At fri som kvinde

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

At fri som kvinde

Indlægaf Animi » 3. maj 2016, 15:44

Et emne jeg har oplevet virkelig kan dele vandene :D
Hvad synes I om kvinder der frier til manden? Er det desperat? Kunne I som kvinde selv finde på at fri til jeres kæreste? Og ville I som mand, føle at det gik udover jeres maskulinitet, hvis jeres kæreste friede til jer?

Selv er jeg lidt gammeldags og vil gerne blive friet til. Men jeg har egentlig ikke nogen negative holdninger, til kvinder der vælger at fri til deres kæreste. Jeg kender mange der mener at det er totalt desperat, men jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skulle være mere desperat som kvinde. Jeg synes altid det er fedt når nogen går efter det de vil have, og hvorfor skulle man vente, når man kan gøre det selv? Hvis manden så bliver sur over det, så måtte han jo bare have været lidt hurtigere selv :P
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Lulu » 3. maj 2016, 15:50

Jeg kunne ikke være mere ligeglad med hvad andre gør. Herhjemme friede manden, og havde han ikke gjort det var vi blevet gift af praktiske årsager senere men aldrig for at holde bryllup eller være gift. For mig at se er der ingen forskel på at være kærester og være gift, begge slags forhold er i mine øjne lige meget værd.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Sangius » 3. maj 2016, 15:50

Synes det er ganske fint. Men jeg ville ikke selv kunne gøre det. Har bare aldrig set det for mig. Min mand ville ikke bryde sig om, hvis jeg havde friet til ham. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Anilara » 3. maj 2016, 15:53

Jeg tror sagtens jeg selv kunne finde på det, men fornemmer, at det er noget min kæreste gerne selv vil gøre, og den glæde skal han have lov til.

Jeg kan ikke selv se det hverken maskuline eller feminine i at fri - men jeg er dog lidt konservativ af sind, og holder af traditioner, så jeg ville da også blive glad hvis det var min partner som gjorde det.

Synes ikke noget er mere rigtigt end andet på den front.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: At fri som kvinde

Indlægaf godtnavn » 3. maj 2016, 16:07

En af de få bryllupstraditioner jeg går ind for er at manden frier. Jeg tænker dog intet negativt om andre kvinder frier, jeg vil bare ikke selv :)

Kan dog godt være jeg ændre mening hvis der går mange flere år uden et frieri :lol:
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Danseprinsesse » 3. maj 2016, 16:14

Jeg synes ingenting om andre kvinder, der frier til deres kærester. Eller jeg synes det samme, som jeg gør om mænd der frier - at det er udtryk for kærlighed, hvilket jeg egentlig altid synes er rart og fint.

Jeg kommer ikke til at fri til min kæreste. Han ved godt, at det betyder noget for mig at blive gift. Og for mig er en del af det at blive gift, at han gider gøre sig den ulejlighed at spørge mig på en ordentlig måde - det er ligesom den måde han kan vise, at det også betyder noget for ham. Det "magiske" for mig ved ægteskab forsvinder, hvis det ikke er væsentligt for os begge. Så vil jeg hellere "bare" fortsætte som nu, hvor han jo på alle mulige andre måder viser mig, at han vil mig og os.
Selvom jeg - økonomisk - synes det er komplet åndssvagt, at vi ikke er gift, så vejer ovenstående alligevel tungere (eller jeg er for stædig).
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: At fri som kvinde

Indlægaf LadyFox » 3. maj 2016, 16:35

Da min kæreste og jeg var forlovet var det min kæreste der friede, men det med bryllup var også hans behov, og ikke mit. Derfor var det ham der friede.

Hvis jeg bryllup og ægteskab var noget jeg ønskede mig, ville jeg sagtens kunne finde på at fri.
0
...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. maj 2016, 16:40

Animi skrev:Et emne jeg har oplevet virkelig kan dele vandene :D
Hvad synes I om kvinder der frier til manden? Er det desperat? Kunne I som kvinde selv finde på at fri til jeres kæreste? Og ville I som mand, føle at det gik udover jeres maskulinitet, hvis jeres kæreste friede til jer?


Jeg synes det er uskik. Bare fordi hun kan, så betyder det ikke hun skal. Jeg ville selv blive så pissed, at jeg ville svare nej.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Mulan » 3. maj 2016, 19:03

Det ville jeg foretrække at han gør.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: At fri som kvinde

Indlægaf vibbsen » 3. maj 2016, 19:24

Det har jeg ikke rigtig nogen mening om. For mig har det med at blive friet til aldrig været et mål i sig selv....

Selv er jeg gift. Men aldrig blevet friet til. Det samme gælder min bedste veninde. Min mand og jeg blev bare enige om at vi da ligeså godt kunneb blive gift den 11-12-13 når vi nu alligevel havde halvårsdag. Og det betød at vi så kunne fejre kobberbryllup i Juni på vores helårs dag. Min veninde fandt ud af at de skulle giftes, den aften hendes kæreste - i en ordentlig brandert - proklamerede, at den næste fest de skulle holde ville blive deres forlovelsesfest. Det ville min veninde (som er ret godt skåret for tungebåndet og stod lige bag ved ham) da gerne høre lidt mere om....For hun vidste da ikke engang noget om at de skulle giftes....Det skulle de åbenbart. Og det blev de så.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Animi » 3. maj 2016, 19:27

For lidt tid siden fandt jeg ud af at mine forældre blev ringforlovet, og så først senere friede min far til min mor. Det synes jeg er meget mystisk, men de syntes åbenbart ikke at dét at man er ringforlovet, betyder at man skal giftes. Tossede forældre :lol:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Sukisaki » 3. maj 2016, 21:11

Hvis man har lyst til at fri til sin kæreste, synes jeg da at man skal gøre det - uanset om man er mand eller kvinde.
For mig virker det fjollet at gå og droppe hints i årevis, i stedet for selv at gøre noget. Og hvis en mand har så skrøbelig en maskulinitet, at den bliver truet af at kvinde fortæller at hun elsker ham, og vil tilbringe resten af livet med ham - ja, så er det nok ikke en mand for mig.

Andre har det anderledes, og det har de vel deres grunde til. Medmindre det er mit eget parforhold, er det ikke noget jeg bruger særlig meget krudt på at spekulere over.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: At fri som kvinde

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. maj 2016, 21:21

Jeg vil personligt foretrække, at det er noget, man taler om på lige fod og bliver enige om sammen.
Jeg kan ikke identificere mig med kønsrollen som kvinde, der bliver friet til og finder den derfor ikke romantisk. Faktisk ville jeg føle, at min partner ikke kendte mig særlig godt, hvis vedkommende friede til mig på traditionel vis.

Hvad andre gør, er jeg fuldstændig ligeglad med. Jeg forstår faktisk ikke, at det er noget, man kan have en hypotetisk diskussion om, for ønsker man helt ærligt at trække sine værdier ned over hovedet på andre, eller hvad handler det lige om?
3
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: At fri som kvinde

Indlægaf Aima » 3. maj 2016, 21:44

DetSorteCirkus skrev:Jeg forstår faktisk ikke, at det er noget, man kan have en hypotetisk diskussion om, for ønsker man helt ærligt at trække sine værdier ned over hovedet på andre, eller hvad handler det lige om?


Ja. Med dét som med så meget andet, er folk generelt pissehurtige til at danne sig en holdning om andre menneskers præferencer - med udgangspunkt i enten sig selv eller flertallet. Særligt de emner, folk kan relatere meget personligt til er altid et hit. Tilvalg/fravalg af børn, børnenes navne, grænser i parforholdet, typen af parforholdet, fælles bopæl eller ej, ægteskab eller ej, typen af bryllup og så videre. Jeg forstår det heller ikke altid, men jeg er kronisk stemplet som 'mærkelig type med mærkelige præferencer og valg i livet' af mine veninders veninder. Det rækker ganske enkelt ud over deres fatteevne, at jeg ikke ønsker det samme som de gør, tror jeg.


Nå, bortset fra dét, så skal jeg ikke giftes, men hvis jeg skulle, ville jeg foretrække at jeg var den der friede, bare sådan for at bryde med traditionerne. Jeg går ellers sædvanligvis ikke op i at gøre ting anderledes uden særlig grund, men jeg har det generelt lidt stramt med traditioner, og klassisk romantik er desuden slet ikke mig.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: At fri som kvinde

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. maj 2016, 21:57

Aima skrev:Ja. Med dét som med så meget andet, er folk generelt pissehurtige til at danne sig en holdning om andre menneskers præferencer - med udgangspunkt i enten sig selv eller flertallet. Særligt de emner, folk kan relatere meget personligt til er altid et hit. Tilvalg/fravalg af børn, børnenes navne, grænser i parforholdet, typen af parforholdet, fælles bopæl eller ej, ægteskab eller ej, typen af bryllup og så videre. Jeg forstår det heller ikke altid, men jeg er kronisk stemplet som 'mærkelig type med mærkelige præferencer og valg i livet' af mine veninders veninder. Det rækker ganske enkelt ud over deres fatteevne, at jeg ikke ønsker det samme som de gør, tror jeg.


Nå, bortset fra dét, så skal jeg ikke giftes, men hvis jeg skulle, ville jeg foretrække at jeg var den der friede, bare sådan for at bryde med traditionerne. Jeg går ellers sædvanligvis ikke op i at gøre ting anderledes uden særlig grund, men jeg har det generelt lidt stramt med traditioner, og klassisk romantik er desuden slet ikke mig.


Jeg har en mistanke om, at det for den type mennesker, og det er egentlig underordnet, hvad de så end ser som det eneste saliggørende, er vigtigt, at andre har de samme ønsker og værdier som dem selv, fordi det ellers bliver umuligt for dem at optjene prestige igennem de ting, de opnår. Der er dem, som decideret får en ekstra glæde ved, at det gør lidt (eller meget) ondt på andre, når de selv har det godt. Det er, mener jeg, også det, der ligger bag behovet for at blære sig og altid komme anstigende med den lidt større bil, den lidt dyrere telefon, den lidt finere fødselsdagskage, osv.
0

Tilbage til "Forhold og sex"