Blufærdighed

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55517
Kontakt:

Re: Blufærdighed

Indlægaf Ado » 15. apr 2016, 12:53

Badesandalen skrev:
Ado skrev:Ja. Eller at de smider idrætstimerne som det sidste på dagen, så eleverne kan vælge at tage badet hjemme. Det hører i hvert fald ingen steder hjemme, at skolen skal gøre sig til dommer over den enkelte elevs blufærdighed.


På min skole ville det ikke have ændret noget, min idrætslærer insisterede på at vi skulle fællesbade selv når idræt var den sidste time.

Jeg hader idrætlærere.

Men ja, sådan var det også i min skoletid. Og i mine børns folkeskole. Da jeg selv var elev, nægtede jeg. Og som sagt; da jeg blev mor, frydede jeg mig over at have magten til at sige nej.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Blufærdighed

Indlægaf Badesandalen » 15. apr 2016, 12:55

Ado skrev:
Badesandalen skrev:
Ado skrev:Ja. Eller at de smider idrætstimerne som det sidste på dagen, så eleverne kan vælge at tage badet hjemme. Det hører i hvert fald ingen steder hjemme, at skolen skal gøre sig til dommer over den enkelte elevs blufærdighed.


På min skole ville det ikke have ændret noget, min idrætslærer insisterede på at vi skulle fællesbade selv når idræt var den sidste time.

Jeg hader idrætlærere.

Men ja, sådan var det også i min skoletid. Og i mine børns folkeskole. Da jeg selv var elev, nægtede jeg. Og som sagt; da jeg blev mor, frydede jeg mig over at have magten til at sige nej.


Bare du var min mor... :blomst:
5
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Blufærdighed

Indlægaf Animi » 15. apr 2016, 14:32

Løven skrev:Ved godt vi alle er forskellige, og ser forskelligt på tingene............
Men hånden på hjertet, så er jeg lidt skræmt/forundret over, hvordan en (i min verden) så lille en ting som nøgenhed i fællesrum (skoleidræt-sportshaller-svømmehaller osv osv kan vække så meget påstyr!!!!

Alle kroppe er da smukke på vær deres måde, og endnu smukkere hvis folk ikke udviser skam over deres egen krop, men signalerer en hvis form for, her er jeg TAKE IT ORE LEVE IT..

God weekend (og håber ikke der er nogen der tager dette personligt)


Men det at være blufærdig har jo heller ikke nødvendigvis noget at gøre med ens selvtillid eller at man føler skam over sin krop. Man kan sagtens være rigtig glad for sin krop, men alligevel ikke have lyst til at være nøgen overfor andre. For nogen er nøgenhed bare en meget privat ting :)
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Blufærdighed

Indlægaf Wizzze » 15. apr 2016, 15:09

Allmost_Famous skrev:Jeg mindes ikke lige umiddelbart at have nogle dårlige oplevelser med fællesbadet i skolen. Sønnike virker ret ligeglad. Hvis han kommer hjem og siger, at han finder det ubehageligt, fritager jeg ham for det. Fandeme om mit barn skal forbinde nøgenhed med tvang og utryghed. På det punkt ville jeg ikke have noget problem med at være curlingmor. Der er absolut ingen grund til, at badning ikke kan foregå under mere private rammer.

Som voksen bryder jeg mig i øvrigt ikke om fællesbad. Jeg kan slet ikke se hvorfor man ikke kan montere nogle skillevægge og forhæng i svømmehaller, badeland osv.


Er det ikke noget med hygiejne? Bademesteren skal kunne se folk vaske sig, inden de går vandet??
Eller også så er personalet bare Pervs :D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Blufærdighed

Indlægaf Animi » 15. apr 2016, 15:27

Løven skrev:Så ligger der jo også noget bag dine tanker om nøgenhed.. Og ja, folk skal skamme sig over at føle trang til at nedgøre andre, for at hævde sig selv (eller måske de gør det for at skjule deres egen usikkerhed) ... Jeg gjorde ene og alene opmærksom på, at jeg finder det helt naturligt at være nøgen i fællesrum efter diverse former for idræt/sport, og ikke helt kan sætte min ind i at det kan være så slemt, da det at være nøgen må betegnes som noget af det mest naturlige der findes i denne verden... Når det er sagt, så er jeg da mere end ked af, at nogle mennesker har været udsat for forskellige ting, der gør at deres selvær har lidt et knæk.


At have sex eller gå på toilettet er også noget af det mest naturlige i verden - men det foretrækker jeg nu alligevel også at gøre i det private, og ikke i et fællesrum :P
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Blufærdighed

Indlægaf Sevii » 15. apr 2016, 15:32

Da min folkeskole byggede en ny idrætshal spurgte eleverne om det var muligt at få nogle skillevægge, men det var det ikke fordi det var jo fjollet. Resultatet blev at ingen gik i bad i de der nye fællesbade.
Jeg kan stadig ikke lide fællesbade, og det er også en af grundene til jeg ikke går i svømmehallen (eller noget der kræver det). Jeg har det egentlig ikke skidt med min krop, men jeg har bare ikke lyst til at være nøgen over for andre. Det er dog ikke noget jeg fortæller andre, da jeg igennem min barndom og stadig i dag bare møder den mening at det er åndssvagt at have det sådan, men der er godt nok mange der har det på samme måde, så helt åndssvagt kan det da ikke være. :genert:
2
:banan: :banan:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Blufærdighed

Indlægaf Fru Sunshine » 15. apr 2016, 15:38

I min skole blev der lavet separate kabiner i bruseren, da jeg gik i 6.-7. klasse. I første omgang tiltænkt menstruerende piger, men vi brugte dem alle. Og alle gik i bad.
Det var en lille omkostning for lidt privatliv i badet.

Jeg har p.t. 6. klasses piger til idræt, og der er en flok, der insisterer på, at de KUN kan bade i læreromklædningen, hvilket er p****irriterende, for jeg gider ikke vente, og jeg går heller ikke i fællesbad med elever.
Det ville hjælpe gevaldigt bare med forhæng mellem bruserne hos eleverne.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Blufærdighed

Indlægaf Delfin » 15. apr 2016, 16:16

Q-beben skrev:
Delfin skrev:Mener du seriøst, at det bliver bedre af, at tvinge de unge til at gå i fællesbad? Jeg vil da nærmest sige tværtimod. Den omgang spidsrod, jeg husker fra min skoletid, gjorde bestemt ikke noget godt for min selvtillid og kropsopfattelse.


Nej, jeg går ikke ind for at tvinge nogen til noget. Man kan nå langt ved at italesætte problemet i klassen... :)

Men jeg synes, det er ærgerligt, at der er en tendens til, at de unge ikke vil gå i fællesbad. For de bliver omgivet af reklamer (Jeg så en reklame for H&M, hvor det prikkede i mig for at skrive et læserbrev om det, for modellerne var sygeligt tynde), og fordi de er omgivet af og går så voldsomt op i at sammenligne sig selv med venindernes glansbilleder på de sociale medier.

Synes, at det også ville være en god idé, hvis man i skolerne og forældrene satte endnu mere fokus på, hvordan de unge bruger de sociale medier. Nu er mine børn godt nok lidt yngre end mine niecer, men mange af mine børns klassekammeraters forældre er slet ikke på snap-chat eller instagram... De aner ikke, hvad deres børn foretager sig, hvad der foregår...


Men tvang er bare det, der sker på flertallet af skoler, som jeg kender til det. Min datters skole accepterede ikke engang, at jeg som forældre bad hende fritaget, ej heller på min egen. Resultatet var, at der blev pjækket i stor stil. Dvs. de/vi fik heller ikke den motion, vi havde så godt af. Det er mange år siden, og jeg håber ikke, det stadig foregår sådan nogen steder, men i min ungdom var menstruation lovlig grund til at blive fritaget helt for gymnastik den uge, og vores gymnastiklærer førte en lille bog over, hvornår vi havde menstruation, så der ikke kunne snydes.

Jeg tror ikke fællesbadning ændrer på de ting, du er inde på der. Det siger erfaringen, at det ikke har gjort hidtil, og jeg tror heller ikke, det kommer til det, men jeg er helt med på, at der bør tales om med de unge mennesker om det. Det var vist Det sorte Cirkus, der var inde på en måde at tale om de nøgne kroppe. Det metode giver langt mere mening for mig.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Blufærdighed

Indlægaf Delfin » 15. apr 2016, 16:21

Sorry huskede galt, det var LaScrooge:
Jeg synes alle skal have lov til at have deres blufærdighed i fred. Blufærdighed kan ikke mindskes gennem oplevet ubehag, tvært imod. Og ønsker man at lære elever at mennesker ser forskellige ud, kunne man jo indføre en time hist og her hvor man ser på billeder af alverdens nøgne kroppe, både mandlige og kvindelige og i alle aldre, måske i 2 versioner: det samme menneske hhv. påklædt og nøgent. Det kunne endda bruges pædagogisk i forløb om krops- og skønhedsidealer, mediernes påvirkning og alt det jazz. Muligheden for at lære, at mennesker ser forskellige ud, er ingenlunde begrænset til idrætstimerne og argumentet er desuden dårligt, af de årsager andre allerede har nævnt.
0
14 11 14
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Blufærdighed

Indlægaf Badesandalen » 15. apr 2016, 17:59

Lismaens skrev:Jeg hadede det i folkeskolen. Jeg udviklede mig lang tid før de andre tøser, så det var et rent helvede hver uge. Der var ingen forståelse fra lærernes side, jeg blev trukket ind i badet og var så hende der, der skulle statuere et eksempel på forskellighed. Det var simpelthen så dumt. Og hårdt for mig!
Nu har jeg en 9-årig der er gået i pubertet - det går hurtigt med udviklingen af kroppen og hun har de sidste mange uger nægtet at bade med de andre. Desværre, igen uden forståelse fra lærerne.
Jeg er simpelthen så bitter over at de ikke lader hende bade for sig selv, nu hvor muligheden er der. Jeg er bitter over at hun skal sidesætte idrætstimerne med noget dårligt, fysisk ubehag og et knæk på hendes selvtillid, når nu hun rent faktisk elsker de timer.
Jeg forstår ikke fællesbadning i folkeskolen. 95% af ungerne bader jo alligevel ikke. De løber ind under bruseren, plasker hurtigt lidt vand på sig og løber ud igen - så hvorfor overhovedet holde fast i noget, der knækker så mange unger?


Jeg var også en af de første der fik bryster og hår forneden, og hvor dumt det end lyder nu hvor jeg er voksen, så var det flovt. For selvfølgelig blev der kigget.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Blufærdighed

Indlægaf Bimmerdyret » 15. apr 2016, 18:01

Wizzze skrev:Egentlig lidt tankevækkende i en tid hvor der sendes flere nøgenbilleder end nogensinde før :gruble:


Mange af de pågældende billeder der sendes rundt er ikke på frivillig basis.
1
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Blufærdighed

Indlægaf avdotja » 15. apr 2016, 18:10

Jeg er stor tilhænger af fællesbad og synes det er ærgerligt, hvis man afskaffer det blandt børn. Når man gør nøgenhed og badning til noget privat, så bliver det også noget privat. Hvis lille Lise aldrig har badet sammen med andre og aldrig set andre nøgne (naturlige) kroppe, er det sandsynligt at hun også i voksenlivet vil opfatte det som noget privat der skal "gemmes væk". Personligt ønsker jeg ikke et samfund hvor kroppen (eller i hvert fald den naturlige version) skal dækkes til og gemmes væk.

og hvad er næste skridt? Hvis det er grænseoverskridende at bade sammen med andre, kan det da heller ikke være fedt at rende rundt i en lille, stram badedragt. Er alternativet så ingen svømning eller burkini til alle (de blufærdige skal jo ikke påtvinges de ikke-blufærdiges kroppe; i en anden tråd har vi jo for nyligt lært hvor klamt det er for nogen at skulle se på andre menneskers naturlige behåring)?
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Blufærdighed

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. apr 2016, 20:52

Løven skrev:Kan slet ikke se hvor min mangel på empati skulle ligge, men fair nok du ser det på den måde.. Som jeg skrev i første linje i mit opslag, så ved jeg godt at folk ser forskelligt på tingene, men det gør mig vel på ingen måde til et dårligere menneske!!!! Har i øvrigt på intet tidspunkt givet udtryk for at mine synspunkter henvender sig mod børn, som din første besked gik på...


Du nævner faktisk "skoleidræt" i dit første indlæg, og så er det vel ikke så underligt, at A_F går ud fra, at dit synspunkt også gælder børn?

Men altså, hvis din holdning ikke gør det, så er den måske heller ikke så relevant i en tråd om børn og unge og fællesbadning i folkeskolen.

Ved godt vi alle er forskellige, og ser forskelligt på tingene............
Men hånden på hjertet, så er jeg lidt skræmt/forundret over, hvordan en (i min verden) så lille en ting som nøgenhed i fællesrum (skoleidræt-sportshaller-svømmehaller osv osv kan vække så meget påstyr!!!!
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Blufærdighed

Indlægaf Anilara » 16. apr 2016, 06:09

Det overrasker mig fuldstændig hvordan et så stort flertal har haft dårlige oplevelser med fællesbad (her tænker jeg både i folkeskolen, efter sportsaktiviteter, i svømmehaller osv.).
I min folkeskole var der, så vidt jeg ved, absolut ingen problemer med bad efter idræt. Det gjorde alle, og jeg har ingen erindringer om, at nogen skulle være blevet mobbet eller have haft ubehag. Bad var bare noget man gjorde, og folk så selvfølgelig forskellige ud, og sådan har jeg også kun oplevet det efter håndboldkampe og svømning.

Jeg aner ikke hvor forskellen på min skole og andre har været - måske har det noget at gøre med, at vi boede ude på landet, og at nøgenhed og seksualitet ikke var så.. Interessant, før folk kom i 9-10. klasse. Vores forældre var hvert fald gode til at deres børn var børn i længere tid, end jeg oplever andre steder. Presset var der ikke rigtig.

I dag har jeg også svært ved at forstå det at være flov over nøgenhed - fordi jeg ikke selv har oplevet ubehagelige ting ifb med det, tror jeg. Men jeg respekterer selvfølgelig at folk er forskellige.
2
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Blufærdighed

Indlægaf Anilara » 16. apr 2016, 06:56

Dikus skrev:
Jeg er helt overbevist om, der findes ind til flere i min gamle klasse, der kunne have skrevet det indlæg.

Var der aldrig nogen, der forsægte at undgå jeres idrætstimer?

Nope, vi var en meget aktiv klasse som elskede idræt og gymnastik. På et tidspunkt i 7. gik 19 ud af 25 fra klassen til fodbold sammen. Oplevede ikke at nogen ikke gad i bad, kun at vi piger gerne måtte undlade hvis vi havde menstruation, men der var ikke nogen som tilfældigvis altid havde menstruation...
0

Tilbage til "Forhold og sex"