mht. hvad der er acceptabelt fra hans side.

Når du skriver, han er en "vidunderlig mand" på mange andre områder, er det så de områder, hvor han blot opfører sig, som man minimum ville kunne forvente af en person, der har sagt ja til at leve sammen med et andet menneske? Har du tilpasset dig hans luner i en grad, så du lader dig nøje med den minimalt acceptable standard og bliver imponeret over noget, vi andre tager for givet i et parforhold?
11
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Tanten » 19. feb 2016, 17:39

kidkomb skrev:Jeg synes virkelig det er ukonstruktivt at blive ved at tale om deres forhold, som værende utvivlsomt voldspræget.
Den form for sort/hvid kan jeg ikke forstå.
Det virker ærlig talt lidt nedladende overfor TS, at insinuere at hun bare er en stakkels voldsramt kvinde, der er nødt til at forstå, at det hele er slemt og aldrig bliver bedre og hendes liv er ødelagt, hvis hun ikke går fra ham igår.
Og når hun ikke hopper i baljen med det samme, så bliver der lige skruet en tand mere på "du er voldsramt"-retorikken.
TS virker nøgtern, velovervejet og fattet. Og ja, det er nok ikke sundt, men hold da lige hestene med at fremstille hendes mand som et monster.
Det kan sagtens være, at hun skal gå fra ham (det vil jeg også mene, så det er ikke derfor), men roooolig nu med dommer-hammeren.

-det er slet ikke specifikt dig smiling, det er en generel tendens.

De er to voksne mennesker i et forhold, der måske skal opløses, det kan man godt behandle med respekt for begge parter.
Det er aldrig kønt at smække med dørene og jeg ser ikke nogen steder, at TS er nødt til det. Man kan sagtens få talt stille og roligt ud om tingene og gå mindeligt hvert til sit. Nogle af jer får det til at lyde som om hun fluks skal på krisecenter.


Fuldstændig enig. Det her er urimelig og træls, men det er, hvad det er - og det er ikke vold.

Fokus bør lægges på, hvad TS skal kan gøre for at ændre situationen - og det er ikke at forsøge at ændre på ham, men derimod sige fra og lægge fokus på sig selv og sine egne behov.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Tanten » 19. feb 2016, 17:41

JackieO skrev:
Skumfidusen skrev: Jeg er til gengæld slet ikke med på at det er psykisk vold. Ikke at jeg vil negligere hvor opslidende det er, men jeg ser ikke en mand, der prøver at udøve magt over for sin kone, men en mand, der er i opløsning og faktisk har det elendigt.


Jeg ser omvendt en mand, der BÅDE er i opløsning og har det elendigt, OG udøver magt over for sin kone. Det gør han i mine øjne, fordi han ifølge trådstarter har reageret på samme måde al den tid hun har kendt ham, men han mener ikke at han har et problem og vil ikke have professionel hjælp til at ændre sit reaktionsmønster. Ifølge ham er trådstarter problemet, fordi hun ikke er rummelig nok, og fordi hun er så besværlig at leve sammen med, når hun tillader sig at blive ked af hans konstante flip over alt og ingenting. Det er jo synd for ham, for han kan ikke styre sig. Men underligt godt kan han sagtens styre sig, når han er sammen med andre mennesker.

Jeg kan kun opfatte det som manipulation fra hans side, når han forsøger at overbevise hende om, at hun og hendes manglende rummelighed er et meget større problem end hans bizarre opførsel. Og trådstarters egen tolkning af situationen viser, at det er lykkedes ham skræmmende godt!


Jeg ser også både og - jeg er dog ikke enig med dig i, at det er bevidst manipulation fra mandens side. Summa summarum, hans manglende ansvarstagen for sine egne udfordringer gør, at der er meget lidt plads til TS.
6
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf avdotja » 20. feb 2016, 12:07

Vi kender alle til den berømte dråbe der får bægeret til at flyde over - og hvor man måske kommer til at snerre lige lovligt meget af en uskyldig person, som tilfældigvis er i nærheden. Der er dog tre ting der springer i øjnene ved din mand:
  • Frekvensen. En ting er at det sker nu og da, men hvis det foregår på et dagligt basis, er det jo ulideligt.
  • Det faktum at han lader det gå ud over dig selv når du ikke er i nærheden. Som i situationen hvor han har låst sig ude - det er jo helt absurd at ringe til dig, udelukkende for at brokke sig. Ja det er surt og ja, det kan være i orden at råbe "røv og nøgler!" uanset at det er en lille ting - men ligefrem at ringe dig op for at klage/forvente at du løser det (er ikke helt klar over formålet)? Nej, bare nej.
  • At han ikke erkender det, men i stedet manipulerer dig til at tro at det er dig der er noget i vejen med. Jeg kan være urimelig over for en kæreste (hvor uretfærdig det end er; så er det bare lettere at "få nok" overfor en fortrolig, end en kollega), men jeg ved godt når jeg er det (eller i hvert fald 2 min senere).
Personligt kunne jeg ikke leve med sådan en mand, men folk har forskellige grænser og hvis du mener at du er en gladere og bedre person sammen med ham end uden ham, er det sådan det er. Jeg vil dog stærkt råde dig til at begynde at sige fra og stoppe med at påtage dig ansvaret for hans fejl, men så vidt jeg kan læse, er det også det du er i gang med.

Der er dog en ting: Folk der tænker "h*n ændrer sig nok når vi får børn, så bliver det hele anderledes" bliver skuffet, gang på gang. Jeg ved ikke hvorfor der er så mange der tror det (for det er der), men har endnu aldrig hørt om et tilfælde hvor det rent faktisk skete. Hvis h*n ikke tager sin del af de huslige pligter derhjemme før børn, så gør h*n det heller ikke efter børn. Hvis h*n fester og hænger ud med vennerne torsdag-fredag-lørdag før børn, så vil vedkommende også have behovet efter børn. Hvis h*n arbejder 70 timer om ugen før børn, så ændrer det sig ikke pludseligt til 37 timer. Hvis h*n er urimelig nærig før børn, ja så stikker man selv blår i øjnene hvis man tror et barn ændrer på dette.
12
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf avdotja » 20. feb 2016, 12:18

Har du i øvrigt mulighed for at tage på ferie uden ham, bare en enkelt uge eller to? Få en pause fra ham og chancen for at se det hele lidt på afstand. Enten en charterferie, hvor du kan ligge og slappe af, en storbyferie hvor du kan tage ud og opleve forskellige ting eller måske en længere vandretur (f.eks. caminoen til Santiago de Compostella) hvor du har mulighed for at få tænkt det hele igennem.

Det tror jeg vil gøre dig godt og måske vil det faktisk også være rart for din mand at være tvunget til at håndtere livet selv. Med tanke på din mands opførelse, bliver I nok nød til at aftale at I enten slet ikke ringer/skriver sammen eller kun gør det på bestemte tidspunker, f.eks. hveranden dag mellem kl 19 og 19:30.

Det vil også give dig en fornemmelse af hvor du reelt står: vil du glæde dig til han ringer/at komme hjem eller vil du få ondt i maven ved tanken?
11
Mibber
Indlæg: 35
Tilmeldt: 12. nov 2015, 22:31
Kort karma: 11
Likede indlæg: 133

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Mibber » 20. feb 2016, 13:18

I går flød bægeret over for mig, og vi fik faktisk en nogenlunde rimelig snak om emnet!

Helt klart inspireret af alle jeres tilbagemeldinger, fik jeg nok. Jeg sad inde i soveværelset og læste, og han sad i stuen ved siden af og så tv. Vi får øjenkontakt og jeg siger "hej" til ham og vinker og smiler. Han kvitterer med at stille et surt fjæs op og pege på tv'et - det passer ikke herren at jeg taler til ham, når han ser tv. Så blev det for meget. Jeg bliver stiktosset og det opdager han, så tv'et kommer pause og han spørger, hvad der er i vejen. Og så vælter det ellers ud. Jeg synes selv jeg under omstændighederne får fremlagt det rimelig roligt og sagligt på en måde, så han ikke føler det som et full frontal angreb, men overhovedet ikke er i tvivl om, hvor jeg står. Jeg fortæller ham, hvad det gør ved mig, at det er hele tiden, at jeg ikke har lyst til at være det samme sted som ham længere, at jeg er træt, at jeg ikke vil have et barn med ham som det er nu (eller købe hus), og at jeg ikke længere kommer til at være hans kone, hvis ikke det ændrer sig.

Han lytter faktisk fint og tager det til sig. Han er ked af, at jeg har det sådan og kan godt selv i nogen grad se, at han er for meget. Og ville ønske, jeg havde sagt det tidligere (det synes jeg nu egentlig også jeg har, bare ikke med en stol for døren). Samtidig kan jeg dog mærke, han meget gerne vil gøre det til, at det på en måde også er mit ansvar - jeg kan jo bare vælge at reagere anderledes. Den sædvanlige svada med at han føler sig ladt i stikken, ikke rummet, alene kommer også op, men jeg godtager den ikke og prøver at forklare ham, at jeg altid vil være der, når det går helt i fisk, altså hvis der er reelle problemer, men at jeg nægter at gå fuldt følelsesmæssigt og praktisk ind i en sag, der handler om spildt vand. Han accepterer det modvilligt.
Jeg krævede, at han/vi fik professionel hjælp til at håndtere sagen, og fortalte at alternativet var en kone, der havde det pissedårligt hele tiden og nok ikke ville fortsætte med at være gift med ham. Han gik med til at få hjælp!
70
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Kattefjæs » 20. feb 2016, 13:32

FLOT KLARET!!!
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Krølle » 20. feb 2016, 13:35

...og sobert. Virkelig imponerende at du formåede at holde fokus i en situation, hvor du også var følelsesmæssigt påvirket og egentlig syntes, han var lidt af en nar.

Det lyder lovende for dit fremtidige mentale helbred :)
10
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Kattefjæs » 20. feb 2016, 13:50

Det havde krævet en masse dybe indåndinger fra mig at tage den snak. Jeg synes godt nok at du er sej. :)

Og så er jeg enig med dig i at det sgu da er noget underligt noget at gøre. Altså det der med at pege på tv'et og lave øjne. Helt ærligt, det er fredag aften og I sidder og slapper af? Hvad er der lige at være sur over der? Det er totalt overdrevet og unødvendigt at reagere på den måde. Jeg var også blevet ret irriteret over den opførsel.
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Akehurst2 » 20. feb 2016, 13:57

Hvor er det bare super godt, at du fik taget hul på at løse problemet!

Synes kravet om professionel hjælp er virkelig vigtigt. Hold fast i det. Vaner, der har sat sig over så lang tid er ikke lige at slippe af med, og i og med, du er helt der, hvor skilsmisse overvejes, så skal I have hjælp til at komme igennem.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf LadyFox » 20. feb 2016, 14:15

Hvor er det godt klaret :) Jeg håber det løser sig, med hjælp ude fra så du også kan være i det :)
0
...
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24408

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Moxy-lady » 20. feb 2016, 15:15

Supergodt gjort! Håber at han stadig (når du er faldet ned igen, og han har haft tid til at tænke over det) er villig til at gå i terapi. Har I aftalt noget konkret? At x dag ringer han til lægen og får en henvisning eller at I sammen kontakter en parterapeut om x dage? For en ting er at sige ja til noget i kampens hede og love at gøre noget på et eller andet ubestemt tidspunkt ude i fremtiden, noget andet er at lave konkrete aftaler.
Jeg håber virkelig for dig at I finder en løsning :)
8
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Min mand gør mig udmattet

Indlægaf Zombie » 20. feb 2016, 16:07

Fuck, hvor flot. Så er det bare med at komme i gang med terapien ASAP! :D
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Forhold og sex"