Blufærdighed

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Blufærdighed

Indlægaf Lurende Peber » 16. apr 2016, 07:32

Blot et indspark med lidt statistik:
http://www.b.dk/nationalt/boern-har-bru ... ve-bryster
Desværre er statistikken uden antal og anden info om deltagere
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Blufærdighed

Indlægaf Grissebassen » 16. apr 2016, 09:45

Jeg har kun haft positive oplevelser med fællesbad og er generelt meget lidt blufærdig. Men jeg går ikke ind for tvang.
Hvad der undrer mig er, at man skal påtvinges bad efter en idrætstime, som ikke altid involverer så meget fysisk aktivitet, at man sveder særlig meget. Men har man brugt hele frikvarteret på at spille bold (som vi gjorde i min skoletid) og kom op i klassen gennemblødte af sved, er der intet problem. Når der ikke engang er et formål med badet, så bliver det tvang bare for princippets skyld - og det er bare dumt og umenneskeligt at påføre andre mennesker formålsløst ubehag.
3
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Blufærdighed

Indlægaf Anilara » 16. apr 2016, 12:33

Dikus skrev:
Anilara skrev:
Dikus skrev:
Jeg er helt overbevist om, der findes ind til flere i min gamle klasse, der kunne have skrevet det indlæg.

Var der aldrig nogen, der forsægte at undgå jeres idrætstimer?

Nope, vi var en meget aktiv klasse som elskede idræt og gymnastik. På et tidspunkt i 7. gik 19 ud af 25 fra klassen til fodbold sammen. Oplevede ikke at nogen ikke gad i bad, kun at vi piger gerne måtte undlade hvis vi havde menstruation, men der var ikke nogen som tilfældigvis altid havde menstruation...


Det lyder ekseptionelt. Men det kan du nok godt selv høre.

Ja herinde. Men for mig har det jo været normen. Det er derfor jeg er så overrasket.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Blufærdighed

Indlægaf Anilara » 16. apr 2016, 13:30

Dikus skrev:
Er det helt setiøst din opfattelse af en almindelig skoleklasse, at alle går til sport sammen og har et godt sammenhold, der inkluderer alle, også uden for skolen?

Nej, det er det helt seriøst ikke.
Jeg mente, at det ikke forekom mig som et problem med bad i skolen. Ikke at alle gik til samme fritidsaktiviteter. :) Det er jeg godt klar over er mere sjældent. Vi gik i øvrigt også stort set alle til spejder i nogle år.
Det betød ikke at sammenholdet var i top, for selvfølgelig var der også problemer på andre fronter - Der var bare ikke problemer med at gå i fællesbad nogen af stederne.
1
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2959
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 620
Likede indlæg: 6578

Re: Blufærdighed

Indlægaf Sophaya » 16. apr 2016, 14:18

Jeg har sjældent oplevet noget så ubehageligt som fællesbad. Mine grænser blev overskredet gang på gang i idrætstimerne i folkeskolen. Jeg syntes det var voldsomt ubehageligt og gør det stadig - og jeg har det altså helt fint med min krop. Jeg har bare ikke lyst til at være nøgen sammen med en hel masse andre mennesker - og det SKAL respekteres. Jeg går heller ikke i svømmehallen selvom jeg egentlig gerne ville. Jeg skal nemlig ikke nyde noget af nazibademestre der påbyder nøgenhed.

Hvis jeg nogensinde får børn skal de også fritages hvis de ikke bryder sig om det.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Blufærdighed

Indlægaf Grissebassen » 16. apr 2016, 15:34

Nu, hvor jeg er ved computer, vil jeg da gerne lige dele positive fællesbadoplevelser, da det tilsyneladende hører sjældenheden til.
I folkeskolen var vi ikke ret mange i min klasse. Der fandt mobning sted i skolegården og klasseværelset, men i omklædningsrummet var der aldrig dårlig stemning.
Særligt husker jeg svømning i gymnasiet. Her talte pigerne åbent med hinanden i omklædningsrummet om, hvordan de havde valgt badetøj udfra deres kropskomplekser. En fortalte hun badede i shorts pga sine lår. En anden fortalte at hun brugte badedragt pga sin mave. Så kropskomplekserne her blev ikke forbundet med fællesbadet, hvor det tværtimod var et frirum for at lufte frustrationer over sine komplekser, mens selve svømmetimerne på tværs af køn og klasser, var der, hvor man fandt det ubehageligt påtvunget at vise sig i badetøj.
På trods af at jeg ikke er blufærdig, fandt jeg det også selv grænseoverskridende at vise mig i badetøj foran alle og enhver, når man var underlagt et stort press omkring kropsidealer. Men pigerne imellem i omklædningsrummet oplevede jeg kun positiv stemning. Måske har vi bare haft en fælles følelse af, at presset kom fra drengene i klassen og alle følt os i samme båd.
Men i den forbindelse tænker jeg da, at svømmetimer på udgøre samme problematik som fællesbad efter idræt?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Blufærdighed

Indlægaf Annione » 16. apr 2016, 15:59

Altså, jeg brød mig ikke om fællesbad i de små klasser, fordi vi badede sammen med drengene. Så jeg fik min mor til at skrive i min kontaktbog, at jeg skulle bade et andet sted. En gang kunne jeg så ikke få bruseren til at virke, så jeg måtte hente min gymnastiklærer, som fik bruseren i gang og derefter bare stod og kiggede på, at jeg vaskede mig. En mand på 40 år eller sådan :tie:

Efter det skrev min mor i kontaktbogen at jeg tog bad hjemme.

Da jeg var omkring 11-12 år var fællesbad det sjoveste (og her var drengene selvfølgelig ikke med mere, det tror jeg sluttede efter 4. klasse). Der var 2 bade til pigerne, så klassens piger blev naturligt delt op i 2 grupper. Den gruppe jeg var i var altid i bad MEGET længe, fordi vi hyggede og grinede.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Blufærdighed

Indlægaf Lurende Peber » 16. apr 2016, 16:15

Jeg husker kun drillerier i den mindre skala og alment drengepjat. Naturligt nok noget sammenligning i de år hvor nogen fik hår på før andre.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3625

Re: Blufærdighed

Indlægaf Petrix » 16. apr 2016, 19:06

Jeg var også blufærdig som barn og brød mig ikke om fællesbad - når jeg var på stranden i mine spæde teenage år var jeg altid dækket af en t-shirt. Mener dog stadig at fællesbad og nøgenhed er en naturlig ting. Skal svømning i skolen så også afskaffes, fordi børne er for blufærdige til at vise sig i badedragt eller badeshorts???
Tror problemerne skal løses på en anden måde.
0
27102021
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Blufærdighed

Indlægaf Bimmerdyret » 16. apr 2016, 19:39

avdotja skrev:Jeg er stor tilhænger af fællesbad og synes det er ærgerligt, hvis man afskaffer det blandt børn. Når man gør nøgenhed og badning til noget privat, så bliver det også noget privat. Hvis lille Lise aldrig har badet sammen med andre og aldrig set andre nøgne (naturlige) kroppe, er det sandsynligt at hun også i voksenlivet vil opfatte det som noget privat der skal "gemmes væk". Personligt ønsker jeg ikke et samfund hvor kroppen (eller i hvert fald den naturlige version) skal dækkes til og gemmes væk.

og hvad er næste skridt? Hvis det er grænseoverskridende at bade sammen med andre, kan det da heller ikke være fedt at rende rundt i en lille, stram badedragt. Er alternativet så ingen svømning eller burkini til alle (de blufærdige skal jo ikke påtvinges de ikke-blufærdiges kroppe; i en anden tråd har vi jo for nyligt lært hvor klamt det er for nogen at skulle se på andre menneskers naturlige behåring)?


Jeg kan godt følge dig.
Herhjemme er vi ret åbne, jeg valser glad og gerne rundt i bare trusser selvom jeg har en på 13 og en dreng på 16.
Vi, ja sagt direkte : skider for åben dør - vi har eet toilet, og ja er knægten i bad og jeg skal tisse, så gør vi det.

MEN...et er hjemme - noget helt andet er udenfor hjemmet.

Min søn er "meget veludrustet" og har "hørt" for det siden 4. klasse
Min datter var veludviklet før sine kammerater.
Begge ved det er naturligt osv.

De gider ikke blive begloret på...
Det har INTET med blufærdighed at gøre, ja de kunne rette ryggen, skyde patterne frem og være "ligeglade", og blive anset for arrogante, nedladende og flashende.

Det ER privat, og det har ALTID været privat.
Man har bare aldrig før ladet det private været privat.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Blufærdighed

Indlægaf IrmaPigen » 18. apr 2016, 04:54

Wizzze skrev:Jeg kan huske at i Folkeskolen var badet ikke ret populært, men det var mere forholdene, end blufærdighed. Det var et gråt betonrum med sådan nogle lange bruserør, ikke engang rigtige brusere, det mindede mest af alt om en gaskammer :tie: og så var der masser af mug i hjørnerne. Og så kunne lærerne aldrig få temperaturen rigtig.

Gymnasiet var luksus i forhold til, selvom kun 6-8 kunne bade af gangen, så man skulle stå og vente for at komme til. Kan egentlig ikke huske at have kigget eller sammenlignet med de andre, men måske har man gjort det ubevidst? :gruble:


Beskrivelsen svarer fuldstændig til min folkeskole....det var møgklamt. Noget gammelt lort der aldrig blev gjort rent i bund.
0
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Blufærdighed

Indlægaf Hurrze » 18. maj 2016, 01:12

kan godt være jeg har været en smule blufærdig i en lille periode, men har det meste af mit liv stået ved min krop, og at jeg er mig og er naturlig. Jeg har da også haft lidt usikkerhed i teenageårene, og bekymret mig om min krop, men den dag i dag har jeg det rigtig godt med min krop. Jeg har lært at elske min krop som den er. I forhold til fællesbad i skolerne er jeg meget for at de unge kommer til at lære at alle former og alle kroppe er gode nok. At man bekæmper de alt for store blufærdighed der er kommet. Tror mange tænker at det også kan være grund til drillerier og mobning, men synes så oveni det at der skal bruges mere tid på også at lære børnene at alle er ok som de er skabt, og at alle ser forskellige ud. At man selv er ok og ens krop er ok præcis som den er skabt.. Så på et tidspunkt i serien Rita også at pigerne var meget kede af deres kroppe, ikke ville gå i bad, og snakkede om at de ønskede at ændre på deres kroppe. Nu er serien godt nok fiktiv, men tror problemet er meget reelt og virkeligt... De unge skal lære at de er ok, deres kroppe er ok og at alle andres kroppe også er ok :) :)
1
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Forhold og sex"