Hvem har magten?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Mulan » 7. maj 2016, 15:10

Kasper skrev:
Kisser skrev:Jeg tror egentlig at præmissen for diskussionen er forkert: Man angriber det med logik og markedstænkning, men egentlig så handler det jo om følelser. Det er klart, at hvis man er en arbejdsløs mand, som har været interesseret i en akademiker-kvinde, som afviser én, så ser man det som kvindens marked. Men hvis man er en kvinde, som ønsker børn og bliver afvist af mændene i ens aldersgruppe, fordi de hellere vil knalde en på 25, så er det mændene der har magten.

Men måske er magten det MINDST interessante. Måske er det langt mere interessant at se på om datingmarkedet overhovedet HJÆLPER folk med at indgå i de forhold, som de søger eller om det bare skaber en evig efterspørgsel efter mere af det samme? Det er jo lidt interessant, at der aldrig har været flere singler, samtidig med at udbuddet af dating-muligheder aldrig har været større. Det BURDE være meget nemt for ligesindede at møde hinanden, så hvorfor gør de ikke det?


Mulan skrev:Jeg synes , som Kisser pointerer, at det kunne være meget mere interessant at prøve at komme med bud på, hvorfor det ikke lykkes for så mange af os singler derude, trods det store udbud af datingapps.


Men der er jo ikke noget at diskutere, hvis konklusionen bare er, at det hele handler om "følelser". Så kan alt jo fejes af bordet "because feelings".

Følelser er jo så flyvsk og udefinérbar en størrelse; de er både alt og intet på samme tid. Så jeg synes det er mere interessant at diskutere nogle af de mekanismer, der ligger BAG følelser og hvad der er med til at påvirke dem. Og der kan det jo f.eks. være relevant at kigge på elementer som magtforhold og markedsføring (som i høj grad handler om at påvirke følelser) - eller nogle helt andre ting.

Jeg synes sagtens man kan snakke om f.eks. dating-apps ud fra forretningstermer som udbud og efterspørgsel og "opfattet værdi". Eller fra et psykologisk begreb som "decision fatigue", der går ud på, at man kan blive så overvældet af for mange valgmuligheder, at man ender med at træffe et dårligt valg - eller helt undgår at træffe et. Det er da skide spændende.


Tænk, jeg synes egentlig ikke, at jeg skriver det med markeret? Jeg skriver at, når man hehov for at snakke om magt, når vi snakker forhold, så er vi inde på noget skævredet. Jeg ligestiller ikke præferencer med magt, desuden kan man da sagtens debattere, hvad der ligger bag følelser, fx ved brug af sociologi eller psykologi? Det sidste du nævner mhb på decision fatigue - er det pludselig magt? Jeg synes stadigvæk, at det er en underlig størrelse at debattere psykologi i markedføringstermer og jeg synes at det forfladiger og forenkler processerne bag.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Mulan » 7. maj 2016, 15:21

Thomas31 skrev:Jeg tror, du misforstår problemstillingen. Ellers er det meget naivt. Det er hverken realistisk eller ønskværdigt ikke at kunne kontrollere sine følelser. Selvfølgelig foretager du - om ikke andet ubevidst - en masse overvejelser, der påvirker hvem eller hvad du får følelser for. Heldigvis. At sætte det ind i en kvindefjendsk kontekst virker besides the point eller i hvert fald bare et tilfældigt ensidigt kig på emnet.

What? Hvor pokker skriver jeg, at man skal kontrollere sine følelser? Jeg plæderer da for det modsatte. Og ja, selvf foretager man nogle valg ubevidst og bevidst, det er STADIG ikke magt.
Thomas31 skrev:Man kan selvfølgelig ignorere det hele, men det er svært at se gevinsten ved det. Svaret på dit sidste spørgsmål kunne meget vel netop ligge i den diskusion du nægter. Det er en nærliggende tanke, at det netop er det store udbud af datingmuligheder, der gør det svært for nogen, fordi det skaber en overdrevet fornemmelse af muligheder som kan gøre det sværere at få følelser for en konkret person.

Hvilken diskussion? og angående at det kan være svært at vælge, fordi man har for mange valgmuligheder, der snakker vi om noget andet end magt. Der snakker vi uoverskuelighed, zapperkultur, overfladiskhed, for mange mulighede, præferencer - villighed til imødegå hinanden på en blidere måde i stedet for de hysteriske krav folk sætter til sig selv og andre ville nok afhjælpre problematikken.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Petrix » 8. maj 2016, 14:23

Min erfaring siger også, at det kvindelige køn har "magten" i langt de fleste dating situationer.
Jeg er ret sikker på at kvinder i langt højere grad end mænd, selv kan bestemme i hvilken retning relationen skal udvikle sig.
0
27102021
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Hvem har magten?

Indlægaf In_your_eyes » 8. maj 2016, 14:30

Petrix skrev:Min erfaring siger også, at det kvindelige køn har "magten" i langt de fleste dating situationer.
Jeg er ret sikker på at kvinder i langt højere grad end mænd, selv kan bestemme i hvilken retning relationen skal udvikle sig.

Det er så bare ikke min erfaring, langt fra endda...
0
:pompom:
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Petrix » 8. maj 2016, 15:18

JessicaD skrev:
Petrix skrev:Min erfaring siger også, at det kvindelige køn har "magten" i langt de fleste dating situationer.
Jeg er ret sikker på at kvinder i langt højere grad end mænd, selv kan bestemme i hvilken retning relationen skal udvikle sig.


Hvis den retning er imod mandens pik så ja. Alle andre retninger - nej :D


Du ved jo nok at vejen til mandens hjerte går igennem hans pik
0
27102021
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1943

Re: Hvem har magten?

Indlægaf In_your_eyes » 8. maj 2016, 15:26

Petrix skrev:
JessicaD skrev:
Petrix skrev:Min erfaring siger også, at det kvindelige køn har "magten" i langt de fleste dating situationer.
Jeg er ret sikker på at kvinder i langt højere grad end mænd, selv kan bestemme i hvilken retning relationen skal udvikle sig.


Hvis den retning er imod mandens pik så ja. Alle andre retninger - nej :D


Du ved jo nok at vejen til mandens hjerte går igennem hans pik

Hvis det så også bare var sandt, oftest forsvinder manden jo, når pikken har fået det den vil have...
1
:pompom:
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Petrix » 8. maj 2016, 15:57

In_your_eyes skrev:
Petrix skrev:
JessicaD skrev:
Petrix skrev:Min erfaring siger også, at det kvindelige køn har "magten" i langt de fleste dating situationer.
Jeg er ret sikker på at kvinder i langt højere grad end mænd, selv kan bestemme i hvilken retning relationen skal udvikle sig.


Hvis den retning er imod mandens pik så ja. Alle andre retninger - nej :D


Du ved jo nok at vejen til mandens hjerte går igennem hans pik

Hvis det så også bare var sandt, oftest forsvinder manden jo, når pikken har fået det den vil have...


Det er ikke min erfaring. Jeg tror generelt set, at mænd søger forhold i lige så høj grad som kvinder gør det. Tror bare kvinder er mere bevidste om, hvad de søger i modsætning til mange mænd.
1
27102021
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Hvem har magten?

Indlægaf englishchannel » 8. maj 2016, 17:04

Mulan skrev:Jeg tror på, at selv i et one-night stand findes der en form for kærlighed og lige så snart vi snakker magt ind i gamet her, så sker der sgu noget usundt i måden vi tænker om os selv og om vores medmennesker. For så indtager vi enten en dominant rolle, hvor vi påtvinger et andet menneske noget, eller fordi hvis man er lækker 20-årig (ifølge nogle af debattørene her i tråden) så har man al magt og kan lege med alle de små stakkels uskyldige mænner. (Uagtet at man som 20-årig køn pige, faktisk kan være RET træt af at blive udskældt for netop dette, trods det, at man aldrig har udvist interesse for disse mænd - men fordi man har en stram krop, så er man jo per se - et fucking tease-redskab med en masse fissemagt, selvom man bare ser sig selv som værende et menneske.)
Hvis man er 42-årige Hanne (ifølge samme) så skal man bare være taknemmelig, for de krummer, der kastes ud af mændene, for der har man totalt overskredet sidste salgsdato og man har intet at byde på og derfor mister man status og magt. (Med slet skjult skadefryd - igen fra samme debattører)

Og jeg kan slet ikke give Kisser nok ret i, at den der markedsføringsterminologi omkring mennesker er mærkelig.

Hvor er det en ulækker måde at se sine medmennesker på. ÅHR, hvor bliver jeg dog træt at læse det samme ordgejl omkring, hvor onde kvinder er og HAHA hvor er det fedt at de mister deres 'magt' over mændene, når de er blevet slappe i huden.


Jeg glemte så lige at sige, at jeg faktisk er enig i ovenstående. Men at jeg også tror, at teorien om The Wall (som det hedder i the manosphere, når en kvinde mister sin tiltrækningskraft) i ret høj grad er ønsketænkning og en copingmekanisme for frustrerede mænd.

For... det er da rigtigt, at kvinder kommer til at se mindre godt ud med alderen, men det gør mænd også. Og i modsætning til, hvad de her mænd typisk bilder sig selv ind, tæller mænds udseende også, og en lækker kvinde i starten af tyverne har som udgangspunkt stadig ikke lyst til at date en mand, der er 20 år ældre (med mindre han er Clooney eller Michael Fassbender). Det er egentlig lidt synd, hvis de her mænd primer sig selv til at tænke, at de unge lækre kvinder endelig venter lige om hjørnet, når det i praksis sjældent er tilfældet.
4
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvem har magten?

Indlægaf A 7 » 8. maj 2016, 17:52

englishchannel skrev:
Jeg glemte så lige at sige, at jeg faktisk er enig i ovenstående. Men at jeg også tror, at teorien om The Wall (som det hedder i the manosphere, når en kvinde mister sin tiltrækningskraft) i ret høj grad er ønsketænkning og en copingmekanisme for frustrerede mænd.

For... det er da rigtigt, at kvinder kommer til at se mindre godt ud med alderen, men det gør mænd også. Og i modsætning til, hvad de her mænd typisk bilder sig selv ind, tæller mænds udseende også, og en lækker kvinde i starten af tyverne har som udgangspunkt stadig ikke lyst til at date en mand, der er 20 år ældre (med mindre han er Clooney eller Michael Fassbender). Det er egentlig lidt synd, hvis de her mænd primer sig selv til at tænke, at de unge lækre kvinder endelig venter lige om hjørnet, når det i praksis sjældent er tilfældet.


What? Hvorfor skulle mænd ønske at kvinder mister tiltrækningskraft? Eller misforstår jeg? :gruble:
0
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Petrix » 8. maj 2016, 19:04

JessicaD skrev:Petrix - hvad baserer du dine antagelser på? Egne erfaringer eller dine venner/veninders?

Min erfaring er, at de fleste mænd meget gerne vil knalde, men det er en meget mindre procentdel, der vil noget mere. Ikke fordi de ikke søger et forhold, men fordi det ikke føles rigtigt, eller hvad man nu kan bruge som forklaring. Der er jo en del ting, der lige skal falde i hak hos begge parter, før man bliver forelskede og starter et forhold. Hvis man bare skal knalde, er der kun en enkelt ting, der skal falde i hak. :slem: :D


Baserer det i høj grad på egne erfaringer, men også hvad jeg oplever i min vennekreds. For mig er det vigtigt at den enkelte ting, som du snakker om der skal falde i hak, nu også falder i hak. Jeg skal tænde på min partner seksuelt, for hvis ikke jeg gør det, så vil min seksuelle lyst blive påvirket, og jeg vil ikke kunne tilfredstille hendes behov og hun vil derefter droppe mig, selvom jeg har forelsket mig i hendes personlighed.
0
27102021
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Hvem har magten?

Indlægaf englishchannel » 8. maj 2016, 20:34

A 7 skrev:
englishchannel skrev:
Jeg glemte så lige at sige, at jeg faktisk er enig i ovenstående. Men at jeg også tror, at teorien om The Wall (som det hedder i the manosphere, når en kvinde mister sin tiltrækningskraft) i ret høj grad er ønsketænkning og en copingmekanisme for frustrerede mænd.

For... det er da rigtigt, at kvinder kommer til at se mindre godt ud med alderen, men det gør mænd også. Og i modsætning til, hvad de her mænd typisk bilder sig selv ind, tæller mænds udseende også, og en lækker kvinde i starten af tyverne har som udgangspunkt stadig ikke lyst til at date en mand, der er 20 år ældre (med mindre han er Clooney eller Michael Fassbender). Det er egentlig lidt synd, hvis de her mænd primer sig selv til at tænke, at de unge lækre kvinder endelig venter lige om hjørnet, når det i praksis sjældent er tilfældet.


What? Hvorfor skulle mænd ønske at kvinder mister tiltrækningskraft? Eller misforstår jeg? :gruble:


Konceptet "The Wall" bygger på den antagelse, at kvinder har én værdi, hvilket er deres ungdom (i deres verden er ungdom lig skønhed, og omvendt). Det vil sige, at kvinder sidder på al magten fra de er ca. 16-26, hvorefter kvinden "hitter the wall" (dvs. mister sin tiltrækningskraft) og magten skifter til de jævnaldrende mænds favør. Samtidig antager man(d), at mændenes værdi stiger med alderen. Men age like wine, women age like milk, som de siger.

I sidste ende er "The Wall" en hævnfantasi udtænkt af vrede, unge mænd, der har problemer med jævnaldrende kvinder: "Det kan godt være, at du ikke vil knalde mig nu, men bare vent! Om 10 år har du ramt væggen, og så er det mig, der er ude at knalde 21-årige hver weekend, mens du sidder derhjemme og ser Skattefri Lørdag! Hahaha!"
3
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Novella » 8. maj 2016, 21:14

Øh. The Wall? Jeg begyndte da først for alvor at vade i mænd, da jeg passerede sluttyverne. I trediverne har jeg da tværtimod kunnet tage usandsynligt for mig af retterne. Jeg har ikke gjort det (så meget :fløjt: ) men jeg er ikke ligefrem blevet usynlig. Men jeg har så heller ikke ledt efter fast forhold.
0
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Petrix » 9. maj 2016, 14:46

JessicaD skrev:
Petrix skrev:Baserer det i høj grad på egne erfaringer, men også hvad jeg oplever i min vennekreds. For mig er det vigtigt at den enkelte ting, som du snakker om der skal falde i hak, nu også falder i hak. Jeg skal tænde på min partner seksuelt, for hvis ikke jeg gør det, så vil min seksuelle lyst blive påvirket, og jeg vil ikke kunne tilfredstille hendes behov og hun vil derefter droppe mig, selvom jeg har forelsket mig i hendes personlighed.


Men hvordan kan man overhovedet blive forelsket og starte et forhold, hvis man ikke tænder på hinanden? :gruble:


Jeg kan godt forelske mig i en kvindes personlighed, uden at jeg decideret tænder seksuelt på hende. Det er ivhertfald den erfaring jeg indtil videre har gjort mig.
Jeg har utrolig svært ved at afvise folk, specielt når jeg godt kan lide dem, og det har bragt mig i nogle vanskelige situationer gennem tiden.
0
27102021
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Thomas31 » 13. maj 2016, 16:13

englishchannel skrev:
Mulan skrev:Jeg tror på, at selv i et one-night stand findes der en form for kærlighed og lige så snart vi snakker magt ind i gamet her, så sker der sgu noget usundt i måden vi tænker om os selv og om vores medmennesker. For så indtager vi enten en dominant rolle, hvor vi påtvinger et andet menneske noget, eller fordi hvis man er lækker 20-årig (ifølge nogle af debattørene her i tråden) så har man al magt og kan lege med alle de små stakkels uskyldige mænner. (Uagtet at man som 20-årig køn pige, faktisk kan være RET træt af at blive udskældt for netop dette, trods det, at man aldrig har udvist interesse for disse mænd - men fordi man har en stram krop, så er man jo per se - et fucking tease-redskab med en masse fissemagt, selvom man bare ser sig selv som værende et menneske.)
Hvis man er 42-årige Hanne (ifølge samme) så skal man bare være taknemmelig, for de krummer, der kastes ud af mændene, for der har man totalt overskredet sidste salgsdato og man har intet at byde på og derfor mister man status og magt. (Med slet skjult skadefryd - igen fra samme debattører)

Og jeg kan slet ikke give Kisser nok ret i, at den der markedsføringsterminologi omkring mennesker er mærkelig.

Hvor er det en ulækker måde at se sine medmennesker på. ÅHR, hvor bliver jeg dog træt at læse det samme ordgejl omkring, hvor onde kvinder er og HAHA hvor er det fedt at de mister deres 'magt' over mændene, når de er blevet slappe i huden.


Jeg glemte så lige at sige, at jeg faktisk er enig i ovenstående. Men at jeg også tror, at teorien om The Wall (som det hedder i the manosphere, når en kvinde mister sin tiltrækningskraft) i ret høj grad er ønsketænkning og en copingmekanisme for frustrerede mænd.

For... det er da rigtigt, at kvinder kommer til at se mindre godt ud med alderen, men det gør mænd også. Og i modsætning til, hvad de her mænd typisk bilder sig selv ind, tæller mænds udseende også, og en lækker kvinde i starten af tyverne har som udgangspunkt stadig ikke lyst til at date en mand, der er 20 år ældre (med mindre han er Clooney eller Michael Fassbender). Det er egentlig lidt synd, hvis de her mænd primer sig selv til at tænke, at de unge lækre kvinder endelig venter lige om hjørnet, når det i praksis sjældent er tilfældet.


Men nu er " the manosphere" også af ret begrænset omfang og vel dårligt nok eksisterende i en dansk kontekst. De er en sørgelig flok, der reelt er lige så håbløse som de feminister, de foragter. Hvor feminister vil gavne kvinder på alle områder, fra enhver vinkel og med alle midler, så vil de her typer typisk gerne tilbage i tiden. Tilsyneladende i jagten på en rolle med respekt for manden, men med begrænset forståelse for realiteterne i den type samfund, hvor manden har ansvaret for alt og skilsmisse er umuligt osv. Det er det helt forkerte modsvar til feminismen

Mænds største og måske eneste problem er deres accept af de hele tiden mere ekstreme normer, der skal hindre mænd i at indse, at de også er frigjorte. De er ikke kvindehadere, voldtægtsforbrydere, drengerøve, chauvinister osv, hvis de udnytter dem. Dit aldersfokus er et fint eksempel. Fordi det er noget vrøvl. Vrøvl som kvinder gentager hele tiden, fordi de ønsker det sådan. Vrøvl, der virker, fordi de fleste mænd tror på det.
Men det er stadig forkert. Jeg er langt oppe i trediverne og finder det ikke bare nemt at score den 22-årige men også nemmere end den 32-årige. Formentlig fordi den ældre har en mere specifik dagsorden for hvad hun vil med en mand, koblet med en stor dosis entitlement baseret på de samfundsmæssige krav til mænd. Den yngre agerer bare ud fra tiltrækning.

Og det er bare et eksempel. Tænk hvis mænd fattede det. Indtil da har kvinder nok magten.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Slettet bruger » 31. maj 2016, 00:31

Samano skrev:
englishchannel skrev:
A 7 skrev:
englishchannel skrev:
Jeg glemte så lige at sige, at jeg faktisk er enig i ovenstående. Men at jeg også tror, at teorien om The Wall (som det hedder i the manosphere, når en kvinde mister sin tiltrækningskraft) i ret høj grad er ønsketænkning og en copingmekanisme for frustrerede mænd.

For... det er da rigtigt, at kvinder kommer til at se mindre godt ud med alderen, men det gør mænd også. Og i modsætning til, hvad de her mænd typisk bilder sig selv ind, tæller mænds udseende også, og en lækker kvinde i starten af tyverne har som udgangspunkt stadig ikke lyst til at date en mand, der er 20 år ældre (med mindre han er Clooney eller Michael Fassbender). Det er egentlig lidt synd, hvis de her mænd primer sig selv til at tænke, at de unge lækre kvinder endelig venter lige om hjørnet, når det i praksis sjældent er tilfældet.


What? Hvorfor skulle mænd ønske at kvinder mister tiltrækningskraft? Eller misforstår jeg? :gruble:


Konceptet "The Wall" bygger på den antagelse, at kvinder har én værdi, hvilket er deres ungdom (i deres verden er ungdom lig skønhed, og omvendt). Det vil sige, at kvinder sidder på al magten fra de er ca. 16-26, hvorefter kvinden "hitter the wall" (dvs. mister sin tiltrækningskraft) og magten skifter til de jævnaldrende mænds favør. Samtidig antager man(d), at mændenes værdi stiger med alderen. Men age like wine, women age like milk, som de siger.

I sidste ende er "The Wall" en hævnfantasi udtænkt af vrede, unge mænd, der har problemer med jævnaldrende kvinder: "Det kan godt være, at du ikke vil knalde mig nu, men bare vent! Om 10 år har du ramt væggen, og så er det mig, der er ude at knalde 21-årige hver weekend, mens du sidder derhjemme og ser Skattefri Lørdag! Hahaha!"

Sjældent har jeg hørt noget så dumt og virkeligsfjernt :lol:


Pink Floyd har jo snakket om The Wall for længe siden.

I don't need no arms around me
And I dont need no drugs to calm me.
I have seen the writing on the wall.
Don't think I need anything at all.
No! Don't think I'll need anything at all.
All in all it was all just bricks in the wall.
All in all you were all just bricks in the wall.
0

Tilbage til "Forhold og sex"