Insp.: Har alle mennesker kant?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf Wunder8 » 6. jul 2016, 12:27

Jeg var én af dem, der talte imod "den søde fyr" i den anden tråd. For mig handler kant om at turde vise sin personlighed med alle de facetter, den nu har. Det kan fx være ved at sige politisk ukorrekte ting, være kritisk, sige én imod og generelt være tydelig omkring ens holdninger og værdier. Det er ikke det samme som at være et røvhul uden sociale kompetencer, det handler snarere om at hvile tilpas i sig selv til ikke at ville gøre alle tilfredse. Og som med alt andet er det jo relativt og meget et spørgsmål om kemi.
3
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf Kruspersille » 6. jul 2016, 12:54

At have kant - er det ikke sådan et ord, der stammer fra modeverdenen? Man kan jo ikke læse et dameblad uden at alt 'har kant' - en bluse, en blogger, et modeikon, en by, etc.
I gamle dage ( :gammel: ) var det bestemt ikke positivt at være kantet. Men det er måske noget andet at være kantet end at have kant?
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf Fru Sunshine » 7. jul 2016, 06:36

Jeg synes ikke "kant" er positivt ladet.
Jeg forbinder det med at være kantet/firkantet og altså typen, der ikke lader sig flytte, men er tvær og stædig.

Og jeg kender ingen, der ikke kan have en snert af den pisk.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf Fru Sunshine » 7. jul 2016, 13:38

Men at have personlighed, humor og vid og at kunne tænke selvstændige tanker er da ikke at have kant.

Ikke i min verden i hvert fald.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf ManicNinja » 7. jul 2016, 18:23

Kant er for mig at have karaktér, være konsekvent og besidde integritet. Slet og ret. Og ikke blot at turde, men at have behov for at stå ved denne karaktér. Være klar omkring grænser, holdninger. Men også at forvente, at andre mennesker gør/er det samme. Ikke sådan at alle forventes at rende rundt og være enormt markerende og bestemte og "fylde meget". Temperamenter er jo forskellige. Men som i at dem med kant selv tager ansvar for at melde deres grænser og behov ud. Og det har de en tendens til også at forvente, at andre voksne gør. De gider ikke lade sig hvirvle ind i at skulle være Far/Mor for vattede jævnaldrende (jævnfør det med grænserne).

For mig er alt det dér med at have personlighed og vid og humor, tiltrække sig opmærksomhed i et rum osv mere bredt. Det er nok rigtigt, at folk med kant har en tendens til at tiltrække sig opmærksomhed og blive husket, fordi de ved deres blotte tilstedeværelse "stikker ud". Men det er ikke dét element, som udgør kanten. Der findes jo fx primadonnatyper (m/k), som når det kommer til stykket blot er opmærksomhedssøgende, men som slet ikke har den ro og integritet, som skaber kanten og den dér særlige respekt omkring dem.
Kant er også at kunne hvile i at være stolt af mange sider af sig selv, samtidig med at man kender og vedgår sig de sider, som er mindre klædelige.
2
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf ManicNinja » 7. jul 2016, 18:46

Kruspersille skrev:At have kant - er det ikke sådan et ord, der stammer fra modeverdenen? Man kan jo ikke læse et dameblad uden at alt 'har kant' - en bluse, en blogger, et modeikon, en by, etc.
I gamle dage ( :gammel: ) var det bestemt ikke positivt at være kantet. Men det er måske noget andet at være kantet end at have kant?


Ja, for mig har de to begreber absolut intet med hinanden at gøre. At være kantet er noget negativt: Uomgængelig, tilknappet, dårlig til at se tingene fra andre perspektiver end sit eget. At have kant er helt anderledes positivt!
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf Grissebassen » 7. jul 2016, 18:54

ManicNinja skrev:Kant er for mig at have karaktér, være konsekvent og besidde integritet. Slet og ret. Og ikke blot at turde, men at have behov for at stå ved denne karaktér. Være klar omkring grænser, holdninger. Men også at forvente, at andre mennesker gør/er det samme. Ikke sådan at alle forventes at rende rundt og være enormt markerende og bestemte og "fylde meget". Temperamenter er jo forskellige. Men som i at dem med kant selv tager ansvar for at melde deres grænser og behov ud. Og det har de en tendens til også at forvente, at andre voksne gør. De gider ikke lade sig hvirvle ind i at skulle være Far/Mor for vattede jævnaldrende (jævnfør det med grænserne).

For mig er alt det dér med at have personlighed og vid og humor, tiltrække sig opmærksomhed i et rum osv mere bredt. Det er nok rigtigt, at folk med kant har en tendens til at tiltrække sig opmærksomhed og blive husket, fordi de ved deres blotte tilstedeværelse "stikker ud". Men det er ikke dét element, som udgør kanten. Der findes jo fx primadonnatyper (m/k), som når det kommer til stykket blot er opmærksomhedssøgende, men som slet ikke har den ro og integritet, som skaber kanten og den dér særlige respekt omkring dem.
Kant er også at kunne hvile i at være stolt af mange sider af sig selv, samtidig med at man kender og vedgår sig de sider, som er mindre klædelige.

Jeg er meget enig i din definition. Som en anden vidst nævner, tager jeg udgangspunkt i modeverdens begreber, der ofte kategoriserer det 'edgy' i kontrast til det kommercielle, som netop skal være pænt, blødt, poleret og kunne relatere til alle. Folk med kant rummer ligesom lidt mere, og er også bevidste om, at deres karakter ikke relaterer til alle, og er indforstået med at det at være sig selv hele vejen igennem, også indebærer ikke at være vellidt af alle.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf vibbsen » 9. jul 2016, 15:22

Fru Sunshine skrev:Men at have personlighed, humor og vid og at kunne tænke selvstændige tanker er da ikke at have kant.

Ikke i min verden i hvert fald.


Præcis. I den gruppe af min mands barndomsvenner som vi ses med, er der en af fyrene som ikke har en skid kant. Han er så leverpostejsfarvet som man kan blive...Men han har da både personlighed, humor og kan sagtens tænke selvstændige tanker. Han er et af de rareste mennesker jeg kender. Og er iøvrigt leder i en stor virksomhed med mange ansatte under sig. Hans kone er en rigtig skrap madamme. Og det stortrives han med. Han kan sagtens stoppe hende hvis hun kommer for godt i gang, men det er sjældent nødvendigt. For de vil som regel de samme ting. Og så er der jo ingen grund til at trække i bremsen. Han er en skide god ægtemand som elsker sin kone. Og de har så afgjort det mest stabile ægteskaber i vores bekendtskabskreds.

Han er et helt utrolig dejligt menneske som jeg holder virkelig meget af, men kant det har han sgutte....

En af de andre fyre derimod. Han har så meget kant at jeg havde skåret mig alvorligt når jeg sparkede ham ud :lol: :lol:
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Insp.: Har alle mennesker kant?

Indlægaf dgd2007 » 9. jul 2016, 21:34

Kruspersille skrev:At have kant - er det ikke sådan et ord, der stammer fra modeverdenen? Man kan jo ikke læse et dameblad uden at alt 'har kant' - en bluse, en blogger, et modeikon, en by, etc.
I gamle dage ( :gammel: ) var det bestemt ikke positivt at være kantet. Men det er måske noget andet at være kantet end at have kant?

Det har været brugt meget i spindoktor-programmer de seneste 5-10 år. "Oppositionen er nødt til at have lidt kant til regeringen" = vise at der er nogle punkter, hvor de står for noget andet.

Det er nok noget af det samme i parforhold. Der er jo nogle kvinder, der forlanger alt muligt - og hvis de så får det hele, synes de manden er et skvat ... eller nowet :gruble:
0

Tilbage til "Forhold og sex"