Kønsorganers navne

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Kønsorganers navne

Indlægaf Joe » 9. apr 2016, 22:28

Jeg sad lige i tråden om barbering under armene og skulle skrive om intimbarbering. Det var faktisk svært. Ikke fordi jeg har svært ved at tale om intime ting, men fordi jeg ikke har et ord, jeg har lyst til at bruge, om den del af min krop, der er under mine trusser. Og det er faktisk dårlig stil af mig, at jeg altid får det lidt svært, når jeg skal tale om mit underliv.

Kusse og fisse er virkeligt grimme ord, synes jeg. Tissekone er noget et lille barn har. Vagina lyder så klinisk, når man udtaler det på dansk. Mis lyder som noget en teenagepige siger. Og så er det bare ikke nemt.

Med mænd er det nemmere. Jeg er stor fan af ordet penis, jeg synes virkelig det er et godt ord. Som jeg uden at tænke over det udtalte til en ven (på en bøssebar af alle steder,) "det ligger så godt i munden." Ordet pik går også an, selvom jeg ville rødme lidt mere når jeg brugte det.
Til gengæld er ordet tissemand ligesom tissekone noget, der får mig til at tænke på små børn. Og jeg kan ikke forestille mig noget værre en mand der ville knalde kunne sige end "skal du have tissemand?"

Men hvilke ord bruger I? Jeg vil virkelig gerne finde et ordentligt ord, for jeg synes det er sådan lidt kropsforskrækkelseagtigt, når jeg kæmper mig ud i at skulle formulere sætninger anderledes, for at undgå at bruge ordet.
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. apr 2016, 22:52

Joe skrev:Men hvilke ord bruger I?


Fisse/kusse - alt efter alder, hvis det ikke behøver være stuerent. Vagina/skede, hvis det gør.

Jeg synes det er lidt fesent, at så mange kvinder i 20-40 års alderen, ikke kan få sig selv til at kalde tingene ved rette navn.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4393

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf HappyHippo » 9. apr 2016, 22:52

Jeg hader hader hader ordet fisse. Det er så grimt! Inspireret af Linse kalder jeg den konen. Det er et fint ord for mig.

Mænd har det generelt nemmere. De er mænd/fyre med en penis/pik.

Vi er kvinder/damer/piger med en fisse/kusse. Æv. Vi får alle de grimme navne.
1
Petrix
Indlæg: 3751
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Petrix » 9. apr 2016, 23:00

Hvorfor så ikke kalde den for Fie
0
27102021
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Aima » 9. apr 2016, 23:09

Jeg tvinger mig selv til at skrive og sige 'fisse', for det er det ord af alle, jeg har det mindst træls med. Sommetider bruger jeg også 'tissekone', men det er mest fordi det er så malplaceret altid, at det er sjovt. Eksempelvis i selskab med mine mandevenner, hvis vi snakker kønsdebat: "(...)men mener du, dét der skulle være anderledes for mig, bare fordi jeg har en tiss'kone?" Haha, det er faktisk megasjovt, men det kan godt være man skal være mig for at synes det.

Derudover bruger jeg vist mest 'fiss', sådan i talesprog.

Og ellers forholder jeg mig til spørgsmålet som til alle andre spørgsmål, med en teoretisk "What would Medi say?"-tilgang:
http://youtu.be/4Vu1gjpYAIc
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Joe » 9. apr 2016, 23:09

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes det er lidt fesent, at så mange kvinder i 20-40 års alderen, ikke kan få sig selv til at kalde tingene ved rette navn.


Jeg er faktisk helt enig. Jeg synes det tyder på kropsforskrækkelse, og det er noget jeg kun ser omhandlede kvinder. De færreste voksne mænd og kvinder har de store problemer med at sige penis, pik, diller, eller hvad de nu siger. Det er når det kommer til de kvindelige kønsorganer, at der er en eller anden skam eller hvad det nu er, ved at kalde "den" ved navn.
Og det rammer så også mig selv. Eller, jeg ved ikke om det er skam, eller om det virkelig bare er fordi, jeg synes det er grimme ord. Men samtidig synes jeg alle de der (ofte engelsksprogede) ord folk bruger, "hooha," "vajayjay," det danske "dåse," eller lignende er sådan lidt poppede og virker som en måde ikke at ville kalde tingene det, det er.

Så det er lidt af et kussedilemma jeg har mig.
5
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Joe » 9. apr 2016, 23:15

Petrix skrev:Hvorfor så ikke kalde den for Fie


Mine forskellige kropsdele er ikke personer, det er en del af mig. Jeg har heller ikke navngivet min skulder Laura, eller mit højre ben Rikke.
Jeg synes det ville være lidt mærkeligt at give mit underliv et pigenavn.
8
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Aima » 9. apr 2016, 23:23

Joe skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes det er lidt fesent, at så mange kvinder i 20-40 års alderen, ikke kan få sig selv til at kalde tingene ved rette navn.


Jeg er faktisk helt enig. Jeg synes det tyder på kropsforskrækkelse, og det er noget jeg kun ser omhandlede kvinder. De færreste voksne mænd og kvinder har de store problemer med at sige penis, pik, diller, eller hvad de nu siger. Det er når det kommer til de kvindelige kønsorganer, at der er en eller anden skam eller hvad det nu er, ved at kalde "den" ved navn.
Og det rammer så også mig selv. Eller, jeg ved ikke om det er skam, eller om det virkelig bare er fordi, jeg synes det er grimme ord. Men samtidig synes jeg alle de der (ofte engelsksprogede) ord folk bruger, "hooha," "vajayjay," det danske "dåse," eller lignende er sådan lidt poppede og virker som en måde ikke at ville kalde tingene det, det er.

Så det er lidt af et kussedilemma jeg har mig.


Jeg tror det er skam. Eller jeg ved det. Alt andet er simpelthen for ulogisk. Jeg er selv en af dem der sommetider prøver at kringle mig udenom ordet, og undskylder det med at 'alle ord bare er så grimme', men altså tisse, bisse, kisse(-misse), disse, visse m.fl. er jo ikke en udfordring, selvom de fonetisk ligger tæt på. Bemærk i øvrigt også, at behovet for at finde på synonymer og slang for menstruation også er påfaldende generelt.

Vi skal tage os lidt sammen.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Chachacha » 9. apr 2016, 23:35

Jeg elsker det engelske "vagina". Det synes jeg, er perfekt. På dansk lyder det bare grimt og... grinagtigt faktisk. Der er selvfølgelig lidt afstandstagen i det engelske, der gør det lettere at sige. Ligesom penis på engelsk også er lettere for mig at sige.

Vagina and penis.
4
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Joe » 9. apr 2016, 23:41

Aima skrev:
Jeg tror det er skam. Eller jeg ved det. Alt andet er simpelthen for ulogisk. Jeg er selv en af dem der sommetider prøver at kringle mig udenom ordet, og undskylder det med at 'alle ord bare er så grimme', men altså tisse, bisse, kisse(-misse), disse, visse m.fl. er jo ikke en udfordring, selvom de fonetisk ligger tæt på. Bemærk i øvrigt også, at behovet for at finde på synonymer og slang for menstruation også er påfaldende generelt.

Vi skal tage os lidt sammen.


Ja, vi skal tage os sammen.
Faktisk opstod at af de venskaber jeg har, som jeg sætter rigtigt meget pris på, ved at bruge en måned på at skrive artikler om kønslæbereduktion, sammen med en kvindelig makker, jeg først lige havde mødt på det tidspunkt. Så sad vi der og talte om brug af ordet kusser, og hvorfor skamlæber er et nederen ord (faktisk bliver jeg stadig irriteret hver gang jeg hører det ord brugt, og min kæreste himler med øjnene, når jeg igen igen siger "Det hedder kønslæber, for der er ikke noget at skamme sig over!")
Enormt befriende og dannede nok basis for, hvorfor vi i dag har et så fint venskab. Men det er så fem år siden, og jeg har tilsyneladende ikke lært så meget af det, for jeg prøver i dag stadig at undgå at benævne mit underliv. Det må jeg blive bedre til.
3
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Annione » 10. apr 2016, 00:27

Jeg snakker yderst sjældent om mit underliv.
Jeg synes fisse, kusse, skede og vagina er de klammeste navne. Klammeste. Så her hedder den fjasen eller fjoppen, og kun over for min kæreste. Fjams kan også gå an.
Kan bare ikke få mig selv til at sige de andre, grimme ord. Det er så grimme ord, at det får kussen til at virke grim. Og det synes jeg faktisk ikke den er.
Fjas er bare sådan mere... sjovt :-D
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. apr 2016, 00:45

Joe skrev:
Jeg er faktisk helt enig. Jeg synes det tyder på kropsforskrækkelse, og det er noget jeg kun ser omhandlede kvinder. De færreste voksne mænd og kvinder har de store problemer med at sige penis, pik, diller, eller hvad de nu siger.


Indtil den dag I lærer det, skal I holde op med at lege at I er det stærke køn..
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25708

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Delfin » 10. apr 2016, 01:12

Jeg synes ikke rigtigt, at vagina er dækkende. Det er jo kun en del af de kvindelige kønsorganer. Fisse og kusse var ikke helt stuerene, da jeg voksede op, så dem har jeg det lidt svært med at bruge.

Mis er sådan lidt lala at sige - og for dem der barberer den, giver det jo slet ingen mening, medmindre vi taler om denne :-p

Billede


Det er egentlig sjældent, jeg har behov for at tale om dem, men kønsorganer, kønsdele, køn, skridt og forneden er vist de ord, jeg oftest bruger - og ellers betegnelserne for de enkelte dele, hvis det er relevant. Forneden er egentlig også lidt træls, men den kommer vist hjemmefra.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Novella » 10. apr 2016, 01:40

Advocatus-Diaboli skrev:
Joe skrev:
Jeg er faktisk helt enig. Jeg synes det tyder på kropsforskrækkelse, og det er noget jeg kun ser omhandlede kvinder. De færreste voksne mænd og kvinder har de store problemer med at sige penis, pik, diller, eller hvad de nu siger.


Indtil den dag I lærer det, skal I holde op med at lege at I er det stærke køn..

Så må vi nøjes med at være det køn, der ikke har styrken siddende i kønsorganerne.

Jeg har ikke noget imod at ytre hverken fisse eller kusse, men det er grimme ord. Altså ordene, ikke mit kønsorgan. Det er da ikke særlig mundret at sige fisse. Det lyder som en fis, en prut, noget ildelugtende, og det er den altså ikke, nå. Jeg har noget efterslæb som svensker og siger hellere fitte.

Jeg kan så ikke på stående fod huske, hvornår jeg sidst har talt om kønsorganer. Hvis jeg har brug for at tale med lægen, siger jeg ikke fisse. Siger mænd 'jeg har sådan en dims på pikken?' når de sidder hos lægen? Hvis jeg skal score, taler jeg ikke om hvor flot min fisse er. Den skal opleves. Hvis jeg er i løsslupne veninders lag, kan fisse måske nok være et samtaleemne, men så kan vi altså også udmærket sige fisse. Jeg ved ikke lige hvornår jeg ellers skulle bruge ordet.
7
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16139

Re: Kønsorganers navne

Indlægaf Urtekussen » 10. apr 2016, 04:21

Kusse og pik.
0
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Forhold og sex"