Kasper skrev:Kisser skrev:Jeg tror egentlig at præmissen for diskussionen er forkert: Man angriber det med logik og markedstænkning, men egentlig så handler det jo om følelser. Det er klart, at hvis man er en arbejdsløs mand, som har været interesseret i en akademiker-kvinde, som afviser én, så ser man det som kvindens marked. Men hvis man er en kvinde, som ønsker børn og bliver afvist af mændene i ens aldersgruppe, fordi de hellere vil knalde en på 25, så er det mændene der har magten.
Men måske er magten det MINDST interessante. Måske er det langt mere interessant at se på om datingmarkedet overhovedet HJÆLPER folk med at indgå i de forhold, som de søger eller om det bare skaber en evig efterspørgsel efter mere af det samme? Det er jo lidt interessant, at der aldrig har været flere singler, samtidig med at udbuddet af dating-muligheder aldrig har været større. Det BURDE være meget nemt for ligesindede at møde hinanden, så hvorfor gør de ikke det?Mulan skrev:Jeg synes , som Kisser pointerer, at det kunne være meget mere interessant at prøve at komme med bud på, hvorfor det ikke lykkes for så mange af os singler derude, trods det store udbud af datingapps.
Men der er jo ikke noget at diskutere, hvis konklusionen bare er, at det hele handler om "følelser". Så kan alt jo fejes af bordet "because feelings".
Følelser er jo så flyvsk og udefinérbar en størrelse; de er både alt og intet på samme tid. Så jeg synes det er mere interessant at diskutere nogle af de mekanismer, der ligger BAG følelser og hvad der er med til at påvirke dem. Og der kan det jo f.eks. være relevant at kigge på elementer som magtforhold og markedsføring (som i høj grad handler om at påvirke følelser) - eller nogle helt andre ting.
Jeg synes sagtens man kan snakke om f.eks. dating-apps ud fra forretningstermer som udbud og efterspørgsel og "opfattet værdi". Eller fra et psykologisk begreb som "decision fatigue", der går ud på, at man kan blive så overvældet af for mange valgmuligheder, at man ender med at træffe et dårligt valg - eller helt undgår at træffe et. Det er da skide spændende.
Tænk, jeg synes egentlig ikke, at jeg skriver det med markeret? Jeg skriver at, når man hehov for at snakke om magt, når vi snakker forhold, så er vi inde på noget skævredet. Jeg ligestiller ikke præferencer med magt, desuden kan man da sagtens debattere, hvad der ligger bag følelser, fx ved brug af sociologi eller psykologi? Det sidste du nævner mhb på decision fatigue - er det pludselig magt? Jeg synes stadigvæk, at det er en underlig størrelse at debattere psykologi i markedføringstermer og jeg synes at det forfladiger og forenkler processerne bag.