Blufærdighed

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Blufærdighed

Indlægaf Wizzze » 15. apr 2016, 04:42

Blufærdigheden vokser hos de unge mellem 13 og 16. Det er med baggrund i fællesbadet efter idrætsundervisningen. Mange springer helt idræt over, for ikke at skulle i badet, eller folk bader hjemme senere.

I 2010 var det 1/3del som følte det flovt/for blufærdigt at gå i fællesbad, i 2015 er det 55%

http://www.b.dk/nationalt/boern-har-bru ... ve-bryster

Egentlig lidt tankevækkende i en tid hvor der sendes flere nøgenbilleder end nogensinde før :gruble:

Hvordan har / havde du det med fællesbad, og er det vigtigt at de unge bader sammen, så de ser hvordan naturlige kroppe ser ud, og hvor forskellige vi alle er, fremfor de kunstige idealer som fremhæves i medier mm. ?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55529
Kontakt:

Re: Blufærdighed

Indlægaf Ado » 15. apr 2016, 04:44

Jeg hader fællesbad. Og jeg hadede det da jeg var barn. Og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor man tvinger børn til fællesbad og dermed negligerer deres blufærdighed.
14
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Blufærdighed

Indlægaf Wizzze » 15. apr 2016, 04:50

Jeg kan huske at i Folkeskolen var badet ikke ret populært, men det var mere forholdene, end blufærdighed. Det var et gråt betonrum med sådan nogle lange bruserør, ikke engang rigtige brusere, det mindede mest af alt om en gaskammer :tie: og så var der masser af mug i hjørnerne. Og så kunne lærerne aldrig få temperaturen rigtig.

Gymnasiet var luksus i forhold til, selvom kun 6-8 kunne bade af gangen, så man skulle stå og vente for at komme til. Kan egentlig ikke huske at have kigget eller sammenlignet med de andre, men måske har man gjort det ubevidst? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Blufærdighed

Indlægaf Lurende Peber » 15. apr 2016, 04:55

Wizzze skrev:....Egentlig lidt tankevækkende i en tid hvor der sendes flere nøgenbilleder end nogensinde før :gruble:
.... ?
Det giver nu mening. Vi skal hele tiden se på perfekte kroppe, og da de fleste af os ikke lever op til det, har mange ikke lyst til at andre kan se det.
10
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Blufærdighed

Indlægaf Novella » 15. apr 2016, 04:56

Nu var fællesbad for mig der i 7.-8. klasse det tidspunkt, hvor de lækre og lede piger kunne kigge op og ned ad mig og fnise, så jeg brød mig bestemt ikke om det. Der var altid en aura af henkastethed, men i praksis skulede finkerne til hinanden allesammen og kom med fornærmende og sigende blikke bag hinandens rygge, så snart nogen ikke havde barberet sig, havde lidt skæve bryster, havde en bums.... Jeg var sikkert ikke et hår bedre, for jeg kæmpede mig ind i hakkeordenen, men jeg var helt sikkert ikke en af de lækre, så fællesbad var altid noget jeg blev ked af.

Så jeg forstår sgu egentlig godt, at teenagerne ikke har lyst til at bade sammen.
8
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Blufærdighed

Indlægaf Guldfisk » 15. apr 2016, 04:59

Nu blev der lige i tråden om nøgenbilleder blandt teens nævnt risikoen for, at klassekammerater tager billeder af dig i omklædningsrummet og deler med andre.

På den baggrund er jeg helt klart for, at der skal være mulighed for eget rum eller at idræt skal ligge i sidste time, så man kan tage direkte hjem.
Selvom jeg egentligt ikke har noget imod fællesbade som sådan.
3
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Blufærdighed

Indlægaf JoyNips » 15. apr 2016, 06:47

Jeg hadede det. Jeg var sådan en mager én, der ikke lige var først mht udvikling, og jeg syntes ikke, det var rart at bade sammen med andre. Der blev aldrig sagt noget direkte, men man blev vurderet og der kunne senere falde en kommentar fra drengene omkring størrelsen af ens bryster eller andre oplysninger, der klart var gået videre fra nogle af de andre piger.
Hvis bare der havde været forhæng for brusekabinen havde det været rarere, men man stod der på rad og række, uden så meget som en skillevæg imellem...

I dag er jeg ret ligeglad og temmelig ublufærdig generelt. Jeg er ikke vild med fællesbade af hygiejniske grunde, men i fx omklædningen på mit job, hvor rengøringen er i orden, rører det mig ikke.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Blufærdighed

Indlægaf Delfin » 15. apr 2016, 06:55

Det er jo ikke noget nyt. Jeg og rigtig mange af mine skolekammerater hadede det også for 45 år siden. Er det ikke nærmere på tide at acceptere unge menneskers blufærdighed i stedet at overskride deres grænser i hver eneste gymnastiktime?
14
14 11 14
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55529
Kontakt:

Re: Blufærdighed

Indlægaf Ado » 15. apr 2016, 07:10

Jeg fritog min datter for fællesbad. Simpelthen pga. en modbydelig stemning i omklædningsrummet mod flere piger.
Idrætslæreren troede ikke på mig. "Der er ingen der er onde mod nogen". Mrm ja, right. Hvilken sten har du sovet under?
8
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Blufærdighed

Indlægaf Hunkat » 15. apr 2016, 07:11

Jeg synes netop koblingen til nøgenbilleder giver mening.

Ligesom nøgenbadning og solbadning styrtdykker så tror jeg det hænger sammen med det evigt tilstedeværende kamera. I mange situationer har du ikke en kinamands chance for at opdage det før alle på skolen har set dig med bar røv og shampoo i håret.

Jeg skulle heller ikke nyde noget.
5
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4284

Re: Blufærdighed

Indlægaf Q-beben » 15. apr 2016, 07:11

Jeg synes, det er vigtigt med bl.a. fællesbade i skolen og til fritidsinteresser.

Når jeg kigger på f.eks. min niece og hendes veninder på snap-chat, instagram og facebook, så er de selfie-billeder, de lægger op, taget i en vinkel/photoshoppet, så det slet ikke ligner dem. De ligner jo alle super lækre babes... Jeg ved, at de bruger mange... som i rigtig mange forsøg på at tage de rigtige billeder. De liker hinanden og kommenterer hinandens billeder med kommentarer som "Du er gudeskøn, fantastisk, babe" osv,

Det gælder både ansigts- og hel-figur-billeder.

Jeg synes, at de viser et forgyldt glansbillede af dem selv, og at det fortæller, at de ikke er tilfredse med det, de har... ikke hviler i sig selv. Og at de måler sig meget i forhold til andres udseende.

Derfor tror jeg på, at det er vigtigt, at man har naturlige samlingspunkter, hvor man kan se hinanden råt og usødet - og forstå, at det er ok at se ud, som man gør :)

Jeg har aldrig oplevet mobning i forbindelse med fællesbade - hverken selv, for mine børn, niecer eller andre, jeg kender.
7
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Blufærdighed

Indlægaf Delfin » 15. apr 2016, 07:17

Q-beben skrev:Jeg synes, det er vigtigt med bl.a. fællesbade i skolen og til fritidsinteresser.

Når jeg kigger på f.eks. min niece og hendes veninder på snap-chat, instagram og facebook, så er de selfie-billeder, de lægger op, taget i en vinkel/photoshoppet, så det slet ikke ligner dem. De ligner jo alle super lækre babes... Jeg ved, at de bruger mange... som i rigtig mange forsøg på at tage de rigtige billeder. De liker hinanden og kommenterer hinandens billeder med kommentarer som "Du er gudeskøn, fantastisk, babe" osv,

Det gælder både ansigts- og hel-figur-billeder.

Jeg synes, at de viser et forgyldt glansbillede af dem selv, og at det fortæller, at de ikke er tilfredse med det, de har... ikke hviler i sig selv. Og at de måler sig meget i forhold til andres udseende.

Derfor tror jeg på, at det er vigtigt, at man har naturlige samlingspunkter, hvor man kan se hinanden råt og usødet - og forstå, at det er ok at se ud, som man gør :)

Jeg har aldrig oplevet mobning i forbindelse med fællesbade - hverken selv, for mine børn, niecer eller andre, jeg kender.


Mener du seriøst, at det bliver bedre af, at tvinge de unge til at gå i fællesbad? Jeg vil da nærmest sige tværtimod. Den omgang spidsrod, jeg husker fra min skoletid, gjorde bestemt ikke noget godt for min selvtillid og kropsopfattelse.
7
14 11 14
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Blufærdighed

Indlægaf lillebjoern » 15. apr 2016, 07:20

Jeg brød mig heller ikke synderligt om det, men jeg synes faktisk det er vigtigt for børn og unge at se andres helt naturlige kroppe. Det hjalp da mig at hende den tynde fra klassen faktisk havde lidt flæskelår eller lidt skæve bryster. Det var selvfølgelig aldrig noget jeg nævnte for hende eller nogen andre, men det hjalp mig til at tænke, "hey, så er det måske ikke så slemt alligevel". Og det tror jeg er rigtig vigtigt for den generation der vokser op i dag – at være nøgen er jo pinligt i sig selv i dag. Jeg husker så heller ikke at nogen fra vores klasse blev mobbet eller kommenteret på, og det præger jo nok min holdning.

Med det sagt, så synes jeg da heller ikke man direkte skal tvinge unge til at gå i bad sammen, hvis det er sådan et stort problem, som det lyder til – men ærligt, så synes jeg det er en lidt ærgerlig tendens.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Blufærdighed

Indlægaf LadyFox » 15. apr 2016, 07:26

Jeg var godt nok heller ikke vildt med folkeskolens fællesbad i sin tid, jeg gik langt for at undgå det, uden at være vanvittigt blufærdig. For mig handlede det er mere om at jeg ikke brød mig om at være nøgen overfor mine klassekammerater, end det bare handlede om nøgenhed. Jeg var ikke særlig vild med de andre piger i min klasse, vi havde bare ikke kemi, og jeg hang ikke ud med det i min fritid eller noget, jeg gad dem ikke med tøj på og da slet ikke uden. Pigerne ude ved hestene havde jeg fin med at vise en del mere krop.
Jeg synes nøgenbilleder man selv sender er noget andet, der vælger man jo selv modtager, men vælger sjældent selv hvem man deler fællesbad med.
2
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 08:17

Q-beben skrev:Jeg synes, det er vigtigt med bl.a. fællesbade i skolen og til fritidsinteresser.

Når jeg kigger på f.eks. min niece og hendes veninder på snap-chat, instagram og facebook, så er de selfie-billeder, de lægger op, taget i en vinkel/photoshoppet, så det slet ikke ligner dem. De ligner jo alle super lækre babes... Jeg ved, at de bruger mange... som i rigtig mange forsøg på at tage de rigtige billeder. De liker hinanden og kommenterer hinandens billeder med kommentarer som "Du er gudeskøn, fantastisk, babe" osv,

Det gælder både ansigts- og hel-figur-billeder.

Jeg synes, at de viser et forgyldt glansbillede af dem selv, og at det fortæller, at de ikke er tilfredse med det, de har... ikke hviler i sig selv. Og at de måler sig meget i forhold til andres udseende.

Derfor tror jeg på, at det er vigtigt, at man har naturlige samlingspunkter, hvor man kan se hinanden råt og usødet - og forstå, at det er ok at se ud, som man gør :)

Jeg har aldrig oplevet mobning i forbindelse med fællesbade - hverken selv, for mine børn, niecer eller andre, jeg kender.


Det argument, du kommer med, er jeg også stødt på andre steder, og jeg finder det problematisk af flere grunde.

For det første forudsætter det, at vi alle udvikler os på samme måde og derfor kan drage nytte af de samme erfaringer. Hvilket belæg har vi for det? For nogle vil det være givende at være nøgen sammen med andre og have de positive effekter, du nævner; for andre vil det i stedet fremme præcis det modsatte. Og her har vi endnu ikke været omkring kulturen i den enkelte klasse, der også vil have en stor betydning for, hvordan udbyttet af fællesbadning vil blive.
Hvad der til gengæld ligger ret fast, er, at vi allesammen lever i et samfund, hvor vi stort set altid er påklædt, når vi er sammen med andre. Endda i en sådan grad, at det modsatte næsten altid vil have negative konsekvenser, hvoraf nogle er så alvorlige, at de involverer domstolene. Jeg finder det derfor naivt som udgangspunkt at tro, at børn og unge lige kan tilsidesætte alle de her kulturelle koder ti minutter om ugen og få et stort, positivt udbytte af det.

For det andet er der intet fællesskab, der er så påtvungent som folkeskolens. Som elev har du en meget begrænset indflydelse på, hvem du går i klasse med og derfor også på, hvem der skal se dig nøgen og omvendt.
Igen kan jeg simpelthen ikke forstå, at man, med det in mente, kan synes, at lige fællesbadningen i folkeskolens idrætstimer er det optimale sted til at fremme et afslappet forhold til den nøgne krop.

Personligt har jeg ikke rigtig nogen dårlige minder fra folkeskolens fællesbadning, og gymnasiets kan jeg decideret ikke huske, men jeg er her ret bevidst om, at jeg begge steder lå i toppen af hierarkiet, og at det sandsynligvis har haft en del at sige, samtidig med at jeg tidlig blev modkulturel og i den forbindelse holdt op med at angle efter en plads i det brede fællesskab. Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved andres dårlige erfaringer, og jeg negligerer dem heller ikke, da de giver ret god mening i forhold til de kulturelle og pædagogiske forhold, jeg har nævnt i dette indlæg. Jeg ved ikke, om fællesbadning skal sløjfes, men jeg er klar fortaler for, at fænomenet gøres fleksibelt alt efter den aktuelle elevgruppe og dens løbende dynamik.
11

Tilbage til "Forhold og sex"