Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf Fønix » 8. mar 2024, 07:07

Jeg er klar over, at jeg muligvis placerer røven i klaskehhøjde her. Hvis nogen føler trang til, at spanke lidt, så vil jeg finde mig i det. Så giv los.

Jeg er lige fyldt 50 og min ex er først lige fyldt 24. Når jeg skriver ex, er det nok en sandhed med modifikationer, fordi det varede ikke længere end ca. et halvt år og var måske mere et knalde-forhold end vi var decideret kærester. Men sagen er den - hvor mærekligt det end lyder - at hun ikke kan give slip og vi ses stadigvæk til dagligt. Og hun bor mindre end 100 meter fra mig. Det er relativt uproblematisk, egentlig, fordi vi hygger os i hinandens selskab.

Men hun har flere gange nævnt, at hun gerne snart vil have børn. Og at hun vil have mig til, at lave et på hende. I starten grinte jeg lidt af det og slog det hen som en morsomhed, men nu er det gået op for mig, at hun mener det alvorligt.

Forleden bragte hun det op igen og jeg sagde til hende, at hvis jeg - rent hypotetisk - skulle hoppe med på den galaj, så ville hun ende med at stå for det selv, fordi jeg ikke vil være far til et spædbarn i min alder. Og hendes svar var, at det ville være i orden.

Altså, for det første mistænker jeg hende for ikke, at være helt færdigbagt oven i hovedet, så jeg tror faktisk ikke, hun selv ved, hvad det ville indebære. Men hvordan er det lige sådan noget fungere rent juridisk? Hvis hun blev gravid, så ville hun være nød til at lyve overfor myndighederne, hvis jeg skulle skrives ud af den historie, ikke?

Jeg kan jo godt forstå, hun gerne vil have børn med mig fremfor de knaldhætter, hun har fundet sammen med tidligere. Sådan en stor, fyrrig alfa, med stoisk ro og fod på lortet *host host*.

Er der nogen lovlig måde, at omgå sådan et arrangement på nu om dage? Hvis hun pludselig beslutter sig for, at jeg skal opgives som far til et eventuelt barn, så er det vel en beslutning, jeg er prisgivet og vil være tvunget til at deltage i økonomisk [EDIT: med staten som mellemmand] ikke? Eller hvordan er reglerne på dette område nu om dage?
Senest rettet af Fønix 8. mar 2024, 11:24, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21985
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59658

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. mar 2024, 07:13

Jura eller ej - det er umådelig svært at se, hvorfor du skulle gå med på de planer. Hvad skulle du dog få ud af det?
Det må hun finde en anden løsning på, og hvis hun er umoden, haster det heller ikke med at få et barn.
19
abcd
Indlæg: 6293
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10301

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf abcd » 8. mar 2024, 07:14

Den eneste lovlige måde er at hun ikke kræver børnebidrag af dig.
Hvis hun ombestemmer sig med det, hænger du på at betale. Hun kan ikke skrive under på noget der fritager dig for den risiko.
7
abcd
Indlæg: 6293
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10301

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf abcd » 8. mar 2024, 07:15

DetSorteCirkus skrev:Jura eller ej - det er umådelig svært at se, hvorfor du skulle gå med på de planer. Hvad skulle du dog få ud af det?


Videregivelse af gener uden noget af arbejdet. Det er da en gigantisk upside.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21985
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59658

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. mar 2024, 07:16

abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jura eller ej - det er umådelig svært at se, hvorfor du skulle gå med på de planer. Hvad skulle du dog få ud af det?


Videregivelse af gener uden noget af arbejdet. Det er da en gigantisk upside.


Men det er der jo bare ingen garanti for, at han kan nøjes med.
Tværtimod. Hvis den potentielle mor til barnet allerede virker umoden og måske også lid impulsiv i det, vil jeg mene, at der er en god risiko for, at det ikke blot bliver ved gen-overførslen.
Senest rettet af DetSorteCirkus 8. mar 2024, 07:18, rettet i alt 1 gang.
10
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14063

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf RavenClaw » 8. mar 2024, 07:16

Altså, hun skal jo være opmærksom på, at det ikke bare er ligetil at registrere en ukendt far. Det ender som regel i en retssag, hvor moderen, hvis hun nægter at oplyse faderens navn, bliver idømt en bøde.

Hvis hun opgiver dit navn, vil du være økonomisk bundet til dit ansvar.

Hvorfor får hun ikke "bare" et donorbarn, hvis hun ikke ønsker at finde en reel far til barnet?
7
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf Fønix » 8. mar 2024, 07:19

abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jura eller ej - det er umådelig svært at se, hvorfor du skulle gå med på de planer. Hvad skulle du dog få ud af det?


Videregivelse af gener uden noget af arbejdet. Det er da en gigantisk upside.


Dette er præcist min eneste grund til, at jeg overhovedet vil underholde tanken. Og jeg vil gerne financiere noget af hendes liv som enlig mor, men det skal i så fald ske uden myndighedernes indblanding i min økonomi.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8380

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf Fru Himmelblå » 8. mar 2024, 07:19

Det er ikke lovligt at undlade at skrive faderens navn på fødselsattesten hvis faderskabet kendes. Det er også umoralsk for man sender regningen videre til alle os andre.

Hvis du vælger at få barn med hendes skal du mande dig op og betale for dit eget barn.

Mit personlige råd er: just don't! Hvis det ikke er et barn du brænder for, skal du ikke få det. Et barn fortjener to engagerede forældre. Det er benhårdt at få et barn og hun er fortsat ung. Hun kan sagtens nå at finde en mand som faktisk gider være far til barnet. Hun lever i en fantasiverden hvis hun tror, hun er kommet på en god løsning. Det er hun ikke.

Og igen: det er pisse asocialt at sende regningen videre når faderskabet kendes. Vores samfund fungerer kun så længe folk tager ansvar.
34
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21985
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59658

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. mar 2024, 07:20

I øvrigt - hvis det ikke virker, som om hun er færdig med dig og gerne vil holde kontakten, og du har det modsat, lyder det bestemt ikke som en god ide at binde sig yderligere til hende gennem et barn.
17
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf Fønix » 8. mar 2024, 07:21

RavenClaw skrev:Altså, hun skal jo være opmærksom på, at det ikke bare er ligetil at registrere en ukendt far. Det ender som regel i en retssag, hvor moderen, hvis hun nægter at oplyse faderens navn, bliver idømt en bøde.

Hvis hun opgiver dit navn, vil du være økonomisk bundet til dit ansvar.

Hvorfor får hun ikke "bare" et donorbarn, hvis hun ikke ønsker at finde en reel far til barnet?


Den bøde kunne jeg så betale. Det ville være fint nok. Og hendes begrundelse er, at der er nogle fysiske træk ved mig, som hun gerne vil have videregivet til et barn.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14063

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf RavenClaw » 8. mar 2024, 07:22

Jeg vil forresten også råde dig til, hvis I stadig knalder, at holde en pause med det. Jeg siger ikke, hun er sådan en, men du kan risikere, at hun ikke tænker helt logisk og fanger dig i en situation, hvor hun bliver gravid uden dit vidende.


(Og alle mulige debatdisclaimere)
10
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5455
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14063

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf RavenClaw » 8. mar 2024, 07:24

Fønix skrev:
RavenClaw skrev:Altså, hun skal jo være opmærksom på, at det ikke bare er ligetil at registrere en ukendt far. Det ender som regel i en retssag, hvor moderen, hvis hun nægter at oplyse faderens navn, bliver idømt en bøde.

Hvis hun opgiver dit navn, vil du være økonomisk bundet til dit ansvar.

Hvorfor får hun ikke "bare" et donorbarn, hvis hun ikke ønsker at finde en reel far til barnet?


Den bøde kunne jeg så betale. Det ville være fint nok. Og hendes begrundelse er, at der er nogle fysiske træk ved mig, som hun gerne vil have videregivet til et barn.

Og hvad sker der så, når barnet kommer ud og er en fysisk kopi af hende? Fysiske træk bestemmer man trods alt ikke selv, og det er en mærkelig begrundelse at bruge.
3
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf Fønix » 8. mar 2024, 07:25

DetSorteCirkus skrev:
abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jura eller ej - det er umådelig svært at se, hvorfor du skulle gå med på de planer. Hvad skulle du dog få ud af det?


Videregivelse af gener uden noget af arbejdet. Det er da en gigantisk upside.


Men det er der jo bare ingen garanti for, at han kan nøjes med.
Tværtimod. Hvis den potentielle mor til barnet allerede virker umoden og måske også lid impulsiv i det, vil jeg mene, at der er en god risiko for, at det ikke blot bliver ved gen-overførslen.


Og dette er præcist dét, jeg er lidt loren ved. Mistanken om, at hun i virkeligheden gerne vil trække mig i land som en anden torsk i små, kontrollerede stramninger af snøren, ligger lige til højrebenet.
0
abcd
Indlæg: 6293
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10301

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf abcd » 8. mar 2024, 07:27

DetSorteCirkus skrev:
abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jura eller ej - det er umådelig svært at se, hvorfor du skulle gå med på de planer. Hvad skulle du dog få ud af det?


Videregivelse af gener uden noget af arbejdet. Det er da en gigantisk upside.


Men det er der jo bare ingen garanti for, at han kan nøjes med.
Tværtimod. Hvis den potentielle mor til barnet allerede virker umoden og måske også lid impulsiv i det, vil jeg mene, at der er en god risiko for, at det ikke blot bliver ved gen-overførslen.


Enig, et sådant arrangement vil fungere bedst hvis kvinden ikke har romantisk interesse i manden.
0
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Min 26 år yngre ex vil have barn med mig

Indlægaf Fønix » 8. mar 2024, 07:29

RavenClaw skrev:Jeg vil forresten også råde dig til, hvis I stadig knalder, at holde en pause med det. Jeg siger ikke, hun er sådan en, men du kan risikere, at hun ikke tænker helt logisk og fanger dig i en situation, hvor hun bliver gravid uden dit vidende.


(Og alle mulige debatdisclaimere)


Jeg ved allerede, at hun vil forsøge det. Det er jeg ikke i tvivl om. Jeg stoler ikke på snak om P-piller og sådan noget. Jeg er helt med på, at den slags løfter kan være det rene fis.
0

Tilbage til "Forhold og sex"