Apropos mental load

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15217

Re: Apropos mental load

Indlægaf Ata » 28. apr 2024, 18:09

abcd skrev:Relateret, tilfældigt en artikel på Berlingske i dag om sammenhængen imellem høj indkomst og familie. Den er stærk for mænd og ubetydelig for kvinder.

https://www.berlingske.dk/politik/bemae ... topskat-og

Kunne det tænkes at de træk, som gør mænd attraktive på
arbejdsmarkedet, er de samme som gør dem attraktive som partnere? Fx sociale evner, intelligens, fleksibilitet, humor? De giver vel god mening, at en stadig mere veluddannet kvindelig befolkning helst vil have en mand, de kan have en begavet samtale med. Som Ubiquitous så fornuftigt påpegede, så er korrelation og kausalitet ikke det samme. Men du holder krampagtigt fast i den samme påstand.
1
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Apropos mental load

Indlægaf abcd » 28. apr 2024, 18:27

Ata skrev:
abcd skrev:Relateret, tilfældigt en artikel på Berlingske i dag om sammenhængen imellem høj indkomst og familie. Den er stærk for mænd og ubetydelig for kvinder.

https://www.berlingske.dk/politik/bemae ... topskat-og

Kunne det tænkes at de træk, som gør mænd attraktive på
arbejdsmarkedet, er de samme som gør dem attraktive som partnere? Fx sociale evner, intelligens, fleksibilitet, humor? De giver vel god mening, at en stadig mere veluddannet kvindelig befolkning helst vil have en mand, de kan have en begavet samtale med. Som Ubiquitous så fornuftigt påpegede, så er korrelation og kausalitet ikke det samme. Men du holder krampagtigt fast i den samme påstand.


Jeg har helt bogstaveligt brugt ordet korrelation et utal af gange. Jeg har skrevet lange indlæg om at det er indicier, og at der ikke er påvist kausalitet.

Det eneste jeg har sagt, er at der findes en hoben statistik: Mænd med karrierejob bliver oftere gift og får børn. Mænd med karrierejob holder bedre på deres partnere. Mænd som tager størstedelen del af arbejdet i hjemmet holder markant ringere på deres partnere. Mænd som tjener mindre end deres koner, holder ringere på deres partnere. Mænd som bliver fyret, mister markant oftere deres partner. Og ingen af de her ting gælder for kvinder.

Det er alt sammen korrelation, så det kan være tilfældige sammenhænge til andre menneskelige egenskaber. Tolk det som du vil. Det kunne dog være interessant fra den anden side at se de statistikker der korrelerer mental load med succes i livet for mænd.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6684
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19065

Re: Apropos mental load

Indlægaf Æble » 28. apr 2024, 18:49

Hvordan ved du at de mænd med de gode jobs ikke tager deres del af mental load på hjemmefronten? Der kan da ligeså vel være korrelation mellem at tage projektlederrollen i hjemmet og have et godt job, fordi man har overblik, er skarp, får tingene gjort.
1
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Apropos mental load

Indlægaf abcd » 28. apr 2024, 18:53

Æble skrev:Hvordan ved du at de mænd med de gode jobs ikke tager deres del af mental load på hjemmefronten? Der kan da ligeså vel være korrelation mellem at tage projektlederrollen i hjemmet og have et godt job, fordi man har overblik, er skarp, får tingene gjort.


Det er en uafhængig statistik jeg postede tidligere i tråden. Den har ikke noget med job at gøre. Parforhold hvor kvinder tager størstedelen af arbejdet i hjemmet, holder bedre. Parforhold hvor mænd tager størstedelen, værre. Og absolut værst holder parforhold hvor mænd tager al arbejdet i hjemmet.
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 14
Likede indlæg: 498

Re: Apropos mental load

Indlægaf Ubiquitous » 29. apr 2024, 00:53

abcd skrev:
Ata skrev:
abcd skrev:Relateret, tilfældigt en artikel på Berlingske i dag om sammenhængen imellem høj indkomst og familie. Den er stærk for mænd og ubetydelig for kvinder.

https://www.berlingske.dk/politik/bemae ... topskat-og

Kunne det tænkes at de træk, som gør mænd attraktive på
arbejdsmarkedet, er de samme som gør dem attraktive som partnere? Fx sociale evner, intelligens, fleksibilitet, humor? De giver vel god mening, at en stadig mere veluddannet kvindelig befolkning helst vil have en mand, de kan have en begavet samtale med. Som Ubiquitous så fornuftigt påpegede, så er korrelation og kausalitet ikke det samme. Men du holder krampagtigt fast i den samme påstand.


Jeg har helt bogstaveligt brugt ordet korrelation et utal af gange. Jeg har skrevet lange indlæg om at det er indicier, og at der ikke er påvist kausalitet.

Det eneste jeg har sagt, er at der findes en hoben statistik: Mænd med karrierejob bliver oftere gift og får børn. Mænd med karrierejob holder bedre på deres partnere. Mænd som tager størstedelen del af arbejdet i hjemmet holder markant ringere på deres partnere. Mænd som tjener mindre end deres koner, holder ringere på deres partnere. Mænd som bliver fyret, mister markant oftere deres partner. Og ingen af de her ting gælder for kvinder.

Det er alt sammen korrelation, så det kan være tilfældige sammenhænge til andre menneskelige egenskaber. Tolk det som du vil. Det kunne dog være interessant fra den anden side at se de statistikker der korrelerer mental load med succes i livet for mænd.


Ah, så det du siger er, at gifte mænd med børn oftere får et karrierejob. Mænd, der holder bedre på deres partnere har oftere et karrierejob. Mænd, der holder ringere på deres partnere tjener mindre end deres koner. Mænd, der mister deres partner, bliver markant oftere fyret. etc.

Det er typisk ikke sådan man taler om korrelation, hvis man ikke ønsker at lægge sin egen fortolkning ind over. Hvilken beskrivelse er mest korrekt:

"Hvis man tager en paraply med, begynder det oftere at regne" eller
"der er en sammenhæng mellem regn og paraplyer"?
3
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Apropos mental load

Indlægaf abcd » 29. apr 2024, 04:05

Ubiquitous skrev:Ah, så det du siger er, at gifte mænd med børn oftere får et karrierejob. Mænd, der holder bedre på deres partnere har oftere et karrierejob. Mænd, der holder ringere på deres partnere tjener mindre end deres koner. Mænd, der mister deres partner, bliver markant oftere fyret. etc.

Det er typisk ikke sådan man taler om korrelation, hvis man ikke ønsker at lægge sin egen fortolkning ind over. Hvilken beskrivelse er mest korrekt:

"Hvis man tager en paraply med, begynder det oftere at regne" eller
"der er en sammenhæng mellem regn og paraplyer"?


Jeg er helt enig. Mit yndlingseksempel på den slags er alle statistikkerne omkring forældre og børn. F.eks. er der en stærk sammenhæng imellem at vokse op i et rygerhjem og selv blive ryger. Der er korrelation. Vi ved bare nu at der ikke er kausalitet - risikoen for at blive ryger forøges ikke af at man vokser op i et rygerhjem. Risikoen for at blive ryger gives genetisk videre. Det er drilagtig statistik.

Det er derfor jeg har listet 5 statistikker. Som jeg skrev tidligere, er det lidt ligesom i en retssal. Hvis en kvinde er blevet slået ihjel, og jeg var i nabolaget på tidspunktet, så er der korrelation. Og det er næppe nok til at få mig dømt for den forbrydelse. Men så kan det være at politiet finder ud af at jeg har googlet hendes navn 5 dage før. Det er stadigvæk kun korrelation, men de fleste begynder nok at blive lidt mistænksomme omkring hvad jeg egentlig havde gang i. Og når man så finder kvindens hår på min jakke, kan det være det er nok til at få mig dømt. Fordi mængden af korrelation bliver overvældende.

Men du og andre er velkomne til at gætte på hvad I vil fra korrelationen. Eller mere interessant: Finde korrelationer til at mænd påtager sig mental load.
1
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Apropos mental load

Indlægaf Moe » 29. apr 2024, 06:23

Marengs skrev:
Thomas31 skrev:
Det er grotesk mindreværd, når man ser penge som afgørende for at "holde på" kvinder. Og når du ser det som en anklage mod kvinders adfærd køber du jo præmissen.Jeg er klar over, at I er utrættelige i jeres kamp for at udbrede dette håbløse, sørgelige og frem for alt forkerte budskab, og desværre er der givetvis mange mænd, der tror på det. I et vist omfang kan det derfor blive selvopfyldende.

Det passer bare ikke. Det betyder meget lidt, måske endda endnu mindre end hvad selv nogle kvinde tror. Måske skulle man kende flere kvinder og læse mindre statistik. Hvis jeg har forstået det ret, at du definerer mænd som "feminine" hvis de tjener mindre end deres partner, så håber jeg virkelig sagesløse læsere her forstår hvor dybt reaktionært budskabet egentlig er. Og frygtsomt. Og båret af mindreværd. Og virkelighedsfjernt.


Det tåler gentagelse!

Jeg læser det slet ikke sådan. Abcd holder sig til nogle statiske fakta og kommer med en teori baseret på det.

Jeg er enig med dig (Thomas) i, at penge, især i Danmark, formentlig kun har ringe betydning. USA er et helt andet sted end vi er i lande som Danmark, som er velfærdsstater.

Jeg siger, at det ikke feminint at blive som mænd, og at tilstræbe at blive som mænd, hvilket er det, som feminismen dyrker og har dyrket i snart 100 år. Det er ikke pengene i sig selv eller det at ikke være hjemmegående, men det mindset, som ligger bag.

Kvinder har taget en masse, men desværre kun dårlige egenskaber fra mænd og gjort dem til sine egne. Fordi ideologien bygger på den tanke, at mænd og kvinder er ens, og det udspejler sig i de valg folk træffer og den måde de taler og agerer på.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
libertá
Indlæg: 884
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 357

Re: Apropos mental load

Indlægaf libertá » 29. apr 2024, 16:18

Mental load handler vel om, når kvinder har opnået ligestilling ude på arbejdsmarkedet og skal arbejde lige så meget som manden, men når det så på et eller andet plan forventes, at kvinden stadig er den, der står MEST for husholdningen. Det kan jeg godt forstå, at kvinder kan blive stressede af.

Men her er det vel op til kvinderne selv at finde en mand, der vil være med til at have balance i tingene også på hjemmefronten. I øvrigt vil jeg da tro, at der også er mænd, som kan blive stressede, fordi der i dag kræves af mænd, at de er på mærkerne både ude og hjemme. Hvor de i gamle dage typisk fik lov at slappe helt af derhjemme, fordi de var ene om at være ude på arbejdsmarkedet. Så jeg vil tro, at det går begge veje det med, at mænd/kvinder kan føle sig stressede og overbrugte i det moderne samfund.
1

Tilbage til "Forhold og sex"