Passende alder til at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf D.itsen » 25. mar 2016, 06:50

Jeg var egentlig overbevist om at 35 var Maks alderen for mig selv at få første barn. Jeg bliver 34 lige om lidt, og vi har stadig ikke besluttet om vi ønsker børn, faktisk er vi rimelig sikre på "ikke lige nu", så tror jeg mentalt er ved at hæve min egen alder til 40 med fuld accept af at risikoen for vi så ikke kan er større og den manglende nattesøvn hårdere
Jeg har altid været overbevist om at mine æggestokke en dag ville begynde at gøre opmærksomme på sig selv. Det er ikke sket endnu
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf LadyFox » 25. mar 2016, 08:14

Jeg ved det ikke. Jeg synes det er normalt individuelt. Jeg har kendt fantastiske forældre på 18 år og fantastiske forældre på 55 år da de fik et barn, men jeg har også kendt folk der ikke ikke ville være fantastiske forældre i de aldre.
Jegsynes det er vært at svare på for der er enormt meget forskel på folk modenhed, rørighed, sundhed, prioriteringer, drømme og den slags. I min egen gren af familien vil det nok ikke være smart at få børn sent, vi bliver bare ikke særlig gamle - jeg har lige været til min onkels 50 års fødselsdag, og det blev joket lidt tørt om at han var ved at være en af de ældste mænd i familien, og damerne indtil nu heller ikke blevet særlig gamle.
0
...
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf englishchannel » 25. mar 2016, 08:18

Vlad Kalashnikov skrev:
englishchannel skrev:Man ser nok bare det, der sårer en mest så. Jeg synes generelt, at tonen i debatten er langt mere positiv overfor folk, der sørger for at få deres børn nogenlunde tidligt, mens folk, der udskyder det, egentlig bare er lidt fjollede i deres prioriteringer.

Jeg har i hvert fald aldrig haft denne diskussion noget sted uden at skulle forklare/forsvare, om/at jeg nu ikke alligevel liiiiiiige kunne klemme et barn eller to ind.
Syntes godt nok kategorien af unge mødre møder mere fordømmelse (primært fra andre kvinder) end nogen anden, inkl. ældre mødre. Har også til gode at se et tv-program kaldet: "De gamle mødre." Fædre kan være stort set så unge eller gamle det skal være før det løfter øjenbryn – men mest fordi det hovedsageligt er andre kvinder der bitcher.


De Unge Mødre handler jo ikke om unge mødre som helhed, men om mødre fra en bestemt socialklasse. En ressourcestærk og ansvarlig ung kvinde med et godt bagland og prioriteterne i orden ville aldrig blive castet til DUM, selvom hun havde den rigtige alder.

Hovedårsagen til, at de fokuserer på unge mødre er, at man så relativt stuerent kan caste de sociale tilfælde ved at dække folk ind under alder som fælleskategori ("Vi har kun castet Betty-Nathalia, fordi hun er ung og mor, og det er det, programmet handler om. Det handler slet ikke om, at hendes barn er et omsorgssvigt waiting to happen, og at det er godt tv. Slet ikke."). Det ville sikkert fungere lige så godt med en 35-årig mor fra samme segment, men så ville man blive nødt til at kalde programmet for "De Uansvarlige Mødre", "Tabermødre" eller lign., og det ville ikke gå.

Det er en ren mediebeslutning, der så desværre i kraft af programmets popularitet farver nogle folks indtryk af unge mødre som helhed.
6
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 25. mar 2016, 08:42

Angelina skrev:
englishchannel skrev:Men som en af de der unge mødre kan jeg love for man stadig mødte fordomme, også selvom man ikke tilhørte socialklasse fem ... og det er længe før programmet DUM så dagens lys.

Da jeg ventede mit første barn var antallet af "tillykke" jeg fik = 0
Antallet af: "Du ødelægger dit liv" er dog flere end jeg bryder mig om at tænke på.
Jeg har fået fortalt, af en kommunal ansat at "sådan en som mig, kommer jo aldrig i gang igen" (på trods at jeg havde arbejdet frem til jeg blev sygemeldt i graviditeten)

Selvom jeg kom fra et godt bagland blev jeg stadig dømt taber, for sådan nogle der bliver gravide og får børn som teenager er tabere - og det er deres børn i øvrigt også.
Moren til mine børn fik godt nok også ung-mor shaming at kende. Før DUM. Ikke bedre af hun ikke er så stor og ser sydlandsk ud og der var komplikationer i graviditeten. Lille sydlandsk udseenet højgravid teenager på HF = fresh meat on the table girls. I dag er hun universitetsprofessor (eller et eller andet).
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf englishchannel » 25. mar 2016, 08:56

Men sådan er det jo altid, når man gør noget, der er udenfor samfundets normer. Det er ikke afgrænset til teenageforældre.

Ikke at det gør det mere rigtigt, men f.eks. blev kvinderne i min bedste- og oldemors generation, der blev mødre igen i midt-slut 40'erne (og det skete oftere end man skulle tro), jo også dømt af omverdenen. Kunne de nu klare det i deres høje alder, etc. Jeg har endda lige set et Matadorafsnit, hvor folk hvisker om Maudes sidste graviditet (hvor hun vel er i starten af 40'erne). I dag er tolerancen højere, men jeg tror da, at en 48-årig mor ville møde samme skepsis (der nok bare ville gå på andre parametre, f.eks. energi) som den 17-årige.

Det er bare ikke nemt at falde udenfor normen, uanset om det er på den ene eller anden måde.
3
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf englishchannel » 25. mar 2016, 10:30

Angelina skrev:
englishchannel skrev:Men sådan er det jo altid, når man gør noget, der er udenfor samfundets normer. Det er ikke afgrænset til teenageforældre.

Ikke at det gør det mere rigtigt, men f.eks. blev kvinderne i min bedste- og oldemors generation, der blev mødre igen i midt-slut 40'erne (og det skete oftere end man skulle tro), jo også dømt af omverdenen. Kunne de nu klare det i deres høje alder, etc. Jeg har endda lige set et Matadorafsnit, hvor folk hvisker om Maudes sidste graviditet (hvor hun vel er i starten af 40'erne). I dag er tolerancen højere, men jeg tror da, at en 48-årig mor ville møde samme skepsis (der nok bare ville gå på andre parametre, f.eks. energi) som den 17-årige.

Det er bare ikke nemt at falde udenfor normen, uanset om det er på den ene eller anden måde.


Jeg har nu stadig til gode at høre om andre ikke-unge mødre der ikke har fået et eneste tillykke med på vejen i forbindelse med deres graviditet.

Jeg synes også der er forskel på "hvisken i hjørnerne" kontra at få fortalt direkte op i ens ansigt at man ødelægger sit liv og aldrig bliver til noget.


Og det kan jeg sagtens forstå, at du blev ked af, når nu barnet var ønsket og du var sammen med faren.

Men jeg synes bare heller ikke, at man helt skal glemme, at teenagere rent biologisk stadig er langt mere impulsive og dårlige til at konsekvensberegne end voksne, og derfor vil det for mange voksne være svært ikke at stille spørgsmålstegn ved om nu vedkommende har tænkt sig ordentligt om. Jeg skal være ærlig at sige, at jeg også ville studse ved en 16-årig gravid og simpelthen frygte, at vedkommende ikke var klar over alle konsekvenserne ved vedkommendes valg og derfor ville ende med at fortryde. Ikke pga. den enkelte person, men pga. biologien bag (ligesom jeg ville fraråde en person i den alder at få en tatovering (uden yderligere sammenligning)).

Compared with adults, teens tended to make less use of brain regions that monitor performance, spot errors, plan, and stay focused—areas the adults seemed to bring online automatically. This let the adults use a variety of brain resources and better resist temptation, while the teens used those areas less often and more readily gave in to the impulse to look at the flickering light—just as they're more likely to look away from the road to read a text message.


http://ngm.nationalgeographic.com/2011/10/teenage-brains/dobbs-text
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf englishchannel » 25. mar 2016, 10:42

Angelina skrev:
englishchannel skrev:
Angelina skrev:
englishchannel skrev:Men sådan er det jo altid, når man gør noget, der er udenfor samfundets normer. Det er ikke afgrænset til teenageforældre.

Ikke at det gør det mere rigtigt, men f.eks. blev kvinderne i min bedste- og oldemors generation, der blev mødre igen i midt-slut 40'erne (og det skete oftere end man skulle tro), jo også dømt af omverdenen. Kunne de nu klare det i deres høje alder, etc. Jeg har endda lige set et Matadorafsnit, hvor folk hvisker om Maudes sidste graviditet (hvor hun vel er i starten af 40'erne). I dag er tolerancen højere, men jeg tror da, at en 48-årig mor ville møde samme skepsis (der nok bare ville gå på andre parametre, f.eks. energi) som den 17-årige.

Det er bare ikke nemt at falde udenfor normen, uanset om det er på den ene eller anden måde.


Jeg har nu stadig til gode at høre om andre ikke-unge mødre der ikke har fået et eneste tillykke med på vejen i forbindelse med deres graviditet.

Jeg synes også der er forskel på "hvisken i hjørnerne" kontra at få fortalt direkte op i ens ansigt at man ødelægger sit liv og aldrig bliver til noget.


Og det kan jeg sagtens forstå, at du blev ked af, når nu barnet var ønsket og du var sammen med faren.

Men jeg synes bare heller ikke, at man helt skal glemme, at teenagere rent biologisk stadig er langt mere impulsive og dårlige til at konsekvensberegne end voksne, og derfor vil det for mange voksne være svært ikke at stille spørgsmålstegn ved om nu vedkommende har tænkt sig ordentligt om. Jeg skal være ærlig at sige, at jeg også ville studse ved en 16-årig gravid og simpelthen frygte, at vedkommende ikke var klar over alle konsekvenserne ved vedkommendes valg og derfor ville ende med at fortryde. Ikke pga. den enkelte person, men pga. biologien bag (ligesom jeg ville fraråde en person i den alder at få en tatovering (uden yderligere sammenligning)).

Compared with adults, teens tended to make less use of brain regions that monitor performance, spot errors, plan, and stay focused—areas the adults seemed to bring online automatically. This let the adults use a variety of brain resources and better resist temptation, while the teens used those areas less often and more readily gave in to the impulse to look at the flickering light—just as they're more likely to look away from the road to read a text message.


http://ngm.nationalgeographic.com/2011/10/teenage-brains/dobbs-text



Og det ER teenagere da - og det var jeg også... men (heldigvis) fortryder de færreste de børn de får, uanset hvor gamle/unge de så er når de får dem... og jeg tror ikke NOGEN uanset alder og evner til at konsekvensberegne kan forudse den massive forandring der sker i ens liv når man får et barn.

Jeg fotograferer hvert år på mødrehjælpen, i den særlige mødregruppe for unge mødre jeg selv gik i da jeg ventede min den ældste, og jeg har endnu at høre om en eneste der har fortrudt barnet, uanset om de var enlige, sammen med faren - 16 eller 24 da de fik barnet.


Jeg gik i klasse med en pige, der blev gravid som 16-årig (for at holde på hendes jævnaldrende kæreste, der gerne ville ud af forholdet). Han skred og hun fortrød, da hun sad som enlig mor, mens hendes veninder og tidligere kæreste nød deres ungdom.

Så det sker altså. Jeg går ud fra, at hun elsker sin datter, men hun var også meget verbal omkring, at hun fortrød sin beslutning efterfølgende, da situationen ikke endte som hun havde forestillet sig.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Anilara » 25. mar 2016, 11:19

Angelina skrev:Og det ER teenagere da - og det var jeg også... men (heldigvis) fortryder de færreste de børn de får, uanset hvor gamle/unge de så er når de får dem... og jeg tror ikke NOGEN uanset alder og evner til at konsekvensberegne kan forudse den massive forandring der sker i ens liv når man får et barn.

Jeg fotograferer hvert år på mødrehjælpen, i den særlige mødregruppe for unge mødre jeg selv gik i da jeg ventede min den ældste, og jeg har endnu at høre om en eneste der har fortrudt barnet, uanset om de var enlige, sammen med faren - 16 eller 24 da de fik barnet.

Jeg tror da også det er langt de fleste som ikke fortryder deres børn - men jeg tror til gengæld også der er flere der har fortrudt, end man tror. Det er jo helt vanvittigt tabu at indrømme, at man hellere ville have taget en abort, hvis man kunne gøre det om. Jeg kan næsten ikke komme i tanke om noget, som er mere tabu.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Fru Sunshine » 25. mar 2016, 13:55

Jeg var 23, da jeg fik den ældste og 26, da nummer to blev født.
Og hold nu OP, hvor var det underligt at komme til fødselsforberedelse med nummer to, hvor de fleste var ældre end mig og skulle have den første.

Jeg gik godt nok noget hårdere ord med på vejen end den 43-årige, der ventede nummer 4.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Fru Sunshine » 25. mar 2016, 14:14

Dikus skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg var 23, da jeg fik den ældste og 26, da nummer to blev født.
Og hold nu OP, hvor var det underligt at komme til fødselsforberedelse med nummer to, hvor de fleste var ældre end mig og skulle have den første.

Jeg gik godt nok noget hårdere ord med på vejen end den 43-årige, der ventede nummer 4.


Ej, men det er da også helt urimeligt at tro, man er voksen og klar til at få børn, når man er 26 :panik: Næææhhh... Normale mennesker bliver først voksne, når de har passeret de 40. Før det er det fest og uansvarlighed :rulle:

Og det er fuldstændigt horribelt, at man får nummer TO i den alder, når man faktisk slet ikke er voksen nok til nummer et :panik:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. mar 2016, 14:24

Anilara skrev:
Hvornår synes du, at man/du potentielt ville være for gammel til at sætte børn i verden? Hvorfor?


Jeg synes at mellem 25 og 35 er passende. Fordi de så er gamle nok til at have etableret sig bare en smule og ikke være lige så blanke om DUM, og fordi at de så ikke er alt for gamle mens de har umyndige børn. Min mor blev gravid som 17-årig, og fik mig som 18-årig. Jeg har tit ønsket mig at hun var de der 8-10 år ældre, ligesom mine klassekammeraters forældre.

Har du tænkt, at det er synd for nogle børn, at de har gamle forældre?


Især når det er folk på 45+ som får spædbørn. Fx når en gamle rig fyr får børn med en ung kvinde, og de ret beset er 3 forskellige generationer.

Er der forskel på hvornår du synes en kvinde er for gammel til at børn og en mand (forudsat at fertiliteten ikke var dalene for kvinder)?


Næ, ikke umiddelbart.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf godtnavn » 25. mar 2016, 15:11

Før jeg fandt min kæreste ville jeg gerne have vi begge var under 40 når vi var færdige med at lave børn. Men jeg fandt en kæreste der var 10 år ældre end mig, og først for et år siden, da jeg var 26 bestemte vi os for at prøve, vi mistede i efteråret, så vi bliver mindst 28 og 38 år når det første barn kommer, og vi vil gerne have 2-3 stykker, så vi når det næppe før kæresten bliver 40. Så nu har min grænse rykket sig til 45 :P

Men jeg har egentlig ikke en grænse på andres vegne, så længe de ønsker barnet og kan tage vare på det :) En i kærestens familie blev uplanlagt gravid, tror hun er et par og fyrre, hun har utallige gange udtalt hun selv synes hun er for gammel, at hun ikke ønsker barnet osv. men det blev opdaget forsent til en abort, så nu hænger hun på det. Hun har endda sagt den slags foran hendes andre børn. Det gør så ondt inden i på barnets vegne, jeg har dog ikke set hende efter hun har født, forhåbentlig har hun vænnet sig mere til tnaken og giver barnet en god barndom. (Og så gør det mig lidt bitter at det var mig og ikke hende der ufrivilligt aborterede).
Omvendt var min lillesøsters mor også i start 40'erne, men min lillesøster var så ønsket, og hun kunne ikke bede om en bedre mor.

Så jeg ser ikke alder som det afgørende, men ønsket om barnet og evnen til at give barnet hvad det har brug for.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Joe » 25. mar 2016, 15:46

Jeg prøver så vidt muligt ikke at bruge min tid på at danne generelle holdninger til, hvordan andre skal leve deres liv.
Så jeg har ikke fastsat et eller andet aldersspænd, folk bør holde sig inden for.

Men med bolden på min egen banehalvdel, troede jeg oprindeligt at jeg skulle være forholdsvis ung mor, som i under 25. Så passede der bare ikke ind i mit liv, da det kom til stykket. Først efter jeg passerede de 25, begyndte det i virkeligheden at give mening, så mit næste mål hedder under 30. Det satser jeg ret meget på.

Så altså. Jeg kan kun svare for mig selv. Hvornår andre mener det er rette tid, blander jeg mig ikke i. Som I andre selv smider ind i jeres disclaimere, er der alligevel altid folk der klarer det pissegodt udenfor de fastsatte aldersspænd.
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Torn » 25. mar 2016, 16:10

Jeg tænker sjældent, af alder er et problem i forhold til forældreevne.

Umiddelbart vil jeg nok placere den optimale alder på 20-45.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Danseprinsesse » 25. mar 2016, 16:48

Advocatus-Diaboli skrev:
Især når det er folk på 45+ som får spædbørn. Fx når en gamle rig fyr får børn med en ung kvinde, og de ret beset er 3 forskellige generationer.


Hvad er det, der er særligt synd for barnet i den konstellation, at den gamle fyr er rig, eller at kvinden er ung?
0

Tilbage til "Forhold og sex"