Kvinde - vis din krop

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4284

Kvinde - vis din krop

Indlægaf Q-beben » 7. jul 2016, 07:16

Ja, jeg kan bare bladre forbi eller ignorere de der altid positive statusopdateringer på facebook mm. - men det fortsætter jo i billederne også. Nogle kvinder i min omgangskreds/familie og deres teenage børn kan jeg slet ikke genkende på billederne, fordi de har manipuleret så meget med dem for at se bedre ud.

F.eks. Min kusines datter lægger et billede op af sig selv, som slet ikke ligner hende. Alle hendes venner kommentarer: Ih... hvor du gudesmuk, smuksak... osv. Men hun ser jo slet ikke sådan ud? Og det ved alle jo godt, at hun ikke gør!

Er vi så ude i et fælles bedrag? Eller komplimenterer de, at hun er dygtig til at manipulere med billeder? Eller hvad er det lige, at der er gang i? Jeg forstår det ikke *suk*

Jeg bliver bare så bekymret for, hvad det kan føre til mht. opfattelsen af sig selv. At man aldrig er helt tilfreds, fordi man ser jo ikke sådan ud, som man gør på billederne. Man har ikke det perfekte liv, som ens statusopdateringer ellers indikerer. Så man "jagter" noget, der aldrig kan lykkedes.

Med en god fotograf kan alle blive smukke, - men det handler ikke om at manipulere/photoshoppe bagefter... det handler om at fange det moment, hvor personen stråler :)

Minder lidt om det her projekt. Skønt, når der dukker projekter op som det her:

https://thenuproject.com/galleries/in-europe/19

(læs artiklen: http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE8 ... ge-kroppe/)

Eller som den her gamle men stadig meget aktuelle hjemmeside:

http://www.007b.com/

Ved ikke, hvad jeg skulle med det her opslag - andet end at jeg kom af med mine tanker :)
4
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Mocca » 7. jul 2016, 07:24

Du har så meget ret! Forstår udmærket, hvad du mener.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4057
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3667

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 7. jul 2016, 07:44

Q-beben skrev:Minder lidt om det her projekt. Skønt, når der dukker projekter op som det her:
meh. hvis jeg skal kigge på gallerier af nøgne damer vil jeg heller se på nogle der er smukke.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jul 2016, 07:50

Jeg har det meget på samme måde.
Et portræt behøver ikke at være taget lige op i personens hudorme for at være ærligt eller interessant, men omvendt er der heller ikke nødvendigvis et kreativt udtryk i at bruge photoshop. Jeg har en bekendt på Facebook, der er performer og i sin fremtræden på de sociale medier mere persona end privatperson, og hendes billeder nyder jeg at se, fordi selviscenesættelsen både er begavet og bevidst. Manipulationen i den type billeder, du nævner, opfatter jeg derimod som tys-tys. Selvom alle da godt kan se, at det pågældende menneske ikke ser sådan ud, er det en del af legen, at både afsender og modtager ignorerer eksistensen af diverse filtre og andre tekniske hjælpemidler.

Jeg ved ikke, om det bekymrer mig. Egentlig tror jeg ikke, at der er så meget nyt under solen i forhold til, hvordan nogle piger, da jeg var teenager, sminkede sig på en måde, der mere havde at gøre med tidens mainstream-ideal end med dem selv. Jeg oplever, at de fleste modnes og vokser fra den slags, fordi de lærer sig selv bedre at kende, og at problemet for dem, der ikke gør, er mere grundlæggende end deres adfærd på de sociale medier.
Endelig er jeg generelt af den holdning, at i og med der findes mange forskellige fællesskaber og verdensanskuelser, er det de færreste, som er tvunget til at følge nogle kulturelle koder, som de i bund og grund ikke gider.
Senest rettet af DetSorteCirkus 7. jul 2016, 07:53, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 843
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Precaseptica » 7. jul 2016, 07:53

Hvis det er rigtigt at projekter, som eksempelvis dem du linker, har en positiv effekt og afhjælper en del af problemet, så betyder det vel at man burde engagere sig selv lidt i det. I stedet for at "rigtige kroppe", med de udsving de nu har, kun er noget man ser på en sjælden gang imellem når man klikker ind på en progressiv hjemmeside med et budskab, så burde det måske være noget man så lidt oftere?

Jeg tror selv vi har godt af at blotte os ind imellem. Ikke midt i bussen, forstås. Men i dertil egnede situationer. Hvornår har man sidst været i svømmehallen og stiftet bekendtskab med det faktiske danske kropsbillede? Det er nok i hvert fald længere siden, end man har set et billede af én eller anden urealistisk model, der er photoshoppet og retoucheret til døde.

Der er en form for nypuritanisme i gang i vores kultur i dag, som er meget strengt reaktionær imod de spirrende tendenser vi så i 70erne. Nøgenhed hører til sex og sex hører til i privaten. Altså er vi med sikkerhed afskærmet fra at komme hinanden ved rent kropsligt. Vi hjælper hinanden til at huske på denne regel ved øjeblikkeligt at antage perversitet, når vi støder på nøgenhed et sted hvor vi ikke ville have forventet det.

For nu at tage et lidt mere krydret eksempel, så ved alle hvad den første tanke er, når man til en fest hører forslaget strip poker. Også selvom alle der nogensinde har prøvet spillet udmærket godt ved, at man slet ikke oplever sammenhængen som seksuel imens det står på. Men alene frygten for at der skulle opstå en seksuel tanke eller inklination hos blot én af deltagerne er nok til, at en så simpel leg, som mange voksne mennesker kunne have godt af, er henkastet til de løsslupne (læs: perverse).

Og jeg er ikke selv noget godt eksempel. Jeg var én af dem, der fint kunne fællesbade efter gymnastik i folkeskolen, men i gymnasiet valgte jeg det fra. Jeg sprang badet over, fordi jeg ikke følte mig velkommen i min klasse og som sådan endte med at melde mig ud af fællesskabet endnu mere. Mistilliden til at det ville blive forvaltet med respekt at jeg afklædte mig, gjorde at jeg beholdte mit tøj på i en situation hvor det havde været ganske naturligt at tage et bad.

Selvfølgelig skal man ikke tvinges til noget. Men hvis man igennem sin opvækst har lært at man skal tildække sig og undgå nøgenhed, så hører man til i den gruppe, der trænger til at identificere hvor frygten for eller problemet ved nøgenhed indtrådte. Et negativt kropsbillede er ikke svært at holde i hævd, hvis man frygter at engagere sig i de aktiviteter der skal til, for at man kan slippe af med det igen. Det er lidt som hvis man ikke er vild med salat. Det kan være en ide at spise alligevel, fordi det er nødvendigt for at man kan have det godt med sig selv.

Siden folk efterhånden er blevet opmærksomme på kost, så kunne det måske hjælpe, hvis man begyndte at lave analogier med mad til andre samfundsproblemer. På den vis ville jeg sammenligne det at indtage for meget retoucheret popkultur med junkfood for hjernen. En sund dosis hverdagskrop kan være den hjælp man trænger.
4
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Novella » 7. jul 2016, 08:25

Precaseptica skrev:Mistilliden til at det ville blive forvaltet med respekt at jeg afklædte mig, gjorde at jeg beholdte mit tøj på i en situation hvor det havde været ganske naturligt at tage et bad.

Det her citat kan jeg virkelig godt lide. Jeg har egentlig aldrig haft et problem med at være nøgen som koncept. Jeg har haft et problem med de kommentarer, der er faldet, når jeg har været det.

Jeg fortæller mine piger til kvalmegrænsen, at de fleste af os er smågrimme og ikke særlig modelagtige uden tøj på. Hvis de skal ud at knalde drenge, som forventer photoshoppede kroppe, bliver det sgu lidt op ad bakke for begge parter. Så må de sørge for at klæde sig på og skride, hvis de ikke bliver behandlet med respekt.
10
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 843
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Precaseptica » 7. jul 2016, 08:41

Novella skrev:Jeg fortæller mine piger til kvalmegrænsen, at de fleste af os er smågrimme og ikke særlig modelagtige uden tøj på. Hvis de skal ud at knalde drenge, som forventer photoshoppede kroppe, bliver det sgu lidt op ad bakke for begge parter. Så må de sørge for at klæde sig på og skride, hvis de ikke bliver behandlet med respekt.


Det er nok også iblandt de bedste gaver man kan give unge kvinder i dag. Men alle har brug for også at se at det forholder sig sådan.
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43765

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf paint » 7. jul 2016, 10:06

Spejle, er ikke hvad de har været. Før i tiden, viste de meget pænere afspejlinger.

Måske kunne der ligefrem være penge at tjene, for én der opfandt digitale spejle, som automatisk 'shoppede' folk, så de så ud sådan som de, havde besluttet sig for at de faktisk så ud (men ikke gjorde) . På dén måde, kunne folk leve lykkeligt med deres illusioner (hvis man ellers foretrak en redigeret virkelighed) :afro:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Grissebassen » 7. jul 2016, 16:05

Det er en tendens jeg virkelig ikke forstår, men der er så mange tendenser jeg fatter brik af.
Hvad jeg endnu mindre forstår er, når jeg kan observere på de sociale medier i min online omgangskreds (som jo er meget bred og inkluderer alt fra gamle folkeskolekammerater til venners venner), at et billede får tonsvis af likes, hvis det er manipuleret, og hovedpersonen har trutmund og et ordentligt lag makeup på, når de mere hverdagslige fjollede og ærlige billeder, slet ikke høster nogen reaktioner.
Jeg forstår ikke tendensen med at manipulere sig til at se anderledes ud, end man gør i virkeligheden. Men endnu mindre forstår jeg, hvorfor ingen længere sætter pris på de ægte og sjove billeder. Kan begge dele ikke eksistere side om side?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jul 2016, 17:04

Grissebassen skrev:Det er en tendens jeg virkelig ikke forstår, men der er så mange tendenser jeg fatter brik af.
Hvad jeg endnu mindre forstår er, når jeg kan observere på de sociale medier i min online omgangskreds (som jo er meget bred og inkluderer alt fra gamle folkeskolekammerater til venners venner), at et billede får tonsvis af likes, hvis det er manipuleret, og hovedpersonen har trutmund og et ordentligt lag makeup på, når de mere hverdagslige fjollede og ærlige billeder, slet ikke høster nogen reaktioner.
Jeg forstår ikke tendensen med at manipulere sig til at se anderledes ud, end man gør i virkeligheden. Men endnu mindre forstår jeg, hvorfor ingen længere sætter pris på de ægte og sjove billeder. Kan begge dele ikke eksistere side om side?


Det kommer nok meget an på hvem, man har som sine kontakter på de sociale medier.
Jeg ser så godt som aldrig den slags fotos i mit feed, og jeg tror, at langt størstedelen af mine kontakter ville betakke sig for at posere med trutmund og overdreven sminke.
Det betyder dog ikke, at der ikke finder masser af selviscensættelse sted, og jeg tror i den forbindelse, at det er vigtigt at overveje, hvad der egentlig er ægte, når vi taler opdateringer på Facebook, osv.
Senest rettet af DetSorteCirkus 7. jul 2016, 17:09, rettet i alt 1 gang.
2
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Grissebassen » 7. jul 2016, 17:08

DetSorteCirkus skrev:
Grissebassen skrev:Det er en tendens jeg virkelig ikke forstår, men der er så mange tendenser jeg fatter brik af.
Hvad jeg endnu mindre forstår er, når jeg kan observere på de sociale medier i min online omgangskreds (som jo er meget bred og inkluderer alt fra gamle folkeskolekammerater til venners venner), at et billede får tonsvis af likes, hvis det er manipuleret, og hovedpersonen har trutmund og et ordentligt lag makeup på, når de mere hverdagslige fjollede og ærlige billeder, slet ikke høster nogen reaktioner.
Jeg forstår ikke tendensen med at manipulere sig til at se anderledes ud, end man gør i virkeligheden. Men endnu mindre forstår jeg, hvorfor ingen længere sætter pris på de ægte og sjove billeder. Kan begge dele ikke eksistere side om side?


Det kommer nok meget an på hvem, man har som sine kontakter på de sociale medier.
Jeg ser så godt som aldrig den slags fotos i min feed, og jeg tror, at langt størstedelen af mine kontakter ville betakke sig for at posere med trutmund og overdreven sminke.
Det betyder ikke, at der ikke finder masser af selviscensættelse sted, og jeg tror i den forbindelse, at det er vigtigt at overveje, hvad der egentlig er er ægte, når vi taler opdateringer på Facebook, osv.

Det er netop derfor det undrer mig. For størstedelen af min omgangskreds er netop folk, der hverken bruger tid i fitnesscenteret eller bruger makeup til daglig. Derfor finder jeg det netop mærkeligt, at opstillede og poserede billeder med filter og spandevis af makeup, løber med opmærksomheden fra de der mere nede på jorden billeder af fx en gåtur på stranden. Det kommer bare bag på mig, når man ikke selv er typen, der gør sig i den slags, liker og overdøser den slags billeder med komplimenter.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf dgd2007 » 9. jul 2016, 21:46

Q-beben skrev:[...]
Minder lidt om det her projekt. Skønt, når der dukker projekter op som det her:

https://thenuproject.com/galleries/in-europe/19
[...]

Wow! Sikke en masse dejlige billeder. :dåne:
Man bliver jo i helt godt humør!
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Slettet bruger » 9. jul 2016, 22:58

Jeg forstår ikke en gang hvad den her tråd går ud på?

Hvis alle er lige smukke så har skønhed jo ingen værdi - det er det fotoprojektet går ud på right? - men hvis man mener skønhed ingen værdi har, så er det jo lige meget med alle de iscenesatte billeder?

Hvis man mener skønhed er ligemeget fordi vi alle er OK hvorfor skal man så tage billeder hvor folk "stråler"? Det ku vel lige så godt være når de var ædende sure med morgenhår, hvis alle er lige smukke hele tiden.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf dgd2007 » 9. jul 2016, 23:04

eks-Maupassant skrev:Jeg forstår ikke en gang hvad den her tråd går ud på?

Hvis alle er lige smukke så har skønhed jo ingen værdi - det er det fotoprojektet går ud på right? - men hvis man mener skønhed ingen værdi har, så er det jo lige meget med alle de iscenesatte billeder?

Hvis man mener skønhed er ligemeget fordi vi alle er OK hvorfor skal man så tage billeder hvor folk "stråler"? Det ku vel lige så godt være når de var ædende sure med morgenhår, hvis alle er lige smukke hele tiden.

Jeg opfattede det som for at vise, at skønhed ikke bare er en helt bestemt stereotyp skabelon, som alle så skal forsøge at ligne.

Det har da ikke noget at gøre med, at alle selvfølgelig er smukkere, når de "stråler", end når de surmuler (med enkelte undtagelser, muligvis :))
5
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinde - vis din krop

Indlægaf Slettet bruger » 9. jul 2016, 23:12

dgd2007 skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg forstår ikke en gang hvad den her tråd går ud på?

Hvis alle er lige smukke så har skønhed jo ingen værdi - det er det fotoprojektet går ud på right? - men hvis man mener skønhed ingen værdi har, så er det jo lige meget med alle de iscenesatte billeder?

Hvis man mener skønhed er ligemeget fordi vi alle er OK hvorfor skal man så tage billeder hvor folk "stråler"? Det ku vel lige så godt være når de var ædende sure med morgenhår, hvis alle er lige smukke hele tiden.

Jeg opfattede det som for at vise, at skønhed ikke bare er en helt bestemt stereotyp skabelon, som alle så skal forsøge at ligne.

Det har da ikke noget at gøre med, at alle selvfølgelig er smukkere, når de "stråler", end når de surmuler (med enkelte undtagelser, muligvis :))


Troede det var noget med at alle var smukke, fordi at så undgik man at folk var triste over at de måske ikke var smukke.

Hvis vi nu siger at der i stedet for at være 7 måder at være smuk på, så er der 5000 i stedet for, så ka man jo stadig være grim hvis man er udenfor de 5000.
0

Tilbage til "Forhold og sex"