Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf vibbsen » 12. apr 2016, 05:55

Aima skrev:
Nu har jeg siddet og læst sidste afsnit fire gange, og jeg forstår simpelthen ikke den der egetræmetafor. Undskyld :lol:
Men hvis manden tager over 'og alt det der', når lokummet brænder på, hvordan bliver han udover det så mere egetræsagtig? Er det noget med, at han ikke dur som den skulder, hun kan græde ud ved, eller hvordan? Altså er det noget følelsesmæssigt?


Mjaaaa, det handler om at den måde han tager over på ikke har særlig meget autoritet. Og han er er ikke særlig god til at "læse" hende. Og det gør hende utryg. Hun har desværre været i en situation hvor hans måde at "tage over på" havde meget store konsekvenser for hende. Og nu hvor hun f.eks. er syg med stress så tager han ganske vist over. Men han tager ikke vare. Der er kæmpe forskel.

Min mand derimod. Han er mega-god til at læse hvad jeg har brug for. Han ser mig virkelig. Og det betyder også at når jeg har været på røven, så har han haft en virkelig god pejling på hvad jeg har brug for. Også selvom jeg ikke selv ved det. Og han er ikke bange for at slå hånden i bordet og sige "Nu gør vi sådan og sådan, og du skal gøre sådan og sådan" Det synes jeg er mega sexet. For det betyder at jeg bare kan læne mig tilbage i forvisning om at han har min ryg og nok skal tage ordentlig hånd om mig.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 843
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Precaseptica » 12. apr 2016, 06:19

Det er kun den halve analyse han kommer med og derudover også fra et alt for konservativt synspunkt.

Jeg kunne også sige, at den moderne mand er en fysisk slapsvans i forhold til for 100 år siden, hvor hårdt fysisk arbejde gjorde os både store og muskuløse. Det kan vi i mindre grad kan præstere som mænd i dag, hvis vi ikke prioriterer, at påtage os store byrder i et fitness-center. Men det ville også se udover den udvikling, der har været hvor muskelmænd simpelthen ikke er så nødvendige længere.

På samme måde tror jeg han skyder ved siden af i dag, fordi han laver en utilstrækkelig vurdering ud fra at efterspørgslen på den moderne mand er lavere hos kvinder end den tidligere har været. Det er sikkert rigtigt, men det er så også fordi at kvindekampen er ung endnu. Den tilkæmpede sig rettighederne før den påtog sig ansvaret, så kvinder er på mange måder blevet frigjorte inden de er blevet ligestillede. De to ting burde hænge umiddelbart sammen, men det behøver ikke være tilfældet.

Mange af de datingprofiler på kvinder man ser i dag efterspørger en mand der kan tage initiativ og feje benene væk under hende. Det forstår jeg godt at de skriver. Det er da dejligt når der er nogen der foregiver at man er så interessant at stable en indsats på benene man ikke selv behøver. Jeg er da også vild med kvinder der kan tage initiativ. Det er da noget forkvaklet ævl at vi skal ligestilles indtil det handler om hvem der skal byde op til dans.

Så jeg ser de kvinder, der ikke kan lide den moderne og delvist blødere mand, der er mere reflekterende og mindre hårdfør, som en kvinde der ikke er fulgt med tiden. Hun ærgrer sig over ikke at blive kurtiseret af mænd, der ikke forventer at hun også tager sig lidt sammen og engagerer sig i at danne de gode oplevelser, hvor begge parter føler sig ønskede.

For at gøre det endnu mere kompliceret kunne jeg også sige, at jeg er overbevist om at det er derfor vi ser en stor trend indenfor bondage og dominans indenfor det seksuelle. Det er nichér der tiltaler folk, der ikke tør erkende, at de godt kan lide bare at føle sig tiltrækkende i en sådan grad, at deres blotte tilstedeværelse er nok engagement. Det har en række andre attributter, men hvis vi ser på det her med at mange kvinder ikke følger med tiden og kæmper imod udviklingen hvor at det efterhånden er på sin plads at de også tager chancen og byder op til det der romantiske eller erotiske uden at kende svaret på forhånd, så bør vi kunne forvente en sammenhæng.

"Jeg vil bare gerne have en rigtig mand" kan groft sagt oversættes til: "Jeg vil gerne føle mig som den attraktive i forholdet" i mange tilfælde.

Den "bløde" mand er kommet for at blive og det er ikke nogen skam. Ej heller er det en udvikling vi ikke kunne tænke os. Man siger ofte at mange kvinder opdrager drenge til at blive mænd de ikke selv ville være interesserede i. Og det mønter man på drengens maskulinitet, fremfor moderens/kvindens forfejlede ide om hvad der skal til for at gøre en empatisk mand. Hvis han bliver uninteressant for kvinder som voksen efter en inklusiv opdragelse med respekt for det indre, så er det kvinders smag i mænd den er gal med.
3
Blonderella
Indlæg: 124
Tilmeldt: 20. mar 2016, 20:19
Kort karma: 21
Likede indlæg: 287

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Blonderella » 12. apr 2016, 06:46

I misser pointen om indkøbssituationen. Men fred være med det :-)
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 07:40

Ja, halvdelen af alle danske mænd er herre-vattede og beslutningsforskrækkede. De kalder deres kone for "Pus" og sidder ned og tisser.

Den anden halvdel er nogle hårdkogte machotyper der ikke gider bruge tid på følelsespis. De kalder deres kæreste for "luder" og "slamfisse" mens der er andre til stede og knepper uden om, fordi det er deres ret.

De dominerende kvinder vælger de vattede. De uselvstændige kvinder vælger machotyperne.

Der er intet derimellem.
13
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf JoyNips » 12. apr 2016, 07:46

Mnjoh, både og. Jeg kan sgu godt lidt indimellem få følelsen af, at mange mænd er lidt nogle hængerøve. Jeg taler ikke om, at han skal slå én i hovedet med sin kølle og slæbe én hjem i hulen eller om at mænd skal være mænd og kvinder kvinder. Jeg taler om, at jeg i min omgangskreds ser en del mænd være meget "komfortable". Jeg gider ikke være personlig assistent. Jeg synes det er helt cool, at han spørger om jeg kan huske om vi har fælles planer på et givent tidspunkt for ellers har han tænkt sig at gøre etellerandet dér, men jeg synes det er seriøst ufedt som jeg ser det blandt nogle par, hvis det nærmest har karakter af at spørge om lov eller er ligegyldighed i forhold til at have bare en anelse styr på fælleskalender, for det har lillemor derhjemme jo.

Jeg har intet problem med "bløde" mænd. I mit forhold er det min kæreste, der græder i biografen. Og ham, der tager størstedelen af det huslige arbejde. Men jeg gider ikke ligegyldighed.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Purple Haze » 12. apr 2016, 09:13

Lemonella skrev:
Blonderella skrev:I misser pointen om indkøbssituationen. Men fred være med det :-)


Jamen, hvad er helt præcist pointen?

Jeg betragter ikke min kæreste som specielt vattet. Jeg mener også han er ret beslutningsdygtig. Det er han nødt til, at være i det job han har og han er det faktisk også på hjemmefronten.

Han kan skam sagtens stå i Rema og spørge om vi mangler remoulade. Han kan også snuppeben bøtte mayonnaise og smide i vognen uden, at spørge mig først om vi mangler det. Og helt ærligt, jeg lever med det uanset om han spørger mig eller ej.

Det du har oplevet, er måske de mænd der har en styrende og handlekraftig kone som godt ved, hvad der mangler hjemme i skabet og som på forhånd kender sin mand så godt, at hun ved, at skal han selv styrer indkøbene, så vil der om et år, ligge 45 uåbnede pakker kiks hjemme i køkkenskabet.
Eller også kender vi bare slet ikke det ægtepar vi ser i butikken og kan nok ikke dømme dem ud fra en enkel episode omkring en pakke kiks. :)


Sjovt, jeg kan sagtens se hvad Blonderella mener.
Og det handler jo ikke om en speciel indkøbssituation, eller nogen anden specifik situation.

De handler om de der ægtepar hvor kvinden "tromler derudad" og manden er sådan en forsagt type der gør som der bliver sagt - og bagefter øffer lidt over at "Kranen derhjemme bestemmer det hele", mens han griner lidt undskyldende og så ellers sidder hvor han er blevet sat, eller render rundt i hælene på kvinden, indtil hun bliver træt af det og "sætter ham" et eller andet sted.

Og ja det er en "grim" stereotype, men derfor kan de jo godt findes derude.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Purple Haze » 12. apr 2016, 09:18

Noget andet i forhold til "den moderne mand" og det at han generelt ikke er sådan en mandelig macho mand, handler vel også om at samfundet har udviklet sig.
Der er ikke i samme grad som før brug for "den stærke mand", altså chefen som ikke tålte at blive sagt imod, som styrede sit hjem og arbejde/virksomhed med hård hånd - fordi det var sådan man gjorde, og det der fungerede.

De fleste moderne arbejdspladser har fundet ud af at det der med at "tryne" medarbejderne ikke giver bedre produktivitet - det gør det derimod at have nogle glade medarbejdere der bliver hørt og føler at de har en værdi for firmaet. Og i den ledelsesstil passer det bare ikke ind med den der "stærke mand" som ikke giver plads til at andre bliver hørt.
Jeg mener ikke nødvendigvis at det betyder at folk/mænd bliver nogle vatarme der ikke kan tage beslutninger - men tror at det gør at der bliver mindre af den der sterotype mand der "bed bedst". Og hvis man overfører det til parforhold, så tror jeg også det giver nogle mere ligevægtige forhold mellemen mænd og kvinder.

Og ja der skal da nok være nogen der går i den helt modsatte grøft og bliver dovne, ugidelige, vattede og ubeslutsomme - men tvivler på at det er flertallet.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf vibbsen » 12. apr 2016, 10:23

Lemonella skrev:Jeg tror ikke jeg får set programmerne med BS og de "vattede" mænd.
For efterhånden en hel del år siden, var der en programserie med Carl Mar Møller. Han prøvede også, at gøre en flok "bløde" mænd mere hårde.
Det jeg husker mest var 2 episoder. Den ene var en mand der brød totalt sammen og ringede grædende til konen og bad om, at blive hentet. Han gav op.
Den anden var en mand der gennemførte kurset og vi fik lov, at følge ham hjem til konen. Man kunne virkelig se på ham, at "nu skulle han hjem og bevise, at han var en rigtig mand".
Da han træder ind i stuen spørger konen om det var gået godt og det svarer han så ja til. Han smider sin taske på gulvet og siger, at han lige vil snuppe en øl, samtidig med, at han kigger lidt provokerende på konen. Hun kigger tilbage på ham og siger "øl nu? Kan du ikke bare drikke et glas vand"? Han trækker på skuldrene og går ud i køkkenet og henter et glas vand.

Nogen gange er det nok bare blevet en vane og måske nemmere, at læne sig tilbage og lade konen overtage styringen. Det er vel også en slags dovenskab.


Altså jeg tror faktisk der findes mænd som det passer udmærket at læne sig tilbage og lade konen overtage. Ikke fordi de er dovne, men fordi det er OK med med ikke at bestemme på hjemmefronten/i forholdet. Og hvis man får "parret" ham op med en kvinde som synes at det er fedt at få lov til at bestemme, og som kan gøre det på en ordentlig måde, så kan de faktisk blive ret lykkelige.

Vi har et hold venner i Jylland hvor hun ikke bare har bukserne på. Hun er den suveræne diktator i husstanden. Det bliver som Mor siger. Hun har satme styr på sit shit. Der er ingen slinger der. Hun bestemmer hvem der gør hvad og hvornår. Og de øvrige parerer ordrer. Og det fungerer skide hamrende godt. For hun er faktisk rigtig god til det. Så hun bestemmer hvornår manden skal tage på jagt (som er hans store interesse), ude og fiske med ungerne (han elsker naturen), hvordan haven skal se ud (han elsker at gå og rode i sin have), hvad de skal have til middag (han er iøvrigt også en god kok) osv. osv....Og han gør som hun siger.

Af alle de vennepar vi har, så tror jeg at jeg må kåre lige præcis de "2 til Most likely to succeed".

Han er i øvrigt leder for noget der ligner 150 personer i det daglige....Og skide god til det. Og virkelig vellidt. Så det er ikke fordi han ikke tør og kan tage føringen. Næh, det handler om at han er helt OK med at det er Fruen der bestemmer derhjemme. Han hviler enormt godt i sit selv, og det synes jeg faktisk også er lidt sexet.

Min mand som har kendt ham siden barnsben siger at han altid har været sådan. At det var OK for ham at det var kæresten der bestemte. Min mand er derimod meget lidt imponeret af konen, som han synes er en skrap kost. Og har flere gange sagt at han synes det er rart at jeg er knap så dominerende :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf LadyFox » 12. apr 2016, 10:55

Altså, jeg vil da gerne indrømme at jeg udefra godt kunne opfattes som hende den skrappe bestemme-kæreste udadtil, med kæresten der spørger om lov nede i Netto. Og sådan er det også lidt, men det er bare ikke det hele billede af vores situation. Vi har begge forskellige evner og forskellige steder hvor vi tager over for den anden. Jeg er meget ansvarlig overfor de ting udadtil. Min kæreste er med ude og handle, fordi det er hyggeligere at følges, og federe at være to om at slæbe. Men det er mig der har styr på hvad vi skal bruge, og hvad vi har for meget af i forvejen - det er også mest mig der spiser snacks, min kæreste smager bare lidt på det jeg spiser. Så det sker da ofte i handle situationer at han spørger til min mening om en vare - det er også mig der tager mig af økonomi og fælles kaldenderen så der må han da også ind i mellem spørge mig først.
Til gengæld er der også ting hvor det er ham der ar føretrøjen på, og hvor han gør i spidsen - f.eks. er det ham der har styr på hvor ofte noget skal vedligeholdes, og hvordan, hvordan man laver ting der er gået i stykker, det er også ham der ansvarlig for ting med spille konsoller osv. Og på de områder er det så mig der må spørge, fordi det er ham der har styr på det.
3
...
Thomas31
Indlæg: 2550
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2364

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Thomas31 » 16. apr 2016, 01:51

Ja det tror jeg mange er. Selvfølgelig er der mange der trives med det og mange andre der slet ikke er sådan, men generelt tror jeg der findes en del sådanne typer, der gerne vil noget andet. Og mere. Og som burde have muligheden for det. Det er ikke nødvendigvis nemt. Hvis de diskuterede deres issues her ville de øjeblikkeligt blive overfaldet som misogynister osv. Forhåbentlig virker det for dem
1
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 134
Likede indlæg: 4406

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Lisva » 17. apr 2016, 10:25

Ja, der er mange danske mænd, der er vattede. Der er også mange danske mænd, der ikke er vattede. Men der er vel ikke noget nyt i, at en del kvinder synes, at det kan være en udfordring at opstøve mænd, der har en mening, og som tør stå ved den?
0
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Mulan » 17. apr 2016, 11:05

Jeg synes danske mænd er lækre, seje, standhaftige, groundede, gudesmukke, moderne, frække og afbalancerede. Mmmm. Danske mænd.
Der er nok nogle, der er vattede - men jeg synes størstedelen er fantastiske dejlige mennesker. :)
4
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 287
Likede indlæg: 3206

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf klumphen » 28. apr 2016, 18:14

Jeg indrømmer gerne at jeg er en vattet dansk mand. Den anden dag var jeg med et selskab på restaurant, hvor tjeneren fik sagt, just som vi havde sat os "I skulle være en enkelt vegetarianer, hvor sidder hun?" :lol2:
5
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Lurende Peber » 28. apr 2016, 18:17

klumphen skrev:Jeg indrømmer gerne at jeg er en vattet dansk mand. Den anden dag var jeg med et selskab på restaurant, hvor tjeneren fik sagt, just som vi havde sat os "I skulle være en enkelt vegetarianer, hvor sidder hun?" :lol2:
Og du er vattet, fordi du ikke sænkede den overfriske tjener med et cirkelspark?
Jeg ved ikke, om jeg er vattet. Skal lige spørge...
6
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Er danske mænd vattede og beslutningsforskrækkede?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 18:30

Er jeg i øvrigt den eneste der får ståpels over introen til det der BS program? Det er SÅ iscenesat som "Se de her vattede mænd der bliver sat til at støvsuge og lægge tøj sammen". Jeg synes simpelhen at det er så latterligt at spille på de traditionelle kønsrollemønstre om at rigtige mænd vasker ikke tøj! De kører monster trucks og drikker bajere med vennerne og sparker til dæk! Hvorfor er det ikke okay at den moderne mand laver mad og vasker op? Skal det nu gøres til et problem?
9
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Forhold og sex"