Blufærdighed

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Blufærdighed

Indlægaf Animi » 15. apr 2016, 08:38

Fællesbadning har eksisteret i årtier, men det virker ikke som om at unge i dag har et mere afslappet forhold til deres krop - tværtimod. Så argumentet for at fællesbadning skulle være med til at fremme en bedre selvtillid for børn/unge, fordi man ser flere naturlige kroppe, har jeg ikke meget tilovers for.
Jeg synes det er vigtigere at accepterer at mennesker har forskellige grænser og nogen er mere blufærdige end andre. Og jeg synes det er vigtigt, at børn og unge ikke går og har ondt i maven hele ugen pga fællesbadning - ligesom jeg havde.
8
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Blufærdighed

Indlægaf lillebjoern » 15. apr 2016, 08:56

Men mener I så der skal installeres ene-kabiner med bruseforhæng i alle danske skoler og fritidsinstitutioner?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55517
Kontakt:

Re: Blufærdighed

Indlægaf Ado » 15. apr 2016, 09:00

lillebjoern skrev:Men mener I så der skal installeres ene-kabiner med bruseforhæng i alle danske skoler og fritidsinstitutioner?

Ja. Eller at de smider idrætstimerne som det sidste på dagen, så eleverne kan vælge at tage badet hjemme. Det hører i hvert fald ingen steder hjemme, at skolen skal gøre sig til dommer over den enkelte elevs blufærdighed.
8
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 09:00

lillebjoern skrev:Men mener I så der skal installeres ene-kabiner med bruseforhæng i alle danske skoler og fritidsinstitutioner?


Der skal vel sådan set bare sættes nogle skillevægge op.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Blufærdighed

Indlægaf Animi » 15. apr 2016, 09:00

Desuden kan jeg ikke lade være med at tænke på - vi bruger utrolig meget tid på at lærer børn og unge at sætte grænser for dem selv. At de ikke skal gøre noget, der ikke føles rart. At de gerne må sige nej og stop.
Men samtidig fjerner vi så netop deres rettigheder til at sætte grænser for hvem der må se dem nøgne.
Jeg er enig meddem der siger at det er sundt for børn og unge at se flere forskellige naturlige kvindekroppe. Men jeg tror så også at det er utrolig vigtigt, at det samtidig foregår i trygge rammer, med folk man stoler på, som fx derhjemme, eller med de tætte venner.
Hvis det at vise sig nøgen frem bliver forbundet med noget behageligt, så tror jeg bestemt ikke at det gavner noget. Tværtimod.
11
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 09:05

Ado skrev:
lillebjoern skrev:Men mener I så der skal installeres ene-kabiner med bruseforhæng i alle danske skoler og fritidsinstitutioner?

Ja. Eller at de smider idrætstimerne som det sidste på dagen, så eleverne kan vælge at tage badet hjemme. Det hører i hvert fald ingen steder hjemme, at skolen skal gøre sig til dommer over den enkelte elevs blufærdighed.


Det vil næppe være en mulighed logistisk. Med typisk to gymnastiksale og måske et par eksterne idrætshaller bliver det umuligt at afvikle 20-30-40 klassers idrætstimer efter frokost.
Dertil kommer, at man i indskolingen og også ofte på mellemtrinet skal i SFO/Klub bagefter.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Blufærdighed

Indlægaf lillebjoern » 15. apr 2016, 09:06

Ado skrev:
lillebjoern skrev:Men mener I så der skal installeres ene-kabiner med bruseforhæng i alle danske skoler og fritidsinstitutioner?

Ja. Eller at de smider idrætstimerne som det sidste på dagen, så eleverne kan vælge at tage badet hjemme. Det hører i hvert fald ingen steder hjemme, at skolen skal gøre sig til dommer over den enkelte elevs blufærdighed.


Det kan jo ikke altid lade sig gøre logistisk set.

DetSorteCirkus skrev:
lillebjoern skrev:Men mener I så der skal installeres ene-kabiner med bruseforhæng i alle danske skoler og fritidsinstitutioner?


Der skal vel sådan set bare sættes nogle skillevægge op.


Hos os kunne der måske være plads til 5-6 elever, hvis der blev sat skillevægge op. Så kunne det godt nok komme til at tage lang tid efter idræt. Jeg anfægter ikke din idé, men er bare nysgerrig på, hvad alternativerne til fællesbadning kunne være – for skillevægge hos os kunne i hvert fald ikke lade sig gøre.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 09:08

Animi skrev:Desuden kan jeg ikke lade være med at tænke på - vi bruger utrolig meget tid på at lærer børn og unge at sætte grænser for dem selv. At de ikke skal gøre noget, der ikke føles rart. At de gerne må sige nej og stop.
Men samtidig fjerner vi så netop deres rettigheder til at sætte grænser for hvem der må se dem nøgne.
Jeg er enig meddem der siger at det er sundt for børn og unge at se flere forskellige naturlige kvindekroppe. Men jeg tror så også at det er utrolig vigtigt, at det samtidig foregår i trygge rammer, med folk man stoler på, som fx derhjemme, eller med de tætte venner.
Hvis det at vise sig nøgen frem bliver forbundet med noget behageligt, så tror jeg bestemt ikke at det gavner noget. Tværtimod.


Jeg må indrømme, at jeg i argumentet om fællesbadets givende påvirkning i forhold til kropskultur, i hvert fald ubevidst, hører den samme gamle sang om, at "det kan folkeskolen da tage sig af".
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Blufærdighed

Indlægaf Wizzze » 15. apr 2016, 09:09

Indeholder den nye skolereform ikke også nogle regler om mere idræt som en slags mellemtimer, for at bryde lange perioder med at sidde ned og lære? :gruble: Noget med at indlæring går bedre når eleverne er fysisk aktive undervejs :gruble: Så kan idræt jo ikke være ydertimen.

Nogen der ved hvordan de gør i andre lande?? Der må der vel også være nogenlunde samme udfordringer?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 09:11

lillebjoern skrev:Hos os kunne der måske være plads til 5-6 elever, hvis der blev sat skillevægge op. Så kunne det godt nok komme til at tage lang tid efter idræt. Jeg anfægter ikke din idé, men er bare nysgerrig på, hvad alternativerne til fællesbadning kunne være – for skillevægge hos os kunne i hvert fald ikke lade sig gøre.


Stod i 3-4 under samme bruser? Det bliver man da ikke ren af.
Som jeg husker det, var der kø i min folkeskole (og mere end 5-6 brusere), og det er også det, jeg har oplevet i nutidens folkeskoler.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Blufærdighed

Indlægaf lillebjoern » 15. apr 2016, 09:14

DetSorteCirkus skrev:
lillebjoern skrev:Hos os kunne der måske være plads til 5-6 elever, hvis der blev sat skillevægge op. Så kunne det godt nok komme til at tage lang tid efter idræt. Jeg anfægter ikke din idé, men er bare nysgerrig på, hvad alternativerne til fællesbadning kunne være – for skillevægge hos os kunne i hvert fald ikke lade sig gøre.


Stod i 3-4 under samme bruser? Det bliver man da ikke ren af.
Som jeg husker det, var der kø i min folkeskole (og mere end 5-6 brusere), og det er også det, jeg har oplevet i nutidens folkeskoler.


Nej, men der var måske ti brusere hos os. Der var dog ikke særligt langt imellem dem, så hvis der skulle sættes skillevægge op, er antallet jo nødt til at blive reduceret, da de kræver lidt plads. :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 09:15

Wizzze skrev:Indeholder den nye skolereform ikke også nogle regler om mere idræt som en slags mellemtimer, for at bryde lange perioder med at sidde ned og lære? :gruble: Noget med at indlæring går bedre når eleverne er fysisk aktive undervejs :gruble: Så kan idræt jo ikke være ydertimen.

Nogen der ved hvordan de gør i andre lande?? Der må der vel også være nogenlunde samme udfordringer?


Sådan er det ikke helt. Du tænker sandsynligvis på begrebet "bevægelse", der skal integreres i de enkelte fag.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Blufærdighed

Indlægaf Flora » 15. apr 2016, 09:20

Jeg synes bare de skulle sætte sådan nogle buede skinner op i loftet og hænge forhæng på der kan gå hele vejen rundt. Det er hverken dyrt eller besværligt og så har hver enkelt elev privatliv under badningen.

Mine egne minder om fællesbadning i skolen er ikke videre positive. Jeg var meget kropsbevidst og brød mig bestemt ikke om at alle pigerne i klassen skulle se hvordan jeg så ud uden tøj. Så jeg forstår virkelig godt de unge i dag.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 09:24

lillebjoern skrev:Nej, men der var måske ti brusere hos os. Der var dog ikke særligt langt imellem dem, så hvis der skulle sættes skillevægge op, er antallet jo nødt til at blive reduceret, da de kræver lidt plads. :)


Nå, på den måde :)
Generelt tror jeg godt, at det vil kunne klares relativt enkelt, hvis bare man kan bruge de samme afløb, og hvis der skal sløjfes et par brusere, vil det tidsmæssigt kunne tjenes ind på, at eleverne kan koncentrere sig om at bade i stedet for at blive distraheret af alt muligt andet.

Hold op, det kan være et hyr at holde samling på en flok 10-årige, der skal nå at bade inden næste time/frokost, og uden at man selv får vådt tøj.
Det er så i øvrigt en anden grund til, at jeg gerne så, at fællesnøgenheden fandt sted et andet sted; der er slet ikke tid til noget givende og lærerigt fællesskab. Det skal bare overstås.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Blufærdighed

Indlægaf LadyFox » 15. apr 2016, 09:25

På min skole var der ikke mere end 4-5 brusere i den lille sal hvor vi piger badede, og 6-8 brusere inde i den lidt større sal hvor drengene badede. Vi var kun 7 piger i min klasse og og 14 drenge, men vi badede altså lidt på skift. Og det kunne nu sagtens lade sig gøre, og hvis man ville kunne man sagtens sætte nogle skillevægge op uden at det besværliggjorde badningen særlig meget, vi ville nok have lidt mindre albuerum men det synes jeg er en lav pris at betale.
0
...

Tilbage til "Forhold og sex"