Har du været udsat for en "mansplainer"?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf lulu-p » 29. aug 2015, 15:32

Jeg læste nedenstående artikel på Berlingskes netside (gå inkognito hvis du har overskredet din artikelgrænse)

http://www.b.dk/globalt/den-dumkloge-ma ... ltid-bedst

Jeg havde en kæreste, som altid vidste alting bedst. Jeg er født og opvokset med heste, og de første mange år af mit liv har jeg tilbragt på en hesteryg. Alligevel ville han belære mig om noget hesterelateret, som jeg vidste var faktuelt forkert. Men han havde læst en artikel jo...og sådan var han faktisk på de fleste områder. Prototypen på den dumkloge mand, som altid ved bedst. Han røg...

Jeg har sikkert oplevet mansplaining i andre sammenhænge, men har formodentlig været for autoritetstro til at sige fra.

Har I andre oplevet fænomenet?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Karkluden » 29. aug 2015, 15:38

Min svigerfar og min morfar har en kedelig tendens til det. Også på emner hvor jeg er særdeles overlegen. Sidste gange min svigerfar lavede det stunt, var det omhandlende lungebetændelse, hvor det var noget pjat få antibiotika, man skulle bare drikke noget romtoddy. Og det var ikke en joke. Alle mine anatomiske, mikrobiologiske og sygeplejefaglige argumenter røg helt i jorden med et "lille skat, du forstår da ingenting"-agtigt argument. Jesus christ.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Flora » 29. aug 2015, 15:42

lulu-p skrev:Jeg læste nedenstående artikel på Berlingskes netside (gå inkognito hvis du har overskredet din artikelgrænse)

http://www.b.dk/globalt/den-dumkloge-ma ... ltid-bedst

Jeg havde en kæreste, som altid vidste alting bedst. Jeg er født og opvokset med heste, og de første mange år af mit liv har jeg tilbragt på en hesteryg. Alligevel ville han belære mig om noget hesterelateret, som jeg vidste var faktuelt forkert. Men han havde læst en artikel jo...og sådan var han faktisk på de fleste områder. Prototypen på den dumkloge mand, som altid ved bedst. Han røg...

Jeg har sikkert oplevet mansplaining i andre sammenhænge, men har formodentlig været for autoritetstro til at sige fra.

Har I andre oplevet fænomenet?


Både min bror og min far er sådan. Uanset emnet så VED de bare en hel masse om det på den der belærende måde. Også på områder jeg ved mere om :rulle:. Det er dog ikke kun over for mig og vist heller ikke kun over for kvinder. Mere sådan generelt. Gælder det så stadig? :/

Uanset er det voldsomt irriterende :lol2:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Fru Sunshine » 29. aug 2015, 16:04

Ja. Sådan en, der sad bag sin skærm og klogede sig på ALT. Det var sådan lidt brækværdigt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Thestral » 29. aug 2015, 16:25

Ja, min far er desværre rigtig god til at være meget klogere på alting end alle andre
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Pityt » 29. aug 2015, 16:39

Min stedfar ved alt....ALT, siger jeg jer! Og han har i øvrigt haft jobs indenfor næsten alle felter :træt3: Ufatteligt at han ikke er 120 år!
Nå ja...og så har jeg haft en suuuuper "evne" til at møde mænd, der vidste alt om hvordan sådan et småbesværligt krøllegarn som mit skal plejes :forvirret:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. aug 2015, 16:40

Jeg kan godt genkende typen, men har heldigvis så godt som aldrig været udsat for at blive talt ned til. Heller ikke i min opvækst.
I min familie har det at sætte sig grundigt ind i noget, før man udtaler sig om det, altid spillet en stor rolle, halvkvædede argumenter bliver mødt med uddybende spørgsmål, og den der "der er så meget, kvinder ikke forstår"-tankemåde bliver vel egentlig opfattet som et tegn på dårlig dannelse, og i mit voksenliv har jeg heldigvis selv kunne styre, om jeg gad omgås sexistiske tumper, hvilket jeg ikke gider.

I øvrigt mener jeg ikke, at mænd har en større tendens til at spille kloge og optræde bedrevidende. Det kan kvinder sørme også godt finde ud af.
Fx. er der, har jeg bemærket, en del kvinder, der bruger deres egne børns væremåde og præferencer som altings målestok og den objektive sandhed om børn.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Delfin » 29. aug 2015, 16:52

Det er vel bare et fancy ord for bedrevidende, men jeg kender godt både den mandlige og den kvindelige udgave.
4
14 11 14
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf lulu-p » 29. aug 2015, 18:14

Jeg er slet ikke i tvivl om, at fænomenet findes blandt såvel kvinder som mænd. De fleste af os har sikkert mødt kvinder, piger, veninder som altid ved bedst.

Men jeg tror mansplaining specifikt er en slags "der er så meget kvinder ikke forstår" attitude, og det er egentlig de oplevelser jeg efterlyser. Ikke bedrevidenhed (selvom det også er satans irriterende).

Nogen gange tror jeg faktisk (i bakspejlet) at jeg har været udsat for mansplaining, men fordi hele "pæn pige som skal kunne det hele" konceptet sidder så dybt i mig....så forveksler jeg mansplaining med irriterende undervisning. Så jeg tænker egentlig om det er et mere udbredt fænomen end vi egentlig tror, men vi måske bliver blinde for havd de foregår?
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf kidkomb » 29. aug 2015, 18:26

Ja, engang har en kollega beskrevet udførligt, hvad vores fælles kollega lavede ved siden af arbejdet og hvorfor. Han havde ikke rigtig ret i noget som helst, men jeg var så paf, at jeg kun fik småprotesteret under samtalen og ikke fik fortalt, at jeg altså var kæreste med ham der kollegaen det handlede om.
Kort efter tog jeg og kæresten på en lang ferie og sendte også et postkort til arbejdet, et billede af os begge.
Da vi kom hjem var han lidt sur.
Jeg synes det var hylende morsomt faktisk :lol:
Jeg håber han lærte, at lade være med, at kloge sig på ting han ikke aner noget om.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Delfin » 29. aug 2015, 18:34

lulu-p skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at fænomenet findes blandt såvel kvinder som mænd. De fleste af os har sikkert mødt kvinder, piger, veninder som altid ved bedst.

Men jeg tror mansplaining specifikt er en slags "der er så meget kvinder ikke forstår" attitude, og det er egentlig de oplevelser jeg efterlyser. Ikke bedrevidenhed (selvom det også er satans irriterende).

Nogen gange tror jeg faktisk (i bakspejlet) at jeg har været udsat for mansplaining, men fordi hele "pæn pige som skal kunne det hele" konceptet sidder så dybt i mig....så forveksler jeg mansplaining med irriterende undervisning. Så jeg tænker egentlig om det er et mere udbredt fænomen end vi egentlig tror, men vi måske bliver blinde for havd de foregår?


Så må jeg stå af. Det er ikke noget, jeg støder på i min hverdag.
1
14 11 14
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Aima » 29. aug 2015, 18:57

lulu-p skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at fænomenet findes blandt såvel kvinder som mænd. De fleste af os har sikkert mødt kvinder, piger, veninder som altid ved bedst.

Men jeg tror mansplaining specifikt er en slags "der er så meget kvinder ikke forstår" attitude, og det er egentlig de oplevelser jeg efterlyser. Ikke bedrevidenhed (selvom det også er satans irriterende).

Nogen gange tror jeg faktisk (i bakspejlet) at jeg har været udsat for mansplaining, men fordi hele "pæn pige som skal kunne det hele" konceptet sidder så dybt i mig....så forveksler jeg mansplaining med irriterende undervisning. Så jeg tænker egentlig om det er et mere udbredt fænomen end vi egentlig tror, men vi måske bliver blinde for havd de foregår?


Jeg synes også det er ret væsentligt at skelne. I mansplaining-begrebet er det vel en ret essentiel faktor, at 'splainingen' sker, fordi manden udelukkende i egenskab af kønsfordelingen, føler sig overlegen, tænker jeg.

Og jeg er ret overbevist om, at naturligvis har jeg været udsat for dét. Jeg har følt mig dømt og nedvurderet på latterlige forudsætninger adskillige gange, både i private og arbejdsrelaterede sammenhænge, men hvornår der har været tale om, at jeg er stødt i en type der generelt er en Kloge-Åge, altså helt uafhængigt af køn eller andre overfladiske faktorer, og hvornår jeg har været udsat for decideret 'mansplaining' er svært at afgøre, synes jeg. Måske har folk vurderet mig, som de har, udelukkede grundet mit køn, måske har det også spillet ind, hvordan jeg præsenterer mig selv. Måske har det handlet om, at jeg umiddelbart har fremstået som en specifik type af mit køn, I don't know, og jeg synes personligt selv det kan være svært at pin-pointe, præcist hvad, der får folk til at bedømme mig, som de gør. Forudsat altså, at det rent faktisk sker, for i teorien kan det jo også være noget, jeg bilder mig ind.

Jeg sidder sommetider til møder med nogle halvgamle mænd, heriblandt byens borgmester, politiinspektøren, byrådsmedlemmer m.fl. Jeg har oftest været den eneste kvinde, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg hver eneste gang har følt, jeg skulle gøre mig ekstra umage for at signalere, at jeg udmærket var i stand til at forstå og danne mig en holdning til de sager, der var på dagsordenen. I sociale kontekster som dén, kan jeg godt føle mig dømt og undervurderet, men igen ved jeg ikke, om det mere handler om min 'indpakning' og/eller øvrige adfærd, mere, end det handler om mit køn isoleret set.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. aug 2015, 19:17

lulu-p skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at fænomenet findes blandt såvel kvinder som mænd. De fleste af os har sikkert mødt kvinder, piger, veninder som altid ved bedst.

Men jeg tror mansplaining specifikt er en slags "der er så meget kvinder ikke forstår" attitude, og det er egentlig de oplevelser jeg efterlyser. Ikke bedrevidenhed (selvom det også er satans irriterende).

Nogen gange tror jeg faktisk (i bakspejlet) at jeg har været udsat for mansplaining, men fordi hele "pæn pige som skal kunne det hele" konceptet sidder så dybt i mig....så forveksler jeg mansplaining med irriterende undervisning. Så jeg tænker egentlig om det er et mere udbredt fænomen end vi egentlig tror, men vi måske bliver blinde for havd de foregår?


Grunden til, at jeg trak eksemplet med de dominante mødre frem, var netop, at jeg mener, at der her på samme måde er tale om chauvenisme baseret på køn. Langt op i tiden lavede man en grovdeling mellem det maskuline og det feminine vidensfelt, der tog udgangspunkt i ude og hjemme. I hjemmet vidste kvinden altid bedst, samtidig med at hun selvfølgelig var underordnet manden, i samfundet vidste manden altid bedst og var derfor den rette til at styre landet, først som konge, siden som parlamentariker.
Selvom tingene er meget mere nuancerede i dag, synes jeg godt, at man kan mærke, når det, som du også er inde på, netop ikke bare handler om almindelig bedrevidenhed, men om et autoritetskrav med rod i personens køn.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. aug 2015, 19:27

Aima skrev:
lulu-p skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at fænomenet findes blandt såvel kvinder som mænd. De fleste af os har sikkert mødt kvinder, piger, veninder som altid ved bedst.

Men jeg tror mansplaining specifikt er en slags "der er så meget kvinder ikke forstår" attitude, og det er egentlig de oplevelser jeg efterlyser. Ikke bedrevidenhed (selvom det også er satans irriterende).

Nogen gange tror jeg faktisk (i bakspejlet) at jeg har været udsat for mansplaining, men fordi hele "pæn pige som skal kunne det hele" konceptet sidder så dybt i mig....så forveksler jeg mansplaining med irriterende undervisning. Så jeg tænker egentlig om det er et mere udbredt fænomen end vi egentlig tror, men vi måske bliver blinde for havd de foregår?


Jeg synes også det er ret væsentligt at skelne. I mansplaining-begrebet er det vel en ret essentiel faktor, at 'splainingen' sker, fordi manden udelukkende i egenskab af kønsfordelingen, føler sig overlegen, tænker jeg.

Og jeg er ret overbevist om, at naturligvis har jeg været udsat for dét. Jeg har følt mig dømt og nedvurderet på latterlige forudsætninger adskillige gange, både i private og arbejdsrelaterede sammenhænge, men hvornår der har været tale om, at jeg er stødt i en type der generelt er en Kloge-Åge, altså helt uafhængigt af køn eller andre overfladiske faktorer, og hvornår jeg har været udsat for decideret 'mansplaining' er svært at afgøre, synes jeg. Måske har folk vurderet mig, som de har, udelukkede grundet mit køn, måske har det også spillet ind, hvordan jeg præsenterer mig selv. Måske har det handlet om, at jeg umiddelbart har fremstået som en specifik type af mit køn, I don't know, og jeg synes personligt selv det kan være svært at pin-pointe, præcist hvad, der får folk til at bedømme mig, som de gør. Forudsat altså, at det rent faktisk sker, for i teorien kan det jo også være noget, jeg bilder mig ind.

Jeg sidder sommetider til møder med nogle halvgamle mænd, heriblandt byens borgmester, politiinspektøren, byrådsmedlemmer m.fl. Jeg har oftest været den eneste kvinde, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg hver eneste gang har følt, jeg skulle gøre mig ekstra umage for at signalere, at jeg udmærket var i stand til at forstå og danne mig en holdning til de sager, der var på dagsordenen. I sociale kontekster som dén, kan jeg godt føle mig dømt og undervurderet, men igen ved jeg ikke, om det mere handler om min 'indpakning' og/eller øvrige adfærd, mere, end det handler om mit køn isoleret set.


Det kan godt være svært at gennemskue, ja.

Jeg har en uddannelse, som jeg oplever, at mange konventionelle mænd har stor respekt for og anser som værende spændende, videnstung og svær, og eftersom man i mange sammenhænge jo lægger ud med at tale om, hvad man "er" og "laver", tror jeg faktisk godt, at jeg i visse situationer blot ved min titel kan have været foran på point hos nogen af dem, der ellers godt kan henfalde til at tale ned til yngre kvinder.

Jeg påtaler det i øvrigt, hvis de i stedet begynder at tale generelt om kvinder på en måde, som jeg ikke er interesseret i at høhø´e med på.
Senest rettet af DetSorteCirkus 29. aug 2015, 19:31, rettet i alt 2 gange.
1
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Har du været udsat for en "mansplainer"?

Indlægaf Elvispop » 29. aug 2015, 19:28

Næææ men en womansplainer, må det hedde.

Bl.a. skulle hun altid fortælle mig hvordan man gør rent, på trods af at jeg er uddannet rengøringstekniker, og har 10 års erfaring fra rengøringsbranchen.
"For så'n havde hun altså lært det af sin mor"

Da jeg opkvalificerede mig til rengøringstekniker, var der deltagere som gjorde forkert rent i bl.a. børnehaver, fordi de kun var blevet oplært af den tidligere "rengøringskone"
2
Så tænd dog for helvede de baglygter

Tilbage til "Forhold og sex"