Privatøkonomi og parforhold

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2701

Re: Privatøkonomi og parforhold

Indlægaf Kisser » 6. jul 2016, 13:36

Charly skrev:
Kisser skrev:
Smiling_Goat skrev:Vi har fordelt alle udgifter i to, og så betaler vi en halvdel hver fra vores respektive konti. Det fungerer meget godt, og jeg skal aldrig have fællesøkonomi med nogen. Jeg kan slet ikke se, hvorfor jeg skulle det.

Faktisk har jeg ret store problemer med at regne ud, hvordan jeg nogensinde skal kunne købe hus med nogen, for jeg har virkelig ikke lyst til at hæfte solidarisk med nogen. Man kender bare ikke nogen rigtigt, før man ikke længere er sammen, og jeg skal ikke risikere at stå med en milliongæld alene (ja, det lyder ikke så godt, men jeg mener det.)


Uden at være 100% sikker, så er jeg ret sikker på, at den del kan klares med en samejeoverenskomst. Mne jeg tjekker lige med min (bank)mand når han kommer hjem :D

Nu har samejeoverenskomst stået flere gange i denne tråd, og jeg bliver ved med at læse det som samlejeoverenskomst - og det har unægteligt en noget anden betydning :-D

Og sorry for OT :genert:


Jeg KAN ikke skrive det ord uden at små-fnise :-D
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Privatøkonomi og parforhold

Indlægaf Wizzze » 7. jul 2016, 22:35

Hvad mener folk så er en fællesudgift og hvad hører til dine/mine penge?

http://politiken.dk/oekonomi/privatoeko ... es-udgift/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Privatøkonomi og parforhold

Indlægaf Bøtte » 8. jul 2016, 03:29

Herhjemme ryger alle supermarkedsindkøb fra fælles kassen (selvfølgelig medmindre man køber store, dyre ting i fx Bilka), men jeg ligger altså ikke mine bind på båndet for sig selv, så jeg selv kan betale, det gider jeg ikke. Medicin osv kommer også tit fra fælleskassen.

Ganske som i linket, ender jeg med at betale børnetøj og fælles gaver. Det med gaverne irriterede mig i lang tid, da min rådighedsbeløb som ledig ikke er vildt højt, så nu tager vi det fra opsparingen. Ellers kunne jeg hurtigt få brugt mit beløb, hvis en større fest ventede forude. Det var egentlig ikke fordi min mand ikke ville betale, men han tænkte ikke over det, og jeg hader at bede om at han overfører til mig.

Børnetøj og gaver til barnet betaler jeg også oftest, men jeg styrer også børnepengene med hård hånd, så det er fint.
Vi har i øvrigt ikke helt samme præferencer indenfor børnetøj, så jeg gider faktisk helst ikke at han blander sig i det :-D
1
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Privatøkonomi og parforhold

Indlægaf Mette » 8. jul 2016, 03:53

Vi ejer hus, bil og har 2 børn.
Lige fra vi flyttede sammen, har vi smidt alle vores penge i en pulje, og derfra betalt til budget, opsparing, madkonto og til hver vores lommepenge. Vi får 3000 hver i lommepenge om måneden. Ingen af os går ret meget op i det. Og skal den ene fx ud at rejse, så må man gerne spæde op fra opsparingen.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Privatøkonomi og parforhold

Indlægaf Filipai » 8. jul 2016, 06:16

Vi har hver vores lønkonto og opsparingskonto, og jeg styrer så budgetkontoen, og så har vi også en fælles konto til fælles ting (døh :P )

Min forlovede smider så hver måned penge til budgetkontoen, og så sørger jeg ellers for der er styr på regningerne. Vi køber medicin fra fælleskortet, selvom at min kæreste bruger flere penge end jeg på det, bind og tamponer da jeg brugte det blev også betalt af fælleskontoen, ligesom mit balsam og sådan også bliver betalt derfra.

Det fungerer perfekt som det er nu, men metoden skal nok revurderes når vi en eller begge af os er færdiguddannede.
0

Tilbage til "Forhold og sex"