DetSorteCirkus skrev:Det argument, du kommer med, er jeg også stødt på andre steder, og jeg finder det problematisk af flere grunde.
For det første forudsætter det, at vi alle udvikler os på samme måde og derfor kan drage nytte af de samme erfaringer. Hvilket belæg har vi for det? For nogle vil det være givende at være nøgen sammen med andre og have de positive effekter, du nævner; for andre vil det i stedet fremme præcis det modsatte. Og her har vi endnu ikke været omkring kulturen i den enkelte klasse, der også vil have en stor betydning for, hvordan udbyttet af fællesbadning vil blive.
Hvad der til gengæld ligger ret fast, er, at vi allesammen lever i et samfund, hvor vi stort set altid er påklædt, når vi er sammen med andre. Endda i en sådan grad, at det modsatte næsten altid vil have negative konsekvenser, hvoraf nogle er så alvorlige, at de involverer domstolene. Jeg finder det derfor naivt som udgangspunkt at tro, at børn og unge lige kan tilsidesætte alle de her kulturelle koder ti minutter om ugen og få et stort, positivt udbytte af det.
For det andet er der intet fællesskab, der er så påtvungent som folkeskolens. Som elev har du en meget begrænset indflydelse på, hvem du går i klasse med og derfor også på, hvem der skal se dig nøgen og omvendt.
Igen kan jeg simpelthen ikke forstå, at man, med det in mente, kan synes, at lige fællesbadningen i folkeskolens idrætstimer er det optimale sted til at fremme et afslappet forhold til den nøgne krop.
Personligt har jeg ikke rigtig nogen dårlige minder fra folkeskolens fællesbadning, og gymnasiets kan jeg decideret ikke huske, men jeg er her ret bevidst om, at jeg begge steder lå i toppen af hierarkiet, og at det sandsynligvis har haft en del at sige, samtidig med at jeg tidlig blev modkulturel og i den forbindelse holdt op med at angle efter en plads i det brede fællesskab. Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved andres dårlige erfaringer, og jeg negligerer dem heller ikke, da de giver ret god mening i forhold til de kulturelle og pædagogiske forhold, jeg har nævnt i dette indlæg. Jeg ved ikke, om fællesbadning skal sløjfes, men jeg er klar fortaler for, at fænomenet gøres fleksibelt alt efter den aktuelle elevgruppe og dens løbende dynamik.
Hm... jeg ved jo heller ikke 100%, om jeg har belæg for det, jeg siger, for jeg har ikke udført nogen analyser eller arbejder heller ikke som fagmand inden for området
Det er jo bare min mening... Og jeg tror, at der findes nuancer inden for det sorte/hvide... Altså det behøver ikke at være: "Fællesbade bliver afskaffet" kontra "Man skal tvinges i fællesbad".
Det er lidt det samme som... f.eks.... hvordan børn møder ind til en holdsport som små super-egoister... Og hvordan de har enormt svært ved at forstå det med at samarbejde og acceptere, at alle er ikke lige gode. Men hvordan man stille og roligt får vist, at sammen kan vi rigtig meget. Selv det svageste led i kæden er det stærke led. At vi har brug for hinanden. At vi kan spejle os i hinanden og lære noget af hinanden.
Andre steder fungerer det slet ikke så tilfredsstillende - en af mine veninder har fortalt om, hvordan hun altid var den sidste, der blev valgt, når børnene skulle deles ud på hold, fordi det altid var de to dygtige spillere, der fik lov til at vælge spillere til hvert sit hold.
Meget afhænger af, hvilken måde tingene serveres på... og praktiseres. Så ja, der er mange nuancer imellem sort/hvid og hvad resultatet kan være i sidste ende.
Jeg tror, det er en vigtig egenskab at have, at man er glad for sin krop - uanset hvordan den ser ud. Det kan fylde rigtig meget i ens liv, hvis man konstant går og er utilfreds...